Ervaringen Librela injectie

Gebruikersavatar
Kruimel
Posts in topic: 6
Berichten: 3953
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:40
Honden: 2
Welke: IJslandse honden

Re: Ervaringen Librela injectie

Bericht door Kruimel »

Goldie schreef: 31 mar 2022, 09:42
Kruimel schreef: 30 mar 2022, 18:21
alinelaila schreef: 30 mar 2022, 18:05

Hoe snel merkte je na de eerste injectie verbetering?
Een dag of 2
Dat is best snel! Ik merkte vooral na de 2e injectie dat het wat deed.
Ja de tweede keer is het verschil veel duidelijker. Dat geeft denk ik ook aan dat hij meer pijn heeft. Aan het eind van de 4 weken kakte hij ook duidelijk in.
Afbeelding

Het duo Olie en Bol
Agnes W
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mar 2022, 14:42

Re: Ervaringen Librela injectie

Bericht door Agnes W »

alinelaila schreef: 30 mar 2022, 13:25 Ik breek even in je topic in. Sem heeft vandaag voor het eerst een Librela injectie gehad. Ik ben heel benieuwd of en wat het gaat doen, anders gaan we verder op de metacam. Maar de dierenarts en ik vonden dat we dit in elk geval een kans konden geven.


Hoe gaat het nu met Rowan? @Goldie
Mag ik vragen bij welke dierenarts je bent geweest? Wij zitten al een paar maanden te wachten...
Gebruikersavatar
alinelaila
Posts in topic: 4
Berichten: 710
Lid geworden op: 13 sep 2021, 12:21
Locatie: Meppel
Honden: 1
Welke: Friese Stabij

Re: Ervaringen Librela injectie

Bericht door alinelaila »

Agnes W schreef: 31 mar 2022, 15:19
alinelaila schreef: 30 mar 2022, 13:25 Ik breek even in je topic in. Sem heeft vandaag voor het eerst een Librela injectie gehad. Ik ben heel benieuwd of en wat het gaat doen, anders gaan we verder op de metacam. Maar de dierenarts en ik vonden dat we dit in elk geval een kans konden geven.
Mag ik vragen bij welke dierenarts je bent geweest? Wij zitten al een paar maanden te wachten...
Aan de lepelaar in meppel, bij praktijk zuid-west drenthe :)

Dierenarts zei wel dat niet alle hoeveelheden momenteel op voorraad zijn. Voor Sem heeft hij ook een groter potje gepakt, maar die dan niet helemaal ingespoten.
Gebruikersavatar
Boaz
Posts in topic: 3
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 sep 2021, 14:22

Re: Ervaringen Librela injectie

Bericht door Boaz »

Graag jullie ervaringen!

In het verleden heb ik een ridgeback met forse artrose gehad. In die tijd had je rimadyl, metacam en previcox. De eerste twee deden niets, previcox heeft altijd goed gewerkt. Baloe heeft 10 jaar lang previcox (en supplementen) gebruikt en heeft daarmee altijd prima gefunctioneerd.
Kennis met een labrador van 10 jaar vraagt nu of librela aan te bevelen is. Ze gebruikt nu metacam waardoor haar hond wel beter loopt. Ik weet niet precies wat de overwegingen van haar dierenarts zijn om librela voor te stellen.

Wat zouden jullie doen als metacam verbetering geeft? toch librela proberen? of bij metacam blijven en dat doorlopend blijven gebruiken?
Afbeelding
Kipo
Posts in topic: 5
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 sep 2021, 19:00

Re: Ervaringen Librela injectie

Bericht door Kipo »

Librela werkt in het algemeen erg goed.
Voordelen: 1 injectie per maand, ze kunnen het niet uitspugen, je vergeet het niet. Nauwelijks bijwerkingen.
Nadeel: het is niet ontstekingsremmend en bij honden zou de basis van therapie bij artrose remming van de ontstekingen moeten zijn.

Wanneer dan toch librela: als NSAID's geen optie (meer) zijn, door bijwerkingen of gebrek aan effectiviteit.
Of bij honden op een dusdanige leeftijd of met dusdanig gevorderde artrose dat vertraging van het erger worden toch geen verschil meer gaat maken.

Gebruikersavatar
Boaz
Posts in topic: 3
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 sep 2021, 14:22

Re: Ervaringen Librela injectie

Bericht door Boaz »

Dus eerst nog metacam zolang dat werkt zonder teveel bijwerkingen en dan pas over op Librela?
Er zijn geen foto’s gemaakt voor zover ik weet, dus de mate van artrose is onbekend.
Het is een labrador vab 10 jaar, met wat geluk kan ze nog een aantal jaren mee, daar hoop ik tenminste op.
Afbeelding
Kipo
Posts in topic: 5
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 sep 2021, 19:00

Re: Ervaringen Librela injectie

Bericht door Kipo »

Boaz schreef:Dus eerst nog metacam zolang dat werkt zonder teveel bijwerkingen en dan pas over op Librela?
Er zijn geen foto’s gemaakt voor zover ik weet, dus de mate van artrose is onbekend.
Het is een labrador vab 10 jaar, met wat geluk kan ze nog een aantal jaren mee, daar hoop ik tenminste op.
Ja.
Gebruikersavatar
Boaz
Posts in topic: 3
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 sep 2021, 14:22

Re: Ervaringen Librela injectie

Bericht door Boaz »

OK, thanks
Afbeelding
Gebruikersavatar
kloesje
Posts in topic: 15
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:29
Locatie: NOP
Honden: 3
Welke: Australian kelpies

Re: Ervaringen Librela injectie

Bericht door kloesje »

Toevallig gesproken met de fysio over librela. Ik heb bij Macho dit helaas maar 1 keer kunnen gebruiken ivm de leveringsproblemen.
Zij gaf heel duidelijk aan dat librela eigenlijk gebruikt dient te worden bij beginnende artrose, nu wordt het vaak gegeven bij ernstige artrose, dit werkt vaak top. Maar mensen gaan dan vervolgens weer alles met hun hond doen, want hij geeft geen pijn meer aan. Hierdoor verergerd de artrose in korte tijd enorm en zijn de honden na 3 maanden compleet stuk. Je moet dus als eigenaar goed managen, wanneer je librela geeft gewoon doen wat je al deed met je kreupele hond en niet ineens veel meer. En dan kan het een heel mooi middel zijn om je hond te ondersteunen.
Afbeelding

Australian kelpies Ngarra Matimbi
Gebruikersavatar
Gretha
Posts in topic: 14
Berichten: 2661
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:34
Locatie: Noordoostpolder
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Re: Ervaringen Librela injectie

Bericht door Gretha »

kloesje schreef: 09 mei 2022, 10:15 Toevallig gesproken met de fysio over librela. Ik heb bij Macho dit helaas maar 1 keer kunnen gebruiken ivm de leveringsproblemen.
Zij gaf heel duidelijk aan dat librela eigenlijk gebruikt dient te worden bij beginnende artrose, nu wordt het vaak gegeven bij ernstige artrose, dit werkt vaak top. Maar mensen gaan dan vervolgens weer alles met hun hond doen, want hij geeft geen pijn meer aan. Hierdoor verergerd de artrose in korte tijd enorm en zijn de honden na 3 maanden compleet stuk. Je moet dus als eigenaar goed managen, wanneer je librela geeft gewoon doen wat je al deed met je kreupele hond en niet ineens veel meer. En dan kan het een heel mooi middel zijn om je hond te ondersteunen.
@Manuma ik heb de zoekfunctie gebruikt en kwam deze reactie van Kloesje tegen. Als ik dat lees zou het misschien minder geschikt zijn voor een hond als Bronco.
Lastig...
Die heeft deze problemen omdat hij zijn hele leven al standaard over alle grenzen heen gegaan is. Ik verwacht ook ernstige artrose, AmStaffs staan er om bekend dat ze hun lijf volledig de vernieling in helpen.
Het zal even zoeken worden wat voor hem de beste manier is.
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 7
Berichten: 4818
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Ervaringen Librela injectie

Bericht door ranetje »

Ik zou het aan de DA vragen @Gretha
Waarschijnlijk kan die een duidelijk antwoord geven.
In de bijsluiter staat er niet iets over aangegeven.
(Dat zegt uiteraard niet alles)
Afbeelding
Gebruikersavatar
kloesje
Posts in topic: 15
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:29
Locatie: NOP
Honden: 3
Welke: Australian kelpies

Re: Ervaringen Librela injectie

Bericht door kloesje »

Gretha schreef: 14 jun 2022, 21:40

@Manuma ik heb de zoekfunctie gebruikt en kwam deze reactie van Kloesje tegen. Als ik dat lees zou het misschien minder geschikt zijn voor een hond als Bronco.
Lastig...
Die heeft deze problemen omdat hij zijn hele leven al standaard over alle grenzen heen gegaan is. Ik verwacht ook ernstige artrose, AmStaffs staan er om bekend dat ze hun lijf volledig de vernieling in helpen.
Het zal even zoeken worden wat voor hem de beste manier is.
Je kan ook met Bronco naar Karin Baas toegaan, zij behandeld Macho nu om weer beter in evenwicht te komen, waardoor hij echt beter in zijn vel zit. Zij kan je tevens advies geven over wel of niet librela en zo ja, hoe met Bronco om te gaan en/of in samenspraak met een behandeltraject, zodat je samen ziet wat het doet enzo...
Afbeelding

Australian kelpies Ngarra Matimbi
Manuma

Re: Ervaringen Librela injectie

Bericht door Manuma »

Ja, ik worstel daar nu wat mee maar Manu gaat al zijn hele leven nooit over eigen grenzen heen. Die worden nu wel wat verlegd door die injectie misschien, maar zeker niet zoals Bronco zou doen als ik jouw verhalen zo lees.
Lastig hoor. Ik zou wel zeker eens informeren bij jouw/een dierenarts. Ik vind het zelf zo fijn dat dit voor Manu werkt, ik gun het elke hond :J:
Gebruikersavatar
Gretha
Posts in topic: 14
Berichten: 2661
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:34
Locatie: Noordoostpolder
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Re: Ervaringen Librela injectie

Bericht door Gretha »

Manuma schreef: 14 jun 2022, 23:04 Ja, ik worstel daar nu wat mee maar Manu gaat al zijn hele leven nooit over eigen grenzen heen. Die worden nu wel wat verlegd door die injectie misschien, maar zeker niet zoals Bronco zou doen als ik jouw verhalen zo lees.
Lastig hoor. Ik zou wel zeker eens informeren bij jouw/een dierenarts. Ik vind het zelf zo fijn dat dit voor Manu werkt, ik gun het elke hond :J:
ranetje schreef: 14 jun 2022, 21:49 Ik zou het aan de DA vragen @Gretha
Waarschijnlijk kan die een duidelijk antwoord geven.
In de bijsluiter staat er niet iets over aangegeven.
(Dat zegt uiteraard niet alles)
Ik ga het ook zeker met mijn dierenarts overleggen. In mijn ogen is het het belangrijkste voor hem dat de scherpe kantjes van de pijn er wat af gaan. Dat hij dan iets duffer zou worden of meer zou slapen vind ik niet erg. De afgelopen 3 weken heeft hij eindelijk een beetje geaccepteerd dat hij niet meer mee kan op lange wandelingen. Hij blijft liggen en wacht met een blij hoofd op het koekje wat hij krijgt als hij moet "oppassen". Dit is voor mij en vooral voor hem erg fijn.
Ook al krijg al een knoop in mijn maag bij het idee dat ik hem moet missen, ben ik wel reëel. Dit gaat geen jaar meer duren.
kloesje schreef: 14 jun 2022, 21:55 Je kan ook met Bronco naar Karin Baas toegaan, zij behandeld Macho nu om weer beter in evenwicht te komen, waardoor hij echt beter in zijn vel zit. Zij kan je tevens advies geven over wel of niet librela en zo ja, hoe met Bronco om te gaan en/of in samenspraak met een behandeltraject, zodat je samen ziet wat het doet enzo...
Dank je voor het meedenken.
Maar ik heb geen enkel vertrouwen in fysiotherapie. Niet voor mensen en ook niet voor dieren.
En zeker in dit geval lijkt me dat niet zinvol. De boel is kapot. Geen smering meer, scherpe randjes en losse fragmentjes. Dat doet pijn en het enige wat daar voor werkt is pijnstilling. Al maak je de spieren nog zo soepel en/of sterk, dat gaat niet helpen.

Maar goed, eerst maar eens overleggen met mijn dierenarts. Dan zien we weer verder. Gelukkig zitten hij en ik meestal op 1 lijn.
Afbeelding
Goldie
Posts in topic: 20
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 sep 2021, 20:25

Re: Ervaringen Librela injectie

Bericht door Goldie »

Was het maar waar dat de Librela injectie zo goed zou werken dat er geen klachten meer zouden zijn. Dat is mijn beeld totaal niet. Het werkt zeker om de pijn te verminderen maar de artose gaat niet weg. Er blijft dus echt wel een beperking over. Ik merk bij dat hij de eerste drie weken hij soepeler beweegt, maar het is echt geen jonge hond dan om te zien als hij loopt. In de vierde week komt de kreupelheid en slepen met de nagels weer terug en dan ondersteun ik hem met metacam. We zijn nu twee keer bij een holistisch dierenarts geweest die met chiropractie en acupunctuur het weer wat soepeler heeft gemaakt. Voor ons nu een goede combinatie. Kijken hoe het verder gaat maar het is wel het begin van het einde helaas.
Laatst gewijzigd door Goldie op 30 jul 2023, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kloesje
Posts in topic: 15
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:29
Locatie: NOP
Honden: 3
Welke: Australian kelpies

Re: Ervaringen Librela injectie

Bericht door kloesje »

@Gretha ik zou dan gewoon eens starten met librela en zien hoe het werkt voor hem.
Iets indammen kan je altijd doen, maar niet ineens dubbele afstanden gaan lopen van wat je nu doet zeg maar... maar ik denk dat je het punt snapt ;)
Afbeelding

Australian kelpies Ngarra Matimbi
Manuma

Re: Ervaringen Librela injectie

Bericht door Manuma »

Even voor de duidelijkheid: het verlicht het voor Manu behoorlijk momenteel. Wij hebben ondanks uitgebreid onderzoek geen duidelijke oorzaak gevonden van de pijn. Er is lichte artrose gevonden in een voorpoot en dat gaat inderdaad niet weg.
Manu is met pensioen, hoe vervelend ook. Hij kan lekker mee met wandelen en dat is het. Ik belast hem absoluut niet meer dan voor zijn injectie. Hij speelt en sprint zelf weer, maar Manu maak je niets wijs. Dat kan ik hem niet laten doen en hij zou het ook niet laten omdat ik dat wil ;)
Gebruikersavatar
Sekreetje
Posts in topic: 15
Berichten: 1232
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:45

Re: Ervaringen Librela injectie

Bericht door Sekreetje »

Ik zit met Tibbe te wachten tot de librela weer op voorraad is. Tibbe is minimaal 12 maar waarschijnlijk nog iets ouder. Hij gaat sowieso geen jaren meer mee dus voor hem is het echt kwaliteit van leven verhogen en maakt het niet uit of hij de artrose zou verergeren. Nu maar hopen dat het een beetje snel geleverd gaat worden en dan leverbaar blijft.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gretha
Posts in topic: 14
Berichten: 2661
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:34
Locatie: Noordoostpolder
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Re: Ervaringen Librela injectie

Bericht door Gretha »

kloesje schreef: 16 jun 2022, 13:47 @Gretha ik zou dan gewoon eens starten met librela en zien hoe het werkt voor hem.
Iets indammen kan je altijd doen, maar niet ineens dubbele afstanden gaan lopen van wat je nu doet zeg maar... maar ik denk dat je het punt snapt ;)
Ja hoor, ik snap je☺️
Ik ben er inmiddels achter bij welke kliniek in Bolsward Gerrit (mijn dierenarts) nu werkt en heb maandag middag een afspraak. Kunnen we overleggen hoe we het aan gaan pakken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gretha
Posts in topic: 14
Berichten: 2661
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:34
Locatie: Noordoostpolder
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Re: Ervaringen Librela injectie

Bericht door Gretha »

Vanmiddag met Bronco bij de dierenarts geweest.
Zoals ik al dacht, artrose in zijn ellebogen en voeten.

We gaan toch Librela injecties proberen. Hij leek hem een goede kandidaat hiervoor.

Ik mag de injecties zelf geven, dan hoef ik niet iedere keer naar Bolsward.
Ze hebben het besteld en als het goed is heb ik het donderdag avond.

Ik ben heel benieuwd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sekreetje
Posts in topic: 15
Berichten: 1232
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:45

Re: Ervaringen Librela injectie

Bericht door Sekreetje »

Voor Tibbe zijn gister 2 flesjes binnen gekomen. 🥳 Ik ga woensdagavond. Hoop dat het goed gaat werken nu pijnstillers waarschijnlijk voor maagklachten zorgen.

Duim dat het voor Bronco ook veel verbetering op gaat leveren, Gretha.
Afbeelding
Gebruikersavatar
kloesje
Posts in topic: 15
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:29
Locatie: NOP
Honden: 3
Welke: Australian kelpies

Re: Ervaringen Librela injectie

Bericht door kloesje »

Misschien moet ik dan ook maar weer eens bellen om te vragen of ze voorraad hebben en/of weer kunnen bestellen. Ben benieuwd of het Macho ook weer wat meer verlichting geeft. (naast de fysiotherapie)
Afbeelding

Australian kelpies Ngarra Matimbi
Gebruikersavatar
Sekreetje
Posts in topic: 15
Berichten: 1232
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:45

Re: Ervaringen Librela injectie

Bericht door Sekreetje »

Tibbe heeft anderhalve week geleden zijn eerste injectie gehad en we zien een heel duidelijk verschil. Hij loopt weer sneller de trap af, niet meer steeds een pootje bijzetten op dezelfde tree maar elke poot op een nieuwe tree.

Buiten trekt hij weer korte sprintjes, daagt Nahbu af en toe uit en loopt op een lekker tempo mee.

Het blijft een oude stramme hond, maar het gaat hem duidelijk weer veel makkelijker af allemaal en daar krijgt hij weer energie van.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gretha
Posts in topic: 14
Berichten: 2661
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:34
Locatie: Noordoostpolder
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Re: Ervaringen Librela injectie

Bericht door Gretha »

Sekreetje schreef: 02 jul 2022, 13:53 Tibbe heeft anderhalve week geleden zijn eerste injectie gehad en we zien een heel duidelijk verschil. Hij loopt weer sneller de trap af, niet meer steeds een pootje bijzetten op dezelfde tree maar elke poot op een nieuwe tree.

Buiten trekt hij weer korte sprintjes, daagt Nahbu af en toe uit en loopt op een lekker tempo mee.

Het blijft een oude stramme hond, maar het gaat hem duidelijk weer veel makkelijker af allemaal en daar krijgt hij weer energie van.
Wat fijn dat je verbetering ziet!

Helaas was het hier toch niet leverbaar, over 4 weken pas. :(
Afgelopen week Carporal geprobeerd, maar dat heeft geen effect. Maandag maar weer overleggen wat we nu gaan proberen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sekreetje
Posts in topic: 15
Berichten: 1232
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:45

Re: Ervaringen Librela injectie

Bericht door Sekreetje »

Wat naar dat de carporal niet werkt. 🙁
Het kan echt de moeite lonen om even rond te bellen. Mijn da gaf zelf dat advies maar bij ons was dat niet nodig want de librela kwam diezelfde dag toch binnen. Hier is er geen pijl op te trekken wanneer en hoeveel er geleverd wordt, dat is wel een groot nadeel.
Afbeelding
Plaats reactie