Welk supplement is het best bij artrose?

Gebruikersavatar
Desiree
Posts in topic: 11
Berichten: 774
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:58
Honden: 3
Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet

Welk supplement is het best bij artrose?

Bericht door Desiree »

Droef begint te laatste tijd slechter ter been te worden. Vooral wanneer hij net even te veel heeft gespeeld met zijn vriend. Dat kan dus na een kwartier al te veel zijn. Ballen doen we eigenlijk al helemaal niet meer en zwemmen gaat nu ff niet omdat hij ook daarvan stram raakt en zijn huid momenteel nog al jeukerig is(komt elke zomer voor en gaat ook wel weer over maar lijkt dit jaar erger dan ooit). Ook na het slapen staat hij met de flinke moeite op. Nou mag ik van de DA gewoon metacam geven indien nodig elke dag maar liever heb ik hem zo lang mogelijk pijnstiller vrij omdat ik hem wel goed wil blijven monitoren en geen andere klachten straks over het hoofd wil zien. De klachten komen nu uit zijn ellebogen en heupen.

Ik zie ff door de bomen het bos niet meer, welke supplementen zweren jullie bij?
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 4
Berichten: 11341
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Welk supplement is het best bij artrose?

Bericht door EchoMira »

Wat voer je?

Supplementen lijken me een erg karige aanpak bij een hond die al moeilijk opstaat en pijnstilling zou kunnen gebruiken.
Groenlipmosselextract is mooi tegen verergering en kurkuma kan goed ontstekingsremmend werken.

Verder is het heel heilzaam om naast beweging te doseren ook gewoon rust in te gaan lassen.
Een of twee dagen echt even helemaal niets buiten het piesrondje. Langer als het hem niet in de weg zit.
Er is weinig beter voor een geirriteerd gewricht dan gewoon een tijdje minimaal belast te worden.
Gebruikersavatar
Desiree
Posts in topic: 11
Berichten: 774
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:58
Honden: 3
Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet

Re: Welk supplement is het best bij artrose?

Bericht door Desiree »

EchoMira schreef: 17 mei 2022, 21:53Wat voer je?
Bosch sensitive lams rijst op dit moment. Droef kan ook niet meer tegen kip en zijn buik raakt best snel van streek. Hier doet hij het nu al een jaar erg goed op, als in geen buikpijn en goede ontlasting.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 4
Berichten: 11341
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Welk supplement is het best bij artrose?

Bericht door EchoMira »

Desiree schreef: 17 mei 2022, 21:55
EchoMira schreef: 17 mei 2022, 21:53Wat voer je?
Bosch sensitive lams rijst op dit moment. Droef kan ook niet meer tegen kip en zijn buik raakt best snel van streek. Hier doet hij het nu al een jaar erg goed op, als in geen buikpijn en goede ontlasting.
Dan denk ik dat hij gewoon als geheel hoog in de ontstekingsreactie zit. Past ook wel bij het rastype.
Daar doe je niets aan. Hoe oud is hij nu?
Gebruikersavatar
Sekreetje
Posts in topic: 7
Berichten: 1232
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:45

Re: Welk supplement is het best bij artrose?

Bericht door Sekreetje »

Ik heb bij Tibbe een aantal supplementen uitgeprobeerd. De flexadin-advanced deed hier niets. Flexi life forte leek wel iets verbetering te geven. Nu heeft hij een collageen poeder, maar dat doet ook niet zoveel volgens mij.

Hij krijgt sowieso capsules omega 3 van elvitaal. Dat schijnt het belangrijkste te zijn.
Daarnaast krijgt Tibbe wel een dagelijkse pijnstiller. Begonnen met Rimadyl, maar hij doet het beter op de previcox die hij nu krijgt. Ik zie echt een te groot verschil om geen pijnstiller te geven.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dagmar
Posts in topic: 2
Berichten: 3141
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:09

Re: Welk supplement is het best bij artrose?

Bericht door Dagmar »

Kurkuma. Roep @Zinodo maar even :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sekreetje
Posts in topic: 7
Berichten: 1232
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:45

Re: Welk supplement is het best bij artrose?

Bericht door Sekreetje »

Ik zou met zijn klachten trouwens wel echt een pijnstiller/ontstekingsremmers geven naast de supplementen. Dan kun je na een aantal weken altijd kijken of je die iets kunt afbouwen en de ondersteunende supplementen voldoende zijn.
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 1
Berichten: 4986
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Welk supplement is het best bij artrose?

Bericht door ranetje »

Als ik je verhaal lees zou ik gaan voor ontstekingsremmend en pijnstillend.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Desiree
Posts in topic: 11
Berichten: 774
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:58
Honden: 3
Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet

Re: Welk supplement is het best bij artrose?

Bericht door Desiree »

EchoMira schreef: 17 mei 2022, 22:00
Desiree schreef: 17 mei 2022, 21:55
EchoMira schreef: 17 mei 2022, 21:53Wat voer je?
Bosch sensitive lams rijst op dit moment. Droef kan ook niet meer tegen kip en zijn buik raakt best snel van streek. Hier doet hij het nu al een jaar erg goed op, als in geen buikpijn en goede ontlasting.
Dan denk ik dat hij gewoon als geheel hoog in de ontstekingsreactie zit. Past ook wel bij het rastype.
Daar doe je niets aan. Hoe oud is hij nu?
Hij moet in juli nog 7 worden. :ugh: Die ontstekingsreactie vermoed ik zelf ook . Maar zijn mobiliteit is al langer gaande, al we uit gaan gaat hij wel graag mee maar hij slentert al een dooie achter me aan en loopt niet goed.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Desiree
Posts in topic: 11
Berichten: 774
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:58
Honden: 3
Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet

Re: Welk supplement is het best bij artrose?

Bericht door Desiree »

Dagmar schreef: 17 mei 2022, 22:05 Kurkuma. Roep @Zinodo maar even :mrgreen:
@Zinodo !!! Vertel..
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 4
Berichten: 11341
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Welk supplement is het best bij artrose?

Bericht door EchoMira »

Sekreetje schreef: 17 mei 2022, 22:04 Ik heb bij Tibbe een aantal supplementen uitgeprobeerd. De flexadin-advanced deed hier niets. Flexi life forte leek wel iets verbetering te geven. Nu heeft hij een collageen poeder, maar dat doet ook niet zoveel volgens mij.
Denk ik ook niet. Het zijn prima middelen om de boel langer goed te houden maar eenmaal gevorderde klachten verlichten kan inderdaad niet met extra collageen enzo.
EchoMira
Posts in topic: 4
Berichten: 11341
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Welk supplement is het best bij artrose?

Bericht door EchoMira »

Desiree schreef: 17 mei 2022, 22:08
EchoMira schreef: 17 mei 2022, 22:00
Desiree schreef: 17 mei 2022, 21:55

Bosch sensitive lams rijst op dit moment. Droef kan ook niet meer tegen kip en zijn buik raakt best snel van streek. Hier doet hij het nu al een jaar erg goed op, als in geen buikpijn en goede ontlasting.
Dan denk ik dat hij gewoon als geheel hoog in de ontstekingsreactie zit. Past ook wel bij het rastype.
Daar doe je niets aan. Hoe oud is hij nu?
Hij moet in juli nog 7 worden. :ugh: Die ontstekingsreactie vermoed ik zelf ook . Maar zijn mobiliteit is al langer gaande, al we uit gaan gaat hij wel graag mee maar hij slentert al een dooie achter me aan en loopt niet goed.
Is hij niet ook gewoon een beetje overvraagd door die nieuwe draak?
Hein is dol op Luna en Echo maar hij kan ze na twee dagen wel de bench in kijken.
Ik denk niet dat hij de 14 gaat halen, desiree. In de tussentijd toch maar gewoon lekker aan de spacepillen. Daar gaat hij goed op slapen en dat is het beste.
Gebruikersavatar
Dagmar
Posts in topic: 2
Berichten: 3141
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:09

Re: Welk supplement is het best bij artrose?

Bericht door Dagmar »

Desiree schreef: 17 mei 2022, 22:09
Dagmar schreef: 17 mei 2022, 22:05 Kurkuma. Roep @Zinodo maar even :mrgreen:
@Zinodo !!! Vertel..
Die maakt golden shizzle. Het is op het moment bewezen dat kurkuma in ieder geval op de korte termijn helpt bij de mobiliteit en pijn bij artrose.
https://www.gezondheidenwetenschap.be/g ... t%20worden.

Bij mij werkt het ook heel goed bij m'n eeuwige blaasontsteking.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Desiree
Posts in topic: 11
Berichten: 774
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:58
Honden: 3
Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet

Re: Welk supplement is het best bij artrose?

Bericht door Desiree »

EchoMira schreef: 17 mei 2022, 22:11
Desiree schreef: 17 mei 2022, 22:08
EchoMira schreef: 17 mei 2022, 22:00

Dan denk ik dat hij gewoon als geheel hoog in de ontstekingsreactie zit. Past ook wel bij het rastype.
Daar doe je niets aan. Hoe oud is hij nu?
Hij moet in juli nog 7 worden. :ugh: Die ontstekingsreactie vermoed ik zelf ook . Maar zijn mobiliteit is al langer gaande, al we uit gaan gaat hij wel graag mee maar hij slentert al een dooie achter me aan en loopt niet goed.
Is hij niet ook gewoon een beetje overvraagd door die nieuwe draak?
Hein is dol op Luna en Echo maar hij kan ze na twee dagen wel de bench in kijken.

Ik denk niet dat hij de 14 gaat halen, desiree. In de tussentijd toch maar gewoon lekker aan de spacepillen.
Nee al ver voor Raya's komst werd hij minder helaas. Dat hij geen 14 wordt is me al een paar jaar duidelijk maar we streven wel naar de 10 onder de best mogelijke omstandigheden uiteraard, rekken om het rekken ga ik niet doen.

Droef gaat meestal apart nu naar buiten, Izzy wissel ik af tussen met Raya en Droef mee om Izzy niet te overvragen al kan ze het prima aan hoor maar voor haar hoeft het niet zo. 2 a 3 x per week gaan ze met zijn alle mee en dan kunnen allemaal los, niet dat Droef daar super actief is maar hij scharrelt er lekker op los of speelt met zijn vriendje als die ook komt. Lange wandelingen doen we al een tijdje niet meer. In huis is alles lekker rustig, zelfs Raya! :80:
Afbeelding
Amarillo
Posts in topic: 1
Berichten: 81
Lid geworden op: 13 sep 2021, 15:33

Re: Welk supplement is het best bij artrose?

Bericht door Amarillo »

Op aanraden van o.a. een dierenarts heb ik Pixie de Canina Canhydrox GAG tabletten gegeven tijdens herstel van een botbreuk. Of het echt wat gedaan heeft weet ik alleen niet, want ze was toen (en is nog) een heel jonge hond. Het wordt ook aan sporthonden gegeven en gezien de ingrediënten (o.a. groenlipmossel) zal het misschien best iets kunnen doen ter ondersteuning van het bewegingsapparaat. Maar ik denk dat ik inderdaad voor een pijnstiller en ontstekingsremmer zou kiezen bij die klachten...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Desiree
Posts in topic: 11
Berichten: 774
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:58
Honden: 3
Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet

Re: Welk supplement is het best bij artrose?

Bericht door Desiree »

Zinodo schreef: 17 mei 2022, 22:22 Ja, ik heb een hele tijd idd kurkuma gegeven, wordt tijd dat ik er weer mee begin nu jullie het roepen😅
Kurkuma werkt heel goed ontstekingsremmend, maar er is een optimale manier om die binnen te krijgen en dat is met versgemalen zwarte peper en vetten. Er komt een stofje vrij bij het malen van peper die schijnbaar supergoed met kurkuma meewerkt, vaag verhaal, google het maar want ik ben de helft vergeten :F:
Anyhow, het makkelijkste is om "golden paste" te koken.
Het is heel makkelijk en snel klaar.
Recept:
200ml water
3-4 eetlepels kurkuma (poeder)
3 eetlepels kokosolie
1/4 theelepel versgemalen zwarte peper

Kurkumapoeder met water mengen en aan de kook brengen. Paar minuten koken, goed roeren. Het zal heel snel dikker gaan worden, zie zelf maar wat voor consistentie je fijn vindt, daarom schreef ik 3-4 eetlepels, beetje op het oog. Peper toevoegen.
Even laten afkoelen tot het niet meer heet is en kokosolie toevoegen, goed mengen, klaar. In een potje in de koelkast bewaren.
Let op, alles wat dit aanraakt wordt GEEL.

Voor een hond beginnen met 1/4 theelepeltje op een dag, langzaam dosis verhogen tot 1 theelepeltje per dag. Als je te snel gaat kunnen ze last van hun buik krijgen zeggen ze maar ik gaf het gewoon zo en niemand heeft er ooit last van gehad, maar het kan.

Voor sommigen kan het dramatisch goed helpen, voor sommigen gewoon een beetje, maar het is hoe dan ook goed voor je. Hond of baas :E:
Wil niet zeggen dat het magisch sowieso goed genoeg is om een hond met echte artrosepijn van pijnstillers te kunnen houden, maar alle beetjes helpen toch.
Ziet er wel simpel uit inderdaad. Vraag me alleen af of de peper het niet te scherp maakt, zeker gezien Droef zijn buik ook al snel van streek is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Barkley
Posts in topic: 1
Berichten: 1384
Lid geworden op: 21 sep 2021, 10:27

Re: Welk supplement is het best bij artrose?

Bericht door Barkley »

Sekreetje schreef: 17 mei 2022, 22:04 Ik heb bij Tibbe een aantal supplementen uitgeprobeerd. De flexadin-advanced deed hier niets. Flexi life forte leek wel iets verbetering te geven. Nu heeft hij een collageen poeder, maar dat doet ook niet zoveel volgens mij.

Hij krijgt sowieso capsules omega 3 van elvitaal. Dat schijnt het belangrijkste te zijn.
Daarnaast krijgt Tibbe wel een dagelijkse pijnstiller. Begonnen met Rimadyl, maar hij doet het beter op de previcox die hij nu krijgt. Ik zie echt een te groot verschil om geen pijnstiller te geven.
Fred krijgt Rimadyl en doet het er echt beter op. Die is ook nog geen 7. Maar hij loopt niet meer te mopperen.
Ik ga de golden paste van zinodo ook eens proberen
Gebruikersavatar
Lothian
Posts in topic: 2
Berichten: 3919
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:32
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Re: Welk supplement is het best bij artrose?

Bericht door Lothian »

Zinodo schreef: 17 mei 2022, 22:22 Recept:
200ml water
3-4 eetlepels kurkuma (poeder)
3 eetlepels kokosolie
1/4 theelepel versgemalen zwarte peper
*Gaat kokerellen voor Lucca*
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sekreetje
Posts in topic: 7
Berichten: 1232
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:45

Re: Welk supplement is het best bij artrose?

Bericht door Sekreetje »

Lothian schreef: 18 mei 2022, 10:24
Zinodo schreef: 17 mei 2022, 22:22 Recept:
200ml water
3-4 eetlepels kurkuma (poeder)
3 eetlepels kokosolie
1/4 theelepel versgemalen zwarte peper
*Gaat kokerellen voor Lucca*
Ga ik ook eens proberen
Afbeelding
Gebruikersavatar
KarinW
Posts in topic: 1
Berichten: 621
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:27

Re: Welk supplement is het best bij artrose?

Bericht door KarinW »

Ik gaf dit aan Levi en was daar wel enthousiast over
https://www.medpets.nl/synopet-hond/?gc ... B&var=9063
Afbeelding
Levi 09/10/2011 - † 05/05/2022
Gebruikersavatar
annnie
Posts in topic: 2
Berichten: 1059
Lid geworden op: 14 sep 2021, 17:28
Honden: 3
Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo

Re: Welk supplement is het best bij artrose?

Bericht door annnie »

Nelson krijgt Flexilife Forte. Nadat ik daar mee gestart was heb ik hem nog een poos van de pijnstillers gehad. Ondertussen krijgt hij die nu wel dagelijks. Ik geef hem carporal. Merk bij hem ook wel verschil met het weer. Met veel regen is hij eerder klaar met een wandeling en dat ligt niet aan een hekel aan nattigheid
Afbeelding
Gebruikersavatar
Desiree
Posts in topic: 11
Berichten: 774
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:58
Honden: 3
Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet

Re: Welk supplement is het best bij artrose?

Bericht door Desiree »

Ik heb voor nu maar weer de fleilife forte besteld voor Droef. Daar deed hij het een paar jaar geleden voor zijn operatie zo goed op dat pijnstilling vrijwel niet nodig was of maar een halve dosis carporal al genoeg was. Als dat nu niet werkt dan kijk ik wel weer verder of toch een combinatie van supplementen met pijnstilling. Ik moet wat, dit is ook niet leuk voor hem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
annnie
Posts in topic: 2
Berichten: 1059
Lid geworden op: 14 sep 2021, 17:28
Honden: 3
Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo

Re: Welk supplement is het best bij artrose?

Bericht door annnie »

Ik zou dan eerst even starten met pijnstilling voor een week of twee om de flexilife de kans te geven te gaan werken en dan de pillen weer langzaam afbouwen en kijken hoe dat gaat
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sekreetje
Posts in topic: 7
Berichten: 1232
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:45

Re: Welk supplement is het best bij artrose?

Bericht door Sekreetje »

annnie schreef: 19 mei 2022, 11:07 Ik zou dan eerst even starten met pijnstilling voor een week of twee om de flexilife de kans te geven te gaan werken en dan de pillen weer langzaam afbouwen en kijken hoe dat gaat
Helemaal mee eens. Je wilt die ontstekingsreactie eerst verminderen. Ondertussen kan het supplement de kans krijgen om de gewrichten wat meer te "smeren".
Afbeelding
Gebruikersavatar
Desiree
Posts in topic: 11
Berichten: 774
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:58
Honden: 3
Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet

Re: Welk supplement is het best bij artrose?

Bericht door Desiree »

Hij heeft gisteren inderdaad weer pijnstilling gekregen en was van plan om dat nog een week of 2 aan te houden sowieso.
Afbeelding
Plaats reactie