Wond poot

Alles over het verzorgen van je hond, zoals shampoo's, riemen, halsbanden, badjassen etc
Gebruikersavatar
mijke
Posts in topic: 10
Berichten: 4750
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:25

Re: Wond poot

Bericht door mijke »

Wat grappig dat jullie zo boos zijn dat ik deel dat weken in biotex achterhaald is :lol: Ik heb het niet zelf bedacht ofzo 😅 don't shoot the messenger.
Ik vind die 'eigen ervaring' ook niet echt een goed bewijs van jullie gelijk overigens 🤣
Gebruikersavatar
mijke
Posts in topic: 10
Berichten: 4750
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:25

Re: Wond poot

Bericht door mijke »

Inge O schreef: 21 jul 2022, 09:33 Weken doe ik met zo'n dingen nooit, wel baden. Klinkt misschien hetzelfde maar is het niet, weken duurt veel langer.

En die biotex als wondermiddel laat ik ook maar voor wat het is, doe mij dan maar ontsmettingsmiddel in de juiste concentratie (chloorhexidine, neosabenyl).
Dat zit inderdaad in die shampoo die ik deelde. Maar dat is kennelijk fout want ze deden het altijd met biotex dus dat móet dan wel goed zijn ;-)
Gebruikersavatar
Pemba
Posts in topic: 1
Berichten: 467
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:35
Honden: 1
Welke: Tibetaanse terriër

Re: Wond poot

Bericht door Pemba »

mijke schreef: 21 jul 2022, 10:19 Wat grappig dat jullie zo boos zijn dat ik deel dat weken in biotex achterhaald is :lol: Ik heb het niet zelf bedacht ofzo 😅 don't shoot the messenger.
Ik vind die 'eigen ervaring' ook niet echt een goed bewijs van jullie gelijk overigens 🤣
Ik heb het ook gelezen en het werd geschreven door een wond verpleegkundige.
Zal eens kijken of ik het nog kan vinden.
Afbeelding
~Suzanne~
Posts in topic: 4
Berichten: 642
Lid geworden op: 18 sep 2021, 12:00
Honden: 3
Welke: 2 shelties en 1 schotse herdershond

Re: Wond poot

Bericht door ~Suzanne~ »

mijke schreef: 20 jul 2022, 23:55
Kells schreef: 20 jul 2022, 23:52 Ik zou er niets meer aan doen, maar als je het niet vertrouwd is een badje met biotex groen een goed idee. Uiteraard wel even naspoelen en droog houden.
Dit advies is achterhaald, tenminste voor mensen, dus voor honden vast ook wel. Inmiddels is gebleken dat weken in biotex (of soda) de kans op infecties groter maakt en het de genezing vertraagt.
Ja, iets derlijks staat mij ook bij. Iets met "biotex groen helpt bij urine- en ontlastingsvlekken, het doet dus daar iets mee wat je niet in een badje voor een hondenpootje wilt"....

In dit geval zou ik kiezen voor groene leem en juist WEL afdekken, sokje erom, dat er geen vuil in kan komen en de hond er niet aan kan likken.

Suzanne
Gebruikersavatar
Gudrun
Posts in topic: 1
Berichten: 2414
Lid geworden op: 11 sep 2021, 10:55
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Re: Wond poot

Bericht door Gudrun »

Vetramil honingzalf 2 keer per dag en even een sok er over zodat die lekkere zalf er ook effectief een uurtje op blijft
Gebruikersavatar
Kruimel
Posts in topic: 1
Berichten: 3953
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:40
Honden: 2
Welke: IJslandse honden

Re: Wond poot

Bericht door Kruimel »

Gudrun schreef: 21 jul 2022, 15:34 Vetramil honingzalf 2 keer per dag en even een sok er over zodat die lekkere zalf er ook effectief een uurtje op blijft
Haha ja vooral die sok! Smaakt prima, die honingzalf. Je kunt ook manuka-honing gebruiken, doen ze in ziekenhuizen ook.
Het beruchte biotex-badje is idd officieel geen richtlijn meer wegens niet echt effectief en nadelen.
Ik ben zelf ook zeer te spreken over groene leem, en dat zou in Duitsland te koop moeten zijn. Iets van Heilerde ofzo.
Afbeelding

Het duo Olie en Bol
~Suzanne~
Posts in topic: 4
Berichten: 642
Lid geworden op: 18 sep 2021, 12:00
Honden: 3
Welke: 2 shelties en 1 schotse herdershond

Re: Wond poot

Bericht door ~Suzanne~ »

Bij een DA kun je toch ook "gewoon" Groene Leem kopen? Anders via Medpets oid laten aanrukken? ;-)

Suzanne
Gebruikersavatar
Célie
Posts in topic: 3
Berichten: 11706
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:15
Locatie: Dronten
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Re: Wond poot

Bericht door Célie »

~Suzanne~ schreef: 21 jul 2022, 15:26
mijke schreef: 20 jul 2022, 23:55
Kells schreef: 20 jul 2022, 23:52 Ik zou er niets meer aan doen, maar als je het niet vertrouwd is een badje met biotex groen een goed idee. Uiteraard wel even naspoelen en droog houden.
Dit advies is achterhaald, tenminste voor mensen, dus voor honden vast ook wel. Inmiddels is gebleken dat weken in biotex (of soda) de kans op infecties groter maakt en het de genezing vertraagt.
Ja, iets derlijks staat mij ook bij. Iets met "biotex groen helpt bij urine- en ontlastingsvlekken, het doet dus daar iets mee wat je niet in een badje voor een hondenpootje wilt"....

In dit geval zou ik kiezen voor groene leem en juist WEL afdekken, sokje erom, dat er geen vuil in kan komen en de hond er niet aan kan likken.

Suzanne
Bacteriën doden :19:
Gebruikersavatar
Célie
Posts in topic: 3
Berichten: 11706
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:15
Locatie: Dronten
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Re: Wond poot

Bericht door Célie »

~Suzanne~ schreef: 21 jul 2022, 15:43 Bij een DA kun je toch ook "gewoon" Groene Leem kopen? Anders via Medpets oid laten aanrukken? ;-)

Suzanne
Doyaquba woont in Duitsland
Gebruikersavatar
pioenroos
Posts in topic: 1
Berichten: 1230
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:39
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Re: Wond poot

Bericht door pioenroos »

Ikzelf spoel een wond aan poot af met zoutoplossing na het wandelen. Zodat het eventuele vuil weg is. Een etterende wond zou ik denk ik ook een paar keer per dag schoonspoelen.
Ik heb ook tijdje terug begrepen dat weken in soda of biotex achterhaald is vanwege te zacht worden huid/poot. Ook voor mensen trouwens met ingegroeide teennagel ofzo.

Ik zweer verder bij honingzalf. Flora had na castratie/mammatumor weghalen ondanks pakje een hechting of 2 eruit gekregen. Zag er vies uit met veel wondvocht want stond open natuurlijk. 2xdaags dot zalf in het gaatje. Bij hechtingen eruit halen (welke er nog zaten dan :') ) complimenten van de dierenarts want hij zag zelden een zo snel al goed genezen wond :ok:
Afbeelding
~Suzanne~
Posts in topic: 4
Berichten: 642
Lid geworden op: 18 sep 2021, 12:00
Honden: 3
Welke: 2 shelties en 1 schotse herdershond

Re: Wond poot

Bericht door ~Suzanne~ »

Célie schreef: 21 jul 2022, 15:55
~Suzanne~ schreef: 21 jul 2022, 15:43 Bij een DA kun je toch ook "gewoon" Groene Leem kopen? Anders via Medpets oid laten aanrukken? ;-)

Suzanne
Doyaquba woont in Duitsland
Daar hebben ze toch ook DA's en Medpets? ;-)

Suzanne
Gebruikersavatar
Célie
Posts in topic: 3
Berichten: 11706
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:15
Locatie: Dronten
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Re: Wond poot

Bericht door Célie »

~Suzanne~ schreef: 21 jul 2022, 16:38
Célie schreef: 21 jul 2022, 15:55
~Suzanne~ schreef: 21 jul 2022, 15:43 Bij een DA kun je toch ook "gewoon" Groene Leem kopen? Anders via Medpets oid laten aanrukken? ;-)

Suzanne
Doyaquba woont in Duitsland
Daar hebben ze toch ook DA's en Medpets? ;-)

Suzanne
Ik weet niet of de DA's daar ook groene leem verkopen, mijn dierenarts in ieder geval niet :D
Ik dacht dat Medpets alleen in Belgie en Nederland bezorgen :19:
~Suzanne~
Posts in topic: 4
Berichten: 642
Lid geworden op: 18 sep 2021, 12:00
Honden: 3
Welke: 2 shelties en 1 schotse herdershond

Re: Wond poot

Bericht door ~Suzanne~ »

aber nein!

https://www.medpets.de/

Suzanne
** Angela **
Posts in topic: 1
Berichten: 875
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:13
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Honden: 3
Welke: Duitse herder

Re: Wond poot

Bericht door ** Angela ** »

Ik zweer bij honingzalf
Daar heb ik zelfs t gat op de rug van mijn kat paar jaar terug mee dicht gekregen
Duurde wel even ( haar hele rug lag open ) , maar daarna zag je er echt niks meer van

Heb t hier standaard staan , net als traumeel trouwens
Gebruik beiden ook voor mezelf

Wondjes spoel ik met gewoon water , drogen en dan honingzalf
Gebruikersavatar
mijke
Posts in topic: 10
Berichten: 4750
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:25

Re: Wond poot

Bericht door mijke »

Célie schreef: 21 jul 2022, 15:54
~Suzanne~ schreef: 21 jul 2022, 15:26
mijke schreef: 20 jul 2022, 23:55
Dit advies is achterhaald, tenminste voor mensen, dus voor honden vast ook wel. Inmiddels is gebleken dat weken in biotex (of soda) de kans op infecties groter maakt en het de genezing vertraagt.
Ja, iets derlijks staat mij ook bij. Iets met "biotex groen helpt bij urine- en ontlastingsvlekken, het doet dus daar iets mee wat je niet in een badje voor een hondenpootje wilt"....

In dit geval zou ik kiezen voor groene leem en juist WEL afdekken, sokje erom, dat er geen vuil in kan komen en de hond er niet aan kan likken.

Suzanne
Bacteriën doden :19:
Nee. Biotex breekt organische enzymen af. Klinkt niet per se wenselijk of wel? Je moet wol er bijvoorbeeld ook niet in wassen, dan vallen na verloop van tijd spontaan de gaten er in.
Gebruikersavatar
Inge O
Posts in topic: 3
Berichten: 6330
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:42
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: Wond poot

Bericht door Inge O »

mijke schreef: 21 jul 2022, 18:18
Célie schreef: 21 jul 2022, 15:54
~Suzanne~ schreef: 21 jul 2022, 15:26

Ja, iets derlijks staat mij ook bij. Iets met "biotex groen helpt bij urine- en ontlastingsvlekken, het doet dus daar iets mee wat je niet in een badje voor een hondenpootje wilt"....

In dit geval zou ik kiezen voor groene leem en juist WEL afdekken, sokje erom, dat er geen vuil in kan komen en de hond er niet aan kan likken.

Suzanne
Bacteriën doden :19:
Nee. Biotex breekt organische enzymen af. Klinkt niet per se wenselijk of wel? Je moet wol er bijvoorbeeld ook niet in wassen, dan vallen na verloop van tijd spontaan de gaten er in.
Nee en nee, maar Mijke het minste nee :F: .

Biotex bevat enzymen die oa. organische stoffen/eiwwitten afbreken. Dat wil je bij vlekken in je kleding, niet in een wond.

En ontsmetten doet het niet of amper, jammer maar helaas.
Gebruikersavatar
mijke
Posts in topic: 10
Berichten: 4750
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:25

Re: Wond poot

Bericht door mijke »

Ohja dat bedoel ik 😅
Gebruikersavatar
Inge O
Posts in topic: 3
Berichten: 6330
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:42
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: Wond poot

Bericht door Inge O »

mijke schreef: 21 jul 2022, 18:58 Ohja dat bedoel ik 😅
:LOL:
Gebruikersavatar
Doyaquba
Posts in topic: 10
Berichten: 1321
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:39
Locatie: Utrecht
Honden: 2
Welke: Boxers

Re: Wond poot

Bericht door Doyaquba »

Ik doe helemaal niet spoelen met biotex maar met een oplossing van soda en zout. Dus de discussie over biotex mag van mij stoppen ;)

Verder ben ik op zoek nog steeds naar grüne tonerde, maar in dit durp hebben ze t niet. M'n vriend is vanavond in Berlijn centrum dus hopelijk denkt hij er nog aan. En anders bestel ik inderdaad online. Honingzalf komt er hier niet meer in. Ze likken daar zo fantastisch aan dat het tot hotspots komt...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Doyaquba
Posts in topic: 10
Berichten: 1321
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:39
Locatie: Utrecht
Honden: 2
Welke: Boxers

Re: Wond poot

Bericht door Doyaquba »

Nou ik heb er toen de antibiotica op was ook niets meer aan gedaan want ze likte er niet meer aan en het is nu dicht en bijna goed. Alleen die bult zit er nog.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 3
Berichten: 2617
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Wond poot

Bericht door CatnDog »

Beste Doyaquba,

Ik heb een account aangemaakt omdat ik schrik van je foto. Ik zie namelijk een stukje van een grasaar uit dat wondje steken. Helaas kamp ik op dit moment vermoedelijk met hetzelfde probleem: een grasaar tussen de tenen van mijn hond, maar bij mijn hond is deze niet zichtbaar meer (hij is onder behandeling bij de dierenarts).
Haal hem er zo spoedig mogelijk uit, zelf of door de dierenarts.
Gebruikersavatar
Doyaquba
Posts in topic: 10
Berichten: 1321
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:39
Locatie: Utrecht
Honden: 2
Welke: Boxers

Re: Wond poot

Bericht door Doyaquba »

CatnDog schreef: 30 jul 2022, 18:26 Beste Doyaquba,

Ik heb een account aangemaakt omdat ik schrik van je foto. Ik zie namelijk een stukje van een grasaar uit dat wondje steken. Helaas kamp ik op dit moment vermoedelijk met hetzelfde probleem: een grasaar tussen de tenen van mijn hond, maar bij mijn hond is deze niet zichtbaar meer (hij is onder behandeling bij de dierenarts).
Haal hem er zo spoedig mogelijk uit, zelf of door de dierenarts.
Nee hoor dit was een bijtwond. Dat wat je ziet is gewoon een witte haar. Maar bedankt voor je zorg
Afbeelding
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 3
Berichten: 2617
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Wond poot

Bericht door CatnDog »

Doyaquba schreef: 30 jul 2022, 19:07
CatnDog schreef: 30 jul 2022, 18:26 Beste Doyaquba,

Ik heb een account aangemaakt omdat ik schrik van je foto. Ik zie namelijk een stukje van een grasaar uit dat wondje steken. Helaas kamp ik op dit moment vermoedelijk met hetzelfde probleem: een grasaar tussen de tenen van mijn hond, maar bij mijn hond is deze niet zichtbaar meer (hij is onder behandeling bij de dierenarts).
Haal hem er zo spoedig mogelijk uit, zelf of door de dierenarts.
Nee hoor dit was een bijtwond. Dat wat je ziet is gewoon een witte haar. Maar bedankt voor je zorg
Dat is een pak van m'n hart (als ik naar de foto kijk, lijkt het nog steeds een grasaar :oohja: ). Al zou het natuurlijk wel fijn zijn als de wond sneller zou genezen.
Gebruikersavatar
Doyaquba
Posts in topic: 10
Berichten: 1321
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:39
Locatie: Utrecht
Honden: 2
Welke: Boxers

Re: Wond poot

Bericht door Doyaquba »

Het litteken geneest nu het dicht is en ze er niet meer aan zit heel snel! Het is nu nog 20% van die foto 2 dagen terug. Dus ze is weer zo goed als de oude gelukkig 😁

En ik snap je verwarring maar ik wist zeker dat het een bijtwond is en ze is direct de volgende dag natuurlijk bekeken door de dierenarts. Verder goed in de gaten gehouden dat het na elke wandeling schoon was
Afbeelding
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 3
Berichten: 2617
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Wond poot

Bericht door CatnDog »

Gelukkig. Dat is fijn om te horen.
Plaats reactie