Wat zou jouw volgende hond worden?

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Gebruikersavatar
Hamilton
Posts in topic: 3
Berichten: 538
Lid geworden op: 13 sep 2021, 10:19

Re: Wat zou jouw volgende hond worden?

Bericht door Hamilton »

Dit onderwerp komt mij goed van pas, want ik heb heel lang zitten dubben om mijn keuze te verworden :')

Nadat eerst Andra en toen ook Nisvan met Cushing begonnen te kampen, ben ik gaan nadenken wat er nu moet gaan komen. Mijn man vond Nisvan de laatste hond ( wij worden ook ouder) maar toen hij ook ziek bleek te zijn en waarschijnlijk niet de 6 jaar ging halen die Andra gehaald heeft ( met 8 jaar diagnose bijna 14 geworden) Vond hij het toch goed om naar een andere hond te gaan kijken, maar niet meer zo'n sterke, altijd aan de lijn moeten lopen, altijd alles goed afsluiten etc. brak :( . Ook omdat we nu wat vaker met de camper weg willen is een kleinere hond toch makkelijker. Natuurlijk een kleinere brak, Beagle, Fauve etc, maar dan blijf je met het"lopende honden probleem"zitten. Dus op zoek naar iets anders. Heel wat honden( rasgroepen) vielen voor mij af en door ontmoetingen met Silken Windsprites ben ik er meer over gaan opzoeken. Natuurlijk ook weer een "ras"wat niet voor het oprapen ligt betreffende fokkers in Nederland. Buitenland zijn er meer maar dan zit je weer met de 15 weken regel :( . Uiteindelijk ging alles toch nog in een stroomversnelling en was er een reutje voor mij beschikbaar uit een nestje geboren eind mei. Tja en dan begin je toch weer te twijfelen, bijna 50 jaar Brakken en dan nu wat anders??. Afijn op pupbezoek en door de stroom aan foto's en filmpjes tijdens onze prut vakantie, overstag gegaan en vandaag een allerliefst ,zacht,knuffelig etc puppy opgehaald, en zelfs mijn "niet hondenmindende echtgenoot" is helemaal verliefd :I:
Afbeelding
Gebruikersavatar
annnie
Posts in topic: 5
Berichten: 1054
Lid geworden op: 14 sep 2021, 17:28
Honden: 3
Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo

Re: Wat zou jouw volgende hond worden?

Bericht door annnie »

Dirkje schreef: 10 aug 2022, 23:16 Ik zou dolgraag een Whippet willen. Volgens mij word ik daar heel gelukkig van.
Alleen is Dirkje al 8 jaar en zal ik toch een opvolger moeten hebben als ik wil blijven hoeden. Daarom komt er volgend jaar een BC pup bij.
We gaan binnenkort bij een andere kudde werken en het bruist weer bij me. Ik heb zin in de toekomst met honden en schapen.
De Whippet komt er zeker alleen is dit niet de juiste tijd.
Er staat een Whippet/bordercollie pupje op marktplaats ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smoushond
Posts in topic: 1
Berichten: 3894
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:31

Re: Wat zou jouw volgende hond worden?

Bericht door Smoushond »

Oh wat leuk ik ben heel benieuwd naar de foto’s en hoe hij of zij opgroeit. Ik weet het nog niet ben net bezig met eerste smous ,best pittig maar ook heel leuk 😉
Afbeelding
Gebruikersavatar
Inge O
Posts in topic: 16
Berichten: 6330
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:42
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: Wat zou jouw volgende hond worden?

Bericht door Inge O »

ranetje schreef: 10 aug 2022, 21:21
Inge O schreef: 10 aug 2022, 16:46
Gudrun schreef: 10 aug 2022, 16:06 Oh!
Of zo een mooie donkere werklijn golden!
Ja, als ik een werkhond zou willen zou dat denk ik mijn eerste keus zijn.

Waar ik in het geval van die wockertjes en Engelse werkspringers gek van word is dat constante doelloze heen- en weergeloop en opgewonden gekwispel, ik vind het echt neurootjes als ze niet aan het werk zijn. Dan véél liever een reactieve hond (geen Kika, nee, dat houd ik geen dag vol :engel: ).
Dat doen ze tijdens hun werk en doelloos is dat niet.
Als er niet mee gewerkt wordt doen ze het ook bijna constant als ze buiten zijn.
Of zie jij het ook op andere plekken/momenten gebeuren?
Ja, in het veld - en bij uitbreiding tijdens de wandeling - heeft dat nut en noem ik het ook niet doelloos, hooguit erg kwikzilverig, iets wat me sowieso al niet ligt.

Maar ja, natuurlijk zie ik het ook elders en dat vind ik er ook het (soms) bijna neurotische aan. Degene die ik ken/gekend heb zijn of in rust, of heen en weer aan het lopen, of dat nu op het terras van de hondenschool is, of als je tijdens een toevallige ontmoeting met het baasje staat te praten, of op welk moment dan ook wanneer ze hun rust niet kunnen vinden.
Rosanne
Posts in topic: 1
Berichten: 2142
Lid geworden op: 13 sep 2021, 07:02
Honden: 1
Welke: Oud Duitse herder

Re: Wat zou jouw volgende hond worden?

Bericht door Rosanne »

Ik heb echt nog geen idee. Brego past mij enorm goed. Zo onwijs fijn karakter en nu al zo goed te sturen ondanks zijn puberteit. Ik vind de Oud Duitsers echt geweldig. Toch twijfel ik enorm i.v.m de gezondheid. Hopelijk hoeven wij daar voorlopig sowieso nog niet over na te denken, want Brego is nog een lekker jong ding. 🥰 Wie weet komt er vanzelf wel wat op ons pad.
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
blondie
Posts in topic: 5
Berichten: 2667
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Wat zou jouw volgende hond worden?

Bericht door blondie »

Hopelijk voorlopig hoeven we daar nog niet echt over na te denken.
We neigen sterk naar de Duitse herder, nog steeds. Dus ik denk dat die er voorlopig wel zal blijven. Maar waarschijnlijk geen 2 tegelijk.
Combi met wat mildere karakters bevalt me wel prima moet ik zeggen.

Zelf neig ik ook wel naar bijvoorbeeld een kruising zoals de honden van Malinois, maar mijn vriend is na Finn, Bluf en nu met Aki een beetje DH minded geworden.

Dat we op Chara zijn uitgekomen was mijn schuld, hij wilde een pup, ik vond een wat oudere hond ook prima omdat ik de eerdere honden ook al op wat oudere leeftijd had gekregen en mijn band er niet minder om was.

We neigden sterk naar DH pup erbij, maar gezien werkomstandigheden en toch ook onze leefomgeving durfde ik het niet aan met het oog om met 2 duitsers te lopen in combi met een ook al vrij grote Chara.
Onverwachts was daar kleine Glory, waar met name mijn vriend op slag verliefd op werd :roll: en ik na zien van beelden en lezen van omschrijving ook wel dacht dat het zou kunnen passen.

Maar goed, gezien de uiterlijkheden (en ook wel hun karakters blijkt) van de dames is wel duidelijk dat we inderdaad blijven neigen naar (Duitse) herder looks en trekjes :idea:

Denk wel dat het dan geen herplaatser zal worden, dat vind ik bij een volwassen DH niet handig met 2 verschillende bazen.

Belangrijkst voor mij is wel dat de karakters met elkaar matchen, met ons, maar ook met de honden onderling en katten moeten er ook nog wel mee overweg kunnen :F:
Gebruikersavatar
Dirkje
Posts in topic: 4
Berichten: 2568
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:51
Honden: 2
Welke: Border Collies

Re: Wat zou jouw volgende hond worden?

Bericht door Dirkje »

annnie schreef: 10 aug 2022, 23:55
Dirkje schreef: 10 aug 2022, 23:16 Ik zou dolgraag een Whippet willen. Volgens mij word ik daar heel gelukkig van.
Alleen is Dirkje al 8 jaar en zal ik toch een opvolger moeten hebben als ik wil blijven hoeden. Daarom komt er volgend jaar een BC pup bij.
We gaan binnenkort bij een andere kudde werken en het bruist weer bij me. Ik heb zin in de toekomst met honden en schapen.
De Whippet komt er zeker alleen is dit niet de juiste tijd.
Er staat een Whippet/bordercollie pupje op marktplaats ;)
Zullen vast enige honden worden maar voor mij persoonlijk niet aantrekkelijk. Een BC moet goed kunnen werken en bij een Whippet wil ik kunnen genieten van het gangwerk en de lijn van de hond.
Afbeelding
Nanna

Re: Wat zou jouw volgende hond worden?

Bericht door Nanna »

Er bestaat geen mooier belijnd ras dan de Whippet…😍

Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 6
Berichten: 4820
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Wat zou jouw volgende hond worden?

Bericht door ranetje »

Inge O schreef: 11 aug 2022, 09:00
ranetje schreef: 10 aug 2022, 21:21
Inge O schreef: 10 aug 2022, 16:46

Ja, als ik een werkhond zou willen zou dat denk ik mijn eerste keus zijn.

Waar ik in het geval van die wockertjes en Engelse werkspringers gek van word is dat constante doelloze heen- en weergeloop en opgewonden gekwispel, ik vind het echt neurootjes als ze niet aan het werk zijn. Dan véél liever een reactieve hond (geen Kika, nee, dat houd ik geen dag vol :engel: ).
Dat doen ze tijdens hun werk en doelloos is dat niet.
Als er niet mee gewerkt wordt doen ze het ook bijna constant als ze buiten zijn.
Of zie jij het ook op andere plekken/momenten gebeuren?
Ja, in het veld - en bij uitbreiding tijdens de wandeling - heeft dat nut en noem ik het ook niet doelloos, hooguit erg kwikzilverig, iets wat me sowieso al niet ligt.

Maar ja, natuurlijk zie ik het ook elders en dat vind ik er ook het (soms) bijna neurotische aan. Degene die ik ken/gekend heb zijn of in rust, of heen en weer aan het lopen, of dat nu op het terras van de hondenschool is, of als je tijdens een toevallige ontmoeting met het baasje staat te praten, of op welk moment dan ook wanneer ze hun rust niet kunnen vinden.
:ok:
Ik vind het ook wat druk, druk, druk. :D

Toch krijg ik van een kennisje met werkende springers (training en praktijk) de indruk dat die thuis wel heel rustig zijn.
Buiten zoekt ze speciaal naar plekken waar die hondjes tot hun recht komen.
Dat zou invloed kunnen hebben.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Inge O
Posts in topic: 16
Berichten: 6330
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:42
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: Wat zou jouw volgende hond worden?

Bericht door Inge O »

ranetje schreef: 11 aug 2022, 11:52 Toch krijg ik van een kennisje met werkende springers (training en praktijk) de indruk dat die thuis wel heel rustig zijn.
Veel drukke werrkhonden 'zijn thuis heel rustig'. De meeste bazen verstaan daaronder 'ze blijven liggen tot ze de eerste molecule mogelijke actie ontwaren', hier bij mij valt dat onder 'druk' :mrgreen: .
ranetje
Posts in topic: 6
Berichten: 4820
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Wat zou jouw volgende hond worden?

Bericht door ranetje »

Inge O schreef: 11 aug 2022, 12:15
ranetje schreef: 11 aug 2022, 11:52 Toch krijg ik van een kennisje met werkende springers (training en praktijk) de indruk dat die thuis wel heel rustig zijn.
Veel drukke werrkhonden 'zijn thuis heel rustig'. De meeste bazen verstaan daaronder 'ze blijven liggen tot ze de eerste molecule mogelijke actie ontwaren', hier bij mij valt dat onder 'druk' :mrgreen: .
:lol1:
Oh jee, dan is Claire ook "druk" :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
Loraine
Posts in topic: 6
Berichten: 2598
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:52
Locatie: Almelo
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: Wat zou jouw volgende hond worden?

Bericht door Loraine »

Sandra&co schreef: 11 aug 2022, 11:53
Hamilton schreef: 10 aug 2022, 23:22 Dit onderwerp komt mij goed van pas, want ik heb heel lang zitten dubben om mijn keuze te verworden :')

Nadat eerst Andra en toen ook Nisvan met Cushing begonnen te kampen, ben ik gaan nadenken wat er nu moet gaan komen. Mijn man vond Nisvan de laatste hond ( wij worden ook ouder) maar toen hij ook ziek bleek te zijn en waarschijnlijk niet de 6 jaar ging halen die Andra gehaald heeft ( met 8 jaar diagnose bijna 14 geworden) Vond hij het toch goed om naar een andere hond te gaan kijken, maar niet meer zo'n sterke, altijd aan de lijn moeten lopen, altijd alles goed afsluiten etc. brak :( . Ook omdat we nu wat vaker met de camper weg willen is een kleinere hond toch makkelijker. Natuurlijk een kleinere brak, Beagle, Fauve etc, maar dan blijf je met het"lopende honden probleem"zitten. Dus op zoek naar iets anders. Heel wat honden( rasgroepen) vielen voor mij af en door ontmoetingen met Silken Windsprites ben ik er meer over gaan opzoeken. Natuurlijk ook weer een "ras"wat niet voor het oprapen ligt betreffende fokkers in Nederland. Buitenland zijn er meer maar dan zit je weer met de 15 weken regel :( . Uiteindelijk ging alles toch nog in een stroomversnelling en was er een reutje voor mij beschikbaar uit een nestje geboren eind mei. Tja en dan begin je toch weer te twijfelen, bijna 50 jaar Brakken en dan nu wat anders??. Afijn op pupbezoek en door de stroom aan foto's en filmpjes tijdens onze prut vakantie, overstag gegaan en vandaag een allerliefst ,zacht,knuffelig etc puppy opgehaald, en zelfs mijn "niet hondenmindende echtgenoot" is helemaal verliefd :I:
Je
Hebt
Een
Silken
Windspritepuppy...

...EN NOG GEEN FOTO'S GEPLAATST?!?!?! Wat is dat nou?!

Waar heb je hem vandaan? Rooijakkers?
Er staat al een topic, denk dat je die gemist hebt 😊
viewtopic.php?t=3591
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Goldie
Posts in topic: 1
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 sep 2021, 20:25

Re: Wat zou jouw volgende hond worden?

Bericht door Goldie »

Wij gaan voor de volgende hond terug naar waar het bij ons begonnen is. Een labrador wordt het. Als alles goed gaat loopt er volgend jaar rond deze tijd een lab pupje rond. De hond daarna zal dan weer een golden zijn.
Gebruikersavatar
Célie
Posts in topic: 3
Berichten: 11583
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:15
Locatie: Dronten
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Re: Wat zou jouw volgende hond worden?

Bericht door Célie »

Hamilton schreef: 10 aug 2022, 23:22 Dit onderwerp komt mij goed van pas, want ik heb heel lang zitten dubben om mijn keuze te verworden :')

Nadat eerst Andra en toen ook Nisvan met Cushing begonnen te kampen, ben ik gaan nadenken wat er nu moet gaan komen. Mijn man vond Nisvan de laatste hond ( wij worden ook ouder) maar toen hij ook ziek bleek te zijn en waarschijnlijk niet de 6 jaar ging halen die Andra gehaald heeft ( met 8 jaar diagnose bijna 14 geworden) Vond hij het toch goed om naar een andere hond te gaan kijken, maar niet meer zo'n sterke, altijd aan de lijn moeten lopen, altijd alles goed afsluiten etc. brak :( . Ook omdat we nu wat vaker met de camper weg willen is een kleinere hond toch makkelijker. Natuurlijk een kleinere brak, Beagle, Fauve etc, maar dan blijf je met het"lopende honden probleem"zitten. Dus op zoek naar iets anders. Heel wat honden( rasgroepen) vielen voor mij af en door ontmoetingen met Silken Windsprites ben ik er meer over gaan opzoeken. Natuurlijk ook weer een "ras"wat niet voor het oprapen ligt betreffende fokkers in Nederland. Buitenland zijn er meer maar dan zit je weer met de 15 weken regel :( . Uiteindelijk ging alles toch nog in een stroomversnelling en was er een reutje voor mij beschikbaar uit een nestje geboren eind mei. Tja en dan begin je toch weer te twijfelen, bijna 50 jaar Brakken en dan nu wat anders??. Afijn op pupbezoek en door de stroom aan foto's en filmpjes tijdens onze prut vakantie, overstag gegaan en vandaag een allerliefst ,zacht,knuffelig etc puppy opgehaald, en zelfs mijn "niet hondenmindende echtgenoot" is helemaal verliefd :I:
En dan geen foto's :hmmm: ??
Gebruikersavatar
Célie
Posts in topic: 3
Berichten: 11583
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:15
Locatie: Dronten
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Re: Wat zou jouw volgende hond worden?

Bericht door Célie »

Kruimel schreef: 10 aug 2022, 22:53
_Tiny_ schreef: 10 aug 2022, 21:53
Kruimel schreef: 10 aug 2022, 21:32

Ik ben het echt van plan. Het is mooi geweest, een heel leven met honden, en nu is het tijd voor een leven zonder.
Ooit houdt het op natuurlijk en ben je met je laatste hond bezig, maar nu toch nog niet? Na Brimi neem je gewoon die obligate Havanezer voor naast de rollator. :pffff:
Ik vind ze heel leuk maar nee. Het heeft twee kanten: een hond perkt mij in in wat ik kan doen en dat merk ik nu helemaal met Brimi die niet alleen thuis kan blijven. En ik wil een hond kunnen geven wat die nodig heeft en dat gaat steeds minder.
Als Brimi er niet meer is komt er geen andere hond meer. En misschien dat ik na een jaar zeg dat het toch wel stil is maar ik kan ook een deelhond of oppashond nemen.
Je hebt gelijk hoor, vooral als je alleen bent en een ietwat kneuzig lijf hebt is een hond soms een beperking .
Gebruikersavatar
Daan
Posts in topic: 3
Berichten: 758
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:35
Honden: 1
Welke: Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Re: Wat zou jouw volgende hond worden?

Bericht door Daan »

Mijn vader gaat over een week of 6 met pensioen en ineens stuurt ie af en toe 'mooie' hondjes door. Heb al gezegd dat het mij ideaal lijkt, en voor Ted ook leuk, een vriendinnetje voor haar met mij als backup :) Maakt het voor mijn ouders (mijn moeder werkt nog wel een paar jaar) dan ook beter te doen, als ze altijd opvang en een adres om de hoek hebben. Ben benieuwd wat ze gaan doen..
Gebruikersavatar
Eefsel
Posts in topic: 1
Berichten: 423
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:48
Honden: 1
Welke: Golden retriever
Contacteer:

Re: Wat zou jouw volgende hond worden?

Bericht door Eefsel »

Hier natuurlijk vrij recent van een Duitse dog naar een golden retriever en wauw dat past mij zoveel beter! Maggie gaat de komende jaren nog wel mee, maar ik denk dat ik wel redelijk verkocht ben aan de golden retriever dat mocht het ooit zover zijn er weer een golden komt
Evelien en Maggie
Afbeelding
Cause all of me, loves all of you
Dag mijn schaduw, dag flupperpupper. Je wordt gemist.
Joep 23-09-2014 ~ 18-12-2020
Gebruikersavatar
Dirkje
Posts in topic: 4
Berichten: 2568
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:51
Honden: 2
Welke: Border Collies

Re: Wat zou jouw volgende hond worden?

Bericht door Dirkje »

Nanna schreef: 11 aug 2022, 11:21 Er bestaat geen mooier belijnd ras dan de Whippet…😍

Afbeelding
Dat is voor mij ook één van de redenen dat ik whippets zo mooi vind.
Afbeelding
Nanna

Re: Wat zou jouw volgende hond worden?

Bericht door Nanna »

Dirkje schreef: 11 aug 2022, 13:32
Nanna schreef: 11 aug 2022, 11:21 Er bestaat geen mooier belijnd ras dan de Whippet…😍

Afbeelding
Dat is voor mij ook één van de redenen dat ik whippets zo mooi vind.
Plus het altijd gezellige en sociale karakter. Je moet echter wel tegen wat getrut kunnen maar ik hou ervan.
Gebruikersavatar
pioenroos
Posts in topic: 4
Berichten: 1223
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:39
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Re: Wat zou jouw volgende hond worden?

Bericht door pioenroos »

Nanna schreef: 11 aug 2022, 13:42 Je moet echter wel tegen wat getrut kunnen maar ik hou ervan.
1 van de redenen waarom er hier geen (halve) windhond komt :engel:
Afbeelding
Nanna

Re: Wat zou jouw volgende hond worden?

Bericht door Nanna »

pioenroos schreef: 11 aug 2022, 13:46
Nanna schreef: 11 aug 2022, 13:42 Je moet echter wel tegen wat getrut kunnen maar ik hou ervan.
1 van de redenen waarom er hier geen (halve) windhond komt :engel:
Ik vind dat juist heerlijk :mrgreen:
Dat gezeik.
“Regent het? Bekijk het maar”
“Ik heb het koud”
“Er is geen plekje vrij op de bank”
“Ik ben wel toe aan een aaitje. Nu”

Ik ben zelf geen haar beter :LOL:
Gebruikersavatar
Lothian
Posts in topic: 6
Berichten: 3902
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:32
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Re: Wat zou jouw volgende hond worden?

Bericht door Lothian »

En een bonus is dat het geklaag met zachte kermpjes en "hoem"geluidjes gaat. Niet van dat gekmakende geneusfluit. Tenminste, dat is hoe Taro het doet. Ik kan daar nooit nee tegen zeggen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frootje
Posts in topic: 3
Berichten: 2406
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:59
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Re: Wat zou jouw volgende hond worden?

Bericht door Frootje »

Nanna schreef: 11 aug 2022, 13:49 Ik vind dat juist heerlijk :mrgreen:
Dat gezeik.
“Regent het? Bekijk het maar”
“Ik heb het koud”
“Er is geen plekje vrij op de bank”
“Ik ben wel toe aan een aaitje. Nu”

Ik ben zelf geen haar beter :LOL:
Ik vind dit eigenlijk wel klinken als Aloy hoor, @pioenroos . Weet je zeker van die windhond? :engel:
Gebruikersavatar
Alfilillo
Posts in topic: 5
Berichten: 2057
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:24
Locatie: Sant Pere de Ribes (Spanje)
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Re: Wat zou jouw volgende hond worden?

Bericht door Alfilillo »

Lothian schreef: 11 aug 2022, 13:51 En een bonus is dat het geklaag met zachte kermpjes en "hoem"geluidjes gaat. Niet van dat gekmakende geneusfluit. Tenminste, dat is hoe Taro het doet. Ik kan daar nooit nee tegen zeggen.
Oh nee, dat gehoem... Lily doet het als ze 's nachts iets van me wil. Omdat het zo subtiel is, denk ik 'ach, ik negeer het gewoon', maar dat lukt nooit :nocheer: .
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lothian
Posts in topic: 6
Berichten: 3902
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:32
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Re: Wat zou jouw volgende hond worden?

Bericht door Lothian »

Zo liefff
Afbeelding
Plaats reactie