Langpoot sennenhond

Hier kun je fokgerelateerde zaken bespreken
Nanna

Re: Langpoot sennenhond

Bericht door Nanna »

Zinodo schreef: 07 sep 2022, 09:51 Die eerste is moddervet joh. Dat laat die poten ook korter lijken.
Nee hoor. Dit is een drachtige Greyhound. Dik dus. Maar die poten zijn nog even lang en niet optisch korter :bloos:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Gudrun
Posts in topic: 2
Berichten: 2414
Lid geworden op: 11 sep 2021, 10:55
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Re: Langpoot sennenhond

Bericht door Gudrun »

Marc schreef: 07 sep 2022, 09:46 Ik denk dat die tweede gewoon een broodfok hond is en inderdaad jong gecastreerd. Ik zie er geen kruising in.
Maar er staat kruising Berner-labrador. Van mei 2021 en inderdaad gecastreerd. Afgestaan wegens te onstuimig of zo, zou moeten terugkijken op de site van het asiel.

edit: http://www.dierenasielsinttruiden.be/di ... jes-honden
Marc

Re: Langpoot sennenhond

Bericht door Marc »

Gudrun schreef: 07 sep 2022, 16:24
Marc schreef: 07 sep 2022, 09:46 Ik denk dat die tweede gewoon een broodfok hond is en inderdaad jong gecastreerd. Ik zie er geen kruising in.
Maar er staat kruising Berner-labrador. Van mei 2021 en inderdaad gecastreerd. Afgestaan wegens te onstuimig of zo, zou moeten terugkijken op de site van het asiel.

edit: http://www.dierenasielsinttruiden.be/di ... jes-honden
Dan is hij sowieso 75% Berner want labrador x Berner is zover ik weet altijd zwart wit. Deze heeft zuivere Berner kleur. Maar misschien heb ik het mis. Ik zie er geen labrador in. Want hij is juist zo iel.
EchoMira
Posts in topic: 2
Berichten: 11151
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Langpoot sennenhond

Bericht door EchoMira »

Nee, je hebt het niet mis. Een labrador geeft nooit tan en ook geen bles.
Tan kan in theorie wel....maar in theorie kan het asiel ook weereens uit de nek lullen. Ik neem zomaar aan dat ze hem niet getest hebben.
Nanna

Re: Langpoot sennenhond

Bericht door Nanna »

Afbeelding
Marc

Re: Langpoot sennenhond

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 07 sep 2022, 18:39 Afbeelding
Die zijn dus nooit black and tan. Leek me al heel sterk. De hond in het asiel is dat wel. Dus die is in elk geval geen halve labrador maar hooguit een kwart.
Marc

Re: Langpoot sennenhond

Bericht door Marc »

Hij heeft zelfs het echte Zwitserse kruis op de borst. Daar is die borstvlek eigenlijk op bedoelt. Dat daar een wit kruis op staat. Dat is tenminste wat ik begreep toen wij onze Berner uit Zwitserland haalden.
Gebruikersavatar
Inge O
Posts in topic: 2
Berichten: 6330
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:42
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: Langpoot sennenhond

Bericht door Inge O »

Tara schreef: 07 sep 2022, 16:49
Sirene schreef: 06 sep 2022, 18:00 Ik snap dat die tweede een kruising is. Maar dan nog met bijna zekerheid een heel vroeg gecastreerde.
Ik denk niet dat het een castraat is, daarvoor is de vacht me nog te goed. Zelfs na goed trimmen ziet een castratenvacht er doorgaans doffer uit. Maar goed, ook daarop heb je uitzonderingen: onze eerste hond kreeg na castratie ook een verschrikkelijke vacht, maar nadat ik daar eens goed in had huisgehouden bleef het daarna verder een prachtige vacht.
Blijkt wel een castraat (zie post van Gudrun hierboven), en die goede vacht ondanks castratie is wat ik eigenlijk bij al mijn honden (met een vergelijkbaar type vacht) zie de eerste jaren. Hun vacht wordt pas moeilijker eens ze de 8/9 jaar voorbij zijn.
Marc schreef: 07 sep 2022, 18:50 Hij heeft zelfs het echte Zwitserse kruis op de borst. Daar is die borstvlek eigenlijk op bedoelt. Dat daar een wit kruis op staat. Dat is tenminste wat ik begreep toen wij onze Berner uit Zwitserland haalden.
Denk niet dat dit een typische Bernereigenschap is maar eerder hoe kleurengenetica werkt. Ik heb geen bal verstand van kleuren, maar zie bij hovawarten-met borstvlek ook bijna altijd de neiging tot kruisvorm. Mijn jongste Karma nu heeft zelfs een veel te grote (volgens de standaard), in een perfect kruis.
Gebruikersavatar
Inge O
Posts in topic: 2
Berichten: 6330
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:42
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: Langpoot sennenhond

Bericht door Inge O »

Tara schreef: 07 sep 2022, 19:20
Inge O schreef: 07 sep 2022, 19:04

Denk niet dat dit een typische Bernereigenschap is maar eerder hoe kleurengenetica werkt. Ik heb geen bal verstand van kleuren, maar zie bij hovawarten-met borstvlek ook bijna altijd de neiging tot kruisvorm. Mijn jongste Karma nu heeft zelfs een veel te grote (volgens de standaard), in een perfect kruis.
Kynologische blablabla dus.
Net als die zwemvliezen van Newfoundlanders en de ingeteelde polidactylie van de Lundehund die voor extra grip tijdens het zoeken naar eieren moet zorgen. :mrgreen:
Zoiets denk ik, ja.
Gebruikersavatar
Lothian
Posts in topic: 1
Berichten: 3902
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:32
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Re: Langpoot sennenhond

Bericht door Lothian »

Nanna schreef: 07 sep 2022, 18:39 Afbeelding
Ook niet. Labrador x Berner F1 kan nooit langharig zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mo-yi
Posts in topic: 2
Berichten: 6634
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:09
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Re: Langpoot sennenhond

Bericht door Mo-yi »

Sirene schreef: 06 sep 2022, 21:09
CatnDog schreef: 06 sep 2022, 19:07
Waarom denk je dat? Vanwege die hoogte? Of minder bespiering of...?
Vanwege de lange benen die helemaal niet bij zijn model passen. Doordat de groeischijven later sluiten krijgen vroegcastraten langere benen.
Kan iemand me dit uitleggen?
Ik begreep altijd dat vroeg castreren juist het groei gebeuren in de war schopt omdat de groeischijven nog niet "klaar zijn", hormoon gebeuren stopzetten gooit dit dan ook in de war.
Dan verwacht ik juist andersom wat jij nu zegt?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jetski
Posts in topic: 1
Berichten: 653
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:12
Welke: Portugese waterhond

Re: Langpoot sennenhond

Bericht door Jetski »

Inge O schreef: 07 sep 2022, 19:50
Tara schreef: 07 sep 2022, 19:20
Inge O schreef: 07 sep 2022, 19:04

Denk niet dat dit een typische Bernereigenschap is maar eerder hoe kleurengenetica werkt. Ik heb geen bal verstand van kleuren, maar zie bij hovawarten-met borstvlek ook bijna altijd de neiging tot kruisvorm. Mijn jongste Karma nu heeft zelfs een veel te grote (volgens de standaard), in een perfect kruis.
Kynologische blablabla dus.
Net als die zwemvliezen van Newfoundlanders en de ingeteelde polidactylie van de Lundehund die voor extra grip tijdens het zoeken naar eieren moet zorgen. :mrgreen:
Zoiets denk ik, ja.
Misschien wel rasafhankelijk?
Ollie (portugese waterhond) heeft een naar beneden wijzende pijl :P Bij andere PWD met borstvlek zit ook veel verschil in de vorm hiervan.
Of noemen ze dat geen bles dan?



Afbeelding
Afbeelding
Sirene
Posts in topic: 4
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Langpoot sennenhond

Bericht door Sirene »

Mo-yi schreef: 09 sep 2022, 10:52

Kan iemand me dit uitleggen?
Ik begreep altijd dat vroeg castreren juist het groei gebeuren in de war schopt omdat de groeischijven nog niet "klaar zijn", hormoon gebeuren stopzetten gooit dit dan ook in de war.
Dan verwacht ik juist andersom wat jij nu zegt?
De groeischijven sluiten onder invloed van oa geslachtshormomen. Als je die wegneemt door castratie sluiten ze juist trager/later.
Gebruikersavatar
Mo-yi
Posts in topic: 2
Berichten: 6634
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:09
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Re: Langpoot sennenhond

Bericht door Mo-yi »

Sirene schreef: 09 sep 2022, 13:14
Mo-yi schreef: 09 sep 2022, 10:52

Kan iemand me dit uitleggen?
Ik begreep altijd dat vroeg castreren juist het groei gebeuren in de war schopt omdat de groeischijven nog niet "klaar zijn", hormoon gebeuren stopzetten gooit dit dan ook in de war.
Dan verwacht ik juist andersom wat jij nu zegt?
De groeischijven sluiten onder invloed van oa geslachtshormomen. Als je die wegneemt door castratie sluiten ze juist trager/later.
Ah oke, thanx
Afbeelding
Plaats reactie