Mondioring - Franse Ring - 9-10 nieuwe video

Alle hondensporten passen hier, maar ook wandelvakanties, dogsurvival, spelletjesdagen en activiteiten.
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 39
Berichten: 3500
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: Mondioring - 17-4-22 nieuwe video’s

Bericht door Crutz »

Mijn sprongen moesten natuurlijk door de scheiding thuis weg. Maar mogen bij de kliniek staan. Vandaag voor het eerst getraind en is super met veel (schapenpoep) afleiding

Gebruikersavatar
Zamunda
Posts in topic: 9
Berichten: 4802
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:14
Locatie: Zamunda
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Re: Mondioring - 17-4-22 nieuwe video’s

Bericht door Zamunda »

Wat zijn het toch een imposante en heftige sprongen zeg. Lijkt me dat het toch wel heel verstandig is om aan een vorm van fitness te doen met je hond als je deze sport doet. Nou doe jij dat natuurlijk, maar weet jij of dat vrij algemeen is voor beoefenaars van mondioring?


Crutz schreef: 20 apr 2022, 21:20
Zamunda schreef:
Crutz schreef: 20 apr 2022, 21:07 Eigenlijk heeft de recall weinig werk gekost.
Veel herhaling in lage drift (zonder pakwerker maar fluit = spel bij mij)
Dus nadat het in lage drift goed bevestigd was kon je de drift heel snel opbouwen? Erg mooi om te zien hoor, die bereikbaarheid.
Ja, ze zit wel hoog in drift, maar is ook erg attached aan mij. Die raak ik niet kwijt al heb ik het graag zeg maar :LOL:
Vanaf dat ze in het land is opgebouwd net als m’n pups in het nest. Eerst fluiten bij voer, later bij spel

Dit was op 5 maanden

Ik moet het zonder geluid kijken (vijf honden in diepe rust :P ) maar als ik het zo zie fluit je bij de laatste keer, tegen het einde van het filmpje. Gaaf om te zien.
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 39
Berichten: 3500
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: Mondioring - 3-5-22 nieuwe video’s

Bericht door Crutz »

Geen trainings videos. Maar ehhh geloof dat ik als handler bij Kiara ook een toque moet gaan dragen.
Recall vanaf het pak.
Full speed
Bek open
Geen rem
Mooi in het midden

Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 39
Berichten: 3500
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: Mondioring - 3-5-22 nieuwe video’s

Bericht door Crutz »

Korte nieuwe video van de posities. Eindelijk worden ze stabiel. Belonen (ligt bal) achter haar zodat ze niet voorwaarts gaat werken. Straks wordt het voorwaarts uit deze positie bij me roepen (fluit)



En inmiddels besloten ook de Franse Ring op te pakken. Dat is vergelijkbaar maar is door de sprongen (uiteindelijk hoger/verder) en esquive (ontwijken door de pakwerker) zwaarder. Vaak gaan de Franse Ring honden met 6-7 jaar met “pensioen” in de Mondioring, maar het kan ook als mentale uitdaging naast elkaar en dat kan ze aan.
De club traint FR en alleen incidentele gasten trainen hier MR dus ik draai dan ook meer in het stramien mee.
Gebruikersavatar
Alfilillo
Posts in topic: 1
Berichten: 2065
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:24
Locatie: Sant Pere de Ribes (Spanje)
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Re: Mondioring - 31-7-22 nieuwe video

Bericht door Alfilillo »

Vandaag voor het eerst in dit topic geloerd. Indrukwekkend hoor, die sprongen. Dat bijten in die pakwerker vind ik om de één of andere reden hilarisch met dat fanatieke geschud. Heel knap hoe je ze daar uit kan roepen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 39
Berichten: 3500
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: Mondioring - 31-7-22 nieuwe video

Bericht door Crutz »

Waarom mijn Sporthond ook mijn fitness demo hond kan zijn!
Mijn sport (Franse Ring & Mondioring) vraagt om posities zoals ik die ook bij de fitness graag uitgevoerd zie!

Let in dit geval bij Kiara specifiek op haar kortere rechter achterpoot. Deze is 4 cm korter en positioneert ze daardoor ook anders onder haar lichaam, de compensatie komt maar minimaal uit de rug, meer uit de positionering en hoeking van de achterpoot.

Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 39
Berichten: 3500
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: Mondioring - 23-08-22 nieuwe video

Bericht door Crutz »

Posities inmiddels zonder lijn er aan en op een beetje afstand (straks moet ik op 20 meter zitten/staan)




Vrije sprong op 1.10 meter. Voor niveau 1 (we pakken inmiddels Franse Ring er bij, dat is fysiek iets zwaarder maar ze kan het aan) Mondioring moet ze 1 meter springen. Franse ring tussen de 0.90 en 1 meter

Techniek hebben we het even niet over. Eerder die trainingsdag stond haar nadenken uit en sprong ze dwars door de sprong ivm heel vroeg afzetten.
Want ik sta nu naast de sprong waar ik straks op wedstrijden ook sta en dan vind ze timen moeilijker
Techniek training pakken we weer op.

ranetje
Posts in topic: 2
Berichten: 4953
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Mondioring - 18-09-22 nieuwe video

Bericht door ranetje »

Ziet er al goed uit :ok:
Je zou ook een placeboard kunnen gebruiken i.p. van deze buizen.
Ik gebruik zelf nog wel eens de stomp van een afgezaagde boom waar Claire precies op kan liggen.

Bij de oefening om tijdens het veranderen van positie niet te veel over het veld naar voren te komen (of naar achteren te gaan)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 39
Berichten: 3500
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: Mondioring - 18-09-22 nieuwe video

Bericht door Crutz »

ranetje schreef:Ziet er al goed uit :ok:
Je zou ook een placeboard kunnen gebruiken i.p. van deze buizen.
Ik gebruik zelf nog wel eens de stomp van een afgezaagde boom waar Claire precies op kan liggen.

Bij de oefening om tijdens het veranderen van positie niet te veel over het veld naar voren te komen (of naar achteren te gaan)
Dat weet ik. Dat wordt de volgende stap. Thuis heb ik er ook een voorpoot target bij liggen en dan de buizen afbouwen en target voorlopig houden.
Bal ligt er achter of gooi ik naar achteren. Ook om vooruit werken tegen te gaan.
Straks moet ik haar na de posities bij me roepen. Dus uiteindelijk moet ze voorwaarts
ranetje
Posts in topic: 2
Berichten: 4953
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Mondioring - 18-09-22 nieuwe video

Bericht door ranetje »

Crutz schreef: 18 sep 2022, 18:18
ranetje schreef:Ziet er al goed uit :ok:
Je zou ook een placeboard kunnen gebruiken i.p. van deze buizen.
Ik gebruik zelf nog wel eens de stomp van een afgezaagde boom waar Claire precies op kan liggen.

Bij de oefening om tijdens het veranderen van positie niet te veel over het veld naar voren te komen (of naar achteren te gaan)
Dat weet ik. Dat wordt de volgende stap. Thuis heb ik er ook een voorpoot target bij liggen en dan de buizen afbouwen en target voorlopig houden.
Bal ligt er achter of gooi ik naar achteren. Ook om vooruit werken tegen te gaan.
Straks moet ik haar na de posities bij me roepen. Dus uiteindelijk moet ze voorwaarts
:ok:
Na einde oefening moet ze pas voorwaarts toch?
Niet tijdens.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 39
Berichten: 3500
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: Mondioring - 18-09-22 nieuwe video

Bericht door Crutz »

ranetje schreef:
Crutz schreef: 18 sep 2022, 18:18
ranetje schreef:Ziet er al goed uit :ok:
Je zou ook een placeboard kunnen gebruiken i.p. van deze buizen.
Ik gebruik zelf nog wel eens de stomp van een afgezaagde boom waar Claire precies op kan liggen.

Bij de oefening om tijdens het veranderen van positie niet te veel over het veld naar voren te komen (of naar achteren te gaan)
Dat weet ik. Dat wordt de volgende stap. Thuis heb ik er ook een voorpoot target bij liggen en dan de buizen afbouwen en target voorlopig houden.
Bal ligt er achter of gooi ik naar achteren. Ook om vooruit werken tegen te gaan.
Straks moet ik haar na de posities bij me roepen. Dus uiteindelijk moet ze voorwaarts
:ok:
Na einde oefening moet ze pas voorwaarts toch?
Niet tijdens.
Yup
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 39
Berichten: 3500
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: Mondioring - 18-09-22 nieuwe video

Bericht door Crutz »

Sorry [mention]Gos [/mention] music again. Hier omdat het vertraagd is



We hebben de overstap gemaakt voor nu naar Franse Ring. http://ringsport.org/
Grotendeels omdat iedereen op de club dat traint en de Mondioring meer de “retirement sport” is. Alleen gast trainers komen voor de Mondioring.

Het plan is nu om haar eerst in de Franse Ring klaar te zetten en daarna de Mondioring er bij.

Was eerst bang dat het niet kon omdat de fysiek van het ontwijken zwaarder is en de sprongen nog iets hoger/verder. Maar [mention]Perle [/mention] zei na logeren vd zomer dat het fysiek prima kon. So we did it. De club waardeerde het en we gaan verder.

Ze moet wat meer nadenken.
Waar in de Mondioring na iedere afstand oefening je de hond terugroept is dat in de Franse Ring wisselend. Bv bij het schot haal je het wapen op bij de pakwerker en loop je daarna tot 3 meter om te roepen.
Voor aanval is wel met recall na het bijten en bij verdedigen roep je je hond op 1 meter afstand aan de voet en in de Mondioring is dat de enige oefening waar je de hond ophaalt.

Verder is in de Mondioring het apport wisselend en in de Franse Ring een opgerolde sok

Verdedigen is in de Mondioring met 2 pakwerkers en een scenario. In de Franse Ring met 1 en een vast gegeven (kennis maken, doorlopen en de hond moet dan achterwaarts volgen tot je aangevallen wordt)

Verder is het bijtwerk in de Mondioring korter. 5 seconden vs 15 seconden in de Franse Ring. Bij beiden moeten ze wel met 1-2 sec na het commando lossen.

Oh en de Franse Ring heeft appel met muilkorf.
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 39
Berichten: 3500
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Mondioring - Franse Ring - 9-10 nieuwe video

Bericht door Crutz »

Aanvullend. Ik kan straks in de Mondioring instromen op het level dat we in de Franse Ring hebben. Zo makkelijk kan het dus naast elkaar bestaan.

Andersom overigens niet maar oké dat zijn waarschijnlijk de Fransen ;-)
Gebruikersavatar
Zamunda
Posts in topic: 9
Berichten: 4802
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:14
Locatie: Zamunda
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Re: Mondioring - 31-7-22 nieuwe video

Bericht door Zamunda »

Crutz schreef: 23 aug 2022, 14:27 Waarom mijn Sporthond ook mijn fitness demo hond kan zijn!
Mijn sport (Franse Ring & Mondioring) vraagt om posities zoals ik die ook bij de fitness graag uitgevoerd zie!

Let in dit geval bij Kiara specifiek op haar kortere rechter achterpoot. Deze is 4 cm korter en positioneert ze daardoor ook anders onder haar lichaam, de compensatie komt maar minimaal uit de rug, meer uit de positionering en hoeking van de achterpoot.

Duidelijk te zien inderdaad. Ik blijf het bijzonder vinden dat ze zulke flinke belasting aankan met zo'n pootlengteverschil, maar ik ga ervan uit dat dat zonder de enorme moeite die je hebt gestoken in het correct gebruik van de poot (en wellicht nog steeds doet) het er wel anders had uitgezien.
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 39
Berichten: 3500
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: Mondioring - Franse Ring - 9-10 nieuwe video

Bericht door Crutz »

Zamunda schreef:
Crutz schreef: 23 aug 2022, 14:27 Waarom mijn Sporthond ook mijn fitness demo hond kan zijn!
Mijn sport (Franse Ring & Mondioring) vraagt om posities zoals ik die ook bij de fitness graag uitgevoerd zie!

Let in dit geval bij Kiara specifiek op haar kortere rechter achterpoot. Deze is 4 cm korter en positioneert ze daardoor ook anders onder haar lichaam, de compensatie komt maar minimaal uit de rug, meer uit de positionering en hoeking van de achterpoot.

Duidelijk te zien inderdaad. Ik blijf het bijzonder vinden dat ze zulke flinke belasting aankan met zo'n pootlengteverschil, maar ik ga ervan uit dat dat zonder de enorme moeite die je hebt gestoken in het correct gebruik van de poot (en wellicht nog steeds doet) het er wel anders had uitgezien.
Het is inderdaad ongoing om er werk in te steken dat ze dit kan doen en blijven doen.
Ook vind ik haar wel een voorbeeld dat er wel degelijk een genetische factor zit aan heupen. Maar dan vooral de speling op het gewricht. Ik selecteer al generaties via pennhip en een van haar reddingen is geweest dat ze dus inderdaad heupen met extreem weinig speling heeft.

Maar het is blijvend
3x per week fitness oefeningen
5x per week loopband onder helling met daardoor oog voor extra flexie vd knie
4x per jaar hydro en helemaal nakijken
En sinds vt weekend blijkt dat ik haar nu ook zelf mag masseren dus dat wordt een onderdeel vd warming up en cooling down
Gebruikersavatar
Zamunda
Posts in topic: 9
Berichten: 4802
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:14
Locatie: Zamunda
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Re: Mondioring - Franse Ring - 9-10 nieuwe video

Bericht door Zamunda »

Intensief. Maar wellicht is een deel van die oefeningen ook nodig/verstandig voor elke andere hond die aan Franse Ring meedoet? Want dat lijkt me een flinke belasting die wel wat extra ondersteuning vraagt?
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 39
Berichten: 3500
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: Mondioring - Franse Ring - 9-10 nieuwe video

Bericht door Crutz »

Zamunda schreef:Intensief. Maar wellicht is een deel van die oefeningen ook nodig/verstandig voor elke andere hond die aan Franse Ring meedoet? Want dat lijkt me een flinke belasting die wel wat extra ondersteuning vraagt?
Nou die Fransen zorgen sowieso wel goed voor hun sporthonden.
Massage/fysio/Chiro/osteopaat is haast standaard.
Warming up/cooling down is verplicht.
Als je een startlicentie hebt (25€ per jaar) is je hond ook verzekerd voor ongelukken tijdens training of wedstrijden etc.
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 39
Berichten: 3500
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: Mondioring - Franse Ring - 9-10 nieuwe video

Bericht door Crutz »

Sinds september niet meer geweest in Frankrijk.
Dure diesel. Heel druk met werk en studie. Privé gezeik.

Maarrrrr midden mei mogen we weer en daarna kunnen we hopelijk wat meer meters maken.

Stiefzoon gaat namelijk mee om pakwerk te leren en we gaan 1 van de 4 of 5 dagen kijken naar een wedstrijd.

Met een door mijn trainer opgeleide pakwerker wordt thuis wat doen makkelijker. Dus kunnen we meer vooruit
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 39
Berichten: 3500
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: Mondioring - Franse Ring - 9-10 nieuwe video

Bericht door Crutz »

Gos schreef: 19 apr 2023, 14:44 Klinkt goed maar hoe snel is hij opgeleid, daar gaat ook wel wat tijd overheen lijkt me?
daarom nu ook gelijk een lang weekend (hemelvaart, donderdag tm maandag) om even een basis te leggen, kijken voor aanleg en of hij het ook echt leuk vindt
daarna thuis door en ook overleg met video's en van tijd tot tijd een weekendje maar dan hoeven we niet meer zo wat langer

kwam nu net zo uit omdat ik toch al vrij was ivm een lang weekend Berlijn wat gepland stond en niet door ging door miscommunicatie
Plaats reactie