Vlooien!

Alles over het verzorgen van je hond, zoals shampoo's, riemen, halsbanden, badjassen etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daan
Posts in topic: 5
Berichten: 764
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:35
Honden: 1
Welke: Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Vlooien!

Bericht door Daan »

Bah, vlooienuitbraak hier. Vond een vlo bij Ted en heb haar afgelopen maandag behandeld met Bolfo Hond (en de katten met voor hun geschikte van Bolfo) maar zojuist pluk ik de ene na de andere levende vlo van haar af en zit ze onder de vlooienpoep!

Zal ik haar anders even wassen? Heb wel alleen normale shampoo, maar iets lijkt me beter dan niets? En vanaf wanneer zou ik evt. weer een pipetje kunnen geven en wélke?
Gebruikersavatar
Omega
Posts in topic: 1
Berichten: 1187
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:51
Locatie: Achterhoek
Honden: 1
Welke: Nu een echte toller

Re: Vlooien!

Bericht door Omega »

Balu had als erfenis vlooien achtergelaten in huis, ondanks het spuiten van vlooienmiddel in huis en wassen van alle kussens waren er dus toch nog wat.
Quinta eerst behandeld met Stronghold en later Advantage, het hielp allemaal amper. Huis nog meerdere keren gespoten en ik bleef aan het wassen.
Uiteindelijk uit pure wanhoop een tablet gehaald bij de dierenarts die 1 maand werkzaam is, dus niet de Bravecto. Deze heeft zijn werk gedaan en ze is sinds even na die tablet vrij van vlooien.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dagmar
Posts in topic: 2
Berichten: 3141
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:09

Re: Vlooien!

Bericht door Dagmar »

Van afwasmiddel gaan ze ook dood. Koop even een bus diatomeeenaarde. Kun je in iedere hoek en kier en in de bank en mandjes etc aanbrengen zonder dat je kinderen met rotzooi in aanraking komen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daan
Posts in topic: 5
Berichten: 764
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:35
Honden: 1
Welke: Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Re: Vlooien!

Bericht door Daan »

Dagmar schreef: 04 okt 2022, 18:46 Van afwasmiddel gaan ze ook dood. Koop even een bus diatomeeenaarde. Kun je in iedere hoek en kier en in de bank en mandjes etc aanbrengen zonder dat je kinderen met rotzooi in aanraking komen.
Deze?



Afbeelding
Gebruikersavatar
Dagmar
Posts in topic: 2
Berichten: 3141
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:09

Re: Vlooien!

Bericht door Dagmar »

:ok: Ja.
Afbeelding
Mizzsylver
Posts in topic: 1
Berichten: 1864
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:18
Locatie: Maastricht
Honden: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Re: Vlooien!

Bericht door Mizzsylver »

Met vlooien ben ik wat rigoreuzer, die overleven te goed. Pipet Advantix en met omgevingsspray de stoffen en hoekjes en kiertjes behandelen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daan
Posts in topic: 5
Berichten: 764
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:35
Honden: 1
Welke: Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Re: Vlooien!

Bericht door Daan »

Het is toch achterlijk dat die bolfo helemaal niks heeft gedaan? Bij de kat trek ik er ze er ook weer zo vanaf.

Zo geen zin om al het beddengoed te wassen.
Gebruikersavatar
Daan
Posts in topic: 5
Berichten: 764
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:35
Honden: 1
Welke: Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Re: Vlooien!

Bericht door Daan »

Omega schreef: 04 okt 2022, 18:43 Balu had als erfenis vlooien achtergelaten in huis, ondanks het spuiten van vlooienmiddel in huis en wassen van alle kussens waren er dus toch nog wat.
Quinta eerst behandeld met Stronghold en later Advantage, het hielp allemaal amper. Huis nog meerdere keren gespoten en ik bleef aan het wassen.
Uiteindelijk uit pure wanhoop een tablet gehaald bij de dierenarts die 1 maand werkzaam is, dus niet de Bravecto. Deze heeft zijn werk gedaan en ze is sinds even na die tablet vrij van vlooien.
Wat fijn dat je er nu vanaf bent!!
blondie
Posts in topic: 1
Berichten: 2729
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Vlooien!

Bericht door blondie »

Vorig jaar enorm gedoe gehad met vlooien en de katten en de honden.
Uiteindelijk bij DA te raden gegaan omdat geen middel leek te helpen (en we deden ook omgevingsspray e.d.) en alles heet wassen etc..

Credelio voor de katten en Vectra 3d voor de honden werkten hier uiteindelijk het best.
Ondanks dat mijn katten binnen katten (en eigen tuin) zijn waren zij dus de boosdoeners. Ik geef nu nog die Credelio op tijd maar t.z.t. ga ik een injectie laten geven die langer werkt en de honden houd ik dan nu maar ook bij want het was echt niet grappig vorig jaar omdat het gewoon niet over ging.
Daarbij leek Chara een vlooien allergie te hebben, dus ik ontkom er voor mijn gevoel nu niet aan om tijdig te behandelen.

Vroeger nooit last van vlooien op honden of katten gehad laat staan een plaag binnen. Maar nu meegemaakt liever niet nog een keer :schrik:
Gebruikersavatar
Daan
Posts in topic: 5
Berichten: 764
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:35
Honden: 1
Welke: Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Re: Vlooien!

Bericht door Daan »

blondie schreef: 04 okt 2022, 19:35 Vorig jaar enorm gedoe gehad met vlooien en de katten en de honden.
Uiteindelijk bij DA te raden gegaan omdat geen middel leek te helpen (en we deden ook omgevingsspray e.d.) en alles heet wassen etc..

Credelio voor de katten en Vectra 3d voor de honden werkten hier uiteindelijk het best.
Ondanks dat mijn katten binnen katten (en eigen tuin) zijn waren zij dus de boosdoeners. Ik geef nu nog die Credelio op tijd maar t.z.t. ga ik een injectie laten geven die langer werkt en de honden houd ik dan nu maar ook bij want het was echt niet grappig vorig jaar omdat het gewoon niet over ging.
Daarbij leek Chara een vlooien allergie te hebben, dus ik ontkom er voor mijn gevoel nu niet aan om tijdig te behandelen.

Vroeger nooit last van vlooien op honden of katten gehad laat staan een plaag binnen. Maar nu meegemaakt liever niet nog een keer :schrik:
Ah wat een ellende.

Hier geef ik ook nooit op voorhand maar check ik regelmatig... Nou nu dus te laat.
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Posts in topic: 1
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13 sep 2021, 09:05

Re: Vlooien!

Bericht door ellen en de birmanen »

als je afwasmiddel groene dreft in huis hebt, kan je daarmee de hond wassen. verder goed stofzuigen, zak weggooien. vergeet de auto niet.
~Suzanne~
Posts in topic: 1
Berichten: 642
Lid geworden op: 18 sep 2021, 12:00
Honden: 3
Welke: 2 shelties en 1 schotse herdershond

Re: Vlooien!

Bericht door ~Suzanne~ »

Mizzsylver schreef: 04 okt 2022, 19:07 Met vlooien ben ik wat rigoreuzer, die overleven te goed. Pipet Advantix en met omgevingsspray de stoffen en hoekjes en kiertjes behandelen.
yup dat!
Er zitten mee vlooien in de omgeving (bank, kieren, kleden.... auto!!) dan op het dier zelf. Vele meer... heel veel meer.... 5% op het dier, de rest in de omgeving.
Kortom: ook de omgeving mee behandelen. Voor 1 vlo trek ik dat niet uit de kast, maar toen wij hier de vlooienplaag hadden jaren geleden.....grof geschut!

Suzanne
Gebruikersavatar
Inge O
Posts in topic: 2
Berichten: 6330
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:42
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: Vlooien!

Bericht door Inge O »

Als de plaag al even aan de gang was is de omgeving inderdaad sterk besmet en is het dus niet zo gek dat je nog steeds levende vlooien op de hond vindt. Dat hoeft geen bewijs te zijn dat het middel niet meer werkt, maar door constante aanvoer van nieuwe vlooien uit de omgeving (die natuurlijk niet na 10sec. contact met de hond doodgaan) blijf je ze dus nog een hele poos zien.
Gebruikersavatar
Gudrun
Posts in topic: 1
Berichten: 2414
Lid geworden op: 11 sep 2021, 10:55
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Re: Vlooien!

Bericht door Gudrun »

Bron van herbesmettingen (als je al echt alles deed dus ook de omgeving!!) kunnen ook egeltjes in de tuin zijn.
Wat hier ooit het geval was.
Omgeving behandelen is inderdaad heel erg veel werk en moet na ene paar weken helemaal opnieuw.
Ondertussen NIET met nat poetsen maar dagelijks grondig stofzuigen.
Ik belde er voor naar een egelopvang, ze mogen pipetten voor kittens krijgen. Niet die van honden en niet die voor volwassen katten.
Zijn de egeltjes meteen ook gered van heel veel zitten vol met vlooien en verzwakken op den duur erg daar door.
's avonds kort na de schemering tref je ze het makkelijkste aan. Even hond(en) los, dan rollen ze zich op en kan je druppelen. Behandelde egel even meteen wat nagellak op dan doe je ze niet dubbel een andere dag.
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 2
Berichten: 2631
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Vlooien!

Bericht door CatnDog »

Gudrun schreef: 07 okt 2022, 16:33 Bron van herbesmettingen (als je al echt alles deed dus ook de omgeving!!) kunnen ook egeltjes in de tuin zijn.
Wat hier ooit het geval was.
Omgeving behandelen is inderdaad heel erg veel werk en moet na ene paar weken helemaal opnieuw.
Ondertussen NIET met nat poetsen maar dagelijks grondig stofzuigen.
Ik belde er voor naar een egelopvang, ze mogen pipetten voor kittens krijgen. Niet die van honden en niet die voor volwassen katten.
Zijn de egeltjes meteen ook gered van heel veel zitten vol met vlooien en verzwakken op den duur erg daar door.
's avonds kort na de schemering tref je ze het makkelijkste aan. Even hond(en) los, dan rollen ze zich op en kan je druppelen. Behandelde egel even meteen wat nagellak op dan doe je ze niet dubbel een andere dag.
Wat goed dat je ook aan de egeltjes denkt :ok: Het zijn inderdaad parasietenmagneten.

Ik heb op youtubefilmpjes van een hondentrimmer een keer gezien dat hij het spul 'Ektanon' gebruikte. Dat verdunde hij en daar waste hij honden mee die vlooien hadden.
Ik weet niet of dit in Nederland te krijgen is, maar ik vermoed van niet. Het leek me wel een effectief goedje, maar het is natuurlijk vergif.
Gebruikersavatar
Inge O
Posts in topic: 2
Berichten: 6330
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:42
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: Vlooien!

Bericht door Inge O »

CatnDog schreef: 07 okt 2022, 17:25 Ik weet niet of dit in Nederland te krijgen is, maar ik vermoed van niet. Het leek me wel een effectief goedje, maar het is natuurlijk vergif.
Jawel, nog wel te krijgen in vlooienbanden, maar voor de hele landbouwsector al verboden wegens te giftig.
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 2
Berichten: 2631
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Vlooien!

Bericht door CatnDog »

Inge O schreef: 07 okt 2022, 19:31 Jawel, nog wel te krijgen in vlooienbanden, maar voor de hele landbouwsector al verboden wegens te giftig.
Bedankt voor de info!
S.V.
Posts in topic: 1
Berichten: 1001
Lid geworden op: 13 sep 2021, 03:53

Re: Vlooien!

Bericht door S.V. »

Vectra is wel heel effectief , is eigenlijk net een jaartje of zo vrij verkrijgbaar daarvoor alleen bij de dierenarts
omschrijving:
Vectra 3D M Spot-on hond is een anti-vlooienmiddel met een snelle en brede werking. Uw viervoeter wordt beschermd tegen vlooien, teken, muggen, stal- en zandvliegen. Vlooien kunnen een vlooienallergie, infecties met lintwormen en bacteriën en zelfs bloedarmoede veroorzaken. Met Vectra 3D gaan de parasieten binnen 2 uur dood nadat ze met het middel in contact komen. Hiervoor hoeven ze uw hond niet eerst te bijten. Een behandeling met Vectra 3D voorkomt een vlooienbesmetting gedurende één maand, alsook vermenigvuldiging van vlooien gedurende twee maanden na toepassing. Bovendien heeft Vectra 3D een persisterende acaricide- en insectenwerende werking tegen teken (Rhipicephalus sanguineus en Ixodes ricinus gedurende een maand en Dermacentor reticulatus gedurende maximaal drie weken). Als de teken al aanwezig zijn, kan het gebeuren dat niet alle teken binnen de eerste 48 uur worden gedood. In dit geval zal dit hoogstwaarschijnlijk binnen één week gebeuren. Om teken te verwijderen wordt het gebruik van een geschikte tekentang aanbevolen. De behandeling voorkomt ook dat zandvliegen, muggen en stalvliegen gedurende een maand na toepassing zullen bijten. De unieke pipet maakt het aanbrengen eenvoudig.

Ik heb alleen welz wel moeten constateren dat mijn honden er zelf best wel jeuk van krijgen voor korte tijd.. maar ik gebruik het dan ook eigenlijk alleen in de herfst voor het kachel seizoen weer start zodat het huis vrij is.. verder eigenlijk niet.. dan is het huis ook weer vlo vrij na de zomer..voor de katten gebruik ik dan een nexguard
Afbeelding
Plaats reactie