Warmte mat ,trui,kruik

Alles over het verzorgen van je hond, zoals shampoo's, riemen, halsbanden, badjassen etc
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 1
Berichten: 2653
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door CatnDog »

Zeno ligt 's nachts op de gang en het wordt best wel koud 's nachts in de winter (ik zou me niet opkijken als het tot 10 graden zou dalen). Ik heb nog nooit gemerkt dat hij er last van had. Maar... langharige hond.
Met een kruik zou ik hem echt ongelukkig maken. Hij duwt het liefst comfortabele zachte kleedjes opzij.

Dus ik vermoed dat het afhangt van de individuele hond. Als Bertus zo dol is op warmte, dan denk ik dat hij warmte in de vorm van een kruik ook wel kan waarderen. Hij hoeft er natuurlijk niet tegenaan te kruipen als hij dat niet wil.
Gebruikersavatar
Marlett
Posts in topic: 1
Berichten: 514
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:51

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door Marlett »

Ik heb voor Tosca vorig jaar een slaapzakje genaaid, daar is ze echt dolgelukkig mee. Ook in de tent in de zomer (soms een graad of 10-12) slaapt ze er graag in.
Afbeelding

Charlie is veel kouwelijker eigenlijk, loopt buiten al heel snel te bibberen, maar die vindt het dus niks, dekentjes, slaapzakjes, etc. Hij heeft er wel een, maar ligt er nooit in, hij blijft er bovenop liggen.
EchoMira
Posts in topic: 2
Berichten: 11341
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door EchoMira »

Ik stook ook nog steeds niet. Wel als ik lang thuis ben maar dat is niet vaak.
Voor de honden werkt het vooral om ergens onder te kruipen. Zo´n poepgoedkoop trixiemandje van dertig piek op zijn kop op een dubbele laag vetbed. Je hond onder de mand dus.

En anders toch gewoon een jas. Mijn honden zijn ook geen jasjes gewend. Dat is 3 keer in twee jaar als ik om welke reden dan ook toch lang ga wandelen met rotweer. Of nu. Zo´n badjas van marion.

Ook zijn er hondenkruikjes voor nestpups. Snugglesafe, geloof ik. 15 piek, zeker nu.
Dat is niet echt een oplossing maar het helpt wel en het is supergemakkelijk en stevig. Even in de magnetron en je hond heeft een extra kruik. Je kunt er ook 4 geven maar het werkt pas als je er ook iets op legt. Als die warmte gewoon weg opstijgt betekent het niets.
Gebruikersavatar
malinois
Posts in topic: 1
Berichten: 3320
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:10
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door malinois »

'S nachts ligt Xanu op de bank op een schapenvachtje, Xygan gewoon op de bank op een fleecedeken en Xavi op de grond op t laminaat op of naast een fleecedeken. Buiten heeft hij stro maar met die vuurwerkbommen ligt hij voorlopig binnen, dat vertrouw ik niet. Xanu zul je de rest van de dag niet op een vacht zien liggen alleen in de nacht en dan is t zo'n 15 a 16°c binnen. Xygan heeft t zonder al warm.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Random
Posts in topic: 1
Berichten: 2080
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:15

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door Random »

Yuna lag vannacht achterop mijn bed zo te bibberen dat het dekbed ervan schudde. Die heb ik zo goed mogelijk tegen me aangetrokken. Eronder wil ze, en ik ook, niet.

Ik hoef maar te bewegen of ze springt eraf en dan gaat ze op haar plek, een tuinstoelkussen, liggen. Maar dat is echt niet warm genoeg zo langs de grond. Ik ga er denk ik maar een extra dekbed op leggen met een kruik erin. In ieder geval tot haar wintervacht er weer helemaal aan zit. Ze is in september nog geschoren, maar ik denk dat het langzamer terug groeit naarmate je het vaker doet?

Ze komt uit een omgeving waar het makkelijk min-20 wordt in de winter, dus haar volle vacht zou moeten volstaan om haar warm te houden.
Dat gebibber ziet er zo sneu uit. :ugh:
Gebruikersavatar
Alfilillo
Posts in topic: 1
Berichten: 2071
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:24
Locatie: Sant Pere de Ribes (Spanje)
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door Alfilillo »

Marlett schreef: 03 dec 2022, 00:00 Ik heb voor Tosca vorig jaar een slaapzakje genaaid, daar is ze echt dolgelukkig mee. Ook in de tent in de zomer (soms een graad of 10-12) slaapt ze er graag in.
Afbeelding

Charlie is veel kouwelijker eigenlijk, loopt buiten al heel snel te bibberen, maar die vindt het dus niks, dekentjes, slaapzakjes, etc. Hij heeft er wel een, maar ligt er nooit in, hij blijft er bovenop liggen.
Dat ziet er heerlijk uit.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smoushond
Posts in topic: 14
Berichten: 3944
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:31

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door Smoushond »

Marlett schreef: 03 dec 2022, 00:00 Ik heb voor Tosca vorig jaar een slaapzakje genaaid, daar is ze echt dolgelukkig mee. Ook in de tent in de zomer (soms een graad of 10-12) slaapt ze er graag in.
Afbeelding

Charlie is veel kouwelijker eigenlijk, loopt buiten al heel snel te bibberen, maar die vindt het dus niks, dekentjes, slaapzakjes, etc. Hij heeft er wel een, maar ligt er nooit in, hij blijft er bovenop liggen.
Dat ziet er heerlijk uit,als Bertus ooit uit zijn sloop periode komt koop ik er eentje 😉
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smoushond
Posts in topic: 14
Berichten: 3944
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:31

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door Smoushond »

Bertus heeft niet meer liggen rillen dus dat was toen die ene keer toch echt van de kou in de hal waar hij nu niet meer mag liggen
De warmere fleecedeken vind hij ook fijn
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 2
Berichten: 11341
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door EchoMira »

Als ik een hond kwijt bent ligt ie in mijn bed.
Met alleen die neusdop onder het dekbed vandaan met zo'n gluuroog als je je komt bemoeien.
Marc

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door Marc »

Ik vind het gek dat de ene hond het met zijn vacht moet doen en de andere hond het door leeftijd, vacht of bouw wel koud kan hebben. Bas is piepklein en die heeft het echt nooit koud. Als de kluiten sneeuw aan haar buik hangen en ze een bevroren gezicht heeft rilt of miept ze nog steeds totaal niet. En ze kan prima miepen. Stokje in haar vacht en de wereld vergaat. Eruit halen lijkt wel een operatie. Kou is echter niets voor haar.

Guus is juist met zijn ondervacht extreem kouwelijk. Die kruipt eigenlijk al snel onder de fleecedekens. En wij stoken nauwelijks dus hij heeft het koud. Hij mag op de bank waar drie grote warme fleecedekens liggen en die kan hij ook zelf tot een bed met dekens verbouwen. Hij neemt ze mee en maakt dus zelf een bed en trekt er vervolgens een over zich heen. Handig hondje 😃👌

Maar wat ik ermee wil zeggen is dat de ene hond het snel koud heeft en de andere niet. Te verklaren is dat niet echt. Dapper was vroeger ook een enorme kouwkleum. Rillen en oprollen. Die had ook best een redelijke vacht.

Ik heb het zelf eigenlijk nooit koud. Er komen hier genoeg mensen die het steenkoud krijgen hier en ik heb nergens last van.

Ik zou dus altijd naar de hond kijken. Oprollen is prima. Rillen is te koud.
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 2
Berichten: 2776
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door Diana »

Ja, het is al net als bij mensen hè :F:
Ik merk bij mijn honden ook veel verschil, en dat is niet alleen te verklaren door het verschil in vachttype. Niet alleen wat betreft hoe goed ze tegen kou kunnen, maar ook hoe goed ze tegen warmte kunnen. Arlo heeft het minder snel koud dan Amy, terwijl hij echt niet meer vacht heeft. Hij heeft het ook sneller te warm dan Amy. De collies heb ik het nog niet koud zien hebben, dat is natuurlijk te verwachten met die vachten, maar Mila kan ook goed tegen de warmte, Fayah heeft het sneller warm. Mila vindt het in de winter ook behaaglijk om voor de kachel te liggen, dat heb ik Fayah nog niet zien doen, die gaat gewoon op de koude tegenvloer liggen als het maar net boven de tien graden is in huis. Dat doet Mila echt niet in de winter.
Afbeelding
Marc

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door Marc »

Diana schreef: 04 dec 2022, 10:28 Ja, het is al net als bij mensen hè :F:
Ik merk bij mijn honden ook veel verschil, en dat is niet alleen te verklaren door het verschil in vachttype. Niet alleen wat betreft hoe goed ze tegen kou kunnen, maar ook hoe goed ze tegen warmte kunnen. Arlo heeft het minder snel koud dan Amy, terwijl hij echt niet meer vacht heeft. Hij heeft het ook sneller te warm dan Amy. De collies heb ik het nog niet koud zien hebben, dat is natuurlijk te verwachten met die vachten, maar Mila kan ook goed tegen de warmte, Fayah heeft het sneller warm. Mila vindt het in de winter ook behaaglijk om voor de kachel te liggen, dat heb ik Fayah nog niet zien doen, die gaat gewoon op de koude tegenvloer liggen als het maar net boven de tien graden is in huis. Dat doet Mila echt niet in de winter.
Precies dat. Het is domweg niet echt te verklaren maar de signalen van de hond zeggen duizend keer meer dan de vacht. Bas haaaaat warmte en trekt dat totaal niet in de zomer. Ze ligt wel uren voor de houtkachel. Guus heeft geen enkel probleem met zo'n. Heeft het snel koud maar ook snel te warm voor de kachel. Ik kijk gewoon naar ze. Wat ze tonen is echt. Ze faken niet. Dus als Bertus het koud heeft en rilt of zich oprolt heeft hij het koud. Punt. Al had hij een schapenvacht als pels.

Vrienden van mij hadden een Italiaanse windhond. Nou.....verwarming moest minstens op 24 en meestal zelfs binnen een jasje met schapenvacht voering. Erg? Misschien. Maar dat was essentieel en noodzakelijk anders verging dat arme beest domweg van de kou.
Marc

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door Marc »

sabine schreef: 02 dec 2022, 09:22 Waarom mag een windhond het wel koud hebben maar bertus niet? Als ie rilt en hij heeft t koud, deed ik er ook wat aan. Ik zou me wel ook afvragen waarom ie het koud heeft want dat zou niet nodig moeten zijn met zon vacht.
En zo is dat! Een hond kan je niet verwennen door hem gewoon te gunnen dat hij het niet steenkoud heeft. Rillen en oprollen is gewoon een teken van het koud hebben. Als een hond dat kan faken kunnen ze de hoofdrol in les Miserables ook spelen.
Gebruikersavatar
Smoushond
Posts in topic: 14
Berichten: 3944
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:31

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door Smoushond »

Ja en bovendien is het een smous dus ja die kunnen zo’n verschil in vacht hebben. Wel ondervacht,geen ondervacht,wel ruwharig of juist niet maar zacht haar. Als Bertus nat is kijk ik zo op zijn roze huid . En in januari wordt hij ook nog eens gestript
Afbeelding
Gebruikersavatar
Loraine
Posts in topic: 3
Berichten: 2627
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:52
Locatie: Almelo
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door Loraine »

Bij Mahdu moet je de vacht zo ongeveer wegharsen om de huid te zien, zo'n dikke vacht zit erop. :Q:
Maar dik is in dit geval niet warm, terwijl Dívka het zeer zelden koud heeft.
Gewoon totaal ander type vacht.
Hij draagt dus binnenshuis een truitje of pyjamaatje wanneer hij kou aangeeft.
Doe ik dat niet dan slaat de kou uiteindelijk op zijn spieren, zet hij zijn rug vast en kunnen we door naar de dierenarts voor pijnstilling en evt fysio.
Hij haat zijn truitjes en pyjamaatjes maar hij heeft gewoon pech, ik ga niet de cv hoger zetten dan voor mij aangenaam is, er liggen dekentjes en dekbedden waar hij onder kan kruipen en hij kiest ervoor dat niet te doen.
Overigens gaat er in het najaar ter ondersteuning extra voer in, zijn normale portie is dan net te weinig om hem op temperatuur te houden zonder dat hij vermagert en zeker in de koudere periodes heb ik er liever net een randje spek op.
Buiten heeft hij trouwens weinig last vd kou tenzij hij veel stil staat/zit of het guur weer is waarin wij in onze winterjassen lopen te verkleumen. :P
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
angel
Posts in topic: 1
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:55
Honden: 1
Welke: golden retriever

Re: Warmte mat ,trui,kruik

Bericht door angel »

ik had het koud en heb de verwarming op 18 gezet.
jukka is naar hijgend naar buiten vertrokken. :80:
Plaats reactie