Hond doodt 8 coyotes

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Nanna

Re: Hond doodt 8 coyotes

Bericht door Nanna »

‘Radeloze moeder’? Over vermenselijking gesproken😉
Er was verder niemand bij dus de hond is niet ‘opgehitst’ om zomaar wilde dieren dood te bijten.
Daar ben ik ook tegen.
Hij was daar en beschermde zijn schapen. Deed puur waarvoor hij gefokt en aangeschaft is. Niks plezierjacht of canned hunting of weet ik wat voor flauwekul.
Een pitbull die een andere hond doodbijt vind ik trouwens van een totaal andere orde.
Ik denk dat Casper zelf ook liever niet zo gewond was geraakt.
Het haalde nu puur de kranten omdat het er zovéél waren. Het zal best vaker gebeuren. En de volgende keer verschalkt de coyote het lammetje wel.
Ik zie nergens verheerlijking. Ik zie puur een werkhond die gedaan heeft wat hij nodig achtte.
Nanna

Re: Hond doodt 8 coyotes

Bericht door Nanna »

Irma schreef: 05 dec 2022, 13:43Zo gelijk Marc!
Heb je ook zelf een mening? Of kun je alleen maar overal achteraan hobbelen en duimpjes geven en ‘ik ook’ roepen?
Dan heb ik even meer respect voor Marc.
Irma
Posts in topic: 3
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 sep 2022, 10:53
Locatie: gem. Westerkwartier

Re: Hond doodt 8 coyotes

Bericht door Irma »

Nanna schreef: 05 dec 2022, 13:46
Irma schreef: 05 dec 2022, 13:43Zo gelijk Marc!
Heb je ook zelf een mening? Of kun je alleen maar overal achteraan hobbelen en duimpjes geven en ‘ik ook’ roepen?
Dan heb ik even meer respect voor Marc.
Waar slaat dit nou weer op? Dat je mij niet mag, prima. Maar dit is weer zo des Nanna's.
Marc

Re: Hond doodt 8 coyotes

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 05 dec 2022, 13:44 ‘Radeloze moeder’? Over vermenselijking gesproken😉
Er was verder niemand bij dus de hond is niet ‘opgehitst’ om zomaar wilde dieren dood te bijten.
Daar ben ik ook tegen.
Hij was daar en beschermde zijn schapen. Deed puur waarvoor hij gefokt en aangeschaft is. Niks plezierjacht of canned hunting of weet ik wat voor flauwekul.
Een pitbull die een andere hond doodbijt vind ik trouwens van een totaal andere orde.
Ik denk dat Casper zelf ook liever niet zo gewond was geraakt.
Het haalde nu puur de kranten omdat het er zovéél waren. Het zal best vaker gebeuren. En de volgende keer verschalkt de coyote het lammetje wel.
Ik zie nergens verheerlijking. Ik zie puur een werkhond die gedaan heeft wat hij nodig achtte.
Radeloze teef dan? Is het dan weer goed? Want dat schrijf ik toch? Daar is niks menselijks aan. Elke hondachtige verdedigt haar pups.

Je hoeft je hond niet ter plekke op te hitsen om hem dit te laten doen als je er niet bij bent. Dat doen ze zo....

Deze honden zijn bedoeld om af te schrikken. Willekeurig wat zoeken op Google leert echter dat het tegenwoordig wolfje moorden is....


Afbeelding
Nanna

Re: Hond doodt 8 coyotes

Bericht door Nanna »

Nee, ik geloof niet dat het puppies waren. Dan was die hond niet zo toegetakeld geweest. Een coyote is wel veel kleiner dan een wolf en heeft zo’n kracht niet. Een pup al helemaal niet.
En nogmaals, ik ben tegen het jagen op de wolf of de coyote als vermaak.
Maar vermaak was hier helemaal niet relevant.
Random
Posts in topic: 4
Berichten: 2080
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:15

Re: Hond doodt 8 coyotes

Bericht door Random »

Maar?
Hoe komt een nest coyotes dan over die hoge schutting en tussen die schapen terecht?
Marc

Re: Hond doodt 8 coyotes

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 05 dec 2022, 14:28 Nee, ik geloof niet dat het puppies waren. Dan was die hond niet zo toegetakeld geweest. Een coyote is wel veel kleiner dan een wolf en heeft zo’n kracht niet. Een pup al helemaal niet.
En nogmaals, ik ben tegen het jagen op de wolf of de coyote als vermaak.
Maar vermaak was hier helemaal niet relevant.
Zover ik weet bestaan er geen roedels volwassen coyotes. Coyotes zijn monogaam leven in paren of roedels bestaand uit reu en teef met hun pups. Enkele pups blijven wel eens een jaar langer bij de ouders. Elke grote roedel coyotes bestaat uit een koppel met hun pups waarvan het gros onder de 7 maanden want dan verlaten ze de ouders normaal gesproken.
Marc

Re: Hond doodt 8 coyotes

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 05 dec 2022, 14:28 Nee, ik geloof niet dat het puppies waren. Dan was die hond niet zo toegetakeld geweest. Een coyote is wel veel kleiner dan een wolf en heeft zo’n kracht niet. Een pup al helemaal niet.
En nogmaals, ik ben tegen het jagen op de wolf of de coyote als vermaak.
Maar vermaak was hier helemaal niet relevant.
Misschien had hij er een in de bek en is hij daarbij langdurig aangevallen? Coyotes kunnen niet veel kwa gewicht en kracht maar bijten kunnen ze des te beter. Ook mensen kunnen heel ernstig toegetakeld worden. Door enkele beten. Dus als die berghond met een jonge coyote loopt te vegen en te schudden kan zijn halve gezicht eraf getrokken worden.
BieneMaya

Re: Hond doodt 8 coyotes

Bericht door BieneMaya »

Als je het omdraait en de hond wegdenkt waren de schapen (en lammetjes) een maaltijd geweest voor die coyote,s. Was dat dan wel oke?
Nanna

Re: Hond doodt 8 coyotes

Bericht door Nanna »

Denk als er wat te halen valt ze best als groep opereren.
Hier een hele groep coyotes die zich tegoed deed aan appels😁 De appels waren neergelegd om white tail deer aan te trekken. Uiteraard om te schieten😔 De coyotes vraten 70 kilo appels weg😁

A pack of seven coyotes eats apples in Glencoe Mills, Inverness County, on Nov. 18.

Afbeelding

Onbestaanbaar is het dus zeker niet. Wel uitzonderlijk.
ranetje
Posts in topic: 5
Berichten: 4986
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Hond doodt 8 coyotes

Bericht door ranetje »

Van wat ik op dat filmpje zag stonden die schapen achter gaas en in ieder geval aan een kant ook een schutting?
Met een bord op dat hek dat je afstand moet houden.
En nee ik weet dat coyotes niet kunnen lezen :mrgreen: maar ze stonden zeker niet "zomaar" ergens in een veld.
Ik begrijp niet helemaal waar je die pups opeens vandaan haalt, Marc?
Er staat niets over pups in dat verhaal in de krant.
Of had je het over een ander gebeuren?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gonnie
Posts in topic: 2
Berichten: 1706
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:35

Re: Hond doodt 8 coyotes

Bericht door Gonnie »

Marc schreef: 05 dec 2022, 14:42
Nanna schreef: 05 dec 2022, 14:28 Nee, ik geloof niet dat het puppies waren. Dan was die hond niet zo toegetakeld geweest. Een coyote is wel veel kleiner dan een wolf en heeft zo’n kracht niet. Een pup al helemaal niet.
En nogmaals, ik ben tegen het jagen op de wolf of de coyote als vermaak.
Maar vermaak was hier helemaal niet relevant.
Zover ik weet bestaan er geen roedels volwassen coyotes. Coyotes zijn monogaam leven in paren of roedels bestaand uit reu en teef met hun pups. Enkele pups blijven wel eens een jaar langer bij de ouders. Elke grote roedel coyotes bestaat uit een koppel met hun pups waarvan het gros onder de 7 maanden want dan verlaten ze de ouders normaal gesproken.
Ze jagen soms wel met meerderen.

Coyotes eten alles wat ze kunnen grijpen. Ze houden van eekhoorns en andere knaagdieren, maar ook gras vinden ze lekker. Zelfs grote dieren als herten zijn niet veilig voor coyotes. Wanneer een coyote moeite heeft om aan een maaltje te komen, gaat hij met soms wel tien soortgenoten samen jagen. Zo kunnen ze samen een hert of een ander groot dier vangen.
Afbeelding

Tanja en Anne
Nanna

Re: Hond doodt 8 coyotes

Bericht door Nanna »

Hoe dan ook. De coyotes hebben zich er zwaar op verkeken. Die dachten wellicht met zo’n overmacht die bolle witte slomerd wel te kunnen mannen maar het balletje rolde de andere kant op. Zo win je, zo verlies je.
That’s life.
Gebruikersavatar
Nicoline
Posts in topic: 1
Berichten: 204
Lid geworden op: 15 sep 2021, 02:25

Re: Hond doodt 8 coyotes

Bericht door Nicoline »

Ik snap de ophef ook niet zo hoor, ja tuurlijk niet fijn voor de coyotes maar de natuur is hard, en ik zie een (zelfstandig) wakende herdershond ook wel als natuur eigenlijk, ookal zijn ze door mensen gecreëerd. De coyotes weten dat de hond daar is en hadden ook weg kunnen blijven. En het uitmoorden van een nest van de vijand is, hoe hard ook, ook iets wat dieren gewoon doen bij elkaar.
En misschien zorgt dit ook dat volgende generaties coyotes weer schuwer zijn, wat ook goed is.
Ik vind dit ook geen vergelijking met een terrier die de kat van de buren pakt, het is ook geen kangal in een postzegel tuintje maar een kuddebewaker bij een kudde op een landgoed wat waarschijnlijk groter is dan wat je in Nederland (of Europa zelfs) ziet waarbij de eigenaar onmogelijk alles in de gaten kan houden.
BieneMaya

Re: Hond doodt 8 coyotes

Bericht door BieneMaya »

Nicoline schreef: 05 dec 2022, 16:14 Ik snap de ophef ook niet zo hoor, ja tuurlijk niet fijn voor de coyotes maar de natuur is hard, en ik zie een (zelfstandig) wakende herdershond ook wel als natuur eigenlijk, ookal zijn ze door mensen gecreëerd. De coyotes weten dat de hond daar is en hadden ook weg kunnen blijven. En het uitmoorden van een nest van de vijand is, hoe hard ook, ook iets wat dieren gewoon doen bij elkaar.
En misschien zorgt dit ook dat volgende generaties coyotes weer schuwer zijn, wat ook goed is.
Ik vind dit ook geen vergelijking met een terrier die de kat van de buren pakt, het is ook geen kangal in een postzegel tuintje maar een kuddebewaker bij een kudde op een landgoed wat waarschijnlijk groter is dan wat je in Nederland (of Europa zelfs) ziet waarbij de eigenaar onmogelijk alles in de gaten kan houden.
Leeuwen doen dat ook als ze een groep overnemen. Dan doden ze alle welpen zodat de leeuwinnen weer gedekt kunnen worden.
Of buffels en olifanten vertrappen een nest. Minder roofdieren die opgroeien en hún jongen weer pakken.
Een koekoeksjong donderd zelfs alle nestgenoten eruit van een ingepikt nest. Zodat ie zelf de meeste kans op overleven heeft.
Dat is gewoon zoals het gaat in de natuur.
En coyote,s horen nu eenmaal geen lammeren of schapen te pakken. Doen ze dat wel is het eigen risico.
Nanna

Re: Hond doodt 8 coyotes

Bericht door Nanna »

Nou ja, die coyotes hebben natuurlijk geen idéé dat ze die schapen niet mogen vangen. Die doen ook maar wat.
Je kunt het ze dus niet kwalijk nemen. Ze hebben gewoon een zware inschattingsfout gemaakt door te denken ‘we zijn met z’n velen dus dat moet kunnen’.
Er zijn coyotes uit dat verhaal die het overleefd hebben. Ik schat ze als slim genoeg in om het niet nóg eens te proberen. Dus dan is het doel bereikt. Je schapen worden verder met rust gelaten. Wel tegen een hoge prijs aan de coyotekant maar daar kan verder niemand wat aan doen.
Marc

Re: Hond doodt 8 coyotes

Bericht door Marc »

Dat het kan gebeuren snap ik. Dat de hond er niks aan kan doen snap ik ook. Idem voor de coyotes. Maar ik snap niet dat het ineens Chapeau voor de hond moet zijn. Het is een drama voor de hond. En hoor de coyotes die nu hun hele roedel of groep uit elkaar zien vallen. Noem het een ongeluk maar prijs de hond niet om zijn moed. Als je dat doet en er van gaat genieten is de weg naar hondengevechten, het doden van dassen met Terriers etc namelijk precies hetzelf. Niet ontstaan uit dezelfde motivatie maar wel netto exact hetzelfde effect. De moedige hond doet waar hij voor gefokt is en dat het voor zowel de hond als de dieren die hij gaat doden een drama is is in allebei de gevallen precies hetzelfde. Het is gewoon heel naar dat de hond dit overkomen is en dat geldt net zo voor de coyotes. Misschien waren die wel uitgehongerd. En was dit een wanhoopsdaad. Er is gewoon niks fijns of goeds aan.

Kuddehonden horen een afschrikwekkend effect te hebben. Zo gebruiken ze ze in Afrika tegen cheetah en hier tegen wolven. Alleen in bepaalde landen is het de bedoeling dat ze de wolven ook achterna gaan en proberen te doden. Daarvan zijn honderden filmpjes te vinden op YouTube. Geen idee wat er van deze hond werd verwacht maar het kwam minimaal 9 onschuldige dieren heel erg duur te staan. Het is dus gewoon een triest gebeuren.
Nanna

Re: Hond doodt 8 coyotes

Bericht door Nanna »

Ja, ik denk dat iedereen liever had gehad dat de coyotes eens gekeken hadden en waren doorgelopen met een bek van ‘toch maar niet’.
Maar dat gebeurde niet. En ja, ik vind die hond wel moedig om het tegen zo’n overmacht op te nemen voor zijn schapen. Menig hond was met de staart tussen de poten weggevlucht…die drie van mij alvast wel😉
BieneMaya

Re: Hond doodt 8 coyotes

Bericht door BieneMaya »

Ik denk niet dat er hier iemand is die geniet van dierengevechten. Maar respect hebben voor een hond die, tegen meer dan 8 coyote,s niet het loodje heeft gelegd mag van mij en is niets mis mee.
Marc

Re: Hond doodt 8 coyotes

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 05 dec 2022, 16:27 Nou ja, die coyotes hebben natuurlijk geen idéé dat ze die schapen niet mogen vangen. Die doen ook maar wat.
Je kunt het ze dus niet kwalijk nemen. Ze hebben gewoon een zware inschattingsfout gemaakt door te denken ‘we zijn met z’n velen dus dat moet kunnen’.
Er zijn coyotes uit dat verhaal die het overleefd hebben. Ik schat ze als slim genoeg in om het niet nóg eens te proberen. Dus dan is het doel bereikt. Je schapen worden verder met rust gelaten. Wel tegen een hoge prijs aan de coyotekant maar daar kan verder niemand wat aan doen.
Ja en nee. Want is het nu echt nodig om je schapen in de wildernis te laten lopen zonder enige begeleiding anders dan een hond die regelmatig ook gewoon kapot gebeten worden? In deze tijd? Voor nog meer goedkoop vlees?

Ik kies ervoor mijn kippen op te hokken snachts. Ik kies niet voor een patterdale met vrijlopende kippen. Keuzes. Want laten we eerlijk zijn. Dan weet ik dat de patterdale katten en vossen en ook dassen in mijn geval want die heb ik in de tuin, gaat kapot bijten. En dan kan ik precies dit verhaal ophangen als mijn patterdale smorgens trots met een dode das en onder het bloed op mij wacht in de tuin. Goede hond. Kippen beschermen. Wauw. Maar dat alles hoeft niet zo te gaan. Ik kan ook het schuifje dicht doen elke avond.

Ik snap dat je soms schapen onbeheerd ergens laat lopen. Omdat het bijvoorbeeld in een beheersplan hoort. Dan kies je voor honden als afschrikmiddel. Helaas is deze manier van schapen houden meestal gebaseerd op goedkoop laten lopen ten koste van de wilde dieren. Waar moeten coyotes op jagen als het gras weggegeten wordt door vlees of wolschapen? Denk je dat er dan nog voldoende natuurlijke prooien zijn? Natuurlijk gaan die beesten schapen vangen. Natuurlijk gaat de hond dan het slachtoffer worden. Natuurlijk lijdt dat beest vreselijk als hij de zoveelste wolf of coyote voor zich heeft. Ontzettend veel kuddehonden worden doodgebeten. Dat is allemaal gebaseerd op kosten baten en daar is wel degelijk een beslissing of keuze van ons mensen de oorzaak van. Honden en schapen in een gebied vol roofdieren is een keuze die wij mensen maken. Geen natuurlijke situatie die alles zou verklaren en het de natuur zou maken. Niks van dat. Hier stikt het ook weer van de verzopen schapen overal. Kletsnat. Moederziel alleen ergens in gebied waar wolven zitten. Morgen heeft de boze wolf weer lammetjes gedood of lieve schaapjes en staat er een boer zich te verslikken ik krokodillentranen.

Het hoeft dus allemaal niet. Wij doen dit. Wij vermoorden de honden, de schapen en de wilde dieren. Niet andersom.
Marc

Re: Hond doodt 8 coyotes

Bericht door Marc »

BieneMaya schreef: 05 dec 2022, 18:16 Ik denk niet dat er hier iemand is die geniet van dierengevechten. Maar respect hebben voor een hond die, tegen meer dan 8 coyote,s niet het loodje heeft gelegd mag van mij en is niets mis mee.
Wetende dat de coyotes net zo klein als shelties of spaniels zijn en deze hond waarschijnlijk een halve alabai is van 80 kilo? Ik vind er niks knaps aan. Het is domweg in en in verdrietig allemaal. Het is gewoon een door ons veroorzaakt triest gevecht. Respect hebben voor een door ons veroorzaakte slachtpartij vind ik raar. Sorry. Zeker als er vooral aan de kant van de onschuldige natuur weer slachtoffers vallen.
Marc

Re: Hond doodt 8 coyotes

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 05 dec 2022, 18:15 Ja, ik denk dat iedereen liever had gehad dat de coyotes eens gekeken hadden en waren doorgelopen met een bek van ‘toch maar niet’.
Maar dat gebeurde niet. En ja, ik vind die hond wel moedig om het tegen zo’n overmacht op te nemen voor zijn schapen. Menig hond was met de staart tussen de poten weggevlucht…die drie van mij alvast wel😉
Mijne ook maar deze hond is gefokt om zich dood te vechten. Als het wolven waren geweest was de hond er niet meer. Die hond is slachtoffer van een boer die zijn schapen in de natuur dropt en zijn prachtige hond erbij. Ik vind het ook moedig. Maar dan is een pitbull die in een paard hangt ook moedig. En die noemen we ineens gestoord....beesten kunnen er niks aan doen.
Marc

Re: Hond doodt 8 coyotes

Bericht door Marc »

Weet je wat het is @Nanna , je zegt de dingen nu heel genuanceerd. Dat waardeer ik. Maar je geeft ook aan het niet te verheerlijken en dat doe je wel. Je post overal waar kan anti wolfberichten. Je dicht ze zo ongeveer moordlust toe en je lijkt echt een hetze begonnen te zijn. DAAR raak je me mee. En dan geef ik je van repliek en dan zeg je dat je slechts verslag doet. Maar steeds weer staan er wel degelijk verheerlijkingen in van dit soort ellende. Ik quote....
Nanna schreef: 05 dec 2022, 13:44 Ik zie nergens verheerlijking.
Nanna schreef: 04 dec 2022, 23:11 Maar wat een good boy.
Nanna schreef: 05 dec 2022, 10:34 Van mij kreeg Ceasar een dikke kluif.
Hiermee en alleen hiermee krijg je me steeds weer op de kast. Je verheerlijkt het en ontkent het.

Dat dit gebeurd kan ik prima mee leven. Maar dat mensen er van genieten en het gebruiken in een anti wolven campagne trek ik totaal niet. Posts van een wolf in een tuin die al bijna kinderen heeft gegeten volgens de anti wolf mensen. Respectloos over de natuur zijn. Allemaal dingen die ik niet trek. Het is niks persoonlijks maar ik vind dus wel dat je stemming maakt, verheerlijkt en ongenuanceerd doet. Misschien bedoel je het niet zo maar ik lees niks dan verheerlijken van die hond en de moordpartij in de eerste berichten. Later is het veel genuanceerder en ik voel me haast gedwongen te blijven hameren op nuance zo.
DomorVerbeuk
Posts in topic: 1
Berichten: 334
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:03
Honden: 1
Welke: Peruvian Doodle

Re: Hond doodt 8 coyotes

Bericht door DomorVerbeuk »

Marc schreef: 05 dec 2022, 18:23
BieneMaya schreef: 05 dec 2022, 18:16 Ik denk niet dat er hier iemand is die geniet van dierengevechten. Maar respect hebben voor een hond die, tegen meer dan 8 coyote,s niet het loodje heeft gelegd mag van mij en is niets mis mee.
Wetende dat de coyotes net zo klein als shelties of spaniels zijn en deze hond waarschijnlijk een halve alabai is van 80 kilo? Ik vind er niks knaps aan. Het is domweg in en in verdrietig allemaal. Het is gewoon een door ons veroorzaakt triest gevecht. Respect hebben voor een door ons veroorzaakte slachtpartij vind ik raar. Sorry. Zeker als er vooral aan de kant van de onschuldige natuur weer slachtoffers vallen.
De coyotes worden steeds kleiner en de waakhond steeds groter.

Coyotes wegen gemiddeld 15 tot 20kg en zijn formaat border collie. De Pyrenese berghond weegt gemiddeld 50 tot 60 kg. De Alabai gemiddeld 5kg meer.
Marc

Re: Hond doodt 8 coyotes

Bericht door Marc »

Als de anti wolf mensen hun zin krijgen worden de wolven in Nederland elk jaar afgeschoten. Jagers blij en schapenboer blij. Motivatie varieert van straks bijten ze een kind tot arme schapen.....Er is nog nooit iemand gebeten en schapen houden zou je ook eens onder de loep kunnen nemen als zijnde zeer dieronvriendelijk en misschien moet dat anders ingericht worden als er meer wolven komen. Ik heb nooit genoten van doornatte schapen in ons landschap in de winter. Ergens zonder stal afgelegen in een polder. Daar heb ik echter nooit iemand die nu zo begaan is met de arme schapen over gehoord. Van een mensbijtende wolf ook niet. Als we de wolven gaan afschieten is dat omdat de publieke opinie beïnvloed is door mensen die er een dagtaak van maken de wolf te demoniseren. Boeren die hun schapen ergens willen droppen in de winter en de jagers. Want verder is er niemand bij gebaat de natuur te verknallen. We worden niet gebeten. Ja misschien door de wolf die op de Veluwe volgens velen bewust tam is gemaakt door de eigenaren van de Veluwe om draagvlak voor afschot te krijgen. Dat is tenminste de rechtzaak die nu loopt en het zou mij niks verbazen. Die schieten liever een moeflon in een hertenpark dan dat ze kunnen genieten van een roedel wolven. Een jonge wolf stiekem gaan voeren is natuurlijk de manier om een ongeluk en dus draagvlak te krijgen voor afschot van alle wolven daar. Die wolf is tam. En dat is hij niet vanzelf geworden volgens kenners.

Lees dit maar eens.....https://www.bnnvara.nl/vroegevogels/art ... maken-wolf
Plaats reactie