Dat mag niet!

Gebruikersavatar
Dirkje
Posts in topic: 2
Berichten: 2582
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:51
Honden: 2
Welke: Border Collies

Re: Dat mag niet!

Bericht door Dirkje »

Cooper schreef: 16 jan 2023, 17:12
Dirkje schreef: 16 jan 2023, 17:04
Een pup is intensief. Leren heeft tijd nodig. Ik heb de indruk dat je verwachtingen te hoog liggen. Heb geduld. Pups slopen, luisteren nog niet en doen niet wat je zelf graag wil. Het is nog maar een baby.
Dat begrijp ik Dirkje, maar soms zijn situaties domweg gevaarlijk. Natuurlijk loop ik niet de hele dag te mopperen.
Ik bedoel niet dat je loopt te mopperen hoor, daar was ik blijkbaar niet duidelijk in, ik bedoel in het algemeen. Bijvoorbeeld als je aangeeft dat de ‘nee’ oefening wel werkt tijdens de oefening maar nog niet daarbuiten. Zo werkt dat voorlopig, het heeft tijd nodig. Het kan nog wel een poos duren voor het kwartje valt. Dat geldt voor alles. Herhalen is de sleutel. Betrouwbaar luisteren is nog lang niet aan de orde.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 12
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Dat mag niet!

Bericht door Cooper »

Cooper schreef: 16 jan 2023, 16:30 @Frootje, hoe heb je hem NEE geleerd?

@Omega, ik denk dat hij net de 16 uur haalt. Hij is vooral 's middags heel actief, en ondeugend :19: . Ik weet trouwens dat het niets sexueels is, maar irritant is het wel :boos: .
Nu ik er langer over nadenk komt hij bij lange na niet aan 16 tot 18 uren aan slaap. Daar moet ik dus ook iets mee. Maar hij staat behoorlijk "aan".
Gebruikersavatar
Smoushond
Posts in topic: 3
Berichten: 3934
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:31

Re: Dat mag niet!

Bericht door Smoushond »

Cooper schreef: 16 jan 2023, 20:42
Cooper schreef: 16 jan 2023, 16:30 @Frootje, hoe heb je hem NEE geleerd?

@Omega, ik denk dat hij net de 16 uur haalt. Hij is vooral 's middags heel actief, en ondeugend :19: . Ik weet trouwens dat het niets sexueels is, maar irritant is het wel :boos: .
Nu ik er langer over nadenk komt hij bij lange na niet aan 16 tot 18 uren aan slaap. Daar moet ik dus ook iets mee. Maar hij staat behoorlijk "aan".
Misschien met zijn neus laten werken ? Daar wordt Bertus lekker moe en voldaan van
Afbeelding
Sirene
Posts in topic: 2
Berichten: 1321
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Dat mag niet!

Bericht door Sirene »

Honden slapen niet zoals wij uren achter elkaar hè. Ze doen slaapjes van ong 20 min. Een heleboel op een dag. Tussendoor zijn ze wakker gaan ze even rondlopen en weer op een andere plek liggen.
Ik heb nog nooit op die 16 tot 18u slaap gelet. Probeer gewoon wat meer te ontspannen en niet de hele dag op die hond te letten. Het komt allemaal goed.
En als hij in huis zo actief is moet je misschien wat meer lekker buiten met hem lopen. Heerlijk loslopen en lekker zijn eigen ding laten doen.
Gebruikersavatar
Mo-yi
Posts in topic: 1
Berichten: 6685
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:09
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Re: Dat mag niet!

Bericht door Mo-yi »

Cooper schreef: 16 jan 2023, 16:19
Nanna schreef: 16 jan 2023, 15:56 Hier zeg ik er alleen met een bulderstem wat van als ze wat van de salontafel wil pakken. Dat is 1x gebeurd, ik heb dus indruk gemaakt😎
En knagen aan meubilair is ook een no go. Weer bulderen en met een speeltje gooien dat dan meteen al interessanter is.
Dat gebulder mijnerzijds heeft ze liever niet; ze staat liever in een goed blaadje. En ze is slim zat om dus buldergevoelige situaties al te vermijden. Vanmorgen lag ze bij de salontafel, wilde haar tanden er in zetten, bedacht zich, keek naar mij. En ik met uilenogen terugstaren. Ze zag af van haar plan😂
Bij de hondenschool vrijdag zeiden ze dat je absoluut niet mocht bulderen :gvd: . Nou sorry, maar af en toe bulder ik ook hoor.
Ik dacht altijd dat ik dat niet kon, mn stem verheffen.
Op dag 1 dat Mo-yi thuis kwam was ze als een dolle zo blij en uit blijheid sprong ze zo op mn bank. Zonder enig nadenken galmde er een: NEEEE uit mn strot, ze vloog de bank af, en sindsdien was dat al genoeg.
Ze mag trouwens op de bank, maar van begin af begin ik graag met de teugels wat strakker en zeg ik zelf graag wat wel of niet kan. Vanuit daar kwam vrij snel al vanuit rust dat ze naast me stond en eens naar de bank keek, dan naar mij, dan naar de bank..ja oke kom maar. Het ging heel onbewust maar gaf wel een gewenst resultaat, even checken eerst graag, dank u. :mrgreen:
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 2
Berichten: 11306
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Dat mag niet!

Bericht door EchoMira »

Cooper schreef: 16 jan 2023, 15:48 Wat is de beste tactiek om toe te passen als je pup iets doet wat niet mag? Nee begrijpt Cooper nog niet hoewel we daar druk mee aan het oefenen zijn. Nu leiden we hem af door met een speeltje te gooien daar rent hij dan achteraan en vergeet waar hij mee bezig was. Maar voor je het weet loop je heel de dag met speeltjes te gooien :LOL: . Of we leiden hem af met een lekker voertje.
Ik vind het zelf echt het fijnst om gewoon een neutrale nee te geven. Dat even formeel aanleren wat het woord nee betekent. En dat het bij nee het dan dus niet toch ja is. Niet alleen niet op mijn hand kluiven, gewoon accepteren dat het nee is. Tot ik ja zeg.
En ja, dat werpt vragen op. Dat is oke. Pups mogen vragen hebben. Zolang je de duidelijkheid los koppelt van allerlei emoties kun je elke hond alles leren als je het maar in de juiste volgorde doet. En dat doen mensen niet. Die laten hun hond de eerste keer dat hij straf krijgt ook nog een kwaaie baas hebben en dat is niet zo slim. Maar ja, dat schrijf ik al 500 jaar in de blauwe lucht en ze doen steeds alsof het een sugggestie is.
Gewoon lekker vanuit je zelf blijven redeneren en doen alsof een hond van 28 weken "heus wel weet dat hij niet...mag en nou komt mama even schoenen gooien omdat ze zwanger is en griep heeft" wel aankan.

Even goed briesen werkt heel vaak heel goed maar bij een schuwe herplaatser die na twee dagen heel voorzichtig achter de bank vandaan komt sluipen doe ik het zelf niet.
Kun je wel opspringen van je "Heiupatatmagniet!!" maar ik ben bang dat dat je in je andere doelen met die hond gaat belemmeren. Zeg maar.
Als die een toastje brie van tafel pakt mag ze dat gewoon. Pak ze allemaal maar en dan gaan we daarna even drinken.
EchoMira
Posts in topic: 2
Berichten: 11306
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Dat mag niet!

Bericht door EchoMira »

Sirene schreef: 16 jan 2023, 17:33 Koppel je de "nee" ook al aan hem beperken of tegenhouden?
Dus bv met die deur dicht ? Maar ik koop de "nee" ook aan beperken met de lijn. Dus ik zie dat hij bv paardenpoep wil gaan eten. Dan hou ik in voordat hij bij de drol is, zeg " goed zo" als hij er niet naartoe trekt/afbuigt. Zeg "nee" en beperk de lengte van de lijn als hij er wel naartoe gaat.
Als ik de hond ergens in beperk met lijn koppel ik daar altijd de "nee" aan.
De kern van je aanpak is dat je "nee" geen straf betekent maar gewoon een ontkenning van wat de hond zelf van plan was.
Het gaat niet eens over je eigen consequent zijn maar of je je honden zo hebt staan dat ze niet eens meer kijken of je het altijd doet. Positief voorwaarts. Verzet moet je vermijden. Dat leidt nergens toe.

En sommige honden kunnen iets gewoon niet. Dan maakt druk het niet beter.
Plaats reactie