UBN

Alles over het verzorgen van je hond, zoals shampoo's, riemen, halsbanden, badjassen etc
Gebruikersavatar
Omega
Posts in topic: 1
Berichten: 1183
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:51
Locatie: Achterhoek
Honden: 1
Welke: Nu een echte toller

Re: UBN

Bericht door Omega »

Eerst moesten honden gechipt zijn zodat ze konden zien waar de honden vandaan kwamen en geïdentificeerd konden worden.
Dat werkt al niet, nu gaan ze meer regels verzinnen in de hoop dat de importeurs van broodfokpups ze dan wel gaan registreren? De brave burger kan weer dokken en zien dat hij het geregeld krijgt en ondertussen komen de oostblokpups nog steeds met busjes vol over de grens.
Afbeelding
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 1
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: UBN

Bericht door CatnDog »

Ik zou het als brave burger ook gewoon doen die 20 euro.
Gebruikersavatar
Josefien
Posts in topic: 4
Berichten: 331
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:16
Honden: 3
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Re: UBN

Bericht door Josefien »

Hylos schreef: 19 jan 2023, 17:48
Maar met de NVWA wil je geen gezeur.
Precies dit. Ik vind het een onzinnige maatregel, maar heb er toch maar aan meegewerkt. Gedoe met de NVWA moet je niet willen.
Javier (2010?), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
Gebruikersavatar
GoldenGizmo
Posts in topic: 3
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 sep 2021, 14:33
Honden: 1
Welke: Golden retriever

Re: UBN

Bericht door GoldenGizmo »

ConfuocoTollers schreef: 19 jan 2023, 17:02
GoldenGizmo schreef: 19 jan 2023, 16:44 Je hebt dat UBN nummer dus alleen nodig om een hond te importeren? Kun je dan, als je een hond uit het buitenland wil, een Nederlandse fokker (of iemand anders met zo'n nummer) zoeken die die hond importeert en meteen aan jou doorverkoopt? Want dan zie ik een handeltje als tussenpersoon :Q:
Maar dan betaalt die Nederlandse fokker die 20 euro, dus dat valt tegen qua handeltje :oeps: Plus dat op het UBN van de fokker dan dus die hond staat. Als je dat tig keer doet gaat het wat opvallen denk ik.
Nou, zoals ik het begrijp, moet je om een hond te mogen importeren een UBN hebben. Je vraagt zo'n UBN aan, kost je 20 euro. Vervolgens importeer je een hond, verkoopt die door voor hetzelfde als wat je er aan heb uitgegeven, plus 5 euro. Doe je dat 4x, heb je de kosten voor die UBN eruit. En dan is elke hond die je daarna importeert winst. Dus je biedt jezelf aan als tussenpersoon om te mogen importeren. Jij zoekt een hond, ziet een leuke in Duitsland, maar je hebt geen UBN. Dan ga je naar die tussenpersoon, die koopt die hond, hond komt morgen bij die tussenpersoon aan, en die verkoopt hem morgen meteen door aan jou. Hij heeft geïmporteerd, jij hebt alleen een hond binnen Nederland gekocht.

Maar nu vraag ik me af, gaat deze wetgeving niet in tegen het vrije verkeer van personen, goederen en diensten dat we hier binnen de EU hebben?
Gebruikersavatar
Frootje
Posts in topic: 2
Berichten: 2405
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:59
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Re: UBN

Bericht door Frootje »

Sinds wanneer is die regel er dan? Ik heb met Froo nog helemaal niet zoiets hoeven doen, maar goed, die kwam in mei 2018 al over de grens. Wel iets om rekening te houden met alle volgende buitenlandse honden inderdaad, ik had geen flauw idee.
Gebruikersavatar
Josefien
Posts in topic: 4
Berichten: 331
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:16
Honden: 3
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Re: UBN

Bericht door Josefien »

Frootje schreef: 19 jan 2023, 20:06 Sinds wanneer is die regel er dan?
Vanaf 1 november 2021
Javier (2010?), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 3
Berichten: 3457
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: UBN

Bericht door Crutz »

GoldenGizmo schreef:
ConfuocoTollers schreef: 19 jan 2023, 17:02
GoldenGizmo schreef: 19 jan 2023, 16:44 Je hebt dat UBN nummer dus alleen nodig om een hond te importeren? Kun je dan, als je een hond uit het buitenland wil, een Nederlandse fokker (of iemand anders met zo'n nummer) zoeken die die hond importeert en meteen aan jou doorverkoopt? Want dan zie ik een handeltje als tussenpersoon :Q:
Maar dan betaalt die Nederlandse fokker die 20 euro, dus dat valt tegen qua handeltje :oeps: Plus dat op het UBN van de fokker dan dus die hond staat. Als je dat tig keer doet gaat het wat opvallen denk ik.
Nou, zoals ik het begrijp, moet je om een hond te mogen importeren een UBN hebben. Je vraagt zo'n UBN aan, kost je 20 euro. Vervolgens importeer je een hond, verkoopt die door voor hetzelfde als wat je er aan heb uitgegeven, plus 5 euro. Doe je dat 4x, heb je de kosten voor die UBN eruit. En dan is elke hond die je daarna importeert winst. Dus je biedt jezelf aan als tussenpersoon om te mogen importeren. Jij zoekt een hond, ziet een leuke in Duitsland, maar je hebt geen UBN. Dan ga je naar die tussenpersoon, die koopt die hond, hond komt morgen bij die tussenpersoon aan, en die verkoopt hem morgen meteen door aan jou. Hij heeft geïmporteerd, jij hebt alleen een hond binnen Nederland gekocht.

Maar nu vraag ik me af, gaat deze wetgeving niet in tegen het vrije verkeer van personen, goederen en diensten dat we hier binnen de EU hebben?
Niet helemaal.
Die 20€ is voor een particulier die importeert eenmalig en zonder verder gedoe. Voor een handelaar (waar je onder gaat vallen als je dus steeds importeert en doorverkoopt) gelden andere regels. Denk daarbij aan huisvesting, maar ook papierwerk/diploma’s etc. En een ander, jaarlijks terugkomend, tarief.
Gebruikersavatar
Frootje
Posts in topic: 2
Berichten: 2405
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:59
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Re: UBN

Bericht door Frootje »

Josefien schreef: 19 jan 2023, 20:11
Frootje schreef: 19 jan 2023, 20:06 Sinds wanneer is die regel er dan?
Vanaf 1 november 2021
Dat verklaart inderdaad waarom ik er nooit over had gehoord, dat is dus veel later pas ingevoerd. Wat een gedoe weer, maar ik zou het als brave burger ook doen. Ik moet niet hebben dat ze mijn hond bij me weghalen omdat het papierwerk niet klopt, en daar zou ik inderdaad wel bang voor zijn. :oeps:
Mellow

Re: UBN

Bericht door Mellow »

Ik heb een UBN nummer en dat heeft mij niets gekost🤔
Gebruikersavatar
GoldenGizmo
Posts in topic: 3
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 sep 2021, 14:33
Honden: 1
Welke: Golden retriever

Re: UBN

Bericht door GoldenGizmo »

Crutz schreef: 19 jan 2023, 20:11
GoldenGizmo schreef:
ConfuocoTollers schreef: 19 jan 2023, 17:02
Maar dan betaalt die Nederlandse fokker die 20 euro, dus dat valt tegen qua handeltje :oeps: Plus dat op het UBN van de fokker dan dus die hond staat. Als je dat tig keer doet gaat het wat opvallen denk ik.
Nou, zoals ik het begrijp, moet je om een hond te mogen importeren een UBN hebben. Je vraagt zo'n UBN aan, kost je 20 euro. Vervolgens importeer je een hond, verkoopt die door voor hetzelfde als wat je er aan heb uitgegeven, plus 5 euro. Doe je dat 4x, heb je de kosten voor die UBN eruit. En dan is elke hond die je daarna importeert winst. Dus je biedt jezelf aan als tussenpersoon om te mogen importeren. Jij zoekt een hond, ziet een leuke in Duitsland, maar je hebt geen UBN. Dan ga je naar die tussenpersoon, die koopt die hond, hond komt morgen bij die tussenpersoon aan, en die verkoopt hem morgen meteen door aan jou. Hij heeft geïmporteerd, jij hebt alleen een hond binnen Nederland gekocht.

Maar nu vraag ik me af, gaat deze wetgeving niet in tegen het vrije verkeer van personen, goederen en diensten dat we hier binnen de EU hebben?
Niet helemaal.
Die 20€ is voor een particulier die importeert eenmalig en zonder verder gedoe. Voor een handelaar (waar je onder gaat vallen als je dus steeds importeert en doorverkoopt) gelden andere regels. Denk daarbij aan huisvesting, maar ook papierwerk/diploma’s etc. En een ander, jaarlijks terugkomend, tarief.
Ah, dat klinkt wel logisch ja.
Gebruikersavatar
Vicky
Posts in topic: 1
Berichten: 655
Lid geworden op: 19 sep 2021, 16:58
Honden: 4
Welke: BC Markiesje Wocker

Re: UBN

Bericht door Vicky »

Ik heb het ook aan de hand gehad met Lou afgelopen jaar. Geen idee meer wat ik heb betaald.
Afbeelding
Bo en de honden
Nanna

Re: UBN

Bericht door Nanna »

Mellow schreef: 19 jan 2023, 20:38 Ik heb een UBN nummer en dat heeft mij niets gekost🤔
Op de site staat dat je het eerstvolgende kalenderjaar een factuur krijgt :mrgreen:
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 1
Berichten: 1971
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: UBN

Bericht door Persistence »

Mellow schreef: 19 jan 2023, 20:38 Ik heb een UBN nummer en dat heeft mij niets gekost🤔
Mij ook niet. Ik heb het mei 2022 aangevraagd omdat het paspoort van Bella geregistreerd moest worden voor vakantie in Noorwegen. Ze had alleen een vaccinatieboekje en dat was niet genoeg.
De site was heel onduidelijk weet ik nog want het leek net of je iets als fokker ofzo moest aanvragen. Zal nog eens kijken.

EDIT: op hobbymatige houder moest ik registreren. Er stond toen nog niks bij over kosten.
Zie wel of ik dit jaar een factuur krijgt, die twee tientjes kan er ook nog wel vanaf.
Laatst gewijzigd door Persistence op 19 jan 2023, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Josefien
Posts in topic: 4
Berichten: 331
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:16
Honden: 3
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Re: UBN

Bericht door Josefien »

Het is nog maar januari, maar tot dusverre heb ik geen factuur ontvangen.

Trouwens wel grappig, hoe een DAP omkomt in de eigen administratie en afko's. Sinds de aanmelding van Edison sta ik bij hun nu geregistreerd als Volkskredietbankklant :scratch:
Javier (2010?), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Posts in topic: 1
Berichten: 1034
Lid geworden op: 13 sep 2021, 09:05

Re: UBN

Bericht door ellen en de birmanen »

als je het UBN nummer voor een bepaalde datum had aangevraagd was het kosteloos. toen ik hoorde dat het verplicht werd heb ik gelijk aangevraagd en het koste mij niks.
wat maakt die 20 euro nu uit? je hebt dan wel een hond die goed geregistreerd staat. je kan het er niet mee eens, dat was ik ook niet maar je verandert er niks aan.
Mellow

Re: UBN

Bericht door Mellow »

Persistence schreef: 19 jan 2023, 22:25
Mellow schreef: 19 jan 2023, 20:38 Ik heb een UBN nummer en dat heeft mij niets gekost🤔
EDIT: op hobbymatige houder moest ik registreren. Er stond toen nog niks bij over kosten.
Dit dus.
Ik betaal die 2 tientjes dus niet, bij het toen registreren stond niets over kosten
Gebruikersavatar
Sekreetje
Posts in topic: 1
Berichten: 1232
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:45

Re: UBN

Bericht door Sekreetje »

Mellow schreef: 20 jan 2023, 11:22
Persistence schreef: 19 jan 2023, 22:25
Mellow schreef: 19 jan 2023, 20:38 Ik heb een UBN nummer en dat heeft mij niets gekost🤔
EDIT: op hobbymatige houder moest ik registreren. Er stond toen nog niks bij over kosten.
Dit dus.
Ik betaal die 2 tientjes dus niet, bij het toen registreren stond niets over kosten
Volgens mij heb ik het toen ook aangevraagd. Ook gratis. Maar die registratie staat er nu in ieder geval niet meer na inloggen. En mailtjes heb ik uiteraard weer eens niet gearchiveerd 🙄
Afbeelding
Gebruikersavatar
alinelaila
Posts in topic: 1
Berichten: 709
Lid geworden op: 13 sep 2021, 12:21
Locatie: Meppel
Honden: 1
Welke: Friese Stabij

Re: UBN

Bericht door alinelaila »

ellen en de birmanen schreef: 20 jan 2023, 10:39.
wat maakt die 20 euro nu uit? je hebt dan wel een hond die goed geregistreerd staat. je kan het er niet mee eens, dat was ik ook niet maar je verandert er niks aan.
Nouja precies. Liever 20 euro dan je hond bij een opslaghouder, omdat de NVWA weer eens meent een punt te moeten maken.
Gebruikersavatar
Mo-yi
Posts in topic: 1
Berichten: 6632
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:09
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Re: UBN

Bericht door Mo-yi »

Ik heb door dit topic mn nummers weer eens opgezocht ( chipnummers ) en bij NDG gekeken.
Mo-yi is bij NDG geregistreerd met mn tel.nummer erbij.
Gijs ( kat ) zat blijkbaar in een andere database ( dat vind ik dan weer verwarrend worden, meerdere databanken ) maar via een linkje NDG kwam ik uit bij Petsbase ofzoiets, daar staat Gijs wel met mn tel.nummer en verder het adres van mn d.a. Die zei toen al dat hij zelf de aanmelding had gedaan. Zo komt hij toch ook wel weer terecht en hij komt al het huist niet meer uit.

Dat UBN nummer is ook een dingetje in de paarden, daar moet nu elk paard op locatie geregistreerd staan.
Mijn paard is gechipt en staat in het stamboek ingeschreven en op mijn naam. Maar nu moet de stal eigenaar hem inschrijven op zijn/haar UBN nummer, en daar pakt ie mijn paard zn chipnummer niet...misschien is het omdat het een NL nummer is en hij in B staat, maar dat zal volgens mij niets uit moeten maken.
Afbeelding
blacky
Posts in topic: 1
Berichten: 559
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:13

Re: UBN

Bericht door blacky »

Nanna schreef: 19 jan 2023, 21:48
Mellow schreef: 19 jan 2023, 20:38 Ik heb een UBN nummer en dat heeft mij niets gekost🤔
Op de site staat dat je het eerstvolgende kalenderjaar een factuur krijgt :mrgreen:
het is de keuze tussen een boete en die 20 euro.
Paspoort zal ze al wel hebben denk ik. Dierenarts moet registreren en dat kan alleen met ubn nr. Misschien kun je die van een bevriende fokker gebruiken?
EchoMira
Posts in topic: 1
Berichten: 11142
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: UBN

Bericht door EchoMira »

hakunamatata schreef: 19 jan 2023, 14:09 Het nadeel is dat als je het niet doet en de NVWA op de stoep staat je mooi je hond kwijt kan zijn.
Oh we gaan dreigen. Prettig.
Waarvan akte.
Verziek de verhoudingen nog maar even wat verder hoor. We waren nou toch bezig.
Plaats reactie