Houdverbod kortsnuiten

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Sirene
Posts in topic: 9
Berichten: 1321
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door Sirene »

Nanna schreef: 22 jan 2023, 15:07 Een Puli kan ook niet borstelen. Nou ja, hij kan het wel maar of het zoden aan de dijk zet?😂
De aanpalende hond mag blij zijn als ie de voor- van de achterkant kan onderscheiden.
Wat een kulargument.
Ik vind het allemaal kulargumenten. Maar je mag dus niet meer fokken in Oostenrijk. En in Duitsland mag je nergens meer aan meedoen. Zelfs niet aan een agilitywedstrijd.Vandaar dat ik niet zo zeker ben dat het hier niet gaat gebeuren.

Een naakthond kan trouwens prima borstelen. Ik zie het zelf wel, er ontstaat een donkere streep op de huid.
Of die andere hond het ziet weet ik niet ;) aan heel de houding leest iedere hond die de hondentaal spreekt de spanning wel af.
Sirene
Posts in topic: 9
Berichten: 1321
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door Sirene »

Nou, alle honden die niet kunnen borstelen verbieden.
En alle honden die het s'winters koud hebben, of zomers te warm.
Gebruikersavatar
Loraine
Posts in topic: 2
Berichten: 2617
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:52
Locatie: Almelo
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door Loraine »

Nou, bij mijn honden zie je het ook niet of nauwelijks wanneer ze borstelen, maar met hun blik, houding, lip optrekken en brommen is hun boodschap alsnog zeer duidelijk. :P
Oh en ondanks hun pak haar moeten ze in de winter ook meer voer én Mahdu draagt een jasje bij temperaturen onder het vriespunt, zeer lage gevoelstemperaturen of wanneer we veel stilstaan oid bij koud en nat weer, das anders net een vibrerende vrieslolly met een deuk in zijn buik ipv een piemeltje. :mann:
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 3
Berichten: 2638
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door CatnDog »

@ Loraine. Hier precies hetzelfde. Ook een hond die niet (zichtbaar) borstelt, maar eveneens genoeg andere signalen zal afgeven.
DomorVerbeuk
Posts in topic: 7
Berichten: 334
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:03
Honden: 1
Welke: Peruvian Doodle

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door DomorVerbeuk »

Meer moeten eten in de winter om op gewicht te blijven is een teken dat ze het koud hebben. Dus ja, het is een teken van ongemak. De vraag is of dat zieliger is/meer ongemak oplevert dan de Berner Sennen (of welk ras dan ook met een dikkere vacht) die s zomers lethargisch is omdat hij anders oververhit raakt. Daarnaast valt daar tegen te kleden. Dus toch een vest aantrekken binnen en een jas buiten. Overigens geldt dit argument ook bij veel honden met een dunne vacht, waarbij hetzelfde geldt.
Sirene
Posts in topic: 9
Berichten: 1321
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door Sirene »

Sirene
Posts in topic: 9
Berichten: 1321
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door Sirene »

Bij mij is meer moeten eten om op gewicht te blijven een pluspunt :F:

Afbeelding
Irma
Posts in topic: 2
Berichten: 281
Lid geworden op: 01 sep 2022, 10:53
Locatie: gem. Westerkwartier

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door Irma »

Vind het geen kulargument, naakthonden zijn natuurlijk iets anders dan korthaar honden. Er liepen ooit wat kale honden rond en kijk een ras is geboren, geldt voor meer "afwijkingen" waar bewust mee verder is gefokt. . Natuurlijk kan je ook vraagtekens zetten bij overmatige vachten, of extreem groot en klein. Ik vind het niet erg wanneer dat ook ietsje minder kan. Die pulis lopen er ook niet zo bij van oorsprong. Hoeft allemaal niet compleet terug, maar extremen kunnen er best uit.
Nanna

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door Nanna »

Puli’s liepen er zeker niet zo bij als nu in de showring. Vroeger op de poesta werd dat haar gewoon afgeschoren.
Maar het is nog steeds hetzelfde functionele hondje en haar is maar haar.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Loraine
Posts in topic: 2
Berichten: 2617
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:52
Locatie: Almelo
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door Loraine »

DomorVerbeuk schreef: 22 jan 2023, 17:09 Meer moeten eten in de winter om op gewicht te blijven is een teken dat ze het koud hebben. Dus ja, het is een teken van ongemak. De vraag is of dat zieliger is/meer ongemak oplevert dan de Berner Sennen (of welk ras dan ook met een dikkere vacht) die s zomers lethargisch is omdat hij anders oververhit raakt. Daarnaast valt daar tegen te kleden. Dus toch een vest aantrekken binnen en een jas buiten. Overigens geldt dit argument ook bij veel honden met een dunne vacht, waarbij hetzelfde geldt.
Die draagt Mahdu ook, desondanks moet ik beide honden toch net wat meer voeren dan in de zomer.
Simpelweg omdat ze wat meer energie steken in zichzelf op temperatuur houden maar mn Mahdu ook veel actiever is bij kouder weer.
Tegelijkertijd is Mahdu ook degene die niet tegen hitte kan omdat hij nou eenmaal een korte snuit heeft maar door zijn korte poten de hitte vd bestrating ook tegen zijn buik aan slaat waardoor hij het nog warmer heeft. :ugh:
Hem gewoon uitlaten is mishandeling bij temperaturen van zeg 20°c of warmer, zeker met volle zon op zijn dak, dus hij heeft huisarrest overdag of gaat in de buggy mee naar het uitlaatveld.
En dan verbruikt hij natuurlijk veel minder energie en hoeft een stuk minder te eten om op gewicht te blijven.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Nanna

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door Nanna »

Misschien kunnen ze bij de Poedel terug naar dit model.
Hoeven de snorharen niet afgeschoren te worden.

Afbeelding

Gaat wederom alleen maar over haar. Ik vind dat toch van een geheel andere orde dan skeletafwijkingen.
EchoMira
Posts in topic: 21
Berichten: 11308
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door EchoMira »

Irma schreef: 22 jan 2023, 17:47 Vind het geen kulargument, naakthonden zijn natuurlijk iets anders dan korthaar honden. Er liepen ooit wat kale honden rond en kijk een ras is geboren, geldt voor meer "afwijkingen" waar bewust mee verder is gefokt.

En dat is niet goed omdat...?
Hoeft allemaal niet compleet terug, maar extremen kunnen er best uit.
Maar dat bereik je niet op deze manier. Als je van wetswege gaat ingrijpen breng je het niet op een genuanceerde manier terug tot een evenwichtiger geheel. Dan trek je er haaienbeten uit terwijl je het achterliggende probleem niet oplost.
Alles kleiner dan 5 kilo is ook beperkt in zijn welzijn. Net als alles wat groter dan 40 kilo wordt. Hangogen, hanglippen...ook weg. Geprononceerde hoekingen staan voor meer blessures. Dat waren de boxers.
Korte poten zijn ook niet in het belang van de hond. Tekkels verboden.

Het is gewoon echt niet zinnig. Het is gewauwel over een wazig droombeeld van wat beter zou zijn en dan uitgevoerd met een bot instrument.
En niemand heeft het er over wat dat stuk maakt.

Ik ben ook tegen de import van broodfokpuppen. Maar de uitwerking van de gemaakte regels is dat de COI van de binnenlandse honden de lucht in schiet. Met alle tragische gevolgen van dien.
Ik vrees dat deze trend ook weer voor zulke onbedoelde maar wel degelijk te verwachten problemen gaat leiden.

De overheid is er niet voor om de burger te vertellen wat leuke hondjes zijn. Dat postchristelijke gepruttel over wat er al dan niet deuglijk is moet stoppen.
Als je je daar al mee wil bemoeien dan promoot je het fokken van wel gezonde honden. Maar eerlijk gezegd zie ik het daar ook somber in. Niet alles is een taak voor de overheid.
Gebruikersavatar
Gonnie
Posts in topic: 2
Berichten: 1702
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:35

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door Gonnie »

Célie schreef: 21 jan 2023, 18:10
Nanna schreef: 21 jan 2023, 18:08 Een pratende hond. Laat maar.
Nou voor een hond met ademnood lult hij nog flink door :LOL:
Hahahahaha.
Afbeelding

Tanja en Anne
ranetje
Posts in topic: 8
Berichten: 4948
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door ranetje »

Sirene schreef: 22 jan 2023, 17:12 https://www.vdh.de/pressemitteilung/art ... ierschhuv/

Duitse regels.
Dank je wel :ok:

Dat ze 's winters meer zouden moeten eten omdat ze het anders koud hebben geldt toch voor veel meer honden en andere dieren?
Claire moet 's winters ook wat meer hebben ondanks haar dubbele vacht.
Ze vindt dat helemaal niet erg :mrgreen:
Afbeelding
DomorVerbeuk
Posts in topic: 7
Berichten: 334
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:03
Honden: 1
Welke: Peruvian Doodle

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door DomorVerbeuk »

Niet omdat ze het anders koud hebben, maar omdat ze anders te mager worden, want ze verbruiken door het koud hebben meer energie. Het eten voorkomt niet het koud hebben, het voorkomt het gevolg van het koud hebben.

Ik denk overigens dat er veel meer honden zijn die kou lijden in de winter dan dat veel mensen beseffen. Zelf trekken veel mensen een trui, winterjas, sjaal, etc aan, maar dan geeft de hond signalen af dat hij het koud heeft en dan wordt het of niet gezien, of gezegd dat hij zich niet zo moet aanstellen, of dat hij moet afharden. Grappig genoeg geldt dat voor de mensen zelf dan weer niet om één of andere reden.
Gebruikersavatar
Gonnie
Posts in topic: 2
Berichten: 1702
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:35

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door Gonnie »

ranetje schreef: 22 jan 2023, 18:30
Sirene schreef: 22 jan 2023, 17:12 https://www.vdh.de/pressemitteilung/art ... ierschhuv/

Duitse regels.
Dank je wel :ok:

Dat ze 's winters meer zouden moeten eten omdat ze het anders koud hebben geldt toch voor veel meer honden en andere dieren?
Claire moet 's winters ook wat meer hebben ondanks haar dubbele vacht.
Ze vindt dat helemaal niet erg :mrgreen:
Ik geef Tanja en Anne s’winters ook meer eten, want Pinschers hebben geen ondervacht. En ik hou er niet van om ze jasjes aan te doen, dan maar iets meer vet op hun ribben.
Afbeelding

Tanja en Anne
Sirene
Posts in topic: 9
Berichten: 1321
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door Sirene »

DomorVerbeuk schreef: 22 jan 2023, 18:38
Ik denk overigens dat er veel meer honden zijn die kou lijden in de winter dan dat veel mensen beseffen. Zelf trekken veel mensen een trui, winterjas, sjaal, etc aan, maar dan geeft de hond signalen af dat hij het koud heeft en dan wordt het of niet gezien, of gezegd dat hij zich niet zo moet aanstellen, of dat hij moet afharden. Grappig genoeg geldt dat voor de mensen zelf dan weer niet om één of andere reden.
Andersom ook. Ik zie in de sport elke wedstrijd honden met jassen aan die het gewoon te warm hebben. Direct na een rondje jas aan. En die hond ligt hijgend op de grond om te proberen zijn buik te koelen.

Klets ging afgelopen weken met jas aan het water in.
Ik zie prima wanneer honden het koud hebben. Ik zie ook veel mensen die denken goed te doen door hun hond een jas aan te trekken want ze hebben het zelf ook koud.
Honden hebben echt een totaal andere warmteregulatie dan wij.
DomorVerbeuk
Posts in topic: 7
Berichten: 334
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:03
Honden: 1
Welke: Peruvian Doodle

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door DomorVerbeuk »

Is het na een ronde sporten omdat ze bang zijn dat E het koud krijgen, of omdat ze bang zijn dat de spieren te snel afkoelen waardoor er meer kans op blessures zou zijn/minder goed herstel is?

Overigens kies ik er zelf voor om dan dunner of niet aan te kleden, al is Emma nog niet eens lichtjes aan het hijgen na een aantal kilometer naast de fiets rennen (nog geen grote afstanden, want we zijn het nog aan het opbouwen), dus dan krijgt ze direct een vest terug aan.

Honden hebben echt geen totaal andere thermoregulation dan wij (of dan paarden of katten of konijnen). Er zijn wat nuanceverschillen, dat is alles.
Marc

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door Marc »

Ik vind het lastig om er wat over te zeggen merk ik omdat je altijd mensen die je verder graag mag tegen je in het harnas jaagt en daarmee ben je feitelijk monddood gemaakt als je niemand wil kwetsen of boos wil maken.

Dus ik durf alleen nog maar te zeggen dat ik ademnood en verlammingen niet acceptabel vind als je dieren gaat fokken. Ik vind zoveel meer maar wil niemand boos maken. Want wat ik vind is helemaal geen reden om boos te worden maar slechts mijn mening. Zegt niks over of ik iemand mag of of ik iemands honden zielig zou vinden of wat dan ook.

Eigenlijk wel jammer.
Marc

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door Marc »

Ik vind trouwens niet dat naakthonden verboden moeten worden. Even een korte aanvulling die wel van belang is. Tenzij ik iets niet weet wat maakt dat hun welzijn ernstig is aangetast.
Gebruikersavatar
Mo-yi
Posts in topic: 5
Berichten: 6685
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:09
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door Mo-yi »

Ik vind ook wel een verschil, in mijn ogen zie ik voornamelijk een goed punt in bewust defecten erin fokken, noem het design, met erge fysieke ongemakken voor de hond.
Vacht dingen zie ik daar niet echt thuishoren dan.
Ik heb niks met kortsnuiten en breedbekkikkers, ik zie er niet een "ahh"factor in, ik zie misvormingen en een ahhh voor de hond..niet; goh leuk laten we er daar bewust meer van maken.
Daar gelaten dat het vast lieve honden zijn, voor die ze hebben, maar daar gaat t niet om. Bewust handicaps erin zetten kan ik niet volgen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pendrag
Posts in topic: 2
Berichten: 1034
Lid geworden op: 13 sep 2021, 06:41

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door Pendrag »

DomorVerbeuk schreef: 22 jan 2023, 19:07 Is het na een ronde sporten omdat ze bang zijn dat E het koud krijgen, of omdat ze bang zijn dat de spieren te snel afkoelen waardoor er meer kans op blessures zou zijn/minder goed herstel is?

Overigens kies ik er zelf voor om dan dunner of niet aan te kleden, al is Emma nog niet eens lichtjes aan het hijgen na een aantal kilometer naast de fiets rennen (nog geen grote afstanden, want we zijn het nog aan het opbouwen), dus dan krijgt ze direct een vest terug aan.

Honden hebben echt geen totaal andere thermoregulation dan wij (of dan paarden of katten of konijnen). Er zijn wat nuanceverschillen, dat is alles.
Paarden heb een heel ander systeem dan mensen. Bij paarden is het juist belangrijk om snel te koelen na inspanning. Kijk naar eventing: afkoelen met emmers koud water. Meteen een deken erover is funest. Honden sweten niet als mensen, weer een ander systeem.

Waar voor mensen extra kleding helpt als het koud is, is dat voor honden lang niet zo vanzelfsprekend.

Ik eet trouwens 's winters ook anders dan 's zomers. Stamppotten versus salades.
Tis but a scratch
Marc

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door Marc »

Mo-yi schreef: 22 jan 2023, 20:56 Ik vind ook wel een verschil, in mijn ogen zie ik voornamelijk een goed punt in bewust defecten erin fokken, noem het design, met erge fysieke ongemakken voor de hond.
Vacht dingen zie ik daar niet echt thuishoren dan.
Ik heb niks met kortsnuiten en breedbekkikkers, ik zie er niet een "ahh"factor in, ik zie misvormingen en een ahhh voor de hond..niet; goh leuk laten we er daar bewust meer van maken.
Daar gelaten dat het vast lieve honden zijn, voor die ze hebben, maar daar gaat t niet om. Bewust handicaps erin zetten kan ik niet volgen.
Ik heb dat wel. Ik snap dat die kleine bonkige platkopjes wel schattig zijn. Ik vind mopsen en sommige Franse bulldogjes best heel schattig. Ze hebben iets. Is natuurlijk ook niet raar want dat hebben blijkbaar meer mensen. Ik hoef er geen. Never. Zelfs niet een die gered is ofzo want ik schijt echt 7 kleuren voor de kosten. Durf het dus op geen enkele manier aan al kan het hondje wel goed ademen. Verlammingen. Gedoe. Alles is er zwak aan. Maargoed. Ik neem ook absoluut geen teckel want elke oudere teckel die ik ken is wel verlamd geweest door een zware hernia. Weet dat er ook teckels zijn die dat niet krijgen maar heel veel krijgen het wel. Blijkbaar. Vind ik eigenlijk ook niet ok kwa fokken eerlijk gezegd.
Marc

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door Marc »

In mijn optiek is het niet nodig om te fokken op extreem. Als je bewust en willens en wetens een nest fokt heb je wat mij betreft wel de verantwoordelijkheid na te denken over wat je op de wereld zet. Welke keuzes je maakt. Ik zou nooit pups fokken waarvan de kop misvormd is. Of waar zaken niet aan kloppen. Dus dat is wel verwijtbaar vind ik.
EchoMira
Posts in topic: 21
Berichten: 11308
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Houdverbod kortsnuiten

Bericht door EchoMira »

Pendrag schreef: 22 jan 2023, 20:59 Ik eet trouwens 's winters ook anders dan 's zomers. Stamppotten versus salades.
Moet je een somalier uit proberen te leggen. Die zit de namen van de seizoenen nog te oefenen.

Mensen verschillen net zo veel van elkaar als ze met honden doen. En paarden trouwens ook. Met het gros van de paarden moet je helemaal niet met eventing aankomen omdat ze dat hele rennen niet eens trekken.
Pak maar een bels voor je cross country als je het niet eens bent. Of een ouwe trut die de laatste 5 jaar met veulen in de wei heeft gestaan.

Hele soorten met elkaar vergelijken is al raar maar deze soortencombinatie maakt het wel heel bont.
Plaats reactie