Mijn kleine killers....

Plaats reactie
Marc

Mijn kleine killers....

Bericht door Marc »

Soms verbaas ik me over mijn honden. Het ene moment zijn ze echt tuttig en mieperig maar als ze aangesproken worden op hun genen komt er echt een andere kant naar boven. Guus is natuurlijk 6 kilo dwerghond maar ook 70% Podenco maneto. Dat merk je ook want hij is een echte jager. Wel volledig onder controle maar hij gaat echt achter wilde zwijnen en edelherten aan dus het zit diep.
Bas is natuurlijk grotendeels Yorkshire terriër en waarschijnlijk ook Podenco maneto.

Dus gisteren rende er een grote bruine rat in hun zicht. Guus schiet er dan achteraan want hij is de snelle van de twee. Bas is echter de echte killer. Guus vangt en brengt. Bas wordt dan echt fel. Neemt het over van Guus en gaat enorm kwispelend de rat te lijf. En die overleefd dat niet.

Ik sta versteld van dat gedrag. Bas heeft nauwelijks tanden nog en is 14 jaar misschien. Blauwe waasjes op de ogen en net de hechtingen eruit van de aanval. Maar dan is ze domweg de rattenkiller en bijt ze zonder pardon fel in op een springlevende grote bruine rat tot die dood is.

Best bizar. Tenminste voor mij want je ziet piepkleine schoothondjes maar het zijn gewoon echte honden als ze aangesproken worden op hun aanleg. Ze gaan echt alle kleine dieren te lijf en dat vind ik wel bijzonder. In onze tuin is elk dier dat niet van ons is niet welkom en indien nodig mollen die gekken het dus ook gewoon. Gebeten worden boeit ze niet.

Natuurlijk roepen we ze weg. Natuurlijk doen ze dat. Natuurlijk wil ik niet dat ze ratten doden tijdens het wandelen. Maar het is na een paar seconden al te laat. Dus voorkomen is onmogelijk.
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 3
Berichten: 1971
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Mijn kleine killers....

Bericht door Persistence »

Het verbaast mij niet gezien de rassen die erin zitten, dat zijn ook ongedierteverdelgers.
Maar ik snap de uitersten, van lief schattig schoothondje naar killer. Bella is ook zo.
Het instinct neemt het op dat moment helemaal over. Als ze het alleen al ziet dan spannen alle spieren aan en begint ze helemaal te trillen van spanning.
Ze is ook heel vasthoudend met de bek, je kan haar zo optillen aan een tak of iets bijvoorbeeld. Heeft Guus dat ook?
Afbeelding
Nanna

Re: Mijn kleine killers....

Bericht door Nanna »

Topsi had dat ook. Born to kill.
Mijn huidige honden zien het verschil tussen een konijn en een fluitketel niet.
Maf hoe dat werkt.
Marc

Re: Mijn kleine killers....

Bericht door Marc »

Persistence schreef: 07 feb 2023, 21:33 Het verbaast mij niet gezien de rassen die erin zitten, dat zijn ook ongedierteverdelgers.
Maar ik snap de uitersten, van lief schattig schoothondje naar killer. Bella is ook zo.
Het instinct neemt het op dat moment helemaal over. Als ze het alleen al ziet dan spannen alle spieren aan en begint ze helemaal te trillen van spanning.
Ze is ook heel vasthoudend met de bek, je kan haar zo optillen aan een tak of iets bijvoorbeeld. Heeft Guus dat ook?
Bas pakt niks in de bek met spelen en ze heeft ook een hele gammele bek. Maar die is het juist die doet wat jij beschrijft. Spannen. Hysterisch staartje als een propeller en erin hakken tot het niet meer beweegt.
Guus reageert ontzettend op alles wat beweegt maar is niet echt een killer. Die vangt en dat klopt ook want de maneto moet konijnen opstoten en niet kapot bijten.
Bizar hè? Die genetische aanleg die dan zo alles overheersend de kop op steekt?

Guus hangt met name in kleren als hij de gekke 5 minuten krijgt. Dan is het net een Mechelse herder. In je benen, schoenen of kleren en dan rukken en grommen. Je kan hem dan inderdaad gewoon optillen aan je mouw en loslaten no way....
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 3
Berichten: 1971
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Mijn kleine killers....

Bericht door Persistence »

Vic heeft meer zoiets van oh leuk ik ga erachteraan, maar die kun je zo terugroepen. Het boeit hem niet echt.
Maar wat Marc ook zegt, met het jachtinstinct en die waas interesseert het ze niet eens of ze gebeten worden op dat moment. Puur adrenaline. Ze letten ook nergens meer op en gaan gewoon door prikkeldraad heen en rennen een weg over.
Weinig lijfsbehoud op zo’n moment.
Afbeelding
Marc

Re: Mijn kleine killers....

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 07 feb 2023, 21:35 Topsi had dat ook. Born to kill.
Mijn huidige honden zien het verschil tussen een konijn en een fluitketel niet.
Maf hoe dat werkt.
Wat ik helemaal maf vind is dat ze dus gewoon gezellig bij de kippen lopen bv. Maar een kip ergens anders gaan ze meteen pakken. Of een vogel in de tuin. Meteen dood. Guus vangt helaas elk jaar een tiental vogels. Jonge kauwen. Maar ook volwassen mussen of merels. Dat vinden we echt jammer. Hij gaat gewoon ergens liggen en doet heel nonchalant. Hij wacht tot de vogel de andere kant op kijkt en stuift er dan op af om hem uit de lucht te plukken en een kneep half dood te geven. Bas rent dan naar buiten en maakt het af.
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 3
Berichten: 1971
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Mijn kleine killers....

Bericht door Persistence »

Marc schreef: 07 feb 2023, 21:41 Guus hangt met name in kleren als hij de gekke 5 minuten krijgt. Dan is het net een Mechelse herder. In je benen, schoenen of kleren en dan rukken en grommen. Je kan hem dan inderdaad gewoon optillen aan je mouw en loslaten no way....
Ohja ook herkenbaar. ‘Doodschudden’ wat ze dan te pakken krijgen op standje 100 inclusief kabaal. Net alsof ze bezeten is. Mensen schrikken daar ook van want ze verwachten het niet van zo’n klein schattig hondje.
Afbeelding
Marc

Re: Mijn kleine killers....

Bericht door Marc »

Persistence schreef: 07 feb 2023, 21:48
Marc schreef: 07 feb 2023, 21:41 Guus hangt met name in kleren als hij de gekke 5 minuten krijgt. Dan is het net een Mechelse herder. In je benen, schoenen of kleren en dan rukken en grommen. Je kan hem dan inderdaad gewoon optillen aan je mouw en loslaten no way....
Ohja ook herkenbaar. ‘Doodschudden’ wat ze dan te pakken krijgen op standje 100 inclusief kabaal. Net alsof ze bezeten is. Mensen schrikken daar ook van want ze verwachten het niet van zo’n klein schattig hondje.
Dat is met Guus ook zo. Die is dan echt heel dol en gaat enorm tekeer. Soms lijkt het ook bijna op een serieuze aanval. Wij proberen altijd alles op rust te doen want als hij te druk wordt gaat hij of dus aan je kleren hangen of heel hard non stop blaffen. Dat is niet heel prettig. Over het algemeen is het dus een super lief schattig hondje dat ik bij alles vertrouw. Maar wild maken is niet handig.

Als hij wat ziet bewegen is het tijd. Daar gaat hij achteraan. Maar ik kan hem wel terugroepen zolang hij niet bijna beet heeft.
Gebruikersavatar
Budkes
Posts in topic: 1
Berichten: 675
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:42
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Re: Mijn kleine killers....

Bericht door Budkes »

Herbert was er van overtuigd dat er muizen in huis zaten. Kast op de kop gezet en idd muizenkeutels. Alles uitgepakt en een doos met papieren apart gezet. Maar Herbert moest en zou in die doos. Dus ik zet de doos op de kop valt er een nest met 4 jonge muizen uit.
Herbert helemaal druk doen en duwen tegen die babymuisjes zonder ze wat te doen.
Perry had de hele onderneming lang op de leuning van de bank liggen slapen maar trok een lodderig oog open door het geluid. Springt van de bank, loopt erheen. Bijt alle 4 muisjes stuk voor stuk met één knauw dood en gaat weer op de bank liggen..
Zo Herbert jongen, opa Perry doet het nog één keer voor.... :pffff:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 1
Berichten: 2735
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Mijn kleine killers....

Bericht door Diana »

Marc schreef: 07 feb 2023, 21:44
Nanna schreef: 07 feb 2023, 21:35 Topsi had dat ook. Born to kill.
Mijn huidige honden zien het verschil tussen een konijn en een fluitketel niet.
Maf hoe dat werkt.
Wat ik helemaal maf vind is dat ze dus gewoon gezellig bij de kippen lopen bv. Maar een kip ergens anders gaan ze meteen pakken. Of een vogel in de tuin. Meteen dood. Guus vangt helaas elk jaar een tiental vogels. Jonge kauwen. Maar ook volwassen mussen of merels. Dat vinden we echt jammer. Hij gaat gewoon ergens liggen en doet heel nonchalant. Hij wacht tot de vogel de andere kant op kijkt en stuift er dan op af om hem uit de lucht te plukken en een kneep half dood te geven. Bas rent dan naar buiten en maakt het af.
Dit is precies wat Amy ook doet met vogels (helaas). Ze kan ogenschijnlijk totaal ontspannen liggen te soezen, en ineens vliegt ze op en hapt zo een vogel uit de lucht. Dat is allemaal gebeurd voordat je met je ogen kunt knipperen. In Amy's geval is te pakken krijgen ook wel direct dood. 99 vogels laat ze, en die ene is dan ineens de moeite waard. Heel efficiënt en opportunistisch, ze heeft precies door wanneer ze kans maakt en anders besteedt ze haar energie er niet aan.
Bij konijnen is dat anders hoor, dat is niet te weerstaan om daar achteraan te gaan en de spoortjes helemaal uit te werken als ze het konijn kwijtgeraakt is. Konijnen zijn haar grote liefde :x

Amy is wel een totaal ander type dan jouw schoothondjes, maar bij haar vind ik het contrast ook zo enorm tussen hoe ongelooflijk zachtaardig ze is en in de eigen roedel, ook met de katten bijvoorbeeld, nooit ook maar iets van agressie toont, dat zit totaal niet in haar, en wat een killer ze is als iets een prooi is. Ze is helemaal geen pittige of stoere hond, maar als dat jachtinstinct de overhand neemt, is ze opeens een moordmachine. :schrik:
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 2
Berichten: 4820
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Mijn kleine killers....

Bericht door ranetje »

Budkes schreef: 07 feb 2023, 22:39 Herbert was er van overtuigd dat er muizen in huis zaten. Kast op de kop gezet en idd muizenkeutels. Alles uitgepakt en een doos met papieren apart gezet. Maar Herbert moest en zou in die doos. Dus ik zet de doos op de kop valt er een nest met 4 jonge muizen uit.
Herbert helemaal druk doen en duwen tegen die babymuisjes zonder ze wat te doen.
Perry had de hele onderneming lang op de leuning van de bank liggen slapen maar trok een lodderig oog open door het geluid. Springt van de bank, loopt erheen. Bijt alle 4 muisjes stuk voor stuk met één knauw dood en gaat weer op de bank liggen..
Zo Herbert jongen, opa Perry doet het nog één keer voor.... :pffff:
:mrgreen:
Zo werkt dat :lol1:

De kwaliteiten die in een hond zitten komen er uit als de omstandigheden kloppen.
Dat is met mijn honden niet anders.
Die zijn in een jachtveld totaal anders dan tijdens een gewone wandeling in wandelbos.

Mijn teckels waren ook killers.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Teckeltoos
Posts in topic: 1
Berichten: 2432
Lid geworden op: 01 dec 2021, 12:27
Locatie: Friesland
Honden: 1
Welke: Teckel

Re: Mijn kleine killers....

Bericht door Teckeltoos »

Zelfs in Peer schuilt een meedogenloze killer. Hij heeft een paar jaar geleden een muis uit zijn holletje gegraven, tepakken gekregen en doodgeschud. Ik heb nog net kunnen voorkomen dat hij hem opvrat.
Afbeelding
BieneMaya

Re: Mijn kleine killers....

Bericht door BieneMaya »

Maya is geen killer. Zij wil alleen maar spelen met alles. Kitty daarintegen :O: :schrik:
Nanna
Posts in topic: 1
Berichten: 819
Lid geworden op: 05 feb 2024, 10:29

Re: Mijn kleine killers....

Bericht door Nanna »

Teckeltoos schreef: 08 feb 2023, 15:53 Zelfs in Peer schuilt een meedogenloze killer. Hij heeft een paar jaar geleden een muis uit zijn holletje gegraven, tepakken gekregen en doodgeschud. Ik heb nog net kunnen voorkomen dat hij hem opvrat.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gretha
Posts in topic: 1
Berichten: 2661
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:34
Locatie: Noordoostpolder
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Re: Mijn kleine killers....

Bericht door Gretha »

Teckeltoos schreef: 08 feb 2023, 15:53 Zelfs in Peer schuilt een meedogenloze killer. Hij heeft een paar jaar geleden een muis uit zijn holletje gegraven, tepakken gekregen en doodgeschud. Ik heb nog net kunnen voorkomen dat hij hem opvrat.
Arme Peer, al dat werk voor niks :LOL:
Van mij mag Tux ze rustig opeten. Het is haar grote hobby, aanvulling op haar te karige dieet (vindt ze zelf) zoeken en verorberen.
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 2
Berichten: 4820
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Mijn kleine killers....

Bericht door ranetje »

Claire mag haar opgegraven muizen ook opeten :lol1:
Crunchy and delicious :P
Afbeelding
Plaats reactie