ZIT

Gebruikersavatar
Ybbihs
Posts in topic: 2
Berichten: 1133
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:20

Re: ZIT

Bericht door Ybbihs »

De enige keer dat ik van Snuck echt een zit vraag is als we terug thuis komen en ik z'n tuig af wil doen. Zonder zit is dat zo'n gehannes en vliegt hij alle kanten op. :mrgreen:
Bij Lou vraag ik een zit vaak als ik wil dat ze even wacht zodat ik iets klaar kan zetten ofzo als we trainen. Als ze blijft staan tijdens het wachten sjoemelt ze altijd volle bak :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 3
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: ZIT

Bericht door CatnDog »

Ik gebruik 'Zit' regelmatig. Ik vind het ideaal. Maar ik heb dan ook helemaal niets tegen gehoorzaamheidstraining.

Ik gebruik 'Zit' voornamelijk om bepaald gedrag te doorbreken. Bijvoorbeeld als Zeno achter een vogel aan zou willen gaan (jacht drive) kont op de grond. Ik laat hem ook zitten als iemand met een hond aan de fiets passeert. Bij het oversteken soms ook, maar alleen als er niet genoeg ruimte is; als hij met z'n achterkant half op het fietspad uitsteekt bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
GoldenGizmo
Posts in topic: 3
Berichten: 641
Lid geworden op: 13 sep 2021, 14:33
Honden: 1
Welke: Golden retriever

Re: ZIT

Bericht door GoldenGizmo »

CatnDog schreef: 14 feb 2023, 14:55 Ik gebruik 'Zit' regelmatig. Ik vind het ideaal. Maar ik heb dan ook helemaal niets tegen gehoorzaamheidstraining.

Ik gebruik 'Zit' voornamelijk om bepaald gedrag te doorbreken. Bijvoorbeeld als Zeno achter een vogel aan zou willen gaan (jacht drive) kont op de grond. Ik laat hem ook zitten als iemand met een hond aan de fiets passeert. Bij het oversteken soms ook, maar alleen als er niet genoeg ruimte is; als hij met z'n achterkant half op het fietspad uitsteekt bijvoorbeeld.
Oh, ik vraag mijn hond ook met enige regelmaat om een zit (of een lig, of een sta, of een plat, of een poot, of om tussen mijn benen te komen staan, of nou ja, vul maar in), maar niet standaard bij elke straat die we oversteken of elke deur die we doorgaan.
Ybbihs schreef: 14 feb 2023, 14:51 De enige keer dat ik van Snuck echt een zit vraag is als we terug thuis komen en ik z'n tuig af wil doen. Zonder zit is dat zo'n gehannes en vliegt hij alle kanten op. :mrgreen:
Bij Lou vraag ik een zit vaak als ik wil dat ze even wacht zodat ik iets klaar kan zetten ofzo als we trainen. Als ze blijft staan tijdens het wachten sjoemelt ze altijd volle bak :mrgreen:
Zitten om Gizmo z'n tuig af te doen vind ik juist kei onhandig, gaat veel makkelijker als hij staat. Maar dat kan sowieso ook aan het tuig liggen. En hij blijft ook gewoon rustig staan als ik zijn tuig af moet doen, dat scheelt ook natuurlijk.
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 3
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: ZIT

Bericht door CatnDog »

GoldenGizmo schreef: 14 feb 2023, 15:40 Oh, ik vraag mijn hond ook met enige regelmaat om een zit (of een lig, of een sta, of een plat, of een poot, of om tussen mijn benen te komen staan, of nou ja, vul maar in), maar niet standaard bij elke straat die we oversteken of elke deur die we doorgaan.
Ik ook niet hoor. 99,9% van de wandeling vraag ik helemaal niks.
Gebruikersavatar
Ybbihs
Posts in topic: 2
Berichten: 1133
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:20

Re: ZIT

Bericht door Ybbihs »

GoldenGizmo schreef: 14 feb 2023, 15:40
Ybbihs schreef: 14 feb 2023, 14:51 De enige keer dat ik van Snuck echt een zit vraag is als we terug thuis komen en ik z'n tuig af wil doen. Zonder zit is dat zo'n gehannes en vliegt hij alle kanten op. :mrgreen:
Bij Lou vraag ik een zit vaak als ik wil dat ze even wacht zodat ik iets klaar kan zetten ofzo als we trainen. Als ze blijft staan tijdens het wachten sjoemelt ze altijd volle bak :mrgreen:
Zitten om Gizmo z'n tuig af te doen vind ik juist kei onhandig, gaat veel makkelijker als hij staat. Maar dat kan sowieso ook aan het tuig liggen. En hij blijft ook gewoon rustig staan als ik zijn tuig af moet doen, dat scheelt ook natuurlijk.
Snuck vindt rustig staan heel lastig als hij binnenkomt...
Ohhh Loutje
Ohhhh Koos
Ohhhh keuken
Ohhhh speeltje
:LOL:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kells
Posts in topic: 1
Berichten: 5320
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:17
Locatie: Westerkwartier
Honden: 4
Welke: Ierse Setters

Re: ZIT

Bericht door Kells »

Ik heb het ze wel geleerd, net zoals down gaan, maar in de praktijk vraag ik het ze bijna nooit.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Kells, Aislinn, Finbar en Clancy.
Gebruikersavatar
GoldenGizmo
Posts in topic: 3
Berichten: 641
Lid geworden op: 13 sep 2021, 14:33
Honden: 1
Welke: Golden retriever

Re: ZIT

Bericht door GoldenGizmo »

Ybbihs schreef: 14 feb 2023, 16:28

Snuck vindt rustig staan heel lastig als hij binnenkomt...
Ohhh Loutje
Ohhhh Koos
Ohhhh keuken
Ohhhh speeltje
:LOL:
Verstand komt met de jaren. Rust ook ;)
Gebruikersavatar
Marlett
Posts in topic: 1
Berichten: 508
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:51

Re: ZIT

Bericht door Marlett »

You say SIT, I say WHERE? :cool2:

Afbeelding

Afbeelding

Nou ja, vaak hoef ik het helemaal niet te zeggen, Tosca zit graag, die heeft er net de goeie proporties voor. Charlie gaat met liever meteen liggen, met dat nepteckellijf ziet zitten er bij hem inderdaad een beetje ongelukkig uit.
blondie
Posts in topic: 1
Berichten: 2667
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: ZIT

Bericht door blondie »

Op de cursus benadrukt de trainer ook dat we de honden niet te vaak in de zit moeten laten gaan, vanwege dezelfde redenen als in dat stuk. Hij had zelf zijn ronde geteld hoe vaak hij moest oversteken om ergens te komen en hoe vaak dan als hij bij de stoep zou laten zitten die honden telkens weer in de benen moesten komen.. best vaak..

Moest even nadenken wat ik heb aangeleerd, maar hier volstaat wacht eigenlijk bij het oversteken en als ze gaan zitten is dat prima, maar ik eis het niet.

Zit of voet gebruik ik wel als ik echt controle terug moet pakken zoals laatst dat er een losse herder op aangelijnde aak en chara kwam afvliegen, ze reageerden niet ok dus ik moest er voor springen en eiste een zit omdat mijn vriend omver getrokken dreigde te worden.

En bij detectie nu voor elke oefening omdat Aki te hyper raakt, en de zit is dan het rustpunt van waaruit ik hem weer kan sturen.

Chara moet in de zit als ik haar eten wil neerzetten, dat is de enige manier om vanuit rust het te kunnen geven anders zou ze de bak uit mijn handen springen of al gaan vreten als ik die bak nog in mijn handen heb. De andere twee kan ik gewoon de bak voor neerzetten en die gaan rustig eten.
Gebruikersavatar
malinois
Posts in topic: 1
Berichten: 3287
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:10
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Re: ZIT

Bericht door malinois »

Natuurlijk kennen ze t hier, wordt anders geen IGP trainen/examens/wedstrijden. Ook voor het dock diven is dat commando wel nodig anders staat ie naast me ipv wachtend achter op t dock. Thuis gebruik ik t vrijwel nooit. Ze gaan wel uit zichzelf regelmatig zitten
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
Loraine
Posts in topic: 3
Berichten: 2599
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:52
Locatie: Almelo
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: ZIT

Bericht door Loraine »

Mahdu heeft de neiging om gewoon de weg op te schieten als we even moeten wachten met oversteken, vooral als een ander met hem loopt.
Puur uittesten waar hij mee weg kan komen. :mann:
En uiteraard doet hij dat altijd net als er een auto aan komt, als je hem niet tegenhoudt is hij hardstikke dood. :schrik:
Hem vertel ik dan ook standaard dat hij moet wachten, gaat hij daarbij drammen dan is het een zachte riemcorrectie (kneepje in de riem, pols/hand naar mij toe draaien), 'nee!' en 'wachten :hmmm:'.

Zitten eigenlijk alleen voor wat lekkers, daar trekt hij zijn trukendoos voor open dus dan krijg je een boks, high five, op (op de achterpoten staan met de voorpoten tegen je hand aan) en evt een kusje erbij. :F:
Voor zijn portie voer hoeft hij niet te zitten, wel uit de keuken omdat hij anders telkens wat dichterbij komt en vervolgens al in die bak zit voor hij goed en wel op de grond staat.
Ook daarvoor gebruik ik het commando 'wachten', gevolgd door een 'eet smakelijk'.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mo-yi
Posts in topic: 1
Berichten: 6634
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:09
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Re: ZIT

Bericht door Mo-yi »

Nou, de jongere versie van Mo-yi a la puber zeg maar vond ik de "zit"echt handig hoor.
Ze is een grote kolos en ze wil graag heel veel, met een "zit"is er even een rustpunt, of een "kijk"even aandacht naar mij graag. Ik gebruik de zit niet als een kunstje..er hoeft geen riedel uitgevoerd te worden voor een koekje of dr eten..dat is wel even wachten ( niet erop af schieten graag,) maar meer niet.
De "zit" vraag ik al jaren niet meer eigenlijk nu ik er over nadenk.
Afbeelding
Plaats reactie