Castratie en vacht

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 7
Berichten: 2766
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Castratie en vacht

Bericht door Diana »

Mila is eind november gecastreerd wegens een baarmoederontsteking en cyste in de eileider. Uiteraard weet ik dat ze dan waarschijnlijk een castratenvacht gaat krijgen.
Maar... vooralsnog is het tegenovergestelde aan de hand: ze verhaart zoals ze nog nooit heeft gedaan, echt ál haar ondervacht gooit ze eruit en als je haar aait, blijven de plukken haar gewoon aan je handen hangen, ook het dekhaar laat los. Elke keer als ik haar borstel, haal ik er een halve vuilniszak aan haar uit, en dat is nu al zo'n twee weken aan de gang. :80: Ze heeft nu dus nog maar een heel miezerig vachtje over.
Hebben meer teven dit na castratie, of heb ik straks een kale Mila? :schrik: :ugh:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smoushond
Posts in topic: 1
Berichten: 3936
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:31

Re: Castratie en vacht

Bericht door Smoushond »

Ik kan me het van Heavy niet herinneren maar Jip ( ook langharig) wel. Maar ik had het idee dat dat door de narcose kwam
Afbeelding
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 7
Berichten: 2766
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Castratie en vacht

Bericht door Diana »

Smoushond schreef: 21 feb 2023, 07:34 Ik kan me het van Heavy niet herinneren maar Jip ( ook langharig) wel. Maar ik had het idee dat dat door de narcose kwam
Dan lijkt me drie maanden naderhand wel wat laat? Amoz verhaarde ook behoorlijk na zijn maagtorsie-operatie en twee dagen verblijf in het dierenziekenhuis, maar dat was denk ik stressgerelateerd en echt direct erna al.

Mila zal ongetwijfeld ook wel wat stress hebben gehad, maar was in het algemeen gewoon relaxt bij de dierenarts, ook toen ze de narcose toegediend kreeg en toen ze bijkwam. Ze heeft meer stress als het een keer onweert.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 2
Berichten: 3500
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: Castratie en vacht

Bericht door Crutz »

Castratie tijdens een BMO kan een behoorlijke hormonale ontregeling geven en onder andere schijndracht. Waarbij teven natuurlijk ook door hormonale veranderingen vacht loslaten.
Wat jij schrijft klinkt als zoiets.
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 7
Berichten: 2766
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Castratie en vacht

Bericht door Diana »

Crutz schreef: 21 feb 2023, 08:03 Castratie tijdens een BMO kan een behoorlijke hormonale ontregeling geven en onder andere schijndracht. Waarbij teven natuurlijk ook door hormonale veranderingen vacht loslaten.
Wat jij schrijft klinkt als zoiets.
Ja, ik denk ook dat het loslaten van de vacht hormonaal is. Mila's hormoonhuishouding was sowieso al vreemd (soms jarenlang niet loops, vage klachten die een endocriene oorzaak leken te hebben; mogelijk heeft die cyste daar een rol in gespeeld).
Ik heb helemaal niets gemerkt van een schijndracht, maar daar heeft Mila sowieso ook toen ze intact was nooit veel last van gehad/niet veel van laten zien. Sinds ze hersteld is van de castratie, is ze vrolijker, actiever, speelser en zit duidelijk lekkerder in haar vel.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 2
Berichten: 3500
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: Castratie en vacht

Bericht door Crutz »

Zinodo schreef:Ik denk ook dat het door het herstel, fysiek en hormonaal, komt. Juist omdat je ook schrijft dat het je opvalt dat ze vrolijker is en zich beter lijkt te voelen. Haar is een van die rare dingetjes die overal en nergens mee te maken heeft en vaag kan reageren. Zo zie je maar hoe lang het herstel eigenlijk duurt, 3 maanden later toch nog iets geks. Komt vast vanzelf terug.

Dat dus.
Want dat de buitenkant dicht is is enkel optisch
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 7
Berichten: 2766
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Castratie en vacht

Bericht door Diana »

Zinodo schreef: 21 feb 2023, 08:24 Ik denk ook dat het door het herstel, fysiek en hormonaal, komt. Juist omdat je ook schrijft dat het je opvalt dat ze vrolijker is en zich beter lijkt te voelen. Haar is een van die rare dingetjes die overal en nergens mee te maken heeft en vaag kan reageren. Zo zie je maar hoe lang het herstel eigenlijk duurt, 3 maanden later toch nog iets geks. Komt vast vanzelf terug.
Ja, dat is zeker zo en hormonen kunnen ook een rare invloed hebben. Ik moet meteen denken aan een vriendin van mij met superstijl haar die tijdens de zwangerschap opeens krullen kreeg :mrgreen:
Afbeelding
Bonnie F
Posts in topic: 1
Berichten: 937
Lid geworden op: 02 okt 2021, 12:36

Re: Castratie en vacht

Bericht door Bonnie F »

Zinodo schreef: 21 feb 2023, 09:56
Diana schreef: 21 feb 2023, 08:48
Zinodo schreef: 21 feb 2023, 08:24 Ik denk ook dat het door het herstel, fysiek en hormonaal, komt. Juist omdat je ook schrijft dat het je opvalt dat ze vrolijker is en zich beter lijkt te voelen. Haar is een van die rare dingetjes die overal en nergens mee te maken heeft en vaag kan reageren. Zo zie je maar hoe lang het herstel eigenlijk duurt, 3 maanden later toch nog iets geks. Komt vast vanzelf terug.
Ja, dat is zeker zo en hormonen kunnen ook een rare invloed hebben. Ik moet meteen denken aan een vriendin van mij met superstijl haar die tijdens de zwangerschap opeens krullen kreeg :mrgreen:
Hahaha!
Ik gooide al mijn haar eruit vorig najaar. Dacht stress van het verhuizen en alles.
Bleek gewoon ijzertekort te zijn :F: oeps
Veel afvallen ging ook niet goed. Mijn toch al dunne bosje werd nog dunner. Ondanks alle extra vitamine en andere supplementen.
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 1
Berichten: 2639
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Castratie en vacht

Bericht door CatnDog »

Hier geen ervaring met een gecastreerd teefje, wel met en chemisch gecastreerd reutje.

Hij onderging een enorme vachtverandering. Ik kwam er met de borstel amper meer doorheen. Maar geen haaruitval. De vacht was niet minder vol. De structuur van de vacht was alleen anders.

Je hebt waarschijnlijk niks aan mijn antwoord, maar toch. :F:
Fabienne
Posts in topic: 2
Berichten: 460
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Castratie en vacht

Bericht door Fabienne »

Ik heb tot nu toe bij al mijn honden na een operatie (om diverse redenen) extreem verharende honden gehad en toen mijn border collie 2 jaar geleden 2 pittige operaties onderging in 2 maanden tijd was die vacht daarna helemaal een drama en lelijk, ze was toen al jaren gecastreerd. Ik denk dat narcose echt wel heel veel doet met de vacht en met de rest van het lichaam trouwens ook alleen bij de vacht zie je het zo duidelijk. Mijn teven hadden allemaal wel daarna echt een castratie vacht dus misschien komt het bij Mila nog als de narcose het lijf/vacht uit is
Gebruikersavatar
HillieS
Posts in topic: 2
Berichten: 6773
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:01
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Re: Castratie en vacht

Bericht door HillieS »

Maar ze heeft toch kort achter elkaar 2 operaties gehad?
Ik heb vorig jaar 2 operaties in 8 weken tijd gehad, en mijn haar viel een tijd erna flink uit. Nu heb ik van mezelf een dikke bos haar, maar mijn kapper viel het wel duidelijk op.
Dat zou bij haar natuurlijk ook kunnen
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frootje
Posts in topic: 1
Berichten: 2414
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:59
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Re: Castratie en vacht

Bericht door Frootje »

HillieS schreef: 21 feb 2023, 19:19 Maar ze heeft toch kort achter elkaar 2 operaties gehad?
Ik heb vorig jaar 2 operaties in 8 weken tijd gehad, en mijn haar viel een tijd erna flink uit. Nu heb ik van mezelf een dikke bos haar, maar mijn kapper viel het wel duidelijk op.
Dat zou bij haar natuurlijk ook kunnen
Daar dacht ik ook aan. Na mijn operatie destijds viel mijn haar met bakken uit. Elke keer dat ik mijn hand door mijn haar haalde, kwamen er hele plukken mee, ik had ook echt een paar bijna kale plekken. Mijn kapster vroeg wat ik in godsnaam met mijn dikke haarbos had gedaan. :schrik: Het zou me niks verbazen als dat bij honden ook kan.
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 7
Berichten: 2766
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Castratie en vacht

Bericht door Diana »

HillieS schreef: 21 feb 2023, 19:19 Maar ze heeft toch kort achter elkaar 2 operaties gehad?
Ik heb vorig jaar 2 operaties in 8 weken tijd gehad, en mijn haar viel een tijd erna flink uit. Nu heb ik van mezelf een dikke bos haar, maar mijn kapper viel het wel duidelijk op.
Dat zou bij haar natuurlijk ook kunnen
Frootje schreef: 21 feb 2023, 19:21
HillieS schreef: 21 feb 2023, 19:19 Maar ze heeft toch kort achter elkaar 2 operaties gehad?
Ik heb vorig jaar 2 operaties in 8 weken tijd gehad, en mijn haar viel een tijd erna flink uit. Nu heb ik van mezelf een dikke bos haar, maar mijn kapper viel het wel duidelijk op.
Dat zou bij haar natuurlijk ook kunnen
Daar dacht ik ook aan. Na mijn operatie destijds viel mijn haar met bakken uit. Elke keer dat ik mijn hand door mijn haar haalde, kwamen er hele plukken mee, ik had ook echt een paar bijna kale plekken. Mijn kapster vroeg wat ik in godsnaam met mijn dikke haarbos had gedaan. :schrik: Het zou me niks verbazen als dat bij honden ook kan.
Ja, klopt, ze heeft eerst een gebitsreiniging gehad en zes dagen later die castratie.
Maar zou je dan drie maanden later opeens zo'n haaruitval krijgen?
Zoals ik eerder schreef, herkende ik het wel van Amoz: die had twee narcoses en operaties binnen 24 uur plus twee dagen verblijf in het dierenziekenhuis en verhaarde daarna ook heel erg, maar dat was heel snel daarna al, niet nog eens drie maanden later.
Afbeelding
Gebruikersavatar
HillieS
Posts in topic: 2
Berichten: 6773
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:01
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Re: Castratie en vacht

Bericht door HillieS »

Diana schreef: 21 feb 2023, 20:03
HillieS schreef: 21 feb 2023, 19:19 Maar ze heeft toch kort achter elkaar 2 operaties gehad?
Ik heb vorig jaar 2 operaties in 8 weken tijd gehad, en mijn haar viel een tijd erna flink uit. Nu heb ik van mezelf een dikke bos haar, maar mijn kapper viel het wel duidelijk op.
Dat zou bij haar natuurlijk ook kunnen
Frootje schreef: 21 feb 2023, 19:21
HillieS schreef: 21 feb 2023, 19:19 Maar ze heeft toch kort achter elkaar 2 operaties gehad?
Ik heb vorig jaar 2 operaties in 8 weken tijd gehad, en mijn haar viel een tijd erna flink uit. Nu heb ik van mezelf een dikke bos haar, maar mijn kapper viel het wel duidelijk op.
Dat zou bij haar natuurlijk ook kunnen
Daar dacht ik ook aan. Na mijn operatie destijds viel mijn haar met bakken uit. Elke keer dat ik mijn hand door mijn haar haalde, kwamen er hele plukken mee, ik had ook echt een paar bijna kale plekken. Mijn kapster vroeg wat ik in godsnaam met mijn dikke haarbos had gedaan. :schrik: Het zou me niks verbazen als dat bij honden ook kan.
Ja, klopt, ze heeft eerst een gebitsreiniging gehad en zes dagen later die castratie.
Maar zou je dan drie maanden later opeens zo'n haaruitval krijgen?
Zoals ik eerder schreef, herkende ik het wel van Amoz: die had twee narcoses en operaties binnen 24 uur plus twee dagen verblijf in het dierenziekenhuis en verhaarde daarna ook heel erg, maar dat was heel snel daarna al, niet nog eens drie maanden later.
Bij mij was het ook pas een paar maanden later zoveel. Ik google het net en zag ook dat het weken of maanden na de operatie kan zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 7
Berichten: 2766
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Castratie en vacht

Bericht door Diana »

Ah, oké, dat zou dan dus ook nog wel een verklaring kunnen zijn. :ok:
Nou, we zullen zien waar het ophoudt, ze gaat dus in ieder geval lekker luchtig de zomer in :F:
Afbeelding
Fabienne
Posts in topic: 2
Berichten: 460
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Castratie en vacht

Bericht door Fabienne »

Ach in bikini in Spanje is zo erg toch niet😉?
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 7
Berichten: 2766
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Castratie en vacht

Bericht door Diana »

Fabienne schreef: 21 feb 2023, 21:59 Ach in bikini in Spanje is zo erg toch niet😉?
Nee, precies :mrgreen: :engel:
Afbeelding
Plaats reactie