Wat te doen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jackira
Posts in topic: 9
Berichten: 892
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:04
Honden: 3
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Wat te doen

Bericht door Jackira »

Shira wordt in Augustus 8 jaar. Ze is niet gesteriliseerd en wordt elk jaar 1 keer loops.

Op zich is dat te doen maar ze krijgt steeds meer last van de schijnzwangerschap die altijd volgt. En ik ben ook heel erg alert op baarmoederontsteking en soms vervloek ik mezelf dat ik dat risico neem.

Nola is wel gesteriliseerd/gecastreerd. Dat is gebeurd toen ze nog bij zoon en schoondochter was. Laila is ook gesteriliseerd/gecastreerd toen ze in Spanje was.

Ik heb Shira dus nooit laten "helpen" omdat het tussen de drie nu goed gaat, Nooit een grommetje of dreiging naar elkaar, ze weten precies wat ze aan elkaar hebben, de verhoudingen zijn heel duidelijk. Ik wil geen ruzie tussen drie teven van dit kaliber. En ook omdat Shira de neiging tot snel aankomen heeft en ik heb bij Laila gezien dat het niet veel goed heeft gedaan voor haar vacht en Shira haar vacht is hetzelfde. Shira is echt heel mooi nu.

Nu twijfel ik toch. Omdat die schijnzwangerschap toch wel een belasting voor haar is, ze heel erg per periode van gedrag kan veranderen naar andere honden buiten ( dit is op zich niet echt een probleem, als ik het maar goed onder controle houd), en kans op baarmoederontsteking.

Ze is nu loops en ik twijfel of ik in Juni niet de knoop door zal hakken om haar toch te laten steriliseren/castreren.
AfbeeldingAfbeelding
Nanna

Re: Wat te doen

Bericht door Nanna »

Laten we het er op houden dat ze 12 jaar oud wordt. Hopelijk ouder maar goed. 12.
Dat betekent nog vier keer loops worden want ze wordt maar eens per jaar loops.
Ik had die operatie er dan op dit moment niet meer voor over.
Plus dat het nu goed loopt tussen de dames. Never change a winning team.
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 3
Berichten: 1971
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Wat te doen

Bericht door Persistence »

1x per jaar is niet veel. Heb je al eens wat tegen die schijnzwangerschap zelf geprobeerd, dat middeltje van Puur Pseudo Pregnancy bijvoorbeeld? Deed hier niet bijzonder veel maar bij anderen helpt het wel weer.
Je let al goed op de signalen voor een bmo, de kans is dan best groot dat áls er wat aan de hand is je er op tijd bij bent.

Heeft ze een stabiel karakter verder? Dan zou ik niet zo bang zijn voor karakterverandering.
Is Shira je husky?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jackira
Posts in topic: 9
Berichten: 892
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:04
Honden: 3
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Re: Wat te doen

Bericht door Jackira »

Persistence schreef: 26 feb 2023, 21:57 1x per jaar is niet veel. Heb je al eens wat tegen die schijnzwangerschap zelf geprobeerd, dat middeltje van Puur Pseudo Pregnancy bijvoorbeeld? Deed hier niet bijzonder veel maar bij anderen helpt het wel weer.
Je let al goed op de signalen voor een bmo, de kans is dan best groot dat áls er wat aan de hand is je er op tijd bij bent.

Heeft ze een stabiel karakter verder? Dan zou ik niet zo bang zijn voor karakterverandering.
Is Shira je husky?
Nee Shira is een van mijn drie herderkruisingen. Ik zal zo even een foto opzoeken.

Ze is heel stabiel. Heel zelfverzekerd, goed te sturen en heel baasgericht.
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Jackira
Posts in topic: 9
Berichten: 892
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:04
Honden: 3
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Re: Wat te doen

Bericht door Jackira »

Nanna schreef: 26 feb 2023, 21:38 Laten we het er op houden dat ze 12 jaar oud wordt. Hopelijk ouder maar goed. 12.
Dat betekent nog vier keer loops worden want ze wordt maar eens per jaar loops.
Ik had die operatie er dan op dit moment niet meer voor over.
Plus dat het nu goed loopt tussen de dames. Never change a winning team.
Dat laatste is inderdaad wat me al die tijd tegengehouden heeft.
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 3
Berichten: 1971
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Wat te doen

Bericht door Persistence »

Kan natuurlijk niet voorspellen hoe het bij Shira uitpakt maar heb bij de beslissing bij Bella veel erover gelezen en ook een topic destijds geopend. Uit die reacties maakte ik toch wel op dat bij teven met een gelijkmatig karakter een castratie daar geen invloed op heeft.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 3
Berichten: 1971
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Wat te doen

Bericht door Persistence »

viewtopic.php?p=21783#p21783
viewtopic.php?t=2472&start=25

Wat topics over sterilisatie en schijnzwangerschap.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 3
Berichten: 11143
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Wat te doen

Bericht door EchoMira »

Jackira schreef: 26 feb 2023, 21:13 Nu twijfel ik toch. Omdat die schijnzwangerschap toch wel een belasting voor haar is, ze heel erg per periode van gedrag kan veranderen naar andere honden buiten ( dit is op zich niet echt een probleem, als ik het maar goed onder controle houd), en kans op baarmoederontsteking.

Ze is nu loops en ik twijfel of ik in Juni niet de knoop door zal hakken om haar toch te laten steriliseren/castreren.
Ik vind het vooral interessant waarom je het een belasting vindt. Het is gewoon een paartijd voor je hond. Is het voor futen een belasting?
Voor een fjordenmerrie? Waarom dan wel voor een teef?
Gebruikersavatar
Jackira
Posts in topic: 9
Berichten: 892
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:04
Honden: 3
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Re: Wat te doen

Bericht door Jackira »

EchoMira schreef: 26 feb 2023, 22:26
Jackira schreef: 26 feb 2023, 21:13 Nu twijfel ik toch. Omdat die schijnzwangerschap toch wel een belasting voor haar is, ze heel erg per periode van gedrag kan veranderen naar andere honden buiten ( dit is op zich niet echt een probleem, als ik het maar goed onder controle houd), en kans op baarmoederontsteking.

Ze is nu loops en ik twijfel of ik in Juni niet de knoop door zal hakken om haar toch te laten steriliseren/castreren.
Ik vind het vooral interessant waarom je het een belasting vindt. Het is gewoon een paartijd voor je hond. Is het voor futen een belasting?
Voor een fjordenmerrie? Waarom dan wel voor een teef?
Omdat ze elke keer meer last krijgt en dan best somber is en loopt te piepen om zogenaamde pups. Ik hou haar dan veel bezig maar vind het toch rot om te zien.
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Kells
Posts in topic: 2
Berichten: 5320
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:17
Locatie: Westerkwartier
Honden: 4
Welke: Ierse Setters

Re: Wat te doen

Bericht door Kells »

Ik zou het lekker zo laten. Alleen mij eerste teef heb ik op latere leeftijd (10+) moeten laten castreren wegens een bmo. De teven die daarna kwamen zijn allemaal intact gebleven. Ik zie het probleem niet.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Kells, Aislinn, Finbar en Clancy.
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 1
Berichten: 2734
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Wat te doen

Bericht door Diana »

Ik heb hier geen gevolgen gemerkt van de castraties op de verhoudingen binnen de roedel. Niet toen Amy werd gecastreerd toen ze drie was en ook niet na de castratie van Mila drie maanden geleden, maar dat is misschien nog wat vroeg om nu iets van te zeggen. Die verhoudingen waren sowieso heel duidelijk en stabiel, zonder iets van spanning of frictie en daar veranderde de castratie niets aan. In mentaal opzicht liggen de dames hier mijlenver uit elkaar. Mila is de enige met natuurlijk overwicht, Amy is een echte volger zonder enige leiderschapsambities en Fayah is nog verre van volwassen, dus ik kan me niet voorstellen dat de castratie van Mila daar alsnog iets aan gaat veranderen.
Ik weet niet hoe dat qua karakters zit met Nola en Shira, omdat het zussen zijn, liggen ze misschien wat dichter bij elkaar?
En is Jack gecastreerd, of is hij ook nog intact?

Ik heb Mila dus onlangs moeten castreren op bijna 12-jarige leeftijd vanwege een bmo en dat was natuurlijk niet ideaal, maar ik was er op tijd bij en ze is heel goed en snel hersteld van de operatie. Dus dat is me al met al meegevallen. Maar het heeft me wel aan het denken gezet om Fayah toch maar wel te laten castreren als ze een jaar of 3 is. Ik ben er ook nog niet helemaal over uit, ook in verband met de vachtverandering.
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 1
Berichten: 4820
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Wat te doen

Bericht door ranetje »

Wat heb je gegeven tegen die schijnzwangerschappen?
Als die steeds erger worden zou dat in dit geval mijn eerste zet zijn.
Als dat niet werkt kan je verder overwegen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jackira
Posts in topic: 9
Berichten: 892
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:04
Honden: 3
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Re: Wat te doen

Bericht door Jackira »

Persistence schreef: 26 feb 2023, 22:06 viewtopic.php?p=21783#p21783
viewtopic.php?t=2472&start=25

Wat topics over sterilisatie en schijnzwangerschap.
:ok: die ga ik lezen.
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Jackira
Posts in topic: 9
Berichten: 892
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:04
Honden: 3
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Re: Wat te doen

Bericht door Jackira »

ranetje schreef: 27 feb 2023, 11:40 Wat heb je gegeven tegen die schijnzwangerschappen?
Als die steeds erger worden zou dat in dit geval mijn eerste zet zijn.
Als dat niet werkt kan je verder overwegen.
Ik heb nog niks gegeven.Meestalga ik veel met haar wandelen en haar bezig houden. En alle piepdingen opruimen :smile:
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
sabine
Site Admin
Posts in topic: 2
Berichten: 2051
Lid geworden op: 10 sep 2021, 13:56
Locatie: Oosterhout
Honden: 2
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Re: Wat te doen

Bericht door sabine »

Ik herken het dilemma, heb hetzelfde met Pom maar die is wel iets vaker loops en ik zit nog met ee intacte reu die dan het huis uit moet. Maar ik heb tot nu toe steeds toch weer besloten om het zo te houden...
Gebruikersavatar
Jackira
Posts in topic: 9
Berichten: 892
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:04
Honden: 3
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Re: Wat te doen

Bericht door Jackira »

Diana schreef: 27 feb 2023, 06:20 Ik heb hier geen gevolgen gemerkt van de castraties op de verhoudingen binnen de roedel. Niet toen Amy werd gecastreerd toen ze drie was en ook niet na de castratie van Mila drie maanden geleden, maar dat is misschien nog wat vroeg om nu iets van te zeggen. Die verhoudingen waren sowieso heel duidelijk en stabiel, zonder iets van spanning of frictie en daar veranderde de castratie niets aan. In mentaal opzicht liggen de dames hier mijlenver uit elkaar. Mila is de enige met natuurlijk overwicht, Amy is een echte volger zonder enige leiderschapsambities en Fayah is nog verre van volwassen, dus ik kan me niet voorstellen dat de castratie van Mila daar alsnog iets aan gaat veranderen.
Ik weet niet hoe dat qua karakters zit met Nola en Shira, omdat het zussen zijn, liggen ze misschien wat dichter bij elkaar?
En is Jack gecastreerd, of is hij ook nog intact?

Ik heb Mila dus onlangs moeten castreren op bijna 12-jarige leeftijd vanwege een bmo en dat was natuurlijk niet ideaal, maar ik was er op tijd bij en ze is heel goed en snel hersteld van de operatie. Dus dat is me al met al meegevallen. Maar het heeft me wel aan het denken gezet om Fayah toch maar wel te laten castreren als ze een jaar of 3 is. Ik ben er ook nog niet helemaal over uit, ook in verband met de vachtverandering.
Dat is goed om te horen.

Shira en Nola liggen inderdaad heel dicht bij elkaar omdat ze even oud en even sterk en gelijkwaardig van karakter zijn. Laila is ook best zelfverzekerd maar Shira mag alles van haar. Al vanaf het begin. En Nola niks. Maar Nola heeft dat zelf goed opgepakt en houdt goed rekening met Laila en ook met Shira. Maar als Nola misschien wat minder respect krijgt voor Shira door een eventuele castratie zou ze misschien wat meer voor zichzelf gaan opeisen. En dan word het misschien lastig.

Nola is hier omdat zoon en schoondochter beiden de hele week werken en 2 kleine kinderen hebben en Nola kan niet goed alleen zijn (dus ze was overdag altijd al bij ons behalve de weekenden) en ze kan ook soms wat nerveus worden van kleinzoon als hij druk is. Ze zou hem niet snel uit zichzelf iets doen, maar bij zoon thuis heeft ze wel een keer naar kleinzoon gegromd als waarschuwing omdat ze geen kant op kon en hij nogal aanwezig is. Ze durft daar de trap niet op. Bij ons loopt ze naar boven als het haar te druk wordt met kleinzoon.

Dus vooral voor Nola zelf is het nu beter dat ze bij ons is. Ze heeft het ook prima naar haar zin nu. Misschien dat als ze minder gaan werken wat wel de planning is, en de kinderen groter zijn dat ze daar weer kan wonen. Maar vooralsnog kan ik geen problemen hebben op het gebied van de onderlinge verstandhouding, omdat ik al vind dat ik in m'n handen mag knijpen met hoe goed het gaat tussen de dames. Dus ik neig inderdaad heel erg naar "never change a winning team".

Dus eigenlijk was de beslissing die ik genomen heb tot nu toe het beste. Alleen ik ga soms toch twijfelen met het vooruitzicht op Shira die niet goed in haar vel zit en veel piept en ook man die dan geergerd is daardoor.

Dus ik ga denk ik iets geven (moet me nog inlezen) wat kan helpen.
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Jackira
Posts in topic: 9
Berichten: 892
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:04
Honden: 3
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Re: Wat te doen

Bericht door Jackira »

sabine schreef: 27 feb 2023, 18:40 Ik herken het dilemma, heb hetzelfde met Pom maar die is wel iets vaker loops en ik zit nog met ee intacte reu die dan het huis uit moet. Maar ik heb tot nu toe steeds toch weer besloten om het zo te houden...
Als Shira vaker loops zou zijn zou ik denk ik ook sneller neigen naar castratie. Met een intacte reu inderdaad ook lastig.

Jack reageerde niet echt op de loopsheid van Shira, maar hij had twee binnenballen die ook niet echt goed te vinden waren. Dus hij is gecastreerd op een gegeven moment omdat dat aangeraden werd i.v.m. het sneller ontstaan van kanker daardoor. Nu zijn de meningen daarover gewijzigd heb ik begrepen.
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
sabine
Site Admin
Posts in topic: 2
Berichten: 2051
Lid geworden op: 10 sep 2021, 13:56
Locatie: Oosterhout
Honden: 2
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Re: Wat te doen

Bericht door sabine »

Jackira schreef: 27 feb 2023, 18:46
sabine schreef: 27 feb 2023, 18:40 Ik herken het dilemma, heb hetzelfde met Pom maar die is wel iets vaker loops en ik zit nog met ee intacte reu die dan het huis uit moet. Maar ik heb tot nu toe steeds toch weer besloten om het zo te houden...
Als Shira vaker loops zou zijn zou ik denk ik ook sneller neigen naar castratie. Met een intacte reu inderdaad ook lastig.

Jack reageerde niet echt op de loopsheid van Shira, maar hij had twee binnenballen die ook niet echt goed te vinden waren. Dus hij is gecastreerd op een gegeven moment omdat dat aangeraden werd i.v.m. het sneller ontstaan van kanker daardoor. Nu zijn de meningen daarover gewijzigd heb ik begrepen.
Pom heeft een strak 4,5 maand schema dus dat is echt feestelijk. Maar goed, het geeft niet want ze vloeit nauwelijks en is prima te pruimen, ze heeft er weinig last van. ALleen Karel reageert wel vrij heftig dus die moet ik echt uit logeren doen want anders is het net of ik een wild beest in huis heb :D
Gebruikersavatar
Jackira
Posts in topic: 9
Berichten: 892
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:04
Honden: 3
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Re: Wat te doen

Bericht door Jackira »

sabine schreef: 27 feb 2023, 18:48
Jackira schreef: 27 feb 2023, 18:46
sabine schreef: 27 feb 2023, 18:40 Ik herken het dilemma, heb hetzelfde met Pom maar die is wel iets vaker loops en ik zit nog met ee intacte reu die dan het huis uit moet. Maar ik heb tot nu toe steeds toch weer besloten om het zo te houden...
Als Shira vaker loops zou zijn zou ik denk ik ook sneller neigen naar castratie. Met een intacte reu inderdaad ook lastig.

Jack reageerde niet echt op de loopsheid van Shira, maar hij had twee binnenballen die ook niet echt goed te vinden waren. Dus hij is gecastreerd op een gegeven moment omdat dat aangeraden werd i.v.m. het sneller ontstaan van kanker daardoor. Nu zijn de meningen daarover gewijzigd heb ik begrepen.
Pom heeft een strak 4,5 maand schema dus dat is echt feestelijk. Maar goed, het geeft niet want ze vloeit nauwelijks en is prima te pruimen, ze heeft er weinig last van. ALleen Karel reageert wel vrij heftig dus die moet ik echt uit logeren doen want anders is het net of ik een wild beest in huis heb :D
Haha, o dat lijkt me ook een gedoe als een reu er sterk op reageert (wat wel een logische reactie van de reu is natuurlijk). Gelukkig hebben we dat nooit gehad. Het deed Jack helemaal niks, heel vreemd was dat.
AfbeeldingAfbeelding
EchoMira
Posts in topic: 3
Berichten: 11143
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Wat te doen

Bericht door EchoMira »

Mira is wel schijnzwangerig in haar cyclus, Echo niet. Misschien nog iets knuffeliger maar daar heb ik nooit bezwaar tegen.

Ik hou er gewoon even rekening mee. Lekker toch even wandelen en dan met dekens en een kruik lekker je mand in en ik kom er na een paar uur nog wel een brengen. Ze ligt dat scheel kijkend in haar nest te broeien maar ze is hartstikke gelukkig. De kunst is wel om op de juuiste momenten te voeren en te bewegen. Zoveel mogelijk in een zo compact mogelijke tijd.
EchoMira
Posts in topic: 3
Berichten: 11143
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Wat te doen

Bericht door EchoMira »

Jackira schreef: 27 feb 2023, 18:52 Haha, o dat lijkt me ook een gedoe als een reu er sterk op reageert (wat wel een logische reactie van de reu is natuurlijk). Gelukkig hebben we dat nooit gehad. Het deed Jack helemaal niks, heel vreemd was dat.
Dapper was een lady's man van de bovenste plank maar die kon gewoon vanaf te bank liggen de deur van de slaapkamer in de gaten houden en dan lag eva daar televisie te kijken.
Piepen en aan de deur krabben mag natuurlijhk gewoon niet en daar zet ik dan wel gewoon een opvoedkundige punt achter. Kijken of je na een slipper voor je smoel nog steeds leuk denkt te zijn.

De correctie moet passen en bij een geile reu is dat meestal best een momentje.
Gebruikersavatar
Kells
Posts in topic: 2
Berichten: 5320
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:17
Locatie: Westerkwartier
Honden: 4
Welke: Ierse Setters

Re: Wat te doen

Bericht door Kells »

Jackira schreef: 27 feb 2023, 18:52
sabine schreef: 27 feb 2023, 18:48
Jackira schreef: 27 feb 2023, 18:46

Als Shira vaker loops zou zijn zou ik denk ik ook sneller neigen naar castratie. Met een intacte reu inderdaad ook lastig.

Jack reageerde niet echt op de loopsheid van Shira, maar hij had twee binnenballen die ook niet echt goed te vinden waren. Dus hij is gecastreerd op een gegeven moment omdat dat aangeraden werd i.v.m. het sneller ontstaan van kanker daardoor. Nu zijn de meningen daarover gewijzigd heb ik begrepen.
Pom heeft een strak 4,5 maand schema dus dat is echt feestelijk. Maar goed, het geeft niet want ze vloeit nauwelijks en is prima te pruimen, ze heeft er weinig last van. ALleen Karel reageert wel vrij heftig dus die moet ik echt uit logeren doen want anders is het net of ik een wild beest in huis heb :D
Haha, o dat lijkt me ook een gedoe als een reu er sterk op reageert (wat wel een logische reactie van de reu is natuurlijk). Gelukkig hebben we dat nooit gehad. Het deed Jack helemaal niks, heel vreemd was dat.
Ik heb ook een intacte reu bij mijn twee intacte dames, maar echt problemen geeft dat eigenlijk niet. Nou ja, we moeten een paar dagen wat ophokken voor de nacht of als ik boodschappen doe. Uitlaten moet ook een dag of twee/drie gescheiden, maar dat is meer vanwege andere reuen die we tegen zouden kunnen komen. Met name bij Kells zijn ze welkom en Fin stroopt zijn mouwtjes op. Die combi is niet handig, maar makkelijk op te lossen. We zijn wel altijd blij als we er weer voor een half jaar van af zijn. Dat dan weer wel!
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Kells, Aislinn, Finbar en Clancy.
Nanna

Re: Wat te doen

Bericht door Nanna »

Mij bevalt het prima om met vier non-loopse kutten over de hei te strietsen.
Nooit gezeur en ze zijn levendig en speels zat, ook ouwe Rozi nog.
Dus als de tijd rijp is , na een loopsheid of twee, gaat Katus er ook aan.
Bij een hond die ouder is dan een jaar of acht zie ik het voordeel niet meer. Daar zou ik het dus zo laten.
Plaats reactie