Mops hapt, wat doe ik verkeerd?

Gebruikersavatar
annnie
Posts in topic: 2
Berichten: 1054
Lid geworden op: 14 sep 2021, 17:28
Honden: 3
Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo

Re: Mops hapt, wat doe ik verkeerd?

Bericht door annnie »

Goed plan. Je kunt er pas wat mee als je het gedrag beter snapt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 7
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Mops hapt, wat doe ik verkeerd?

Bericht door CatnDog »

ranetje schreef: 05 mar 2023, 20:50 Niet iedereen hoeft hetzelfde geweldig te vinden.
Bij angstblaffen vind ik het beter werken dan duidelijk laten zien wat je wel en wat je niet wilt zien.
Omdat het onderliggende probleem die angst is.

Ik ben er wel een groot voorstander van omdat ik de resultaten ervan heb gezien bij een paar problemen.
Het klinkt omslachtig, maar dat is het eigenlijk niet (vind ik :P ) en het kost heel vaak ook weinig tijd.
Met die fietsers kun je inderdaad vroeg geven zoals Diana vertelt.
Bij bijvoorbeeld vuurwerkangst kan dat niet.
En ook dat is met counter conditioning heel goed te verbeteren.

Er was indertijd (10 jaar geleden :lol1: ) een leuke discussie over op het hondenforum Het Hondenforum
Bedankt voor de link. Leuk, dat ga ik lezen. :ok:
Tineke
Posts in topic: 1
Berichten: 1518
Lid geworden op: 16 okt 2022, 22:43

Re: Mops hapt, wat doe ik verkeerd?

Bericht door Tineke »

mops schreef: 05 mar 2023, 20:39. Ik ga morgen de hondenschool is opbellen of zij iemand kunnen aanraden om aan huis te komen.
Prima plan :ok:
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 2
Berichten: 2735
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Mops hapt, wat doe ik verkeerd?

Bericht door Diana »

EchoMira schreef: 05 mar 2023, 20:13
mops schreef: 05 mar 2023, 10:24 waar vind ik iemand die kan meekijken?
Counterconditionen terwijl je geen notie hebt vanuit welke emotie die hond hakt vind ik...laat ik het maar netjes houden, een slecht idee.
Eerst toch maar even de anamnese.
Eens, ik zou het ook niet op eigen houtje inzetten als je de lichaamstaal van je hond niet zo goed kunt lezen en daardoor niet goed kunt timen en anticiperen.
Ik vind het een heel fijne methode bij angst of spanning, maar als een hond gewoon duidelijk leiderschap ontbeert, is het denk ik niet de juiste methode.
CatnDog schreef: 05 mar 2023, 20:16 @ Diana.
Bedankt voor de uitleg.
Het lijkt me een beetje een omslachtige methode. Ik zou zelf gaan voor duidelijk laten zien wat je niet wilt hebben en duidelijk laten zien wat je wel wilt hebben.
Ik zie niet goed in waarom een hond per se een positieve associatie moet hebben met een andere hond/fietser/jogger. Gewoon normaal passeren is genoeg. Je hoeft ze niet leuk te gaan vinden.
Dat counter-conditioneren zou ik denk ik alleen doen bij extreme angst.
Ja, als de hond gewoon niet weet wat wel en niet de bedoeling is, is counterconditioneren niet de juiste methode. Het was ook niet mijn insteek om dat te adviseren voor deze hond, maar om te verduidelijken wat counterconditioneren is (en wat niet).

Bij angst en spanning werkt counterconditioneren over het algemeen heel goed: als de naderende mens minder spannend is, is er ook geen reden meer om uit te vallen. Het 'leuk gaan vinden' is een enigszins gesimplificeerde uitleg: als een hond bijvoorbeeld vreemde mensen die naderen heel eng of spannend vindt, gaat hij die niet opeens leuk vinden door counterconditioneren. Maar je haalt de spanning voor een groot deel van die situatie, waardoor de hond er relaxter op reageert en er weer voor openstaat om te leren. Meestal gaat het van eng naar redelijk neutraal.
Afbeelding
mops
Posts in topic: 7
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 mei 2022, 14:19

Re: Mops hapt, wat doe ik verkeerd?

Bericht door mops »

Ik heb inmiddels op aanraden van de hondenschool contact opgenomen met een gedragstherapeut die zij aanraden. De mevrouw heeft gelukkig snel tijd dus we hebben volgende maandag al een afspraak. Zij is opgeleid en werkt met BAT training dus hopelijk kan zij ons helpen en tips geven.
Nanna

Re: Mops hapt, wat doe ik verkeerd?

Bericht door Nanna »

mops schreef: 06 mar 2023, 12:26 Ik heb inmiddels op aanraden van de hondenschool contact opgenomen met een gedragstherapeut die zij aanraden. De mevrouw heeft gelukkig snel tijd dus we hebben volgende maandag al een afspraak. Zij is opgeleid en werkt met BAT training dus hopelijk kan zij ons helpen en tips geven.
Super! Hou je ons op de hoogte van de vorderingen?
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 7
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Mops hapt, wat doe ik verkeerd?

Bericht door CatnDog »

Diana schreef: 06 mar 2023, 08:26 Ja, als de hond gewoon niet weet wat wel en niet de bedoeling is, is counterconditioneren niet de juiste methode. Het was ook niet mijn insteek om dat te adviseren voor deze hond, maar om te verduidelijken wat counterconditioneren is (en wat niet).

Bij angst en spanning werkt counterconditioneren over het algemeen heel goed: als de naderende mens minder spannend is, is er ook geen reden meer om uit te vallen. Het 'leuk gaan vinden' is een enigszins gesimplificeerde uitleg: als een hond bijvoorbeeld vreemde mensen die naderen heel eng of spannend vindt, gaat hij die niet opeens leuk vinden door counterconditioneren. Maar je haalt de spanning voor een groot deel van die situatie, waardoor de hond er relaxter op reageert en er weer voor openstaat om te leren. Meestal gaat het van eng naar redelijk neutraal.
Dat had ik wel door. Ik was blij met je uitleg. :F:
EchoMira
Posts in topic: 2
Berichten: 11151
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Mops hapt, wat doe ik verkeerd?

Bericht door EchoMira »

Bat training is een prima stap maar je moet niet denken dat een training volgen dit oplost. Je moet er voor 70% zelf iets mee. Echt basale dingen willen veranderen.

Maar op straat als dingen moeilijk worden dan pak ik mijn honden gewoon op en loop weg.
Dat is voor je hond ook een prima degradatie in rang zonder meteen een acute correctie te krijgen. Onder je oksel frotten en een tik op de neus als hij niet stil is.

De kunst is dat jij dan accepteert dat jij de prikkels uit moet delen waardoor je hond gaat luisteren. Het is geen democratisch geheel.
Plaats reactie