Embark/Wisdom Paneltopic

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Gebruikersavatar
malinois
Posts in topic: 16
Berichten: 3309
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:10
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door malinois »

Zamunda schreef:Iemand die weet of je nu bij Marjoleine gewoon die embarktesten kunt bestellen? Ik heb gezocht maar kan nergens een site vinden, behalve haar foksite maar daar staat hier niks over.
Ja gewoon even een pb sturen op facebook
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
malinois
Posts in topic: 16
Berichten: 3309
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:10
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door malinois »

hakunamatata schreef:
Zamunda schreef: 07 jan 2022, 13:58 Iemand die weet of je nu bij Marjoleine gewoon die embarktesten kunt bestellen? Ik heb gezocht maar kan nergens een site vinden, behalve haar foksite maar daar staat hier niks over.
Was ik ook al naar aan het kijken. Ik wil voor Eevee ook een uitgebreide test.
Al ben ik wel benieuwd wat uit de rassentest komt, want volgens mij zit het markiesje nog niet echt in de database.
Het was zo dat als je de breederstest bestelde via haar dat je de rasverdeling er gratis bijkreeg. Gewoon even vragen of dat nog zo is.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Mizzsylver
Posts in topic: 8
Berichten: 1863
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:18
Locatie: Maastricht
Honden: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door Mizzsylver »

malinois schreef: 07 jan 2022, 14:15
hakunamatata schreef:
Zamunda schreef: 07 jan 2022, 13:58 Iemand die weet of je nu bij Marjoleine gewoon die embarktesten kunt bestellen? Ik heb gezocht maar kan nergens een site vinden, behalve haar foksite maar daar staat hier niks over.
Was ik ook al naar aan het kijken. Ik wil voor Eevee ook een uitgebreide test.
Al ben ik wel benieuwd wat uit de rassentest komt, want volgens mij zit het markiesje nog niet echt in de database.
Het was zo dat als je de breederstest bestelde via haar dat je de rasverdeling er gratis bijkreeg. Gewoon even vragen of dat nog zo is.
Dat is inmiddels door Embark aangepast en ook alle Breederkits krijgen de rassen verdeling. Geen onderscheid meer.
Afbeelding
Gebruikersavatar
malinois
Posts in topic: 16
Berichten: 3309
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:10
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door malinois »

Mizzsylver schreef:
malinois schreef: 07 jan 2022, 14:15
hakunamatata schreef: Was ik ook al naar aan het kijken. Ik wil voor Eevee ook een uitgebreide test.
Al ben ik wel benieuwd wat uit de rassentest komt, want volgens mij zit het markiesje nog niet echt in de database.
Het was zo dat als je de breederstest bestelde via haar dat je de rasverdeling er gratis bijkreeg. Gewoon even vragen of dat nog zo is.
Dat is inmiddels door Embark aangepast en ook alle Breederkits krijgen de rassen verdeling. Geen onderscheid meer.
Oh kijk, das mooi. Ik kreeg t ook toen ik t vroeg overigens bij de breederstest die niet via haar kwam.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
hakunamatata
Posts in topic: 4
Berichten: 945
Lid geworden op: 13 sep 2021, 03:36
Locatie: Vlakbij Leeuwarden
Honden: 2
Welke: Een Eevee en Lizzy
Contacteer:

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door hakunamatata »

Mizzsylver schreef: 07 jan 2022, 14:50
malinois schreef: 07 jan 2022, 14:15
hakunamatata schreef:
Was ik ook al naar aan het kijken. Ik wil voor Eevee ook een uitgebreide test.
Al ben ik wel benieuwd wat uit de rassentest komt, want volgens mij zit het markiesje nog niet echt in de database.
Het was zo dat als je de breederstest bestelde via haar dat je de rasverdeling er gratis bijkreeg. Gewoon even vragen of dat nog zo is.
Dat is inmiddels door Embark aangepast en ook alle Breederkits krijgen de rassen verdeling. Geen onderscheid meer.
Dat zou super zijn!
Scheelt ze lijkt mij ook gedoe om het gewoon geljk erbij te doen als ze die data toch hebben in plaats van dat extra gemail erover.

Als ik op de website zelf kijk vind ik het verschil tussen de kits trouwens maar vaag :? Maar goed als die via marjoleine sowieso de uitgebreide is dan is dat het makkelijkst.
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Afbeelding
Gebruikersavatar
Célie
Posts in topic: 2
Berichten: 11706
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:15
Locatie: Dronten
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door Célie »

Saskia schreef: 06 jan 2022, 22:32 Hier ook twee embark hondjes:
Lucy, COI van 4%, drager van IVDD en een vorm van SCA.
Afbeelding

En Tippex kennen jullie al, COI van 50% en drager van low ALT en het HUA gen bij dalmatiërs.
Afbeelding
Had je dat verwacht dat er dalmatiër inzat? 50% is toch idioot hoog dat moet bijna vader/dochter of zo zijn?
Saskia
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:34

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door Saskia »

Célie schreef: 08 jan 2022, 13:16 Had je dat verwacht dat er dalmatiër inzat? 50% is toch idioot hoog dat moet bijna vader/dochter of zo zijn?
Neen, dalmatiër had ik niet meteen verwacht, ik zag er eerder iets klapkaakachtigs in.
Volgens mij was het Marjoleine die zei dat een dergelijk percentage op genetisch niveau wijst op meerdere generaties inteelt.

Hij is ook echt een beetje... dom. Vreselijk lomp ook.
By far de hond met slechtste zelfcontrole en lichaamsbewustzijn die ik ooit heb gehad :')
Gebruikersavatar
pioenroos
Posts in topic: 3
Berichten: 1230
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:39
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door pioenroos »

Célie schreef: 08 jan 2022, 13:16 Had je dat verwacht dat er dalmatiër inzat? 50% is toch idioot hoog dat moet bijna vader/dochter of zo zijn?
Ouder/kind of broer/zus is 25% COI. 50% moet dan daar weer kind van zijn of iets in die geest?
Mijn buitenlandertje Mies is 27%. Bij haar denk ik inderdaad aan ouder/kind of broer/zus.

Of meerdere generaties inteelt op iets meer afstand dan?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Célie
Posts in topic: 2
Berichten: 11706
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:15
Locatie: Dronten
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door Célie »

Saskia schreef: 08 jan 2022, 20:47
Célie schreef: 08 jan 2022, 13:16 Had je dat verwacht dat er dalmatiër inzat? 50% is toch idioot hoog dat moet bijna vader/dochter of zo zijn?
Neen, dalmatiër had ik niet meteen verwacht, ik zag er eerder iets klapkaakachtigs in.
Volgens mij was het Marjoleine die zei dat een dergelijk percentage op genetisch niveau wijst op meerdere generaties inteelt.

Hij is ook echt een beetje... dom. Vreselijk lomp ook.
By far de hond met slechtste zelfcontrole en lichaamsbewustzijn die ik ooit heb gehad :')
O, klapkaak :80: ik zat eerder aan bordercollie te denken haha.
Ja dat verklaart het wel een beetje misschien een verstandelijke beperking door inteelt :19:
pioenroos schreef: 08 jan 2022, 21:12 Ouder/kind of broer/zus is 25% COI. 50% moet dan daar weer kind van zijn of iets in die geest?
Mijn buitenlandertje Mies is 27%. Bij haar denk ik inderdaad aan ouder/kind of broer/zus.

Of meerdere generaties inteelt op iets meer afstand dan?
Ja , zoiets moet het wel zijn anders kan het nooit.

Met meerdere generaties op meer afstand wordt de COI toch nooit zo hoog (lijkt mij hoor) toch?
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 4
Berichten: 3496
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door Crutz »

Célie schreef:
Saskia schreef: 08 jan 2022, 20:47
Célie schreef: 08 jan 2022, 13:16 Had je dat verwacht dat er dalmatiër inzat? 50% is toch idioot hoog dat moet bijna vader/dochter of zo zijn?
Neen, dalmatiër had ik niet meteen verwacht, ik zag er eerder iets klapkaakachtigs in.
Volgens mij was het Marjoleine die zei dat een dergelijk percentage op genetisch niveau wijst op meerdere generaties inteelt.

Hij is ook echt een beetje... dom. Vreselijk lomp ook.
By far de hond met slechtste zelfcontrole en lichaamsbewustzijn die ik ooit heb gehad :')
O, klapkaak :80: ik zat eerder aan bordercollie te denken haha.
Ja dat verklaart het wel een beetje misschien een verstandelijke beperking door inteelt :19:
pioenroos schreef: 08 jan 2022, 21:12 Ouder/kind of broer/zus is 25% COI. 50% moet dan daar weer kind van zijn of iets in die geest?
Mijn buitenlandertje Mies is 27%. Bij haar denk ik inderdaad aan ouder/kind of broer/zus.

Of meerdere generaties inteelt op iets meer afstand dan?
Ja , zoiets moet het wel zijn anders kan het nooit.

Met meerdere generaties op meer afstand wordt de COI toch nooit zo hoog (lijkt mij hoor) toch?


Inderdaad. Mijn Lyka heeft een zeer ingeteelde stamboom (kloppend) maar zelfs zij komt “maar” op 32%
(Vader en oma over moeder zijn nestgenoten)

https://www.working-dog.com/dog/Cykodo ... d-pedigree
Gebruikersavatar
Zamunda
Posts in topic: 5
Berichten: 4802
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:14
Locatie: Zamunda
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door Zamunda »

Dank, dan weet ik dat de website nog in de maak is en als ik echt wil ik maar even fb aan moet slingeren :ok: .

hakunamatata schreef: 07 jan 2022, 16:38Als ik op de website zelf kijk vind ik het verschil tussen de kits trouwens maar vaag :? Maar goed als die via marjoleine sowieso de uitgebreide is dan is dat het makkelijkst.
Dat was ook mijn gedachte :') .
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Gebruikersavatar
malinois
Posts in topic: 16
Berichten: 3309
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:10
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door malinois »

Zamunda schreef:Dank, dan weet ik dat de website nog in de maak is en als ik echt wil ik maar even fb aan moet slingeren :ok: .

hakunamatata schreef: 07 jan 2022, 16:38Als ik op de website zelf kijk vind ik het verschil tussen de kits trouwens maar vaag :? Maar goed als die via marjoleine sowieso de uitgebreide is dan is dat het makkelijkst.
Dat was ook mijn gedachte :') .
De breederskit krijg je ook de COI bijv en andere opties mbt fokken. Als jij een breederskit koopt voor jou teef bijv kun je kijken wat er uit jouw teef en mijn reu kan komen qua kleuren, COI, verwachte afwijkingen etc. Dat kan bij de andere kits niet. Dit kan voor alle combi's niet alleen per ras. Is veel uirgebreider. Bij een Breed and Identification kit krijg je ook de rassen, net als bij de breederskit. Maar je kunt ook familie zoeken dna gerelateerd. Dit is nog niet een optie bij de breederskit maar ik heb van Embark begrepen dat dit wel gaat komen ook daar.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
Johnny Jones
Posts in topic: 1
Berichten: 572
Lid geworden op: 13 sep 2021, 19:10
Honden: 6
Welke: 1 Spanjaard en 5 Roemenen

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door Johnny Jones »

Voor de volledigheid ook de uitslagen van onze honden!

Digger
Afbeelding

Manipi
Afbeelding

Qua gezondheid is er Intervertebral Disc Disease gevonden en een COI van 1%

Bono
Afbeelding

Gezondheid, 1 copy DM, COI 5%

Tutu
Afbeelding

Afbeelding

Ook IDD, een COI van 1% en kennelijk een hoge wolfiness van 2,5%

De uitslag van Happy staat niet in mijn account, maar zij is 100% East European Villagedog, geen erfelijke narigheid en een COI van 0%.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Iirtu
Posts in topic: 4
Berichten: 73
Lid geworden op: 13 sep 2021, 20:29
Locatie: Leeuwarden
Honden: 2
Welke: Lapinporokoira - Groenendaeler werklijn

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door Iirtu »

Mijn stamboom Groenendaeler Liina, voornamelijk werklijn.

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Vrij van alles. COI 18%.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kells
Posts in topic: 7
Berichten: 5418
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:17
Locatie: Westerkwartier
Honden: 4
Welke: Ierse Setters

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door Kells »

Iirtu schreef: 07 mar 2023, 22:55 Mijn stamboom Groenendaeler Liina, voornamelijk werklijn.

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Vrij van alles. COI 18%.
Interessant om te lezen. Had je ook een COI via een berekening uit een bestaande database?
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Kells, Aislinn, Finbar en Clancy.
ranetje
Posts in topic: 1
Berichten: 4934
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door ranetje »

Iirtu schreef: 07 mar 2023, 22:55 Mijn stamboom Groenendaeler Liina, voornamelijk werklijn.

Afbeelding

Vrij van alles. COI 18%.
Wat een prachtige uitdrukking in de ogen :D
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 15
Berichten: 11290
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door EchoMira »

Iirtu schreef: 07 mar 2023, 22:55 Vrij van alles. COI 18%.
Prachtig!
Wordt er bij de belg ook naar maagkanker gekeken?
Gebruikersavatar
Iirtu
Posts in topic: 4
Berichten: 73
Lid geworden op: 13 sep 2021, 20:29
Locatie: Leeuwarden
Honden: 2
Welke: Lapinporokoira - Groenendaeler werklijn

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door Iirtu »

Kells schreef: 07 mar 2023, 23:06 Interessant om te lezen. Had je ook een COI via een berekening uit een bestaande database?
Nee heb ik niet. Ik wilde graag een hond uit deze combi omdat ze familie is van mijn overleden Hera. De vader is een volle werklijn met een COI van 8%. Moeder combi 24%. Nestgemiddelde werd geschat op 18%.
In haar stamboom zit wel aan beide kanten iets verderop dezelfde reu.

In Nederland mag je helaas geen variëteiten met elkaar "kruisen". Dat is jammer want showlijn Groenendaelers zitten ongeveer rond de 30%. Je mag dan wel een hond uit zo'n dergelijke "kruising" gebruiken in Nederland als deze dus een Groenendaeler stamboom heeft. :19:

ranetje schreef: 08 mar 2023, 15:23 Wat een prachtige uitdrukking in de ogen :D
Dankjewel!
EchoMira schreef: 08 mar 2023, 20:42 Prachtig!
Wordt er bij de belg ook naar maagkanker gekeken?
Helaas geen test voor, kanker is in zijn geheel een probleem. Helaas ook niet voor epilepsie. Was dat maar zo. Ook in de werklijnen zie ik het nog te vaak langskomen.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 15
Berichten: 11290
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door EchoMira »

Iirtu schreef: 08 mar 2023, 20:59 Helaas geen test voor, kanker is in zijn geheel een probleem. Helaas ook niet voor epilepsie. Was dat maar zo. Ook in de werklijnen zie ik het nog te vaak langskomen.
Nou ja, dan heb je in ieder geval alles wat testbaar is uitgesloten.
18% vind ik nog goed te doen voor een hond uit zo'n smal ras.

Alles bij elkaar is het erg veel rastype voor relatief weinig schade.
Ik zie dat ze een grijze broek aan heeft. Wat vinden de pedigree pal topfokkers daarvan?
Gebruikersavatar
Iirtu
Posts in topic: 4
Berichten: 73
Lid geworden op: 13 sep 2021, 20:29
Locatie: Leeuwarden
Honden: 2
Welke: Lapinporokoira - Groenendaeler werklijn

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door Iirtu »

EchoMira schreef: 08 mar 2023, 21:03 Alles bij elkaar is het erg veel rastype voor relatief weinig schade.
Ik zie dat ze een grijze broek aan heeft. Wat vinden de pedigree pal topfokkers daarvan?
Liina is voor de meeste showfokkers sowieso een gruwel haha! Het verschil is best groot in type, bouw, vacht en grootte. (en karakter)
De grijze broek heeft ze van haar vader. En dat is een fout volgens de rasstandaard. Ik vind het niet mooi maar ach, er zijn belangrijkere dingen.

Ze is nu bijna 8 maanden en 62cm hoog en 22 kilo. Gewenste maat voor teven is 58 cm. Mijn vorige teef was 64cm. De werklijnen zijn toch vaak groter. Liina haar vader is zelfs 72 cm hoog.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 15
Berichten: 11290
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door EchoMira »

Ga je met haar fokken?
Gebruikersavatar
Kells
Posts in topic: 7
Berichten: 5418
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:17
Locatie: Westerkwartier
Honden: 4
Welke: Ierse Setters

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door Kells »

Iirtu schreef: 08 mar 2023, 20:59
Kells schreef: 07 mar 2023, 23:06 Interessant om te lezen. Had je ook een COI via een berekening uit een bestaande database?
Nee heb ik niet. Ik wilde graag een hond uit deze combi omdat ze familie is van mijn overleden Hera. De vader is een volle werklijn met een COI van 8%. Moeder combi 24%. Nestgemiddelde werd geschat op 18%.
In haar stamboom zit wel aan beide kanten iets verderop dezelfde reu.

In Nederland mag je helaas geen variëteiten met elkaar "kruisen". Dat is jammer want showlijn Groenendaelers zitten ongeveer rond de 30%. Je mag dan wel een hond uit zo'n dergelijke "kruising" gebruiken in Nederland als deze dus een Groenendaeler stamboom heeft. :19:
Dank voor je reactie. Jammer dat je geen vergelijking hebt uit een berekening over 10 generaties. Die heb ik wel van mijn honden, maar ik ben benieuwd of ik via die Embark test op hetzelfde uit zou komen. De COI van Kells en Aislinn geloof ik wel, d.w.z. met de dames fok ik niet (meer) maar die van Fin zou 4,2 % zijn over 10 generaties. N.a.v. dit topic twijfel ik een beetje of die DNA tests wel zo nauwkeurig zijn. Voor Fin ga ik er wel eentje bestellen, al was het alleen al uit nieuwsgierigheid.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Kells, Aislinn, Finbar en Clancy.
EchoMira
Posts in topic: 15
Berichten: 11290
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door EchoMira »

Zullen we daar een nieuw topic over openen want dat vind ik heel interessant.
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 1
Berichten: 2617
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door CatnDog »

Iirtu schreef: 08 mar 2023, 20:59
In Nederland mag je helaas geen variëteiten met elkaar "kruisen". Dat is jammer want showlijn Groenendaelers zitten ongeveer rond de 30%. Je mag dan wel een hond uit zo'n dergelijke "kruising" gebruiken in Nederland als deze dus een Groenendaeler stamboom heeft. :19:
30%? Wat een verschrikking. (Hier een showlijn Groenendaeler.)

Hoe oud is jouw mooie Hera geworden? Kwam ze uit een werklijn?
Gebruikersavatar
Kells
Posts in topic: 7
Berichten: 5418
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:17
Locatie: Westerkwartier
Honden: 4
Welke: Ierse Setters

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door Kells »

EchoMira schreef: 08 mar 2023, 23:03 Zullen we daar een nieuw topic over openen want dat vind ik heel interessant.
Hoeveel topics wil je hebben? :lol1:
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Kells, Aislinn, Finbar en Clancy.
Plaats reactie