Embark/Wisdom Paneltopic

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Mizzsylver
Posts in topic: 8
Berichten: 1864
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:18
Locatie: Maastricht
Honden: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door Mizzsylver »

Kells schreef: 08 mar 2023, 22:15
Iirtu schreef: 08 mar 2023, 20:59
Kells schreef: 07 mar 2023, 23:06 Interessant om te lezen. Had je ook een COI via een berekening uit een bestaande database?
Nee heb ik niet. Ik wilde graag een hond uit deze combi omdat ze familie is van mijn overleden Hera. De vader is een volle werklijn met een COI van 8%. Moeder combi 24%. Nestgemiddelde werd geschat op 18%.
In haar stamboom zit wel aan beide kanten iets verderop dezelfde reu.

In Nederland mag je helaas geen variëteiten met elkaar "kruisen". Dat is jammer want showlijn Groenendaelers zitten ongeveer rond de 30%. Je mag dan wel een hond uit zo'n dergelijke "kruising" gebruiken in Nederland als deze dus een Groenendaeler stamboom heeft. :19:
Dank voor je reactie. Jammer dat je geen vergelijking hebt uit een berekening over 10 generaties. Die heb ik wel van mijn honden, maar ik ben benieuwd of ik via die Embark test op hetzelfde uit zou komen. De COI van Kells en Aislinn geloof ik wel, d.w.z. met de dames fok ik niet (meer) maar die van Fin zou 4,2 % zijn over 10 generaties. N.a.v. dit topic twijfel ik een beetje of die DNA tests wel zo nauwkeurig zijn. Voor Fin ga ik er wel eentje bestellen, al was het alleen al uit nieuwsgierigheid.
Als je je een beetje verdiept in hoe de verschillende tests werken zijn de uitslagen in dat artikel prima te verklaren.

Ik heb van mijn honden wel een 11 generatie compleet stamboom coi en een Embark coi.
Van Dali is de stamboomcoi 0,57%, haar Embark coi is 29%
Van Gila is de stamboomcoi 3,59%, haar Embark coi is 35%
Van Holly is de stamboomcoi 1,32%, haar Embark coi is 29%

Bij de Duitse herder is vroeger veel dicht ingeteeld en dat zie je op de stamboom niet meer terug maar natuurlijk nog wel in het DNA, vandaar de verschillen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 4
Berichten: 3500
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door Crutz »

Kells schreef:
Iirtu schreef: 08 mar 2023, 20:59
Kells schreef: 07 mar 2023, 23:06 Interessant om te lezen. Had je ook een COI via een berekening uit een bestaande database?
Nee heb ik niet. Ik wilde graag een hond uit deze combi omdat ze familie is van mijn overleden Hera. De vader is een volle werklijn met een COI van 8%. Moeder combi 24%. Nestgemiddelde werd geschat op 18%.
In haar stamboom zit wel aan beide kanten iets verderop dezelfde reu.

In Nederland mag je helaas geen variëteiten met elkaar "kruisen". Dat is jammer want showlijn Groenendaelers zitten ongeveer rond de 30%. Je mag dan wel een hond uit zo'n dergelijke "kruising" gebruiken in Nederland als deze dus een Groenendaeler stamboom heeft. :19:
Dank voor je reactie. Jammer dat je geen vergelijking hebt uit een berekening over 10 generaties. Die heb ik wel van mijn honden, maar ik ben benieuwd of ik via die Embark test op hetzelfde uit zou komen. De COI van Kells en Aislinn geloof ik wel, d.w.z. met de dames fok ik niet (meer) maar die van Fin zou 4,2 % zijn over 10 generaties. N.a.v. dit topic twijfel ik een beetje of die DNA tests wel zo nauwkeurig zijn. Voor Fin ga ik er wel eentje bestellen, al was het alleen al uit nieuwsgierigheid.
Van de meeste werklijn Belgen is via www.working-dog.com prima de via de database berekende COI over 9 generaties te vinden.

Bij mijn mechels is die berekende COI ruim lager dan wat er uit de genetische COI via Embark komt.
blacky
Posts in topic: 1
Berichten: 563
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:13

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door blacky »

Kells schreef: 08 mar 2023, 22:15
Iirtu schreef: 08 mar 2023, 20:59
Kells schreef: 07 mar 2023, 23:06 Interessant om te lezen. Had je ook een COI via een berekening uit een bestaande database?
Nee heb ik niet. Ik wilde graag een hond uit deze combi omdat ze familie is van mijn overleden Hera. De vader is een volle werklijn met een COI van 8%. Moeder combi 24%. Nestgemiddelde werd geschat op 18%.
In haar stamboom zit wel aan beide kanten iets verderop dezelfde reu.

In Nederland mag je helaas geen variëteiten met elkaar "kruisen". Dat is jammer want showlijn Groenendaelers zitten ongeveer rond de 30%. Je mag dan wel een hond uit zo'n dergelijke "kruising" gebruiken in Nederland als deze dus een Groenendaeler stamboom heeft. :19:
Dank voor je reactie. Jammer dat je geen vergelijking hebt uit een berekening over 10 generaties. Die heb ik wel van mijn honden, maar ik ben benieuwd of ik via die Embark test op hetzelfde uit zou komen. De COI van Kells en Aislinn geloof ik wel, d.w.z. met de dames fok ik niet (meer) maar die van Fin zou 4,2 % zijn over 10 generaties. N.a.v. dit topic twijfel ik een beetje of die DNA tests wel zo nauwkeurig zijn. Voor Fin ga ik er wel eentje bestellen, al was het alleen al uit nieuwsgierigheid.
je kunt zeggen dat het op papier niet klopt. Veel gesjoemel in stambomen voor de dna check zorgt er voor dat het niet klopt. Daarbij vererft dna nooit 50% 50%. Er worden verschillende genen door gegeven in 1 nest kun je dus een coi hebben van 7% en een coi van 12%.
Mijn teefje met een verwachte coi op papier was 3.1% op dna nivieau bleek dat 7% en haar broer 12%
Rennendehond
Posts in topic: 2
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 dec 2022, 21:33
Honden: 2

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door Rennendehond »

Even een schop voor het topic.

Hoe lang hebben jullie moeten wachten op de uitslag? Ik heb het een maand geleden opgestuurd maar de reis van de swab is niet te traceren via USPS. Ik vrees dus dat het mis is gegaan. Op het lab is het ook niet. Er staat dat er alleen een label is aangemaakt.
Ik heb het toch echt verzonden. Hoe hebben jullie het opgestuurd?

Als de Embark een leuke uitkomst geeft (wat ik wel verwacht), foto’s van heupen en rug, hartecho en ogentest goed zijn dan mag Meeko een leuke bijdrage gaan doen :cheer:
Mizzsylver
Posts in topic: 8
Berichten: 1864
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:18
Locatie: Maastricht
Honden: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door Mizzsylver »

Ik heb de Embark envelop in een gewone witte bubbeltjes enveloppe gedaan en via de PostNL app een postzegel code voor buitenland gekocht.

18-5 verstuurd
26-5 aangekomen Embark
1-6 start genotyping
12-6 uitslag!
Afbeelding
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Posts in topic: 2
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13 sep 2021, 09:05

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door ellen en de birmanen »

Rennendehond schreef: 05 jul 2023, 21:11 Even een schop voor het topic.

Hoe lang hebben jullie moeten wachten op de uitslag? Ik heb het een maand geleden opgestuurd maar de reis van de swab is niet te traceren via USPS. Ik vrees dus dat het mis is gegaan. Op het lab is het ook niet. Er staat dat er alleen een label is aangemaakt.
Ik heb het toch echt verzonden. Hoe hebben jullie het opgestuurd?

Als de Embark een leuke uitkomst geeft (wat ik wel verwacht), foto’s van heupen en rug, hartecho en ogentest goed zijn dan mag Meeko een leuke bijdrage gaan doen :cheer:
je had het gewoon met een buitenlandse postzegel in de rode brievenbus kunnen gooien. ik vraag altijd online een postzegelcode via post.nl de laatste keer binnen 3 weken de bevestiging dat het binnen in.
Gebruikersavatar
Kells
Posts in topic: 7
Berichten: 5430
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:17
Locatie: Westerkwartier
Honden: 4
Welke: Ierse Setters

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door Kells »

Bij PetGenoma zat ik al 7 weken te wachten op de uitslag. Gisteren kreeg ik een mail dat die er binnen twee weken zeker is.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Kells, Aislinn, Finbar en Clancy.
Gebruikersavatar
hakunamatata
Posts in topic: 4
Berichten: 948
Lid geworden op: 13 sep 2021, 03:36
Locatie: Vlakbij Leeuwarden
Honden: 2
Welke: Een Eevee en Lizzy
Contacteer:

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door hakunamatata »

Eevee heb ik Embark getest en uitslag had ik ook vrij snel, een maandje later zoiets. De test had ik gekocht via Marjoleine waardoor ik het al paar dagen later in huis had en ze helpt ook als er iets mis gaat. En inderdaad opsturen met een buitenlandzegel, meer niet. Je kan het ook versturen naar iemand in Nederland, vanuit haar gaan wekelijks zendingen naar Embark.

Hopelijk krijg je snel reactie. Anders even mailtje sturen. Ik ben benieuwd wat eruit komt bij Meeko, leuk dat je plannen met hen hebt 😄
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 15
Berichten: 11310
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door EchoMira »

hakunamatata schreef: 05 jul 2023, 21:53 Eevee heb ik Embark getest en uitslag had ik ook vrij snel, een maandje later zoiets. De test had ik gekocht via Marjoleine waardoor ik het al paar dagen later in huis had en ze helpt ook als er iets mis gaat. En inderdaad opsturen met een buitenlandzegel, meer niet. Je kan het ook versturen naar iemand in Nederland, vanuit haar gaan wekelijks zendingen naar Embark.
Het gaat sowieso allemaal altijd alleen maar via Marjoleine.
Zendingen, ook. :LOL:

Ik ga helemaal stuk.
Gebruikersavatar
Kells
Posts in topic: 7
Berichten: 5430
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:17
Locatie: Westerkwartier
Honden: 4
Welke: Ierse Setters

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door Kells »

EchoMira schreef: 05 jul 2023, 21:59
hakunamatata schreef: 05 jul 2023, 21:53 Eevee heb ik Embark getest en uitslag had ik ook vrij snel, een maandje later zoiets. De test had ik gekocht via Marjoleine waardoor ik het al paar dagen later in huis had en ze helpt ook als er iets mis gaat. En inderdaad opsturen met een buitenlandzegel, meer niet. Je kan het ook versturen naar iemand in Nederland, vanuit haar gaan wekelijks zendingen naar Embark.
Het gaat sowieso allemaal altijd alleen maar via Marjoleine.
Zendingen, ook. :LOL:

Ik ga helemaal stuk.
Nou nee hoor. Ik heb bewust niet gekozen voor Embark/Marjoleine. RCD1 en RCD4 zitten namelijk niet in die test en die zitten er wel in bij PetGenoma. PetGenoma is wel duurder (250,-) maar de rasvereniging betaald de helft.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Kells, Aislinn, Finbar en Clancy.
Rennendehond
Posts in topic: 2
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 dec 2022, 21:33
Honden: 2

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door Rennendehond »

Kak. Ik heb geen buitenlands zegel gedaan maar het via PostNL afgegeven. Zij wist ook niet goed wat ermee moest en op de envelop stond dat er geen zegel nodig was dus mocht ik het zo achterlaten.
Ik heb wel mijn gegevens op de envelop geschreven voor de zekerheid. Maar het is nu bijna 5 weken geleden verstuurd dus ik denk dat ik het nogmaals moet kopen :oeps:
Gebruikersavatar
hakunamatata
Posts in topic: 4
Berichten: 948
Lid geworden op: 13 sep 2021, 03:36
Locatie: Vlakbij Leeuwarden
Honden: 2
Welke: Een Eevee en Lizzy
Contacteer:

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door hakunamatata »

Rennendehond schreef: 05 jul 2023, 22:38 Kak. Ik heb geen buitenlands zegel gedaan maar het via PostNL afgegeven. Zij wist ook niet goed wat ermee moest en op de envelop stond dat er geen zegel nodig was dus mocht ik het zo achterlaten.
Ik heb wel mijn gegevens op de envelop geschreven voor de zekerheid. Maar het is nu bijna 5 weken geleden verstuurd dus ik denk dat ik het nogmaals moet kopen :oeps:
Nee niet opnieuw kopen. Volgens mij krijg je een nieuwe test van Embark als je ze even mailt.
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 15
Berichten: 11310
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door EchoMira »

Kells schreef: 05 jul 2023, 22:04
Nou nee hoor. Ik heb bewust niet gekozen voor Embark/Marjoleine. RCD1 en RCD4 zitten namelijk niet in die test en die zitten er wel in bij PetGenoma. PetGenoma is wel duurder (250,-) maar de rasvereniging betaald de helft.
Ik vind het gewoon om te gillen dat iemand zich overal zo centraal opstelt ook al heeft ze helemaal niets met de materie te maken.
Ze laat zich ook boeken om voor te lezen uit andermans werk over genetica. Een soort modern orakel op niks af. :LOL:

Vroeger had je Tannetje Koning. Dat was zo'n barfgoeroe. Iedereen wist al wel dat je je hond vlees, organen en botten moest geven maar als je echt zwier wilde maken dat regelde je dat Tannetje Koning het ook over jouw hond zei. :piew:
Gebruikersavatar
Kells
Posts in topic: 7
Berichten: 5430
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:17
Locatie: Westerkwartier
Honden: 4
Welke: Ierse Setters

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door Kells »

EchoMira schreef: 06 jul 2023, 14:07
Kells schreef: 05 jul 2023, 22:04
Nou nee hoor. Ik heb bewust niet gekozen voor Embark/Marjoleine. RCD1 en RCD4 zitten namelijk niet in die test en die zitten er wel in bij PetGenoma. PetGenoma is wel duurder (250,-) maar de rasvereniging betaald de helft.
Ik vind het gewoon om te gillen dat iemand zich overal zo centraal opstelt ook al heeft ze helemaal niets met de materie te maken.
Ze laat zich ook boeken om voor te lezen uit andermans werk over genetica. Een soort modern orakel op niks af. :LOL:

Vroeger had je Tannetje Koning. Dat was zo'n barfgoeroe. Iedereen wist al wel dat je je hond vlees, organen en botten moest geven maar als je echt zwier wilde maken dat regelde je dat Tannetje Koning het ook over jouw hond zei. :piew:
En nog vroeger had je Martin Gaus. Ach, ik laat mij door niemand leiden. Ik lees mij in er vergelijk dingen.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Kells, Aislinn, Finbar en Clancy.
EchoMira
Posts in topic: 15
Berichten: 11310
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door EchoMira »

Oh ja! Met die slipkettingjudo.

Hij had een keer een wolvenkruising aan de riem die alle kanten op vloog en dat moest dan opgelost worden met een ketting om je strot en rukken.
Lukte wel. Na drie minuteen rukken lag hij in kruipstand te hijgen. En dat was dan braaf.
Zou nu echt niet meer kunnen.

Ik merk dat ik heel erg moe word als mensen een thema kidnappen en daar dan de beurs mee op gaan.
Het verdienmodel vind ik prima maar iemand die zo wil leven, zich constant overal in introduceren, die hoef ik niet.
Gebruikersavatar
Kells
Posts in topic: 7
Berichten: 5430
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:17
Locatie: Westerkwartier
Honden: 4
Welke: Ierse Setters

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door Kells »

Daar zeg je wat. 20 jaar geleden waren slipkettingen nog heel gebruikelijk op hondenscholen. Mijn honden hebben altijd gewone halsbanden gedragen. Halsbanden van zacht leer of van nylon, voor de waterratten. In huis hebben ze helemaal niks om.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Kells, Aislinn, Finbar en Clancy.
Gebruikersavatar
Desiree
Posts in topic: 2
Berichten: 773
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:58
Honden: 3
Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door Desiree »

Hahaha ik heb gewoon een nep herder. Afbeelding
De Greyhound had ik wel verwacht wegens geen stamboom maar een beetje herder er in had ik nooit zelf kunnen verzinnen.

Vrij van alles , alleen drager van het balt thigh syndrome(als ik het goed begrepen heb)en een coi van 8%

Blij met de uitslag, het is gewoon een gezond jong.Afbeelding
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 15
Berichten: 11310
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door EchoMira »

Desiree schreef: 07 jul 2023, 23:05 Hahaha ik heb gewoon een nep herder. Afbeelding
Vrij van alles , alleen drager van het balt thigh syndrome(als ik het goed begrepen heb)en een coi van 8%
Precies dat is mira ook. Lijder zelfs aan het kalebillensyndroom.
Dat is echt puur cosmetisch en een whippet was al geen stalhond die het leuk vindt om bij zonsopgang te huilen.
Als je dat erg vindt wil je geen whippet.
Gebruikersavatar
Desiree
Posts in topic: 2
Berichten: 773
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:58
Honden: 3
Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door Desiree »


EchoMira schreef:
Desiree schreef: 07 jul 2023, 23:05 Hahaha ik heb gewoon een nep herder. Afbeelding
Vrij van alles , alleen drager van het balt thigh syndrome(als ik het goed begrepen heb)en een coi van 8%
Precies dat is mira ook. Lijder zelfs aan het kalebillensyndroom.
Dat is echt puur cosmetisch en een whippet was al geen stalhond. Als je dat erg vind wil je geen whippet.
Met die herder genen kan ik hem nu wel aanmelden als drugs hond. De kop heeft hij er alvast voor.

Voor alsnog heeft hij geen kale dijen maar dik behaard zijn ze ook niet. Zolang het alleen maar voor de mooi is boeit het me niks.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 15
Berichten: 11310
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Embark/Wisdom Paneltopic

Bericht door EchoMira »

Het bald thigh syndrome kan Echo formeel niet hebben maar ik zie het wel. Hahaha.
Het maakt niet uit. Het moet geen kenmerk worden maar als het voor powder puffs goed genoeg is dan kan het met een terrierlurchertje ook wel.

Jasjes graag. Dat weet toch iedereen als ze een kale hond zien?
Eind oktober is Mira klaar hoor.
Mira heeft dan liever een slaapzak die ik over de schouder draag als een boef uit de donald duck.
Dat is echt zo'n kwaad kijkende kuttenlikker in de lift. :dunno:

Type hou je toch wel. Urker Annie met haar zus en dochter Sigrid en Thea Pierema. Daar hoef je niet voor langs de fokadviescommissie.
Plaats reactie