Boze hond

Gebruikersavatar
Lothian
Posts in topic: 10
Berichten: 3902
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:32
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Re: Boze hond

Bericht door Lothian »

Goed bezig zeg :ok:
Afbeelding
Gebruikersavatar
katerke
Posts in topic: 1
Berichten: 1097
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:02

Re: Boze hond

Bericht door katerke »

Wat een mooie vooruitgang . Goed bezig.
Afbeelding
Isabel
Posts in topic: 59
Berichten: 250
Lid geworden op: 17 jul 2022, 18:21

Re: Boze hond

Bericht door Isabel »

Zamunda schreef: 22 okt 2022, 22:19
Isabel schreef: 22 okt 2022, 15:13
Zamunda schreef: 21 okt 2022, 22:40 Zo, dat is een eind rijden zeg. Gelukkig is het het waard en leren jullie veel. Die box, wat moet ik me voorstellen bij de grootte ervan? Ik zie nu een paardenbox voor me maar het zal wel groter zijn denk ik?
Ik vind het meer een zeecontainer😁
Oh dat voelt wel wat opgesloten maar dat is misschien ook juist wel even de bedoeling.
Dat 'opgesloten' zijn maakt het juist zo fijn en een unieke trainingslocatie. Volgen mij is dat nergens anders zo.

Wat het zo fijn maakt is dat een ieder echt bezig is met zijn eigen hond. Zonder de extra prikkels van elkaar zien.
Natuurlijk horen en ruiken ze elkaar maar die visuele stimulans blijft uit dus makkelijker te sturen.

Bijvoorbeeld als er iemand zijn box uit mag moet de rest aandacht vragen van zijn hond en in een hoek gaan staan.

Dan wordt er niet (of nauwelijks) uitgevallen en een mooie oefening om of met je hond weg te kunnen lopen of je eigen hond weg te houden van een lastige prikkel.

Ik heb daar geen mensen gezien met labjes of cocker spaniels, wel cc's, buitenlandse berghonden, vizla's, rhodesians. Buiten mijn groep ook de andere zware jongens en pittige meiden😎.

Wat mij betreft een ideale leeromgeving.
Isabel
Posts in topic: 59
Berichten: 250
Lid geworden op: 17 jul 2022, 18:21

Re: Boze hond

Bericht door Isabel »

Een update, voor wie het leuk vind om te lezen.
Vandaag na een pauze bij het mtc weer gestart met de volgende lessen.

Toen hij door had dat we naar school gingen was mattie hartstikke enthousiast. Dat ging uiteraard gepaard met een paar hevige blaf partijen in de auto bij aankomst en zien van de andere honden en eigenaren. De grote leonberger triggerde hem enorm.
Maar toen wij de auto uit mochten kon ik hem netjes aan lijn en halsband naar de box laten lopen. Zonder toestanden. Knap jong.

Tijdens de les super aandacht en veel lol voor ons beiden.

De uitdaging lag voor ons in de hond los voor het hek. En dan de aandacht terug vragen terwijl ze met een speelgoedhond vanachter een container vandaan kwamen.

Eerste keer dikke grom en borstel, en met een ben je besodemieterd teruggehaald.

2e en 3e keer bleef hij daar langer in hangen. En dacht ie prima dan maar besodemieterd. Toch eruit kunnen krijgen.

Vier moment is dat hij mensen, de nieuwe juf, die een aantal keer aan het hek heeft gestaan vrijwel geen aandacht gaf of er super makkelijk bij terug te roepen was.

We hebben weer genoten vandaag.
To be continued..
Gebruikersavatar
Teckeltoos
Posts in topic: 2
Berichten: 2432
Lid geworden op: 01 dec 2021, 12:27
Locatie: Friesland
Honden: 1
Welke: Teckel

Re: Boze hond

Bericht door Teckeltoos »

Wat een leuke update :ok:
Afbeelding
Gebruikersavatar
SuzanneS
Posts in topic: 3
Berichten: 695
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:04

Re: Boze hond

Bericht door SuzanneS »

Fijn! Voor hem ook genieten, gewoon ontspannen de wereld in kunnen.
ranetje
Posts in topic: 13
Berichten: 4820
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Boze hond

Bericht door ranetje »

Leuke update :ok:
Blijven vertellen hoor!
Afbeelding
ZorroMax
Posts in topic: 5
Berichten: 149
Lid geworden op: 13 sep 2021, 19:02

Re: Boze hond

Bericht door ZorroMax »

Wat fijn dat het weer zo goed gaat !
blondie
Posts in topic: 19
Berichten: 2667
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Boze hond

Bericht door blondie »

Heeft die school ook een link met uitleg over de manier van trainen? Ben zo benieuwd hoe ik die boxen bijvoorbeeld moet zien.
Top update trouwens.

Zit nu op trainingen waar absoluut niet met dwang of wat intimiderends getraind mag worden, wat ik soms wat lastig vind want blijkbaar ben ik nogal een driller :roll: en werk ik onbewust ook enorm veel met mijn lichaam als ik merk dat de hond geen aandacht voor me heeft.
En ook ik ben soms meer van de "ben jij besodemieterd!" als er écht iets scheef gaat, maar vind bij bepaalde type honden dat dat soms gewoon nodig is, zeker bij herplaatsers die vanuit ingesleten gedrag een bepaalde manier van reageren die succes had zijn gaan uitvoeren.

Ombuigen is altijd fijn, maar soms is een helder nee (vind ik) duidelijker voor een hond als ze dusdanig gedrag vertonen dat het link kan worden voor andere mensen en of dieren.

Kun je dan ook toelichten hoe je dit "2e en 3e keer bleef hij daar langer in hangen. En dacht ie prima dan maar besodemieterd. Toch eruit kunnen krijgen." uiteindelijk toch voor elkaar hebt gekregen toen hij dus wat langer erin bleef hangen?
Isabel
Posts in topic: 59
Berichten: 250
Lid geworden op: 17 jul 2022, 18:21

Re: Boze hond

Bericht door Isabel »

blondie schreef: 12 mar 2023, 13:27 Heeft die school ook een link met uitleg over de manier van trainen? Ben zo benieuwd hoe ik die boxen bijvoorbeeld moet zien.
Top update trouwens.

Zit nu op trainingen waar absoluut niet met dwang of wat intimiderends getraind mag worden, wat ik soms wat lastig vind want blijkbaar ben ik nogal een driller :roll: en werk ik onbewust ook enorm veel met mijn lichaam als ik merk dat de hond geen aandacht voor me heeft.
En ook ik ben soms meer van de "ben jij besodemieterd!" als er écht iets scheef gaat, maar vind bij bepaalde type honden dat dat soms gewoon nodig is, zeker bij herplaatsers die vanuit ingesleten gedrag een bepaalde manier van reageren die succes had zijn gaan uitvoeren.

Ombuigen is altijd fijn, maar soms is een helder nee (vind ik) duidelijker voor een hond als ze dusdanig gedrag vertonen dat het link kan worden voor andere mensen en of dieren.

Kun je dan ook toelichten hoe je dit "2e en 3e keer bleef hij daar langer in hangen. En dacht ie prima dan maar besodemieterd. Toch eruit kunnen krijgen." uiteindelijk toch voor elkaar hebt gekregen toen hij dus wat langer erin bleef hangen?
Je kan zoeken naar de website van het molosser trainings center in Lelystad. Ze hebben volgens mij ook facebook en nog wat van die hippe dingen😅.

Toen, of als, Mattie niet op stem reageert stap ik 1. zelf naar voren en vraag aandacht met mijn hand voor zijn gezicht en neem hem er zo mee uit.
Lukt dat ook niet dan help ik iets meer door hem 2. aan te raken (bv ff op zijn schouder) en een 'KLAAR' dan met die herwonnen aandacht en koek en yes yes terug mee te nemen achterin de box en daar de focus op mij houden.
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 4
Berichten: 3457
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: Boze hond

Bericht door Crutz »

Isabel schreef:
blondie schreef: 12 mar 2023, 13:27 Heeft die school ook een link met uitleg over de manier van trainen? Ben zo benieuwd hoe ik die boxen bijvoorbeeld moet zien.
Top update trouwens.

Zit nu op trainingen waar absoluut niet met dwang of wat intimiderends getraind mag worden, wat ik soms wat lastig vind want blijkbaar ben ik nogal een driller :roll: en werk ik onbewust ook enorm veel met mijn lichaam als ik merk dat de hond geen aandacht voor me heeft.
En ook ik ben soms meer van de "ben jij besodemieterd!" als er écht iets scheef gaat, maar vind bij bepaalde type honden dat dat soms gewoon nodig is, zeker bij herplaatsers die vanuit ingesleten gedrag een bepaalde manier van reageren die succes had zijn gaan uitvoeren.

Ombuigen is altijd fijn, maar soms is een helder nee (vind ik) duidelijker voor een hond als ze dusdanig gedrag vertonen dat het link kan worden voor andere mensen en of dieren.

Kun je dan ook toelichten hoe je dit "2e en 3e keer bleef hij daar langer in hangen. En dacht ie prima dan maar besodemieterd. Toch eruit kunnen krijgen." uiteindelijk toch voor elkaar hebt gekregen toen hij dus wat langer erin bleef hangen?
Je kan zoeken naar de website van het molosser trainings center in Lelystad. Ze hebben volgens mij ook facebook en nog wat van die hippe dingenAfbeelding.

Toen, of als, Mattie niet op stem reageert stap ik 1. zelf naar voren en vraag aandacht met mijn hand voor zijn gezicht en neem hem er zo mee uit.
Lukt dat ook niet dan help ik iets meer door hem 2. aan te raken (bv ff op zijn schouder) en een 'KLAAR' dan met die herwonnen aandacht en koek en yes yes terug mee te nemen achterin de box en daar de focus op mij houden.

Een linkje plaatsen is toch wel zo makkelijk ;-)

Wat ik bijzonder vind is dat je gedurende de sessie meer moet ingrijpen.
En ja, vermoeidheid, emmertje vol etc. Maar zijn de stappen voor hem dan niet gewoon te groot.
Isabel
Posts in topic: 59
Berichten: 250
Lid geworden op: 17 jul 2022, 18:21

Re: Boze hond

Bericht door Isabel »

Met alle liefde plaats ik een linkje maar ik weet niet hoe dat moet.

Het ingrijpen verder tijdens deze les was alleen gericht op de speelgoedhond.
Kort daarop is een, voor mattie, nieuw mens twee keer tot aan het hek gelopen waarbij hij (tot mijn verbazing) heel netjes zijn aandacht bij mij hield en ik weinig spanning bij hem zag.
Isabel
Posts in topic: 59
Berichten: 250
Lid geworden op: 17 jul 2022, 18:21

Re: Boze hond

Bericht door Isabel »

Crutz schreef: 13 mar 2023, 14:39
Isabel schreef:
blondie schreef: 12 mar 2023, 13:27 Heeft die school ook een link met uitleg over de manier van trainen? Ben zo benieuwd hoe ik die boxen bijvoorbeeld moet zien.
Top update trouwens.

Zit nu op trainingen waar absoluut niet met dwang of wat intimiderends getraind mag worden, wat ik soms wat lastig vind want blijkbaar ben ik nogal een driller :roll: en werk ik onbewust ook enorm veel met mijn lichaam als ik merk dat de hond geen aandacht voor me heeft.
En ook ik ben soms meer van de "ben jij besodemieterd!" als er écht iets scheef gaat, maar vind bij bepaalde type honden dat dat soms gewoon nodig is, zeker bij herplaatsers die vanuit ingesleten gedrag een bepaalde manier van reageren die succes had zijn gaan uitvoeren.

Ombuigen is altijd fijn, maar soms is een helder nee (vind ik) duidelijker voor een hond als ze dusdanig gedrag vertonen dat het link kan worden voor andere mensen en of dieren.

Kun je dan ook toelichten hoe je dit "2e en 3e keer bleef hij daar langer in hangen. En dacht ie prima dan maar besodemieterd. Toch eruit kunnen krijgen." uiteindelijk toch voor elkaar hebt gekregen toen hij dus wat langer erin bleef hangen?
Je kan zoeken naar de website van het molosser trainings center in Lelystad. Ze hebben volgens mij ook facebook en nog wat van die hippe dingenAfbeelding.

Toen, of als, Mattie niet op stem reageert stap ik 1. zelf naar voren en vraag aandacht met mijn hand voor zijn gezicht en neem hem er zo mee uit.
Lukt dat ook niet dan help ik iets meer door hem 2. aan te raken (bv ff op zijn schouder) en een 'KLAAR' dan met die herwonnen aandacht en koek en yes yes terug mee te nemen achterin de box en daar de focus op mij houden.

Een linkje plaatsen is toch wel zo makkelijk ;-)

Wat ik bijzonder vind is dat je gedurende de sessie meer moet ingrijpen.
En ja, vermoeidheid, emmertje vol etc. Maar zijn de stappen voor hem dan niet gewoon te groot.
Bedoel je dan dat ik na een succesvolle oefening beter kan stoppen als ik merk dat hij het lastig vindt?
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 4
Berichten: 3457
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: Boze hond

Bericht door Crutz »

Isabel schreef:
Crutz schreef: 13 mar 2023, 14:39
Isabel schreef: Je kan zoeken naar de website van het molosser trainings center in Lelystad. Ze hebben volgens mij ook facebook en nog wat van die hippe dingenAfbeelding.

Toen, of als, Mattie niet op stem reageert stap ik 1. zelf naar voren en vraag aandacht met mijn hand voor zijn gezicht en neem hem er zo mee uit.
Lukt dat ook niet dan help ik iets meer door hem 2. aan te raken (bv ff op zijn schouder) en een 'KLAAR' dan met die herwonnen aandacht en koek en yes yes terug mee te nemen achterin de box en daar de focus op mij houden.

Een linkje plaatsen is toch wel zo makkelijk ;-)

Wat ik bijzonder vind is dat je gedurende de sessie meer moet ingrijpen.
En ja, vermoeidheid, emmertje vol etc. Maar zijn de stappen voor hem dan niet gewoon te groot.
Bedoel je dan dat ik na een succesvolle oefening beter kan stoppen als ik merk dat hij het lastig vindt?
Dat is aan je trainer om tijdig in te grijpen. Die staat er bij en ziet de combinatie.
Maar zoals jij omschrijft dat sessie 2 slechter wordt en sessie 3 nog slechter (slechter is meer hulp nodig) dan leest dat voor mij als overvraagd
Gebruikersavatar
Budkes
Posts in topic: 2
Berichten: 675
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:42
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Re: Boze hond

Bericht door Budkes »

https://www.molossertrainingcenter.nl/

Ik zou als ik jou was gewoon de trainingen volgen bij het MTC en de vragen die je hebt bij hen neerleggen. Wenda weet heel goed waar ze mee bezig is. :ok:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 4
Berichten: 3457
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: Boze hond

Bericht door Crutz »

Budkes schreef:https://www.molossertrainingcenter.nl/

Ik zou als ik jou was gewoon de trainingen volgen bij het MTC en de vragen die je hebt bij hen neerleggen. Wenda weet heel goed waar ze mee bezig is. :ok:
Thanks en ja dat inderdaad. Al ken ik ze niet. Zij zijn aanwezig en zien wat er gebeurd tijdens de training.

Wat ik hier boven al schrijf. Mijn reactie is enkel op hoe TS het omschrijft en dat kan al anders zijn dan wat er in werkelijkheid gebeurd.
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 4
Berichten: 3457
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: Boze hond

Bericht door Crutz »

Mooie opzet. Ook heel anders dan dat ik verwacht had vanuit de omschrijving. Ruimer binnen de box

Afbeelding
Isabel
Posts in topic: 59
Berichten: 250
Lid geworden op: 17 jul 2022, 18:21

Re: Boze hond

Bericht door Isabel »

Budkes schreef: 16 mar 2023, 07:26 https://www.molossertrainingcenter.nl/

Ik zou als ik jou was gewoon de trainingen volgen bij het MTC en de vragen die je hebt bij hen neerleggen. Wenda weet heel goed waar ze mee bezig is. :ok:
Fijn dat je een link geplaatst hebt, thx.

Ik zal mijn vragen idd gewoon daar stellen. Kans is groot dat ik gewoon te laat ben met aandacht vragen bijvoorbeeld. En dat kunnen ze daar prima zien als we in actie zijn😅
Isabel
Posts in topic: 59
Berichten: 250
Lid geworden op: 17 jul 2022, 18:21

Re: Boze hond

Bericht door Isabel »

Crutz schreef: 16 mar 2023, 07:57 Mooie opzet. Ook heel anders dan dat ik verwacht had vanuit de omschrijving. Ruimer binnen de box

Afbeelding
Het is echt een super fijne plek om te trainen!
blondie
Posts in topic: 19
Berichten: 2667
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Boze hond

Bericht door blondie »

Isabel schreef: 16 mar 2023, 14:44
Budkes schreef: 16 mar 2023, 07:26 https://www.molossertrainingcenter.nl/

Ik zou als ik jou was gewoon de trainingen volgen bij het MTC en de vragen die je hebt bij hen neerleggen. Wenda weet heel goed waar ze mee bezig is. :ok:
Fijn dat je een link geplaatst hebt, thx.

Ik zal mijn vragen idd gewoon daar stellen. Kans is groot dat ik gewoon te laat ben met aandacht vragen bijvoorbeeld. En dat kunnen ze daar prima zien als we in actie zijn😅
Uiteraard vragen bij je trainers neerleggen, maar graag hier ook je belevenissen en ervaring opschrijven, zelf vind ik dat heel interessant om te lezen eerlijkk gezegd.
Ik had zelf dan vragen want volgens mij stelde je zelf niet eens vragen maar vanuit mijn vraag en vanuit een vraag/opmerking van Crutz reageerde je.
Dat is toch ook soms waar een forum fijn voor is? Ik zit nu met oetsjiekoetsjie honden op school, maar ik lees ook graag hoe bij minder makkelijke honden of herplaatsers goede trainingen worden gegeven waarbij soms anders moet worden gereageerd op bepaald al dan niet ingesleten gedrag.

Zou het jammer vinden als die vragen en de voortgang van trainingen dan niet meer zouden worden gedeeld, een ander kan ook zichzelf en hond er in herkennen en dan via deze manier bij de juiste hulp terecht komen.
Isabel
Posts in topic: 59
Berichten: 250
Lid geworden op: 17 jul 2022, 18:21

Re: Boze hond

Bericht door Isabel »

Ik blijf wel schrijven hoor, leuk om te lezen dat anderen het leuk of interessant vinden om te lezen. Als iemand, die op zoek is, door dit topic bij het mtc terecht komt is dat super fijn.
Ik heb voordat ik hun vond (via tips hier) ook GT's benaderd. Wat een gedoe en verkeerde sturing, zonder de hond gezien te hebben direct het advies te castreren bijvoorbeeld.
ranetje
Posts in topic: 13
Berichten: 4820
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Boze hond

Bericht door ranetje »

Isabel schreef: 17 mar 2023, 16:34 Ik blijf wel schrijven hoor, leuk om te lezen dat anderen het leuk of interessant vinden om te lezen. Als iemand, die op zoek is, door dit topic bij het mtc terecht komt is dat super fijn.
Ik heb voordat ik hun vond (via tips hier) ook GT's benaderd. Wat een gedoe en verkeerde sturing, zonder de hond gezien te hebben direct het advies te castreren bijvoorbeeld.
:80:
Afbeelding
S.V.
Posts in topic: 2
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 sep 2021, 03:53

Re: Boze hond

Bericht door S.V. »

tja tuurlijk gedrag zit in ballen he, :mrgreen:
Afbeelding
Isabel
Posts in topic: 59
Berichten: 250
Lid geworden op: 17 jul 2022, 18:21

Re: Boze hond

Bericht door Isabel »

:lol1:
S.V. schreef: 18 mar 2023, 01:52 tja tuurlijk gedrag zit in ballen he, :mrgreen:
Ik ben erg blij dat ik daar niet ben ingetrapt.
Bij het Mtc werd ook bevestigd dat zo'n angstige hond castreren niet verstandig is.
Maar ik denk dat veel mensen zo'n 'quick fix' wel prettiger vinden klinken dan een band opbouwen en investeren in je hond :ugh:
Rosanne
Posts in topic: 3
Berichten: 2142
Lid geworden op: 13 sep 2021, 07:02
Honden: 1
Welke: Oud Duitse herder

Re: Boze hond

Bericht door Rosanne »

Isabel schreef: 20 mar 2023, 12:28 :lol1:
S.V. schreef: 18 mar 2023, 01:52 tja tuurlijk gedrag zit in ballen he, :mrgreen:
Ik ben erg blij dat ik daar niet ben ingetrapt.
Bij het Mtc werd ook bevestigd dat zo'n angstige hond castreren niet verstandig is.
Maar ik denk dat veel mensen zo'n 'quick fix' wel prettiger vinden klinken dan een band opbouwen en investeren in je hond :ugh:
Nou zeg dat. Ik hoor hier in de buurt ook vaak dat reuen gecastreerd worden, want te druk ( honden die net de puberteit in stappen 😅). Of dan voorkom je dat ze dominant worden. Nou dat is bij de meeste hier ook niet helemaal gelukt. 🤦🏼‍♀️ Zou je ze dan inderdaad toch moeten opvoeden. 😂
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Plaats reactie