Castratie reu en dominant gedrag

Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 12
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Castratie reu en dominant gedrag

Bericht door Cooper »

Hopelijk is dit ook weer een fase.

En ik zal inderdaad heel goed op moeten letten.
ranetje
Posts in topic: 5
Berichten: 4816
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Castratie reu en dominant gedrag

Bericht door ranetje »

malinois schreef: 24 mar 2023, 21:22
Cooper schreef:
malinois schreef: 24 mar 2023, 21:02 Ik krijg meer t idee bij je posts dat hij een beetje aan t "pesten" is ipv dominant. Dus bij een hond waarbij hij merkt dat hij die aankan, dat ie dan gaat bullyen.
Ja, daar heb je een punt. Hoe kan ik dat het beste aanpakken?
Aanlijnen en weglopen. Er wordt niet ge-etterd, wegwezen. Je ziet t vaak gebeuren, op dat moment is t uit met de pret.
Zo doe ik het ook als ik zie dat een van de twee spelende honden het niet meer zo leuk vindt :ok:
Dat zie je snel genoeg.
Vanaf het begin heb ik dergelijk spelen dan direct afgekapt.
Of het mijn hond was of die andere maakt me niets uit.

Een keer een teleurgestelde baas meegemaakt die het jammer vond dat zijn hondje niet verder mocht spelen, terwijl het hondje het bijna in zijn broek deed van ellende omdat Claire achter hem aan holde.
Het was nog geen pesten, maar dat was het zeker geworden als ik het had laten gaan.
Ik kijk altijd of het een gelijkwaardige krachtmeting is en of de honden allebei nog lol hebben.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 12
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Castratie reu en dominant gedrag

Bericht door Cooper »

ranetje schreef: 24 mar 2023, 21:29
malinois schreef: 24 mar 2023, 21:22
Cooper schreef: Ja, daar heb je een punt. Hoe kan ik dat het beste aanpakken?
Aanlijnen en weglopen. Er wordt niet ge-etterd, wegwezen. Je ziet t vaak gebeuren, op dat moment is t uit met de pret.
Zo doe ik het ook als ik zie dat een van de twee spelende honden het niet meer zo leuk vindt :ok:
Dat zie je snel genoeg.
Vanaf het begin heb ik dergelijk spelen dan direct afgekapt.
Of het mijn hond was of die andere maakt me niets uit.

Een keer een teleurgestelde baas meegemaakt die het jammer vond dat zijn hondje niet verder mocht spelen, terwijl het hondje het bijna in zijn broek deed van ellende omdat Claire achter hem aan holde.
Het was nog geen pesten, maar dat was het zeker geworden als ik het had laten gaan.
Ik kijk altijd of het een gelijkwaardige krachtmeting is en of de honden allebei nog lol hebben.
Dat is apart inderdaad. Het is toch de bedoeling dat de pester als eerste uit de situatie gehaald wordt.
Vaak is Cooper het ettertje in deze gevallen. Maar goed, hij zal best een keer de verkeerde tegenkomen :schrik:.
ranetje
Posts in topic: 5
Berichten: 4816
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Castratie reu en dominant gedrag

Bericht door ranetje »

Cooper schreef: 24 mar 2023, 21:35
ranetje schreef: 24 mar 2023, 21:29
malinois schreef: 24 mar 2023, 21:22

Aanlijnen en weglopen. Er wordt niet ge-etterd, wegwezen. Je ziet t vaak gebeuren, op dat moment is t uit met de pret.
Zo doe ik het ook als ik zie dat een van de twee spelende honden het niet meer zo leuk vindt :ok:
Dat zie je snel genoeg.
Vanaf het begin heb ik dergelijk spelen dan direct afgekapt.
Of het mijn hond was of die andere maakt me niets uit.

Een keer een teleurgestelde baas meegemaakt die het jammer vond dat zijn hondje niet verder mocht spelen, terwijl het hondje het bijna in zijn broek deed van ellende omdat Claire achter hem aan holde.
Het was nog geen pesten, maar dat was het zeker geworden als ik het had laten gaan.
Ik kijk altijd of het een gelijkwaardige krachtmeting is en of de honden allebei nog lol hebben.
Dat is apart inderdaad. Het is toch de bedoeling dat de pester als eerste uit de situatie gehaald wordt.
Vaak is Cooper het ettertje in deze gevallen. Maar goed, hij zal best een keer de verkeerde tegenkomen :schrik:.
Die baas dacht dat zijn hondje het reuze leuk vond, terwijl je van mijlenver kon zien dat de schat het vreselijk vond.
Dus ik heb mijn Claire, die dreigde "pester" te worden, weggeroepen.
Dus de pester werd ook hier weggehaald

Als jong hondje kon Claire wel eens doordraaien en dan was het echt niet leuk meer voor een andere hond.
Ik heb overigens geen moment gedacht dat ze dominant was ;)
IK heb dominante honden gehad.
Heerlijk :ok:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 12
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Castratie reu en dominant gedrag

Bericht door Cooper »

Daarom ben ik ook blij met dit forum. Ik heb het waarschijnlijk dus ook verkeerd ingeschat. Het is pestgedrag ipv dominantie.
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 12
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Castratie reu en dominant gedrag

Bericht door Cooper »

Zo'n pestkop vind ik minder lollig :lekkerpuh: maar goed. Daar moet ik korte metten mee maken. Het is inderdaad denk ik wat veel mensen verwarren met dominant zijn. Is dus 100% iets anders als ik dat zo lees. :ok:
Gebruikersavatar
hakunamatata
Posts in topic: 1
Berichten: 940
Lid geworden op: 13 sep 2021, 03:36
Locatie: Vlakbij Leeuwarden
Honden: 2
Welke: Een Eevee en Lizzy
Contacteer:

Re: Castratie reu en dominant gedrag

Bericht door hakunamatata »

Cooper schreef: 24 mar 2023, 21:26 Hopelijk is dit ook weer een fase.

En ik zal inderdaad heel goed op moeten letten.
Door nu in de grijpen of eigenlijk die situaties te voorkomen gaat hij er ook geen succes mee hebben. Dan is de kans groot dat het inderdaad een fase is. Het is nog een jonge hond volop in ontwikkeling.

Bij Eevee heb ik ook lange tijd alleen maar met haar vaste hondenvrienden gewandeld/ afgesproken en heeft ze heel weinig contact gehad met vreemde honden. Met vreemde honden was vaak gewoon geen leuk spel. Dus hoogstens even snuffelenen en weer door. Nu ze volwassen aan het worden is (1,5 jaar) merk ik dat het haar erg goed heeft gedaan. Spel is vaak alleen echt leuk bij honden die elkaar goed kennen en die het spel op elkaar afgestemd hebben. Dat is dus niet met vreemde honden die ze bij een wandeling tegenkomen.
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 1
Berichten: 11143
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Castratie reu en dominant gedrag

Bericht door EchoMira »

Dominantie kun je alleen maar in relatie tot de andere hond zien. Een hond kan geen status in een vacuum hebben, dat is altijd in verhouding tot.
Zo moet je het dus ook zien en benaderen als je er manieren op wil trainen.

Natuurlijk heeft de ene hond meer de neiging dan de andere maar dat maakt het toch nog geen kwestie die je er af kunt knippen.

Je moet je hond gewoon naast kunnen roepen. Dan maakt het ook niet uit of hij de baas wil spelen als hij de ruimte krijgt want die geef je hem gewoon niet.
Mellow

Re: Castratie reu en dominant gedrag

Bericht door Mellow »

Cooper schreef: 24 mar 2023, 21:48 Zo'n pestkop vind ik minder lollig :lekkerpuh: maar goed. Daar moet ik korte metten mee maken. Het is inderdaad denk ik wat veel mensen verwarren met dominant zijn. Is dus 100% iets anders als ik dat zo lees. :ok:
Ik heb hier een pestkop (Daisy) en een dominante hond (Puck).
Tijdens wandelen heb ik 10x liever Puck want er gebeurd nooit wat.
Hij is altijd de stabiele factor, was altijd zoals @Rennendehond Manu in zijn jongere jaren beschreef.
Nu is het bij Puck ook wat minder aan het worden.
Hij wordt een beetje zo'n oud opaatje, ze hebben wel nog respect voor hem maar niet meer zoals in zijn jongere jaren.
Daisy is een ettertje, is een echte pester :schrik: , en als zij gepest wordt komt ze steun zoeken (uithuilen) bij Puck.
Ik kap dat altijd, voor ze/het begint, af en lijn haar aan.
In beide gevallen.
Ze mag niet gepest worden en ik laat haar absoluut niet pesten.
Daisy is nu 9 jaar en dat gedrag zit er dus nog steeds in.
Het komt niet zo vaak meer voor maar dat is dus omdat ik het in de gaten houd en haar uit de situatie haal.
Ik geef haar die ruimte dus niet.
blondie
Posts in topic: 3
Berichten: 2667
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Castratie reu en dominant gedrag

Bericht door blondie »

@Rennendehond Ik denk dat Manu inderdaad een typisch voorbeeld is van een zelfverzekerde reu die zich de kop niet laat gek maken.
Ik heb een aantal honden gezien (reuen) die van nature dit uitstraalden, nooit gezeik nooit gedoe, ze staan er zijn er en klaar. En heerlijk om zo'n zelfverzekerde reu te hebben.

Itan vond ik zo'n reu..zocht even elders om een foto die ik voor ogen had erbij te zoeken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Embleem van Photobucket maar houding is nog wel zichtbaar. Was ook zo'n reu die zich niet liet verleiden tot fysieke confrontaties. Het kon andere honden wel triggeren die houding.
Fabienne
Posts in topic: 1
Berichten: 455
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Castratie reu en dominant gedrag

Bericht door Fabienne »

Mijn vriendin had vroeger een hele zelfverzekerde ridgeback en dat was zo fijn om met hem erbij te wandelen. Zijn voorkomen was al genoeg om andere honden te laten aftaaien zonder dat daar ook maar 1 haartje voor geraakt werd. Ik heb zelf voorheen een pester/ patser gehad en dat was best heel pittig de eerste jaren, toen hij goed en stabiel luisterde ging het beter maar een vol bos was nooit een goed idee enkel alleen al omdat ik er zelf doodmoe van werd.

Nu vindt ik het überhaupt ook niet echt altijd een geslaagd idee om jonge honden van dezelfde leeftijd te laten spelen, ze gaan 9 van de 10x toch kracht meten en echt leuk spel is het dan toch niet. Ik laat Floris ook veel liever met wat oudere honden spelen en natuurlijk probeert hij het wel maar volwassen honden zijn daar over het algemeen toch wat duidelijker in in het afkappen.
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 6
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Castratie reu en dominant gedrag

Bericht door CatnDog »

Maar zelfverzekerd of stabiel is in mijn optiek niet hetzelfde als dominant.
ranetje
Posts in topic: 5
Berichten: 4816
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Castratie reu en dominant gedrag

Bericht door ranetje »

CatnDog schreef: 25 mar 2023, 17:59 Maar zelfverzekerd of stabiel is in mijn optiek niet hetzelfde als dominant.
Wat is jouw definitie van dominant?
Als gedrag
Als karakter
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 3
Berichten: 2667
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Castratie reu en dominant gedrag

Bericht door blondie »

CatnDog schreef: 25 mar 2023, 17:59 Maar zelfverzekerd of stabiel is in mijn optiek niet hetzelfde als dominant.
Dominant vind ik zowel in dagelijks leven als bij honden dat men gaat overheersen om een punt te maken of anderen wat "kleiner" te maken.
Maar een hond met zelfvertrouwen straalt gezag uit en kun je dus als dominant zien als het niet negatief doorvertaald wordt, of verkeerd wordt ingeschat.

Deels vind ik zelfverzekerd bij honden wel degelijk een bepaalde dominantie uitstralen. Manu en misschien kan @Rennendehond wat fotos neerzetten van Manu in combi met wat honden. En als kan ook met de x husky waar mijn reu wat issues mee had in verleden..
Conflict ontstaat als elkaars signalen genegeerd worden, of als men niet akkoord gaat met het signaal wat een ander afgeeft na waarschuwing.

Heb er zelf net ook weer over na lopen denken eerlijk gezegd. Ik durf nog steeds bij Aak dingen niet op beloop te laten, bij de dames wel. Maar eigenlijk doe ik Aak daarmee tekort want hij is geen hond die confrontatie zoekt, maar gaan ze zijn grenzen over dan reageert hij, gaat een ander lopen grommen terwijl deze zelf confrontatie opzoekt dan zal hij niet weglopen.
Ik vind hem dus daarin niet stabiel, maar hij is ook niet dominant.. Maar vanuit zijn onzekerheid en grommen van een ander is hij in mijn ogen niet "stabiel' genoeg om het maar op beloop te laten, nooit gedaan en zal ik nog steeds niet doen.
Bij de dames zie ik daar veel meer balans in.. die zijn ook niet onderdanig, maar zijn eerder geneigd om weg te lopen van situatie dan onze reu (denk ik.. omdat ik het domweg nooit zover laat komen.. nog steeds niet._)
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 6
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Castratie reu en dominant gedrag

Bericht door CatnDog »

ranetje schreef: 25 mar 2023, 18:22
CatnDog schreef: 25 mar 2023, 17:59 Maar zelfverzekerd of stabiel is in mijn optiek niet hetzelfde als dominant.
Wat is jouw definitie van dominant?
Als gedrag
Als karakter
Net zoals EchoMira schreef: in verhouding tot de ander. Dus een hogere positie in willen nemen dan de ander en dit ook uitstralen.
En in gedrag: dominant of dominerend gedrag.
Een voorbeeld over een andere hond heen gaan staan. Op een andere hond rijden kan ook (hoeft niet natuurlijk, kan ook allerlei andere redenen hebben). Ik denk dat patsen ook gedrag is dat een hogere positie wil uitstralen, terwijl daar wel degelijk onzekerheid achter kan zitten. Een onderdanige hond patst vermoedelijk niet snel, die zal zich eerder kleiner/onzichtbaar willen maken. Rondlopen met een uitstraling van 'hier ben ik'. Nog een voorbeeld: markeergedrag.

Dominantie en agressie vind ik ook totaal verschillende dingen trouwens.
Laatst gewijzigd door CatnDog op 25 mar 2023, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 6
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Castratie reu en dominant gedrag

Bericht door CatnDog »

blondie schreef: 25 mar 2023, 18:23
CatnDog schreef: 25 mar 2023, 17:59 Maar zelfverzekerd of stabiel is in mijn optiek niet hetzelfde als dominant.
Dominant vind ik zowel in dagelijks leven als bij honden dat men gaat overheersen om een punt te maken of anderen wat "kleiner" te maken.
Maar een hond met zelfvertrouwen straalt gezag uit en kun je dus als dominant zien als het niet negatief doorvertaald wordt, of verkeerd wordt ingeschat.

Deels vind ik zelfverzekerd bij honden wel degelijk een bepaalde dominantie uitstralen. Manu en misschien kan @Rennendehond wat fotos neerzetten van Manu in combi met wat honden. En als kan ook met de x husky waar mijn reu wat issues mee had in verleden..
Conflict ontstaat als elkaars signalen genegeerd worden, of als men niet akkoord gaat met het signaal wat een ander afgeeft na waarschuwing.

Heb er zelf net ook weer over na lopen denken eerlijk gezegd. Ik durf nog steeds bij Aak dingen niet op beloop te laten, bij de dames wel. Maar eigenlijk doe ik Aak daarmee tekort want hij is geen hond die confrontatie zoekt, maar gaan ze zijn grenzen over dan reageert hij, gaat een ander lopen grommen terwijl deze zelf confrontatie opzoekt dan zal hij niet weglopen.
Ik vind hem dus daarin niet stabiel, maar hij is ook niet dominant.. Maar vanuit zijn onzekerheid en grommen van een ander is hij in mijn ogen niet "stabiel' genoeg om het maar op beloop te laten, nooit gedaan en zal ik nog steeds niet doen.
Bij de dames zie ik daar veel meer balans in.. die zijn ook niet onderdanig, maar zijn eerder geneigd om weg te lopen van situatie dan onze reu (denk ik.. omdat ik het domweg nooit zover laat komen.. nog steeds niet._)
Helemaal mee eens. Een dominante hond kan inderdaad ook prima gezag uitstralen zonder te domineren. Maar een dominante hond kan ook juist andere honden neerpinnen etc. En daar speelt zelfverzekerheid wel een rol. Maar dat is dus niet de dominantie zelf. Het klinkt een beetje vaag, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :LOL:
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 3
Berichten: 2734
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Castratie reu en dominant gedrag

Bericht door Diana »

Een onzekere hond kan net zo goed geldingsdrang hebben. Dat maakt hij zich niet onzichtbaar, maar gaat aftasten, gaat kijken wie hij misschien wél kan domineren, meestal met veel bluf en praatjes. Maar als dat wat oplevert, wordt dat natuurlijk een succesvolle strategie.
Honden die zo'n natuurlijke dominantie hebben zoals Manu, hebben dat niet nodig, het is bij een ontmoeting meteen duidelijk wie in die situatie de zelfverzekerde reu is. Dat is uitstraling, lichaamstaal, zelfverzekerdheid in combinatie met een ontspannen en zelfbewuste houding. Alleen bij andere honden van hetzelfde kaliber kan dat een issue zijn.

Er is natuurlijk ook een nuanceverschil tussen dominant gedrag vertonen en dominant zijn. Elke hond, ook een onderdanige hond, kan (bijvoorbeeld bij een nóg meer onderdanige hond) dominant gedrag vertonen. Een hond die ten opzichte van zo'n beetje álle honden dominant is, noem ik een dominante hond.

Ik noem Mila wel eens bazig, zij gedraagt zich ook graag dominant als ze er de kans voor krijgt en veel honden geven haar die kans ook. Toch vind ik haar geen prototype dominante hond. Dat vindt zij zelf ook niet, want ze heeft het feilloos door als we er wel zo één tegenkomen. Bijvoorbeeld een malamuteteef in Nijmegen, dat was zo'n écht dominante hond, die had zo'n aura dat alle honden zich direct onderdanig gedroegen ten opzichte van haar, en bij haar was Mila meteen poeslief. Mila weet precies bij welke hond ze wel overwicht heeft en bij welke hond ze mentaal toch echt wat tekort komt op dat gebied.
Mijn andere honden hebben helemaal geen interesse in de baas spelen over andere honden. Natuurlijk vertonen ze in hun dagelijkse interacties ten opzichte van elkaar ook wel eens dominant of onderdanig gedrag, maar dat wisselt per situatie en gebeurt ook totaal niet in de mate waarin mijn andere honden ten opzichte van Mila onderdanig gedrag vertonen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 6
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Castratie reu en dominant gedrag

Bericht door CatnDog »

Diana schreef: 25 mar 2023, 18:52 Er is natuurlijk ook een nuanceverschil tussen dominant gedrag vertonen en dominant zijn. Elke hond, ook een onderdanige hond, kan (bijvoorbeeld bij een nóg meer onderdanige hond) dominant gedrag vertonen. Een hond die ten opzichte van zo'n beetje álle honden dominant is, noem ik een dominante hond.
Dat vind ik mooi beschreven. Zo zie ik het ook.

Misschien moeten we de begrippen 'geldingsdrang' (het neigen naar/willen verwerven van) en dominantie (het zijn/innemen van de daadwerkelijke positie) uit elkaar halen.
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 3
Berichten: 2734
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Castratie reu en dominant gedrag

Bericht door Diana »

CatnDog schreef: 25 mar 2023, 18:59
Diana schreef: 25 mar 2023, 18:52 Er is natuurlijk ook een nuanceverschil tussen dominant gedrag vertonen en dominant zijn. Elke hond, ook een onderdanige hond, kan (bijvoorbeeld bij een nóg meer onderdanige hond) dominant gedrag vertonen. Een hond die ten opzichte van zo'n beetje álle honden dominant is, noem ik een dominante hond.
Dat vind ik mooi beschreven. Zo zie ik het ook.

Misschien moeten we de begrippen 'geldingsdrang' (het neigen naar/willen verwerven van) en dominantie (het zijn/innemen van de daadwerkelijke positie) uit elkaar halen.
Ja, ik vind dat ook twee andere dingen: geldingsdrang en daadwerkelijk dominant zijn, maar vaak wordt over honden met veel geldingsdrang gezegd: 'zoooo, die is dominant!'. In veel gevallen schuilt onder dat gedrag een toch wel wat onzekere hond die heel erg aan het aftasten is of aan het uitproberen hoe ver hij kan gaan, hoe de verhoudingen liggen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 6
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Castratie reu en dominant gedrag

Bericht door CatnDog »

Diana schreef: 25 mar 2023, 19:34
CatnDog schreef: 25 mar 2023, 18:59
Diana schreef: 25 mar 2023, 18:52 Er is natuurlijk ook een nuanceverschil tussen dominant gedrag vertonen en dominant zijn. Elke hond, ook een onderdanige hond, kan (bijvoorbeeld bij een nóg meer onderdanige hond) dominant gedrag vertonen. Een hond die ten opzichte van zo'n beetje álle honden dominant is, noem ik een dominante hond.
Dat vind ik mooi beschreven. Zo zie ik het ook.

Misschien moeten we de begrippen 'geldingsdrang' (het neigen naar/willen verwerven van) en dominantie (het zijn/innemen van de daadwerkelijke positie) uit elkaar halen.
Ja, ik vind dat ook twee andere dingen: geldingsdrang en daadwerkelijk dominant zijn, maar vaak wordt over honden met veel geldingsdrang gezegd: 'zoooo, die is dominant!'. In veel gevallen schuilt onder dat gedrag een toch wel wat onzekere hond die heel erg aan het aftasten is of aan het uitproberen hoe ver hij kan gaan, hoe de verhoudingen liggen.
Ja, precies. Die geldingsdrang zie je juist weer naar boven komen onder vreemde honden/honden die elkaar niet kennen. Terwijl je in vaste roedels of groepen bekende honden juist kan zien hoe de rollen daadwerkelijk verdeeld zijn.
Dan nog liggen die niet voor altijd vast en kunnen de verhoudingen ook fluide zijn in bepaalde situaties.
ranetje
Posts in topic: 5
Berichten: 4816
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Castratie reu en dominant gedrag

Bericht door ranetje »

CatnDog schreef: 25 mar 2023, 18:35
ranetje schreef: 25 mar 2023, 18:22
CatnDog schreef: 25 mar 2023, 17:59 Maar zelfverzekerd of stabiel is in mijn optiek niet hetzelfde als dominant.
Wat is jouw definitie van dominant?
Als gedrag
Als karakter
Net zoals EchoMira schreef: in verhouding tot de ander. Dus een hogere positie in willen nemen dan de ander en dit ook uitstralen.
En in gedrag: dominant of dominerend gedrag.
Een voorbeeld over een andere hond heen gaan staan. Op een andere hond rijden kan ook (hoeft niet natuurlijk, kan ook allerlei andere redenen hebben). Ik denk dat patsen ook gedrag is dat een hogere positie wil uitstralen, terwijl daar wel degelijk onzekerheid achter kan zitten. Een onderdanige hond patst vermoedelijk niet snel, die zal zich eerder kleiner/onzichtbaar willen maken. Rondlopen met een uitstraling van 'hier ben ik'. Nog een voorbeeld: markeergedrag.

Dominantie en agressie vind ik ook totaal verschillende dingen trouwens.
Dominerend gedrag is wat anders dan dominant zijn.
Bovendien, wat dominerend gedrag wordt genoemd kan ook gewoon een uitnodiging zijn tot spelen (bijv. poot op rug andere hond).
Het heeft dan zelfs niets te maken met zich dominerend gedragen.
Arvid van Putten legt dat wel leuk uit vind ik.
Afbeelding
Gebruikersavatar
sabine
Site Admin
Posts in topic: 1
Berichten: 2050
Lid geworden op: 10 sep 2021, 13:56
Locatie: Oosterhout
Honden: 2
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Re: Castratie reu en dominant gedrag

Bericht door sabine »

Karel is best wel een lulletje, maar als hij een hond tegenkomt die hij 'aankan' in zijn ogen dan wil ie ook best een beetje stoer doen. Terwijl ie inderdaad bij een type Manu snel een graspol zoekt om heel druk mee te zijn als die hond passeert. Hij is overigens wel sociaal en hij heeft nog nooit gevochten, maar met de jaren wordt ie wel serieuzer. Toen ie jong was vond ie alle andere honden leuk, maar nu heeft ie de levenservaring dat sommige jonge reuen een beetje tegen hem opkijken en dan voelt ie zich helemaal de man. Ik zou hem absoluut geen dominant type noemen en zelfverzekerd is ie ook totaal niet, maar als je hem soms ziet in interactie met andere reuen zou je dat best kunnen denken. Het is heel situatiegebonden. DIt is een beetje wat Diana ook zegt
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 3
Berichten: 2734
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Castratie reu en dominant gedrag

Bericht door Diana »

ranetje schreef: 26 mar 2023, 15:36
CatnDog schreef: 25 mar 2023, 18:35
ranetje schreef: 25 mar 2023, 18:22
Wat is jouw definitie van dominant?
Als gedrag
Als karakter
Net zoals EchoMira schreef: in verhouding tot de ander. Dus een hogere positie in willen nemen dan de ander en dit ook uitstralen.
En in gedrag: dominant of dominerend gedrag.
Een voorbeeld over een andere hond heen gaan staan. Op een andere hond rijden kan ook (hoeft niet natuurlijk, kan ook allerlei andere redenen hebben). Ik denk dat patsen ook gedrag is dat een hogere positie wil uitstralen, terwijl daar wel degelijk onzekerheid achter kan zitten. Een onderdanige hond patst vermoedelijk niet snel, die zal zich eerder kleiner/onzichtbaar willen maken. Rondlopen met een uitstraling van 'hier ben ik'. Nog een voorbeeld: markeergedrag.

Dominantie en agressie vind ik ook totaal verschillende dingen trouwens.
Dominerend gedrag is wat anders dan dominant zijn.
Bovendien, wat dominerend gedrag wordt genoemd kan ook gewoon een uitnodiging zijn tot spelen (bijv. poot op rug andere hond).
Het heeft dan zelfs niets te maken met zich dominerend gedragen.
Arvid van Putten legt dat wel leuk uit vind ik.
Haha, ja, Amoz deed dat vaak. Hier een mooi voorbeeld waaraan je aan het rest van het lichaam kunt zien dat het echt spel is (ontspannen lichaam, bek ontspannen, oren naar achteren, brede kwispel):

Afbeelding

En seconde daarna volgde dit:

Afbeelding

Heel anders dan hier, waarbij de andere reu aan het aftasten was en Amoz daar niet van was gediend:

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 5
Berichten: 4816
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Castratie reu en dominant gedrag

Bericht door ranetje »

Super duidelijke foto's @Diana :ok:
Afbeelding
Plaats reactie