Jacht/ apporteer training

Alle hondensporten passen hier, maar ook wandelvakanties, dogsurvival, spelletjesdagen en activiteiten.
ranetje
Posts in topic: 23
Berichten: 4820
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door ranetje »

Leuk dat voor het apporteren het kwartje gevallen is :ok:
Tijdens het wisselen ben ik ook nooit helemaal gestopt.
Alleen opgelet of mijn pup zelf iets wilde pakken.
pakte ze iets niet dan vroeg ik het ook niet.
Afbeelding
Fabienne
Posts in topic: 16
Berichten: 455
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door Fabienne »

ranetje schreef: 22 jan 2023, 13:20 Leuk dat voor het apporteren het kwartje gevallen is :ok:
Tijdens het wisselen ben ik ook nooit helemaal gestopt.
Alleen opgelet of mijn pup zelf iets wilde pakken.
pakte ze iets niet dan vroeg ik het ook niet.
Zo doe ik het ook. Hij is echt gek op de dummy maar waar hij hem eerst heel enthousiast op pakte ging dat eergisteren echt niet meer ondanks dat hij hem echt wel heel graag wou hebben. Dummy weg en een zacht speeltje er voor terug, dat ging wel. Er zijn nog legio oefeningen die we kunnen doen zonder apport en juist die oefeningen zijn ook heel belangrijk en dat apport komt wel weer, heb kunnen zien dat het er dus echt wel in zit (wat natuurlijk te verwachten was) en dan borduren we daar straks wel weer op verder. Hij doet het verder zo super netjes maar juist omdat hij dingen zo snel en makkelijk oppakt ga ik juist niet te snel met hem, flatcoateds zijn ook snel verveeld dus ik ben wat zuinig met zijn gretigheid
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Posts in topic: 18
Berichten: 1034
Lid geworden op: 13 sep 2021, 09:05

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door ellen en de birmanen »

ik heb Oos ingeschreven voor de clubdiploma dag van de wfrg en de nsdtr op 25 maart. is een thuiswedstrijd. mooie gelegenheid om te kijken waar we staan. ik moet eerlijk zeggen dat Oos het supergoed doet. lijnen van meer dan 50 meter geen probleem, verloren zoek geen probleem. los voorbrengen geen probleem, maar waterkantjes....dat is nog een dingetje. met die vorst ook niet kunnen oefenen.
Gebruikersavatar
Omega
Posts in topic: 15
Berichten: 1185
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:51
Locatie: Achterhoek
Honden: 1
Welke: Nu een echte toller

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door Omega »

Gisterenmorgen weer naar de jachttraining geweest. Geoefend met lijnen lopen, dat gaat aardig goed, nog geen erg grote afstanden.
De trainster had kunststof duiven en kraaien neergezet voor de afleiding, daar moesten ze doorheen om de dummy te halen. Maar je bent een hond voor vogel (eenden)jacht of niet, ze kwam me dus netjes een kunststof kraai brengen. :engel: Die saaie dummy's heeft ze wel gezien. :LOL:

Beetje jammer dat een van de andere honden haar eigen feestje houdt na het oprapen van de dummy, Quinta is daar gevoelig voor. Als ik zelf train gaat het wel goed, maar na het zien van de andere feestende hond vond ze het ook weer een goed idee. :hmmm: We hebben nog wat te trainen..
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 23
Berichten: 4820
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door ranetje »

Omega schreef: 10 feb 2023, 09:09 Gisterenmorgen weer naar de jachttraining geweest. Geoefend met lijnen lopen, dat gaat aardig goed, nog geen erg grote afstanden.
De trainster had kunststof duiven en kraaien neergezet voor de afleiding, daar moesten ze doorheen om de dummy te halen. Maar je bent een hond voor vogel (eenden)jacht of niet, ze kwam me dus netjes een kunststof kraai brengen. :engel: Die saaie dummy's heeft ze wel gezien. :LOL:

Beetje jammer dat een van de andere honden haar eigen feestje houdt na het oprapen van de dummy, Quinta is daar gevoelig voor. Als ik zelf train gaat het wel goed, maar na het zien van de andere feestende hond vond ze het ook weer een goed idee. :hmmm: We hebben nog wat te trainen..
Wat een herkenbaar verhaal :lol1:

Ik heb dat indertijd als volgt opgelost.
Als er een lokstal is neergezet ga ik daar met een hond die daar nog niet mee bekend is eerst doorheen lopen en "vertel" haar dat dat niet iets is om te apporteren,
Dat kan je doen door er door heen te lopen met de hond op volgpositie.
Ze mag aan de duiven of kraaien in de lokstal ruiken om er kennis mee te maken, maar ze mag er niet aankomen.
Dan ga ik midden in de lokstal staan en gooi een dummy buiten de lokstal.
Die mag ze apporteren.
Daarna ga ik voor de lokstal staan en gooi een dummy over de lokstal heen naar de andere kant en die dummy mag weer geapporteerd worden.
Als dat goed gaat en goed is begrepen ga ik pas verder.

Het feestje bouwen ken ik ook. :mrgreen:
In het begin ben je meestal te laat om je eigen hond af te leiden. (Claire was zelf ook nog wel eens van het feestje bouwen :P )
Maar als je weet welke hond een feestje kan gaan bouwen, ga je uit zicht met je hond, of, als dat niet kan doe je een aandachtsoefening.
De hond zit daarbij uiteraard met de rug naar de activiteit.
Ik von d dat best moeilijk, want ik ben altijd ook nieuwsgierig naar wat er wordt uitgespookt door de andere honden, maar concentreren op je eigen hond is dan wel een grote hulp.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Omega
Posts in topic: 15
Berichten: 1185
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:51
Locatie: Achterhoek
Honden: 1
Welke: Nu een echte toller

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door Omega »

We hadden les, zelf heb ik geen lokstal, geen gelegenheid om er doorheen te lopen of om zelf vanuit de lokstal te werken.
We gaan zien hoe ze het verder oppikt bij volgende lessen.

Mijn fout was dat ik wilde kijken hoe de oefening ging, ik had een paar lessen gemist, ik weet dat die hond nog wel eens haar eigen programma heeft. Bij volgende oefeningen heb ik Quinta wel afgeleid maar ze had alweer goede ideeën opgedaan vond ze. :bloos: We hebben alweer wat geoefend, filmpje is van vanmiddag, even wat kortere afstand, maar wel op groter terrein, ging goed al ging ze nog wel even kijken of ze 'm ook bij baasje af kon geven.


Zoeken gaat ook al aardig goed.


(filmpjes zijn wat groot, weet niet hoe ik ze kleiner krijg..)
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 23
Berichten: 4820
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door ranetje »

Van mij hoeven die filmpjes niet kleiner hoor :D
Dat gaat al leuk!
Ze was ondanks even naar de baas toch heel snel bij je.

Ik hoor ook al het territoriumsignaal geloof ik bij het zoeken?
Ik zou het bij een zoek opdracht niet gebruiken.
Wel op een lijn het signaal geven zodra ze bij de dummy is.
Omega schreef:We hadden les, zelf heb ik geen lokstal, geen gelegenheid om er doorheen te lopen of om zelf vanuit de lokstal te werken.
We gaan zien hoe ze het verder oppikt bij volgende lessen.
Vraag het aan je trainster/trainer of je je hond even kan laten kennismaken met de lokstal?
En als je die lokstal ziet staan voor de les en je kan er bij komen kan je misschien ook even zelf iets doen.
Tenzij je dan ruzie krijgt met je trainster? :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
Omega
Posts in topic: 15
Berichten: 1185
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:51
Locatie: Achterhoek
Honden: 1
Welke: Nu een echte toller

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door Omega »

Het fluitsignaal bij het zoeken noemen wij de zoekfluit, moesten we nog intrainen, ook bij de vorige jachttraining met Luna&Balu moesten we dat zo doen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Posts in topic: 18
Berichten: 1034
Lid geworden op: 13 sep 2021, 09:05

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door ellen en de birmanen »

Omega schreef: 12 feb 2023, 19:07 Het fluitsignaal bij het zoeken noemen wij de zoekfluit, moesten we nog intrainen, ook bij de vorige jachttraining met Luna&Balu moesten we dat zo doen.
hoe kan je een fluitsignaal geven als je hond een verloren zoek heeft in een bos? dan zie je toch niet wat je hond doet? dat je een territoriumsignaal geeft op een lijn als hij in de buurt van de dummy is, is oke. maar bij een verloren zoek?
ranetje
Posts in topic: 23
Berichten: 4820
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door ranetje »

ellen en de birmanen schreef: 12 feb 2023, 19:44
Omega schreef: 12 feb 2023, 19:07 Het fluitsignaal bij het zoeken noemen wij de zoekfluit, moesten we nog intrainen, ook bij de vorige jachttraining met Luna&Balu moesten we dat zo doen.
hoe kan je een fluitsignaal geven als je hond een verloren zoek heeft in een bos? dan zie je toch niet wat je hond doet? dat je een territoriumsignaal geeft op een lijn als hij in de buurt van de dummy is, is oke. maar bij een verloren zoek?
Dat is inderdaad wat ik bedoelde, het is een beetje vreemd
Een verloren zoek is iets wat de hond zelf moet oplossen zonder hulp van de voorjager.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Omega
Posts in topic: 15
Berichten: 1185
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:51
Locatie: Achterhoek
Honden: 1
Welke: Nu een echte toller

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door Omega »

ranetje schreef: 12 feb 2023, 20:34
ellen en de birmanen schreef: 12 feb 2023, 19:44
Omega schreef: 12 feb 2023, 19:07 Het fluitsignaal bij het zoeken noemen wij de zoekfluit, moesten we nog intrainen, ook bij de vorige jachttraining met Luna&Balu moesten we dat zo doen.
hoe kan je een fluitsignaal geven als je hond een verloren zoek heeft in een bos? dan zie je toch niet wat je hond doet? dat je een territoriumsignaal geeft op een lijn als hij in de buurt van de dummy is, is oke. maar bij een verloren zoek?
Dat is inderdaad wat ik bedoelde, het is een beetje vreemd
Een verloren zoek is iets wat de hond zelf moet oplossen zonder hulp van de voorjager.
Geen idee verder, oefen wat we opkregen als huiswerk, ik hoor wel waar ze naartoe wil werken verder.
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 23
Berichten: 4820
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door ranetje »

Misschien kan je het eens als vraag stellen bij de training, Omega?
Afbeelding
Fabienne
Posts in topic: 16
Berichten: 455
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door Fabienne »

Lang niks gepost want het apporteren lag een beetje stil. Floris vond het stom dus weer helemaal vanaf 0 begonnen, maakt wel dat hij nu 5 stappen vooruit doet per keer. Het is een laatbloeier en dat geeft niet, we hebben alle tijd. Vanaf volgende week gaan we serieus op les en hopelijk wordt hij dan misschien wat meer wakker. Ik zit wel met hem op een reguliere hondenschool, super leuk aangezien het niet de standaard oefeningen zijn en geen grote groep. Veelal veel tijd en uitleg over pubertijd, prikkel verwerking en hoe ga je daar mee om en in de trant daarvan allemaal leuke actieve oefeningen. Een prima basis ook voor straks in de jacht cursus. Floris laat zien dat hij nu al stabiel kan blijven liggen als er heel veel om hem heen gebeurt en dat vindt ik fijn ook omdat hij bijvoorbeeld dan niet piept, iets wat best een flatcoated dingetje is.
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Posts in topic: 18
Berichten: 1034
Lid geworden op: 13 sep 2021, 09:05

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door ellen en de birmanen »

ellen en de birmanen schreef: 18 nov 2022, 17:02
Fabienne schreef: 18 nov 2022, 12:42
ellen en de birmanen schreef: 18 nov 2022, 12:38 ik doe ook jachttraining met 2 tollers. met 1 zit ik in een groepje en met de jongste heb ik priveles. ik wil nl niet dat die het gegil en gepiep wat haar moeder doet, ook gaat doen.
Ja dat kunnen die tollers goed hé? Maar ben je dan niet bang indien je op wedstrijd staat ze dan juist wel gaat gillen?
nee, want als ze steady is dan gaan we voorzichtig beginnen met 2 andere honden erbij. zo bouwen we het langzaam op. ze hoeft niet met 1 jaar al een C diploma te halen.
dit schreef ik in november. as zaterdag hebben we de clubdiplomadag van de tollers en wfrg en ik heb oos ingeschreven. als ze haar C haalt is ze nog net geen 1 jaar. zondag wordt ze nl 1 jaar :mrgreen:
ik zie het vooral als een oefening om te kijken hoever we staan en waar we aan moeten werken.
ranetje
Posts in topic: 23
Berichten: 4820
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door ranetje »

Succes @ellen en de birmanen :ok:
Afbeelding
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Posts in topic: 18
Berichten: 1034
Lid geworden op: 13 sep 2021, 09:05

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door ellen en de birmanen »

ranetje schreef: 22 mar 2023, 12:10 Succes @ellen en de birmanen :ok:
dank je wel.
Fabienne
Posts in topic: 16
Berichten: 455
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door Fabienne »

Heel veel succes en vooral veel plezier!
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Posts in topic: 18
Berichten: 1034
Lid geworden op: 13 sep 2021, 09:05

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door ellen en de birmanen »

helaas geen C diploma gehaald.
we begonnen met het aangelijnd en los volgen ( A) daar kregen we een 8 voor.
daarna wegzenden en komen op bevel (B) een 10.
daarna kregen we apport uit water (D) een 6. ze liet de dummy vallen en moest eerst even schudden
apport op land een 10 (E)
toen naar de laatste oefening houden van de aangewezen plaats 2 minuten uit zicht (C) een 0. ze kwam na 1,5 minuut van haar plaats af om naar mij toe te gaan.
uiteraard was ik teleurgesteld maar wat een mooi werk heeft ze laten zien. zo rustig en kalm, geen gepiep of geblaf. zo trots op haar dat ze het zo goed heeft gedaan voor zo'n jong hondje.
ranetje
Posts in topic: 23
Berichten: 4820
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door ranetje »

Jammer van de blijfoefening, maar de rest is toch al heel goed gegaan :ok:
Schudden uit water is natuurlijk niet de bedoeling.
Maar met deze temperaturen zijn er toch wel heel wat honden die dat doen.
Claire ook ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Omega
Posts in topic: 15
Berichten: 1185
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:51
Locatie: Achterhoek
Honden: 1
Welke: Nu een echte toller

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door Omega »

Jammer van het blijven, verder heeft ze het netjes gedaan. Komt ongetwijfeld goed, je bent al goed bezig aan de punten te zien.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Posts in topic: 18
Berichten: 1034
Lid geworden op: 13 sep 2021, 09:05

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door ellen en de birmanen »

ranetje schreef: 27 mar 2023, 14:33 Jammer van de blijfoefening, maar de rest is toch al heel goed gegaan :ok:
Schudden uit water is natuurlijk niet de bedoeling.
Maar met deze temperaturen zijn er toch wel heel wat honden die dat doen.
Claire ook ;)
het is iets waar we druk mee bezig zijn, maar het schudden blijft een dingetje.
Omega schreef: 27 mar 2023, 15:57 Jammer van het blijven, verder heeft ze het netjes gedaan. Komt ongetwijfeld goed, je bent al goed bezig aan de punten te zien.
we gaan op zeker in de herkansing maar ik weet nog niet of ik op 15 juli naar oude pekela ga hiervoor.
ranetje
Posts in topic: 23
Berichten: 4820
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door ranetje »

ellen en de birmanen schreef: 27 mar 2023, 16:18
ranetje schreef: 27 mar 2023, 14:33 Jammer van de blijfoefening, maar de rest is toch al heel goed gegaan :ok:
Schudden uit water is natuurlijk niet de bedoeling.
Maar met deze temperaturen zijn er toch wel heel wat honden die dat doen.
Claire ook ;)
het is iets waar we druk mee bezig zijn, maar het schudden blijft een dingetje.
Begin je ook aan de rand van de sloot zodat je haar daar vandaan achteruit lopend kan meenemen (één stap om mee te beginnen) en kan laten zitten zonder dat ze kan schudden?
Afbeelding
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Posts in topic: 18
Berichten: 1034
Lid geworden op: 13 sep 2021, 09:05

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door ellen en de birmanen »

ranetje schreef: 27 mar 2023, 16:22
ellen en de birmanen schreef: 27 mar 2023, 16:18
ranetje schreef: 27 mar 2023, 14:33 Jammer van de blijfoefening, maar de rest is toch al heel goed gegaan :ok:
Schudden uit water is natuurlijk niet de bedoeling.
Maar met deze temperaturen zijn er toch wel heel wat honden die dat doen.
Claire ook ;)
het is iets waar we druk mee bezig zijn, maar het schudden blijft een dingetje.
Begin je ook aan de rand van de sloot zodat je haar daar vandaan achteruit lopend kan meenemen (één stap om mee te beginnen) en kan laten zitten zonder dat ze kan schudden?
ik ben begonnen aan de waterkant zodra ze het water uit kwam lokte ik haar met brokjes en bleef brokjes geven om zo het schudden uit te stellen. ze heeft dan geen dummy uit het water gehaald maar gewoon vrij gezwommen. dit deed ze na een paar dagen oefenen perfect over een afstand van 5 meter. uitschudden op commando. daarna opnieuw de afstand verkleinen terwijl ze de dummy uit het water haalt. op commando los, dummy in de hand geven en op commando schudden, zich uitschudden. gaat eigenlijk 8 van de 10 keer goed. vaak gaat het de 1e keer niet goed maar de 2e keer er direct na gaat wel goed. alsof ze het ineens weer weet.

vanavond het blijf getraind op verschillende plekken en gewoon blijven 2.5 minuut lang.
ranetje
Posts in topic: 23
Berichten: 4820
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door ranetje »

ellen en de birmanen schreef: 27 mar 2023, 20:39
ranetje schreef: 27 mar 2023, 16:22
ellen en de birmanen schreef: 27 mar 2023, 16:18
het is iets waar we druk mee bezig zijn, maar het schudden blijft een dingetje.
Begin je ook aan de rand van de sloot zodat je haar daar vandaan achteruit lopend kan meenemen (één stap om mee te beginnen) en kan laten zitten zonder dat ze kan schudden?
ik ben begonnen aan de waterkant zodra ze het water uit kwam lokte ik haar met brokjes en bleef brokjes geven om zo het schudden uit te stellen. ze heeft dan geen dummy uit het water gehaald maar gewoon vrij gezwommen. dit deed ze na een paar dagen oefenen perfect over een afstand van 5 meter. uitschudden op commando. daarna opnieuw de afstand verkleinen terwijl ze de dummy uit het water haalt. op commando los, dummy in de hand geven en op commando schudden, zich uitschudden. gaat eigenlijk 8 van de 10 keer goed. vaak gaat het de 1e keer niet goed maar de 2e keer er direct na gaat wel goed. alsof ze het ineens weer weet.
:ok:
vanavond het blijf getraind op verschillende plekken en gewoon blijven 2.5 minuut lang.
Ja dat zal je altijd zien :P
Een volgende keer komt het vast wel goed.

Ik kan me nog herinneren dan Rana keurig bleef liggen, maar luid en duidelijk lag te jodelen (was in 2002).
Er stond een rek met konijnen (voor kort apport toen nog) nog geen twee meter van haar af :oeps:
Ze heeft toen per gratie nog een 6 gekregen :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Posts in topic: 18
Berichten: 1034
Lid geworden op: 13 sep 2021, 09:05

Re: Jacht/ apporteer training

Bericht door ellen en de birmanen »

ranetje schreef: 27 mar 2023, 20:46
ellen en de birmanen schreef: 27 mar 2023, 20:39
ranetje schreef: 27 mar 2023, 16:22
Begin je ook aan de rand van de sloot zodat je haar daar vandaan achteruit lopend kan meenemen (één stap om mee te beginnen) en kan laten zitten zonder dat ze kan schudden?
ik ben begonnen aan de waterkant zodra ze het water uit kwam lokte ik haar met brokjes en bleef brokjes geven om zo het schudden uit te stellen. ze heeft dan geen dummy uit het water gehaald maar gewoon vrij gezwommen. dit deed ze na een paar dagen oefenen perfect over een afstand van 5 meter. uitschudden op commando. daarna opnieuw de afstand verkleinen terwijl ze de dummy uit het water haalt. op commando los, dummy in de hand geven en op commando schudden, zich uitschudden. gaat eigenlijk 8 van de 10 keer goed. vaak gaat het de 1e keer niet goed maar de 2e keer er direct na gaat wel goed. alsof ze het ineens weer weet.
:ok:
vanavond het blijf getraind op verschillende plekken en gewoon blijven 2.5 minuut lang.
Ja dat zal je altijd zien :P
Een volgende keer komt het vast wel goed.

Ik kan me nog herinneren dan Rana keurig bleef liggen, maar luid en duidelijk lag te jodelen (was in 2002).
Er stond een rek met konijnen (voor kort apport toen nog) nog geen twee meter van haar af :oeps:
Ze heeft toen per gratie nog een 6 gekregen :mrgreen:
dat is ook vragen om moeilijkheden. we gaan gewoon rustig door met trainen. we hebben alle tijd. zolang we het beide naar ons zin hebben gaan we gewoon lekker door.
Plaats reactie