Wat zou jij Bjarne voeren?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
*Esther
Posts in topic: 4
Berichten: 1314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:09
Honden: 3
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Wat zou jij Bjarne voeren?

Bericht door *Esther »

Grote Poedel, pas gecastreerd. Graatmager, 11 jaar, zeer weinig bespiering. Altijd zooi gegeten.
Wat zou jij hem voeren en waarom?
Ik heb eerst maar een zak Edgar en Cooper voor um gekocht. 4x per dag een portie. Met schapenvet. Wat pens. Goede ontlasting. Niet teveel zoals wat hij had toen hij kwam. Maar nu?
Wat zou jij doen? En waarom?
Afbeelding
Tineke
Posts in topic: 1
Berichten: 1555
Lid geworden op: 16 okt 2022, 22:43

Re: Wat zou jij Bjarne voeren?

Bericht door Tineke »

Ik zou vers voeren en dan met wat toevoegingen zoals schapenvet en zalmolie, gekookt eitje af en toe beetje kefir dat soort werk.

Waarom, gewoon omdat onze eigen honden het er altijd goed op gedaan hebben en doen.
Net als eigenlijk elke opvanger die we in huis hadden in het verleden.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Maart
Posts in topic: 2
Berichten: 605
Lid geworden op: 16 feb 2023, 06:11
Honden: 3
Contacteer:

Re: Wat zou jij Bjarne voeren?

Bericht door Maart »

Zelf zou ik overschakelen naar gekookte voeding, eiwitrijk, matig vet en goed bruikbare koolhydraten gebruiken en dat alles aanvullen met functionele toevoegingen.
De aanpassingen wel op een traag tempo uitvoeren uiteraard.
www.freshdiets4animals.com

Voedingsadvies op maat.
Gebruikersavatar
Loraine
Posts in topic: 1
Berichten: 2614
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:52
Locatie: Almelo
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: Wat zou jij Bjarne voeren?

Bericht door Loraine »

Ik ben zelf van een goede brok als basis aangevuld met kvv/barf oid.
Daar heb ik Dívka uiteindelijk moddervet mee gekregen toen ze eenmaal wat meer rust in haar koppie en lijfje kreeg. :')
Inmiddels is ze mooi op gewicht met dagelijks een royale portie brok en daarop wat kvv (nu Smuldier en rodi, over een paar weken Darf).

Maar zoals je in de reacties voor de mijne al ziet: zoveel mensen, zoveel meningen.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kells
Posts in topic: 1
Berichten: 5418
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:17
Locatie: Westerkwartier
Honden: 4
Welke: Ierse Setters

Re: Wat zou jij Bjarne voeren?

Bericht door Kells »

Sandra&co schreef: 11 apr 2023, 15:43 Geduld. Hij hoeft niet volgende week op gewicht te zijn, hij zal z'n hele leven wel geen speknek zijn geweest dus een paar weken langzaam het gewicht opbouwen is geen ramp. Zou hem dus niet vol laten vreten op vettige/calorierijke extraatjes, dat is z'n spijsverteringsstelsel waarschijnlijk ook niet gewend.
Als hij verder gezond is, komt het uiteindelijk goed :ok:
Hier sluit ik mij bij aan. 👍
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Kells, Aislinn, Finbar en Clancy.
blondie
Posts in topic: 1
Berichten: 2728
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Wat zou jij Bjarne voeren?

Bericht door blondie »

Als je eigen honden normaal voer krijgen zou mijn keus zijn om hetzelfde te gaan voeren.
4x per dag voor nu inderdaad zodat zijn maag kan wennen aan regelmatig en goed gevoerd worden.
Bij Chara heb ik destijds een schatting gemaakt wat haar eind gewicht zou kunnen zijn, op basis daarvan heb ik de hoeveelheid voer berekend + ietsjes meer per keer om dus aan te laten komen.
Toen ze wat meer op gewicht kwam zijn we naar 3x per dag voeren gegaan, en tegenwoordig iedereen weer 2x per dag.

Ze kreeg hier in eerste instantie wel speciale brok omdat zij dus wel maagproblemen had. Maar intentie was wel dat ze daarna ook over zou gaan op vers vlees en een handje brok doen we hier erbij, is er ingeslopen omdat Glory eerst ook brok kreeg, wat we aanvulden met vers.
Nu is het dus vers met een beetje harde brok voor alledrie.
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 1
Berichten: 2763
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Wat zou jij Bjarne voeren?

Bericht door Diana »

Toen Taartje bij mij kwam was ze ook mager, had geen bespiering en was ook nog eens aardig op leeftijd (10 jaar).
Ze kreeg hetzelfde als de andere honden: 's ochtends kvv, dat ik aanvulde met een hand rijst of havermout en schapenvet, en 's avonds een eiwitrijke high-energybrok die mijn andere honden destijds ook kregen. En dan in vrij ruime porties, maar geen dubbele hoeveelheden of zo.
Tussendoor kreeg ze dan nog af en toe een klein handje brokjes toegestopt.
Daarmee en met beweging opbouwen om die bespiering weer wat op peil te krijgen, was ze een maand of twee later eigenlijk al best wel in vorm, en dat voor een dame op leeftijd. Toen ben ik de porties iets gaan verkleinen en het schapenvet weg gaan laten, en daarmee bleef ze goed op gewicht en toch ook steeds wat meer bespiering opbouwen.
Afbeelding
Sterre
Posts in topic: 1
Berichten: 1058
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:30

Re: Wat zou jij Bjarne voeren?

Bericht door Sterre »

Is het een idee om tijdelijk satin balls te geven zoals Nanna deed met de Schotse Collie Glenn die broodmager bij haar kwam?
Laatst gewijzigd door Sterre op 12 apr 2023, 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Desiree
Posts in topic: 1
Berichten: 773
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:58
Honden: 3
Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet

Re: Wat zou jij Bjarne voeren?

Bericht door Desiree »

Als hij verder goed eet zou ik hem gewoon normaal voeren, hoogstens iets meer dan zou moeten zodat hij inderdaad wat aankomt maar ik zou hem wel rustig aan op gewicht laten komen.

Opoe at erg moeilijk en wilde alleen maar blikboer. Uiteraard kreeg ze geen supermarktblik maar daar van had ze wel enorm veel nodig. Ze was geloof ik net geen 4 kg en voor haar was 5,2 zo ongeveer perfect, voor zo'n klein hondje zijn die verschillen natuurlijk enorm. Haar gaf ik dan wel satinballs als extra, na een maandje zat ze al richting de 5 kg en de rest is vanzelf goed gekomen. Nadat haar tanden er uit waren kon ze gewoon brok eten en daar had ze veel minder van nodig waardoor ze ook altijd alles gewoon op at, ze leek het ook lekkerder te vinden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
*Esther
Posts in topic: 4
Berichten: 1314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:09
Honden: 3
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Re: Wat zou jij Bjarne voeren?

Bericht door *Esther »

Leuk om alles te lezen, dank jullie wel!!
Maart schreef: 11 apr 2023, 14:55 Zelf zou ik overschakelen naar gekookte voeding, eiwitrijk, matig vet en goed bruikbare koolhydraten gebruiken en dat alles aanvullen met functionele toevoegingen.
De aanpassingen wel op een traag tempo uitvoeren uiteraard.
Ja, mijn vraag kwam ook voort uit jouw smakelijk gevulde bakken voer voor de honden. Eiwitrijk lijkt me logisch, matig vet niet. Hij heeft toch ook behoefte aan meer vet dan een gemiddelde hond? Omdat dit meer calorieën bevat? Wat zijn voorbeelden van goed bruikbare koolhydraten voor een hond? Ja, dat je langzaam aan moet gaan snap ik. Ik hoop dat je even tijd hebt om wat te typen :-)
Sandra&co schreef: 11 apr 2023, 15:43 Geduld. Hij hoeft niet volgende week op gewicht te zijn, hij zal z'n hele leven wel geen speknek zijn geweest dus een paar weken langzaam het gewicht opbouwen is geen ramp. Zou hem dus niet vol laten vreten op vettige/calorierijke extraatjes, dat is z'n spijsverteringsstelsel waarschijnlijk ook niet gewend.
Als hij verder gezond is, komt het uiteindelijk goed :ok:
Dit is het precies, klink lullig maar dat hij mager dood gaat is een gegeven. Zijn zus heeft wel een goed leven gehad met goede verzorging en daar kon je nog net geen piano op spelen. Vandaar dat ze altijd een laagje krul meer had, dan viel het niet zo op. Maar Bjarne mist echt spieren. En doordat ik aanneem dat hij gewoon maar wat brokken uit een willekeurige zak kreeg, hoop ik met wat betere voeding zijn conditie wat op te vijzelen. Mijn vraag is dan of hij geen tekorten heeft? Maar alles met beleid inderdaad. Je zit niet op een maagtorsie te wachten. Maar dat heb ik al bedacht hoor. Hij krijgt ook kleine porties, hij lijkt groot maar hij zal de 17 kilo niet halen. Maar jouw laatste vraag, dat is ook mijn vraag. De tijd zal het leren. Hij reageert nul op de wijzigingen van brok etc. Goede ontlasting, geen scheten enz.
Diana schreef: 11 apr 2023, 17:20 Toen Taartje bij mij kwam was ze ook mager, had geen bespiering en was ook nog eens aardig op leeftijd (10 jaar).
Ze kreeg hetzelfde als de andere honden: 's ochtends kvv, dat ik aanvulde met een hand rijst of havermout en schapenvet, en 's avonds een eiwitrijke high-energybrok die mijn andere honden destijds ook kregen. En dan in vrij ruime porties, maar geen dubbele hoeveelheden of zo.
Tussendoor kreeg ze dan nog af en toe een klein handje brokjes toegestopt.
Daarmee en met beweging opbouwen om die bespiering weer wat op peil te krijgen, was ze een maand of twee later eigenlijk al best wel in vorm, en dat voor een dame op leeftijd. Toen ben ik de porties iets gaan verkleinen en het schapenvet weg gaan laten, en daarmee bleef ze goed op gewicht en toch ook steeds wat meer bespiering opbouwen.
Ja, dit wil ik ook haha. Dat zou mooi zijn!
Afbeelding
Maart
Posts in topic: 2
Berichten: 605
Lid geworden op: 16 feb 2023, 06:11
Honden: 3
Contacteer:

Re: Wat zou jij Bjarne voeren?

Bericht door Maart »

*Esther schreef: 12 apr 2023, 08:50 Leuk om alles te lezen, dank jullie wel!!
Maart schreef: 11 apr 2023, 14:55 Zelf zou ik overschakelen naar gekookte voeding, eiwitrijk, matig vet en goed bruikbare koolhydraten gebruiken en dat alles aanvullen met functionele toevoegingen.
De aanpassingen wel op een traag tempo uitvoeren uiteraard.
Ja, mijn vraag kwam ook voort uit jouw smakelijk gevulde bakken voer voor de honden. Eiwitrijk lijkt me logisch, matig vet niet. Hij heeft toch ook behoefte aan meer vet dan een gemiddelde hond? Omdat dit meer calorieën bevat? Wat zijn voorbeelden van goed bruikbare koolhydraten voor een hond? Ja, dat je langzaam aan moet gaan snap ik. Ik hoop dat je even tijd hebt om wat te typen :-)
Matig vet is goed, omdat je niet wil dat je een immense druk op zijn spijsvertering gaat gaan leggen (wat vet is), hij is al ouder dus de spijsvertering werkt al niet optimaal meer, maagzuurproductie wordt minder etc, dus je wil zorgen voor aanleveren van voedingsstoffen die makkelijk op te nemen zijn. Honden worden ook niet (enkel) dik van vet, maar net zoals bij mensen ook vooral van koolhydraten, waar het lichaam niets mee is, wordt immers opgeslaan als vet (wat meteen ook het grootste probleem is bij honden niet vers eten, want heel veel commerciële voeding/snacks etc bestaan immers hoofdzakelijk uit koolhydraten).
Als hij enkel lukraak wat voeding gekregen heeft, zal zijn darmstelsel ook niet in optimale conditie zijn om alles op te nemen, dus aan de darmgezondheid werken, is een beginpunt.

Qua koolhydraten denk ik aan pompoen, zoete aardappel, asperges, biet, spinazie etc... allemaal stomen/koken en goed mixen.
verse bottenbouillon toevoegen doe ik ook dagelijks bij mijn seniorhond, net zoals iets meer antioxidanten omdat ze meer oxidatieve stress hebben. vb blauwe bessen, artisjok, granaatappelpitjes, spirulina/chlorella,...
www.freshdiets4animals.com

Voedingsadvies op maat.
Gebruikersavatar
Veertje
Posts in topic: 1
Berichten: 1192
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:27

Re: Wat zou jij Bjarne voeren?

Bericht door Veertje »

Ik zou oppassen met snel overgaan op eiwitrijk. Als hij dat niet gewend is, dan kan hij daar ook van aan de schijt komen. Dan kan zijn spijsvertering het niet bijhouden en komen onverteerde eiwitten in de dikke darm en daar vieren vervolgens de bacteriën een feestje.

Ik zou het ook niet erg ingewikkeld maken. Eigenlijk wat Sandra zegt. Kies iets dat bij je past en geef hem dat wat hij qua formaat nodig heeft. Als het meer is dan hij kreeg komt hij vanzelf wel aan en die spieren komen ook wel naarmate hij meer beweegt. Ga niet te veel voeren, want dat werkt eerder averechts.
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Gebruikersavatar
*Esther
Posts in topic: 4
Berichten: 1314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:09
Honden: 3
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Re: Wat zou jij Bjarne voeren?

Bericht door *Esther »

Sterre schreef: 11 apr 2023, 17:59 Is het een idee om tijdelijk satin balls te geven zoals Nanna deed met de Schotse Collie Glenn die broodmager bij haar kwam?
Ja, voor erbij idd. Thanks!
Afbeelding
Gebruikersavatar
*Esther
Posts in topic: 4
Berichten: 1314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:09
Honden: 3
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Re: Wat zou jij Bjarne voeren?

Bericht door *Esther »

Maart schreef: 13 apr 2023, 11:19
*Esther schreef: 12 apr 2023, 08:50 Leuk om alles te lezen, dank jullie wel!!
Maart schreef: 11 apr 2023, 14:55 Zelf zou ik overschakelen naar gekookte voeding, eiwitrijk, matig vet en goed bruikbare koolhydraten gebruiken en dat alles aanvullen met functionele toevoegingen.
De aanpassingen wel op een traag tempo uitvoeren uiteraard.
Ja, mijn vraag kwam ook voort uit jouw smakelijk gevulde bakken voer voor de honden. Eiwitrijk lijkt me logisch, matig vet niet. Hij heeft toch ook behoefte aan meer vet dan een gemiddelde hond? Omdat dit meer calorieën bevat? Wat zijn voorbeelden van goed bruikbare koolhydraten voor een hond? Ja, dat je langzaam aan moet gaan snap ik. Ik hoop dat je even tijd hebt om wat te typen :-)
Matig vet is goed, omdat je niet wil dat je een immense druk op zijn spijsvertering gaat gaan leggen (wat vet is), hij is al ouder dus de spijsvertering werkt al niet optimaal meer, maagzuurproductie wordt minder etc, dus je wil zorgen voor aanleveren van voedingsstoffen die makkelijk op te nemen zijn. Honden worden ook niet (enkel) dik van vet, maar net zoals bij mensen ook vooral van koolhydraten, waar het lichaam niets mee is, wordt immers opgeslaan als vet (wat meteen ook het grootste probleem is bij honden niet vers eten, want heel veel commerciële voeding/snacks etc bestaan immers hoofdzakelijk uit koolhydraten).
Als hij enkel lukraak wat voeding gekregen heeft, zal zijn darmstelsel ook niet in optimale conditie zijn om alles op te nemen, dus aan de darmgezondheid werken, is een beginpunt.

Qua koolhydraten denk ik aan pompoen, zoete aardappel, asperges, biet, spinazie etc... allemaal stomen/koken en goed mixen.
verse bottenbouillon toevoegen doe ik ook dagelijks bij mijn seniorhond, net zoals iets meer antioxidanten omdat ze meer oxidatieve stress hebben. vb blauwe bessen, artisjok, granaatappelpitjes, spirulina/chlorella,...
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord! Heel interessant. Eens zien hoe ik t verder aanvlieg. Eerst de check bij DA afwachten. Gezegd is dat er ook een hartruis is. Eens horen wat mijn DA daar van zegt. Voordat ik opbouw qua beweging.
Thanks!
Afbeelding
Plaats reactie