Vraagje over vitamine B12

Plaats reactie
ranetje
Posts in topic: 4
Berichten: 4820
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Vraagje over vitamine B12

Bericht door ranetje »

Omdat ik zelf verband heb gelegd tussen een vorig ziek zijn van Claire met vermageren en nu opnieuw vermageren (nog zonder ziek te zijn) geef ik de hieronder beschreven momenten van gewichtverlies plus verschijnselen.

In februari 2021 was Claire misselijk.
Ze at niet meer en dronk later ook niet meer.
Braakte bruine troep na twee dagen, dus voor mij groot alarm.
Naar de DA en daar eerst gewogen.
Ze leek me n.l. ook wat te mager en dat klopte, ze was 4 kilo afgevallen :schrik:
Vanwege dreigende uitdroging ging ze aan het infuus.

Na twee dagen infuus ('s nachts was ze thuis) begon ze weer aarzelend te eten van speciaal blikvoer.
Bij de DA was bloed afgenomen en daaruit bleek dat de alvleesklier ontstoken was (mogelijk veroorzaakt door het braken??) en ze had een tekort aan Vitamine B 12.
Achteraf bedacht ik dat die 4 kilo niet in die twee dagen weg was, maar dat ze al ietsje vermagerd leek net voor die tijd.
Ze is met die injecties elke week gedurende 6 weken goed hersteld en ze kwam ook weer goed op gewicht.

Een week of twee geleden viel me op dat Claire weer magerder werd.
Eerst extra gevoerd en gekeken of dat effect had.
En ook milbemax gegeven om parasieten uit te sluiten.
Dat extra voeren hielp niet, dus maar weer naar de DA.
Ze zat weer twee kilo onder haar normale gewicht.
Daarom een uitgebreid bloedonderzoek gedaan om te kijken of daar een aanwijzing te vinden was.
Geen infecties o.i.d., enkele iets te lage waardes, maar vooral weer een tekort aan Vitamine B12.
Ze eet KVV (Darf) waarmee ik varieer in de verschillende mogelijkheden die ze bieden.
Ze is/toont deze keer (nog) niet ziek en is buiten gewoon flink actief.

Ik vind het eigenlijk vreemd dat ze "zomaar" weer vitamine B12 tekort heeft.
Ik kan niet vinden waardoor dat veroorzaakt zou kunnen worden.
De DA heeft ook geen verklaring op dit moment.
Daarom weer gedurende 6 weken elke week een injectie vitamine B12 en elke week wegen.
Daarna blijven (eerst elke twee weken en daarna elke maand) wegen om te kijken of ze op gewicht blijft.

Iemand toevallig een idee waardoor zo'n tekort kan ontstaan?

edit, typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 30 apr 2023, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Mizzsylver
Posts in topic: 1
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:18
Locatie: Maastricht
Honden: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Re: Vraagje over vitamine B12

Bericht door Mizzsylver »

Hoe is het nu met haar alvleesklier? Die speelt een rol in de opname van de vitamineB12.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kells
Posts in topic: 1
Berichten: 5320
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:17
Locatie: Westerkwartier
Honden: 4
Welke: Ierse Setters

Re: Vraagje over vitamine B12

Bericht door Kells »

Ik heb geen idee. Naar aanleiding van dit topic vond ik wel een interessant artikel. Wellicht heb je er iets aan.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Kells, Aislinn, Finbar en Clancy.
Gebruikersavatar
pioenroos
Posts in topic: 1
Berichten: 1223
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:39
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Re: Vraagje over vitamine B12

Bericht door pioenroos »

Ik weet even niet uit mijn hoofd hoe het specifiek met B12 zit maar ik weet wel dat verschillende B's niet zo goed tegen invriezen kunnen. Krijgt ze alleen kvv? Als ze alleen kvv krijgt kan het dus zijn dat ze simpelweg voor haar te weinig b12 binnenkrijgt. Ik geef om die reden een paar keer per week iets van volkoren pasta, rijst of brood. En voor b12 minimaal 1x per week een eitje, visolie en wat yoghurt. Voor formaat Claire zou ik zeker 3 eieren doen.

Een opnamestoornis kan ook neem ik aan. Mensen kunnen dat ook hebben, die krijgen dan eens in de zoveel tijd een injectie.
Diem heeft ook wel eens een tekort gehad maar dat was dan gelinkt aan een flinke opvlamming van zijn IBD.
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 4
Berichten: 4820
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Vraagje over vitamine B12

Bericht door ranetje »

Kells schreef: 29 apr 2023, 21:55 Ik heb geen idee. Naar aanleiding van dit topic vond ik wel een interessant artikel. Wellicht heb je er iets aan.
Dank je wel Kells, super :ok:
Mizzsylver schreef: 29 apr 2023, 21:53 Hoe is het nu met haar alvleesklier? Die speelt een rol in de opname van de vitamineB12.
:ok:
Er zijn deze keer geen signalen dat er iets aan de hand is met de alvleesklier.
De vorige keer was dat wel.
Ik heb daarom dat verband ook gelegd tussen nu en vorige keer afvallen.
Een van de redenen dat daar ook op gecontroleerd is deze week.

@pioenroos Vitamine B12 is een sterk vitamine volgens mijn gegevens.
Gaat door invriezen niet verloren.
Oh en de muisjes zijn vers :P :lol1:
Afbeelding
Maart
Posts in topic: 1
Berichten: 586
Lid geworden op: 16 feb 2023, 06:11
Honden: 3
Contacteer:

Re: Vraagje over vitamine B12

Bericht door Maart »

B12 tekort duidt vaak op een probleem met het spijsverteringsstelsel. B12 heeft intrinsieke factor nodig om zich aan te binden, alvorens het kan opgenomen worden. IF wordt bij honden een beetje geproduceerd in de maag, maar vooral door de pancreas (bij katten enkel door de pancreas).
Dus daar kan al een oorzaak liggen.
Er kan ook een dysbiose zijn in dunne darm, waardoor opname verhindert wordt.
Er kan te weinig maagzuur zijn
IBD
Colitis ulcera
....

B12 zit in voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong, een tekort komt dan ook meestal niet voor door onvoldoende inname (behalve bij dieren die veganistisch of vegan eten)
www.freshdiets4animals.com

Voedingsadvies op maat.
ranetje
Posts in topic: 4
Berichten: 4820
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Vraagje over vitamine B12

Bericht door ranetje »

Maart schreef: 30 apr 2023, 07:33 B12 tekort duidt vaak op een probleem met het spijsverteringsstelsel. B12 heeft intrinsieke factor nodig om zich aan te binden, alvorens het kan opgenomen worden. IF wordt bij honden een beetje geproduceerd in de maag, maar vooral door de pancreas (bij katten enkel door de pancreas).
Dus daar kan al een oorzaak liggen.
Er kan ook een dysbiose zijn in dunne darm, waardoor opname verhindert wordt.
Er kan te weinig maagzuur zijn
IBD
Colitis ulcera
....

B12 zit in voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong, een tekort komt dan ook meestal niet voor door onvoldoende inname (behalve bij dieren die veganistisch of vegan eten)
Dank je Maart :ok:
Alvleesklier (pancreas) is nagekeken omdat daar de vorige keer een ontsteking zat.
Dat is nu niet het geval.
Ontlasting ziet er prima uit, dus ook daar geen aanwijzingen.

Het enige verschijnsel bij Claire is vermageren ondanks meer voeding.
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 1
Berichten: 2667
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Vraagje over vitamine B12

Bericht door blondie »

Als het vermageren van Claire komt door dus op termijn vitamine B12 te kort maar niet in combi met alvleesklierproblemen, dan zou je wellicht continue b12 toe kunnen dienen.
Voor nu die kuur via injectie b12 is nodig omdat gebleken is dat dat nu weer te laag is.
Als dat het is, zou Claire dus straks met een paar weken weer op gewicht moeten zijn, concludeer ik even voor het gemak.

Chara had die injecties ook nodig, vanwege die pancreas aandoening. Mij is toen gezegd en ik heb er over gelezen dat toedienen in pilvorm vanwege de aandoening niet opgenomen zou worden.
Destijds die kuur uiteraard gedaan en afgemaakt, maar daarna zijn wij naast het voer wat moet vanwege de chronische aandoening, toch b12 in pilvorm gaan geven.

Het is niet medisch onderbouwd bij ons, dat zeg ik erbij. Maar wij geven sinds het stoppen na de kuur aan Chara altijd 1 pilletje per dag b12 van Kruidvat. Ondanks dat gezegd werd dat zij vanwege de aandoening dit niet zou kunnen opnemen heb ik toch sterk het idee dat het wat doet. Geen gedoe meer met afvallen bijvoorbeeld.

Ik las net snel hier ook iets over vitamine B12: https://www.eduvet.nl/cobalamine-vitami ... j-de-hond/
ranetje
Posts in topic: 4
Berichten: 4820
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Vraagje over vitamine B12

Bericht door ranetje »

blondie schreef: 30 apr 2023, 13:22 Als het vermageren van Claire komt door dus op termijn vitamine B12 te kort maar niet in combi met alvleesklierproblemen, dan zou je wellicht continue b12 toe kunnen dienen.
Voor nu die kuur via injectie b12 is nodig omdat gebleken is dat dat nu weer te laag is.
Als dat het is, zou Claire dus straks met een paar weken weer op gewicht moeten zijn, concludeer ik even voor het gemak.
Dat is voor nu even de gedachte ja en daar wordt naar gehandeld (wekelijkse injectie)
Chara had die injecties ook nodig, vanwege die pancreas aandoening. Mij is toen gezegd en ik heb er over gelezen dat toedienen in pilvorm vanwege de aandoening niet opgenomen zou worden.
Destijds die kuur uiteraard gedaan en afgemaakt, maar daarna zijn wij naast het voer wat moet vanwege de chronische aandoening, toch b12 in pilvorm gaan geven.

Het is niet medisch onderbouwd bij ons, dat zeg ik erbij. Maar wij geven sinds het stoppen na de kuur aan Chara altijd 1 pilletje per dag b12 van Kruidvat. Ondanks dat gezegd werd dat zij vanwege de aandoening dit niet zou kunnen opnemen heb ik toch sterk het idee dat het wat doet. Geen gedoe meer met afvallen bijvoorbeeld.

Ik las net snel hier ook iets over vitamine B12: https://www.eduvet.nl/cobalamine-vitami ... j-de-hond/
Dank voor je link :ok:
Het is bij Claire nog niet duidelijk waarom ze B12 kennelijk niet voldoende opneemt uit de voeding.
Afbeelding
Plaats reactie