Opjagen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Desiree
Posts in topic: 4
Berichten: 773
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:58
Honden: 3
Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet

Opjagen

Bericht door Desiree »

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Er zijn soms wel eens honden die denken een punt bij Roderick te moeten maken en Roderick heeft daar een hele simpele oplossing voor. Wegwezen, vol gas en zo ver mogelijk. Sommige honden gaan hem achterna, dat zorgt vaak voor serieus bezorgde baasje en de opmerking shit die moeten we nu gaan halen want die van mij komt nooit meer terug. Nou komt Roderick uiteindelijk gewoon weer terug als hij daar zin in heeft of als ik de heilige bal laat zien, gevolgd door de opjager uiteraard. Dan ga ik Roderick natuurlijk niet vasthouden want ik weet niet wat de andere hond wil doen op dat moment. Soms besluit Roderick dat het oke is en dan volgt er alsnog een beleefde kennismaking en is er niks aan de hand maar honden die nog steeds niet lekker reageren blijft hij gewoon uit de weg gaan en wij vervolgens onze weg.

Net ook weer een poedelteef achter hem aan en daarop ben ik doorgelopen, Roderick was al een paar keer terug gekomen en nam weer de benen, uiteindelijk hebben ze normaal kennis gemaakt en dacht ik dat het weer van vooraf aan zou gaan dus heb ik snel de poedel aan haar tuig gepakt zodat haar baas haar kon pakken. Hij was een beetje verontwaardigd maar echt leuk gedrag van haar (nog steeds met stijve poten, hoge staart en rondjes om Roderick heen draaien) was het dan ook niet, en ik was niet van plan om de hele tijd naar zijn gemekker te luisteren dat zijn poedel zo ver gaat en niet terug komt. Roderick en ik vervolgen onze weg en meneer loopt met zijn poedel inmiddels aangelijnd achter ons aan, nog mopperend dat ze op deze manier niet meer los mocht lopen. Nog geen 20 meter verder komen er andere honden aan en hij laat doodleuk zijn poedel weer los. :LOL: Gelukkig waren deze honden meer met Roderick bezig en was de poedel al moe dus ging ze niet zo ver.

Ergens vind ik het grappig en irritant tegelijkertijd, ik heb er namelijk niet altijd zin in. Honden waar Roderick graag mee speelt daar doet hij dit ook wel mee maar dan eerst ff bij elkaar kijken beetje kloten en dan pas dan nodigt Roderick zijn tegenstander uit tot een oneerlijke illegale streetrace, heel anders dus bij honden die met stijve poten Roderick ergens op staan te wachten.
Afbeelding
Nanna

Re: Opjagen

Bericht door Nanna »

Ik heb tegenwoordig vier honden die blaffen als ze een andere hond zien. Niet als in aan willen vliegen maar meer als notificatie “kijk een hond!”
Veel honden zijn geïntimideerd door de overmacht. Dus eigenlijk heb ik zelden ergens last van.
Kennismakingen verlopen normaal, zij het dat de tegenpartij het vaak nog steeds maar half vertrouwt😂

Afbeelding
Gebruikersavatar
Desiree
Posts in topic: 4
Berichten: 773
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:58
Honden: 3
Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet

Re: Opjagen

Bericht door Desiree »

Blaffende honden heeft Roderick totaal geen moeite mee. Het zijn altijd van die stijve harken die een beetje sluipend op hem staan te wachten of er ineens op af gaan. Honden die plat gaan liggen is ook al zoiets, soms is het leuk en volgt er een spel(zijn vriendje doet het ook wel, labrador dus tsjah) maar er zijn er ook bij die dan ineens uitvallen. Zijn actie reactie is dus ik schiet er gewoon voorbij en dan zien we wel wat er volgt, ik snap hem wel en eigenlijk weiger ik om hem continu te moeten aanlijnen omdat andermans hond niet te vertrouwen is. Dan kan ik net zo goed Droef mee nemen op die wandelingen, die is meestal aardig maar niet tegen elke hond. Al zou Droef het nog niet eens overwegen om achter een windhond aan te gaan, hij wordt al moe van de gedachte. :LOL:
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 2
Berichten: 11311
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Opjagen

Bericht door EchoMira »

Er fietst er hier een door het losloopgebied met een whippet die hem meteen smeert als hij echo en mira ziet. Hij is een keer van ze geschrokken maar niet echt bang want ze komen gebroederlijk terug maar dat wegscheuren en uit zicht gaan vind ik echt niet heel tof.
Ze zijn hooguit een minuut weg maar dat vind ik ook teveel.

Dus ik heb gevraagd of die meneer volgende keer zo lief wil zij om even niet langs ons heen te fietsen tot ik hem ook gezien heb en even kan aanlijnen.
Natuurlijk meteen zo'n bek met "wat geeft dat nou, is hondentaal" maar gelukkig doet hij het wel.

Het is echt wel een veilige omgeving anders liepen ze er niet los maar toch wil ik het niet.
Gebruikersavatar
Desiree
Posts in topic: 4
Berichten: 773
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:58
Honden: 3
Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet

Re: Opjagen

Bericht door Desiree »

EchoMira schreef: 01 mei 2023, 21:05 Er fietst er hier een door het losloopgebied met een whippet die hem meteen smeert als hij echo en mira ziet. Hij is een keer van ze geschrokken maar niet echt bang want ze komen gebroederlijk terug maar dat wegscheuren en uit zicht gaan vind ik echt niet heel tof.
Ze zijn hooguit een minuut weg maar dat vind ik ook teveel.

Dus ik heb gevraagd of die meneer volgende keer zo lief wil zij om even niet langs ons heen te fietsen tot ik hem ook gezien heb en even kan aanlijnen.
Natuurlijk meteen zo'n bek met "wat geeft dat nou, is hondentaal" maar gelukkig doet hij het wel.

Het is echt wel een veilige omgeving anders liepen ze er niet los maar toch wil ik het niet.
Het is hier ook wel aardig veilig, 100% niet maar dat is bijna nergens. Wel heel overzichtelijk en open, dus hij gaat heel ver maar zien doe ik hem nog wel en hij komt altijd wel weer terug. Ook tijdens spel durft hij wel een zo ver te gaan of hij besluit dat hij ineens bij een ander gezin met honden hoort en dan loopt ik ergens alleen, eikel! :LOL: Ik heb vooral moeite met de eigenaren van de andere honden dat die er niet gewoon even op voorhand wat aan doen. Je ziet toch dat je hond gewoon een eikel of een trut is, pak die dan gewoon even vast kan Roderick er in met een boogje en 150 kmh omheen en is er niks meer aan de hand. Maar nee je staat eerst dom te lachen en pas al Roderick naar jouw mening Fikkie te ver weg lokt is het erg. :piew: Er zijn er overigens wel een paar die nu wel gewoon hen hond aanlijnen als ze Roderick zien maar die moesten wel eerst een paar keer achter hem aan natuurlijk.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jackira
Posts in topic: 1
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:04
Honden: 3
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Re: Opjagen

Bericht door Jackira »

Met Balou die ook altijd weg wilde lopen voor andere honden had ik als oplossing dat ik haar bij me riep als ik zag dat ze de naderende honden niet leuk vond, en ze liep dan met me mee. Dan hoefde ze niet te vluchten en vonden andere honden het niet meer zo leuk om achter haar aan te gaan.

Bleven ze dan echt nog vervelend gaf ik Buck vrij (behalve bij jonge honden en pups uiteraard, alleen bij etterbakken dus). Die liep ook wel los maar moest verplicht naast lopen als we andere honden tegenkwamen. En als ik Buck vrij gegeven had dan waren ze zo weg.

Shira heeft ook wel eens dat andere honden haar leuk vinden maar zij die andere honden niet. Ze rent niet weg maar gaat dan de confrontatie aan. Als dat na een tijdje niet doordringt deel ik hun ik hun baas mee dat ze zo gaat waarschuwen. Dan er dan geen haar gekrenkt wordt maar dat ze wel pittig reageert. Meestal is het dan zo opgelost.
AfbeeldingAfbeelding
EchoMira
Posts in topic: 2
Berichten: 11311
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Opjagen

Bericht door EchoMira »

Nee niks is 100% veilig maar dit heeft wel echt een hek tussen het terrein en de weg en de andere weg is 2 kilometer verderop door de polder dus dat durf ik wel aan.
Maar ik wil gewoon geen gehets. Jakkeren mag wel maar dan achter elkaar aan.
Gebruikersavatar
Josefien
Posts in topic: 1
Berichten: 338
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:16
Honden: 3
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Re: Opjagen

Bericht door Josefien »

Desiree schreef: 01 mei 2023, 20:08
Er zijn soms wel eens honden die denken een punt bij Roderick te moeten maken en Roderick heeft daar een hele simpele oplossing voor. Wegwezen, vol gas en zo ver mogelijk
Nou, ik heb een voorgeschiedenis met bepaalde honden die een punt willen maken. Hier in de buurt zijn een aantal witte herders (5 stuks met drie eigenaren), altijd weer hetzelfde verhaal. Niet beleefd kennismaken, maar gelijk willen scoren Merlijntje houden we dan kort, want hij irriteert zich aan dit gedrag. Javier was altijd danig onder de indruk, als ik dan vroeg of ze de hond bij zich wilden roepen, kwam altijd weer de dooddoener van "ze regelen het wel".
En met Edison heb ik nu mijn zoete wraak :F: . Zijn reactie is sjezen , wegwezen, maar vooral bij mij in de buurt. Dus ik loop in gezwinde pas door, Edison al sprintend bij me, en die eigenaren zien maar hoe ze hun hond terugkrijgen. Die tactiek werkt, want twee van de drie eigenaren lijnen hun honden aan zodra Edison en ik in zicht komen. Nu die derde nog :F:
Javier (2010?), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 1
Berichten: 2639
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Opjagen

Bericht door CatnDog »

Ik vind het eigenlijk wel een prima oplossing van Roderick. Een conflict uit de weggaan is toch fijner dan er een conflict aangaan. Dat die eigenaars van de achtervolgens dan mopperen dat ze hun najagende hond moeten halen, is dan maar jammer voor hen. Die kunnen gaan oefenen op hun recall. :dunno:
Het wordt pas een probleem als er echt angst bij komt kijken, lijkt me. Want dan zou Roderick onbereikbaar kunnen worden.
Nanna

Re: Opjagen

Bericht door Nanna »

Whippets hebben meestal al vlot feilloos door dat ze vele malen sneller zijn dan al die kreupele herders, obese labradors of kortpotige terriertjes.
Die rennen meer om te treiteren dan uit angst😎
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 2
Berichten: 2766
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Opjagen

Bericht door Diana »

Arlo doet het ook vaak, rennen is zijn reflex bij alles: als hij blij is, als uitnodiging tot spel, maar ook als hij het wat spannend vindt. Zolang het geen vluchten is, maar rennen omdat dat zijn manier is om weer wat controle over de situatie te krijgen en de spanning te de-escaleren, vind ik het prima. Het probleem van de andere baas, dat die zijn hond vervolgens niet meer bij zich kan krijgen, vind ik niet mijn verantwoordelijkheid. Ik wacht heus wel even en roep Arlo bij me als ik zie dat de ander echt zijn best doet de hond weer bij zich te krijgen, maar ik vind het niet mijn verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat zijn hond niet achter de mijne aangaat. Ik heb eigenlijk ook nog nooit meegemaakt dat iemand mij daarop aankeek.
Als het gaat om vluchtend wegrennen omdat een andere hond serieus vervelend doet, roep ik mijn honden wel bij me. Dan houd ik die andere hond op afstand.
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 1
Berichten: 4953
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Opjagen

Bericht door ranetje »

Diana schreef: 02 mei 2023, 15:15 Arlo doet het ook vaak, rennen is zijn reflex bij alles: als hij blij is, als uitnodiging tot spel, maar ook als hij het wat spannend vindt. Zolang het geen vluchten is, maar rennen omdat dat zijn manier is om weer wat controle over de situatie te krijgen en de spanning te de-escaleren, vind ik het prima. Het probleem van de andere baas, dat die zijn hond vervolgens niet meer bij zich kan krijgen, vind ik niet mijn verantwoordelijkheid. Ik wacht heus wel even en roep Arlo bij me als ik zie dat de ander echt zijn best doet de hond weer bij zich te krijgen, maar ik vind het niet mijn verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat zijn hond niet achter de mijne aangaat. Ik heb eigenlijk ook nog nooit meegemaakt dat iemand mij daarop aankeek.
Als het gaat om vluchtend wegrennen omdat een andere hond serieus vervelend doet, roep ik mijn honden wel bij me. Dan houd ik die andere hond op afstand.
Hier net zo :ok:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Desiree
Posts in topic: 4
Berichten: 773
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:58
Honden: 3
Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet

Re: Opjagen

Bericht door Desiree »

Diana schreef: 02 mei 2023, 15:15 Arlo doet het ook vaak, rennen is zijn reflex bij alles: als hij blij is, als uitnodiging tot spel, maar ook als hij het wat spannend vindt. Zolang het geen vluchten is, maar rennen omdat dat zijn manier is om weer wat controle over de situatie te krijgen en de spanning te de-escaleren, vind ik het prima. Het probleem van de andere baas, dat die zijn hond vervolgens niet meer bij zich kan krijgen, vind ik niet mijn verantwoordelijkheid. Ik wacht heus wel even en roep Arlo bij me als ik zie dat de ander echt zijn best doet de hond weer bij zich te krijgen, maar ik vind het niet mijn verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat zijn hond niet achter de mijne aangaat. Ik heb eigenlijk ook nog nooit meegemaakt dat iemand mij daarop aankeek.
Als het gaat om vluchtend wegrennen omdat een andere hond serieus vervelend doet, roep ik mijn honden wel bij me. Dan houd ik die andere hond op afstand.
Dat controle krijgen en de-escaleren is ook wat Roderick inderdaad doet, zelf kon ik het niet goed uitleggen. Echt vluchten is het niet want hij komt ook gewoon weer terug, zonder te roepen ook. Soms gaat hij wel verder dan ik wil of waar het minder overzichtelijk is en dan roep ik hem wel terug. In mijn ogen doet hij dus ook niks verkeerds. Het zullen wel de zure bewoners hier zijn die het liefst zo min mogelijk ondernemen. Er zijn ook mensen bij gelukkig die het helemaal niet erg vinden. Uiteraard zet ik het ook niet op een drafje om de baas te pesten maar wacht ik even of loop hoogstens wat stappen verder omdat ik dus weet dat Roderick toch wel terug komt en als ik de andere hond zelf vervelend vind dan heb ik liever dat Roderick bij mij komt en de andere baas gewoon zijn hond even pakt wanneer ze terug komen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 2
Berichten: 2766
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Opjagen

Bericht door Diana »

Desiree schreef: 02 mei 2023, 19:51
Diana schreef: 02 mei 2023, 15:15 Arlo doet het ook vaak, rennen is zijn reflex bij alles: als hij blij is, als uitnodiging tot spel, maar ook als hij het wat spannend vindt. Zolang het geen vluchten is, maar rennen omdat dat zijn manier is om weer wat controle over de situatie te krijgen en de spanning te de-escaleren, vind ik het prima. Het probleem van de andere baas, dat die zijn hond vervolgens niet meer bij zich kan krijgen, vind ik niet mijn verantwoordelijkheid. Ik wacht heus wel even en roep Arlo bij me als ik zie dat de ander echt zijn best doet de hond weer bij zich te krijgen, maar ik vind het niet mijn verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat zijn hond niet achter de mijne aangaat. Ik heb eigenlijk ook nog nooit meegemaakt dat iemand mij daarop aankeek.
Als het gaat om vluchtend wegrennen omdat een andere hond serieus vervelend doet, roep ik mijn honden wel bij me. Dan houd ik die andere hond op afstand.
Dat controle krijgen en de-escaleren is ook wat Roderick inderdaad doet, zelf kon ik het niet goed uitleggen. Echt vluchten is het niet want hij komt ook gewoon weer terug, zonder te roepen ook. Soms gaat hij wel verder dan ik wil of waar het minder overzichtelijk is en dan roep ik hem wel terug. In mijn ogen doet hij dus ook niks verkeerds. Het zullen wel de zure bewoners hier zijn die het liefst zo min mogelijk ondernemen. Er zijn ook mensen bij gelukkig die het helemaal niet erg vinden. Uiteraard zet ik het ook niet op een drafje om de baas te pesten maar wacht ik even of loop hoogstens wat stappen verder omdat ik dus weet dat Roderick toch wel terug komt en als ik de andere hond zelf vervelend vind dan heb ik liever dat Roderick bij mij komt en de andere baas gewoon zijn hond even pakt wanneer ze terug komen.
Hun hond loopt los en komt op jouw hond af, als ik het goed lees. Ik zou niet weten hoe het dan verder jouw verantwoordelijkheid is als mensen hun eigen hond vervolgens niet terug kunnen roepen. Jammer dan van die zure gezichten, dan moeten ze toch echt maar eerst even bij zichzelf te rade gaan. :19: En als ze die situatie niet willen, hun hond aanlijnen voordat die er samen met Roderick vandoor kan vliegen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 1
Berichten: 1991
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Opjagen

Bericht door Persistence »

Roderick vind sommige honden dan toch een beetje spannend als ik het goed begrepen heb?
Bella spurt er ook vandoor als ze los is bij sommige honden omdat ze die echt wel spannend vind. Dat is eigenlijk een beetje zo 'gegroeid' want eerst was ze voor de duvel niet bang en was het rondjes rennen om te spelen/uit te dagen. Nu ze een paar keer door minder leuke honden achterna gezeten is spurt ze er ook vandoor, maar wel met de bedoeling om er een grote bocht omheen te maken. Als ik los met haar loop en al aan haar zie dat ze de andere hond spannend vind dan ga ik er zelf al met een grote bocht omheen.

Dat staat los van dat de andere hond niet makkelijk terug te roepen is maar ik bedoelde meer, misschien even in de gaten houden voor Roderick zelf ;-)
Afbeelding
Plaats reactie