Doden herdenking en bevrijdingsdag

Hier worden de dilemma's, petities en volksraadplegingen ondergebracht
Plaats reactie

dodenherdenking en bevrijdingsdag handhaven ?

Ja zoals het nu gedaan wordt blijven doen.
22
73%
Ja maar in andere vorm n.l.
1
3%
De 2 minuten stilte afschaffen maar wel bevrijdingsfeesten houden.
0
Geen stemmen
De twee minuten stilte handhaven maar de bevrijdingsfeesten afschaffen.
4
13%
Beiden afschaffen omdat.....
1
3%
Anders n.l.
2
7%
 
Totaal aantal stemmen: 30

Gebruikersavatar
Teckeltoos
Posts in topic: 1
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 dec 2021, 12:27
Locatie: Friesland
Honden: 1
Welke: Teckel

Doden herdenking en bevrijdingsdag

Bericht door Teckeltoos »

Doe jij mee aan de twee minuten stilte of vind jij dat het niet meer zo hoeft.
Ga jij ook naar de bevrijdingsfeesten ?

Ik vind dat de twee minuten stilte tot in lengte van jaren gehandhaafd mogen worden. Wel mag er van mij wat meer aandacht besteed worden aan gevallenen in alle oorlogen waar nederlanders bij betrokken waren. Het leggen van al die kransen bij monumenten hoeft van mij ook niet zo. Het geld wat dat kost kan men beter besteden aan hulp voor getraumatiseerde militairen van de latere oorlogen.
Een witte roos leggen is wat mij betreft voldoende.

Ik ga niet naar de bevrijdingsfeesten. Die zijn vaak verworden tot commerciële herriefestijnen.
Hier in Leeuwarden is de toegang tot feestterreinen meestal gratis maar tassen met eigen eten en/of drinken zijn niet toegestaan. Daar wordt bij ingangen op gecontroleerd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Loraine
Posts in topic: 1
Berichten: 2617
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:52
Locatie: Almelo
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: Doden herdenking en bevrijdingsdag

Bericht door Loraine »

Ik doe er niet aan op dat specifieke moment.
Ben ik in gezelschap dat wel die 2 minuten stilte houdt dan ben ik ook stil maar meestal ben ik thuis en dan blijf ik gewoon rommelen, serie/film kijken oid, wel met koptelefoon op als het volume erg hoog staat.
Ik sta er op diverse momenten in het jaar even een momentje bij stil, niet op specifieke data oid.
Bevrijdingsfeesten bezoek ik niet, ik raak al overprikkeld bij het idee. :Q:
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Nanna

Re: Doden herdenking en bevrijdingsdag

Bericht door Nanna »

Ben altijd wel twee minuten stil. Verder doe ik geen fluit aan bevrijdingsfeesten. Ik hou helemaal niet van wat voor ‘feesten’ dan ook. Vreselijk.
Wel raar trouwens dat veel van die kutboeren niet het respect op willen brengen om de vlag recht te hangen tijdens dodenherdenking. Het slachten van hun koeien en varkens en het daarmee gemoeide geld is blijkbaar belangrijker.
Gebruikersavatar
Gonnie
Posts in topic: 1
Berichten: 1702
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:35

Re: Doden herdenking en bevrijdingsdag

Bericht door Gonnie »

Van mij mag het afgeschaft worden, het is het verleden en dat is voorbij. Ik heb er meestal geeneens erg in dat we stil moeten zijn. Ga ook gewoon de honden uitlaten als het zo uitkomt. Ga echt niet wachten tot die twee minuten stilte voorbij is, als ze nodig uit moeten.
Maar goed, meestal is het niet nodig, we proberen de honden steeds later uit te laten, want Anne piest anders s’nachts nog weleens binnen.
Afbeelding

Tanja en Anne
Gebruikersavatar
Kells
Posts in topic: 2
Berichten: 5430
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:17
Locatie: Westerkwartier
Honden: 4
Welke: Ierse Setters

Re: Doden herdenking en bevrijdingsdag

Bericht door Kells »

Nanna schreef: 03 mei 2023, 21:23 Ben altijd wel twee minuten stil. Verder doe ik geen fluit aan bevrijdingsfeesten. Ik hou helemaal niet van wat voor ‘feesten’ dan ook. Vreselijk.
Wel raar trouwens dat veel van die kutboeren niet het respect op willen brengen om de vlag recht te hangen tijdens dodenherdenking. Het slachten van hun koeien en varkens en het daarmee gemoeide geld is blijkbaar belangrijker.
Wij hebben ook te maken met die kutboeren, o.a. langs de A7 bij Marum, in onze gemeente en er zijn veel mensen die zich er aan ergeren. Die stilte neem ik ook in acht, de vlag hangt halfstok en we blijven braaf in huis. De honden uitlaten e.d. kan later wel. Nu hoop ik dat de bezorgdienst Trunkrs er morgenavond ook rekening mee houdt. Ik had vlees besteld en voor de bezorging gekozen voor donderdagavond. Ik had er even geen erg in dat het dit keer op 4 mei is. :oeps:
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Kells, Aislinn, Finbar en Clancy.
EchoMira
Posts in topic: 1
Berichten: 11310
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Doden herdenking en bevrijdingsdag

Bericht door EchoMira »

Ik ben er niet dagelijks mee bezig maar even 2 minuten per jaar stil staan bij mensen die voor hun tijd stierven vanwege haat en intolerantie vind ik wel echt een minimum.
Het mag ook anders maar waarom zouden we?

Ik ben helemaal pro boze boer maar op 4 en 5 Mei hangt de vlag goed. Punt. Anders haal ik hem er zelf wel af.
Hoofd en bijzaken.
Gebruikersavatar
sonj@
Posts in topic: 1
Berichten: 1210
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:02

Re: Doden herdenking en bevrijdingsdag

Bericht door sonj@ »

Van mij mag het blijven zoals het is. Kijken naar de herdenking in Amsterdam, 2 minuten stil.Bevrijdingsfeesten doe ik dan weer niet aan mee. Gewoon een dag zoals er zo veel zijn.
Rennendehond
Posts in topic: 1
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 dec 2022, 21:33
Honden: 2

Re: Doden herdenking en bevrijdingsdag

Bericht door Rennendehond »

Ik ben elk jaar stil. Ik heb wel een keer in de auto gereden om dat tijdstip. Ik zag mensen wel aan de kant stilstaan en dacht er pas thuis aan dat ik dat natuurlijk ook had kunnen doen.
Ik vind het wel goed er elk jaar even bij stil te staan.
S.V.
Posts in topic: 1
Berichten: 1001
Lid geworden op: 13 sep 2021, 03:53

Re: Doden herdenking en bevrijdingsdag

Bericht door S.V. »

Het maakt me niet uit, ik doe zelf niet mee, ( denk dat nu waakzaam zijn veel belangrijker is ) maar als mensen willen herdenken dan helemaal prima, zou alleen willen dat mensen er nog eens iets van zouden leren en eens stopte met oorlogen en zo en wat liever waren voor elkaar
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cendy
Posts in topic: 1
Berichten: 1415
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:24

Re: Doden herdenking en bevrijdingsdag

Bericht door Cendy »

Van mij mag het zo blijven.
Tijdens de 2 min stilte ben ik meestal thuis en zit ik aan de koffie, dus stil ben ik dan wel.
Bevrijdingsfeesten ga ik niet naartoe.
Afbeelding
Tineke
Posts in topic: 1
Berichten: 1556
Lid geworden op: 16 okt 2022, 22:43

Re: Doden herdenking en bevrijdingsdag

Bericht door Tineke »

Soms denk ik er niet aan , dat is dan wel thuis ,en zit ik iets te doen of te kijken en vergeet ik het zo niet dan doe ik er wel aan mee.
Zou ik op straat zijn en me realiseren dat het twee minuten stilte was zou ik ook wel dat in acht nemen.

Bevrijdingsdag gaan we wel op pad en mijn zoon is op 5 mei geboren dus het is sowieso feest.
Was een leuke dag om jarig te zijn toen hij klein was ,altijd wel ergens iets leuks te doen.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Gebruikersavatar
HillieS
Posts in topic: 3
Berichten: 6773
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:01
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Re: Doden herdenking en bevrijdingsdag

Bericht door HillieS »

EchoMira schreef: 03 mei 2023, 22:45 Ik ben er niet dagelijks mee bezig maar even 2 minuten per jaar stil staan bij mensen die voor hun tijd stierven vanwege haat en intolerantie vind ik wel echt een minimum.
Het mag ook anders maar waarom zouden we?

Ik ben helemaal pro boze boer maar op 4 en 5 Mei hangt de vlag goed. Punt. Anders haal ik hem er zelf wel af.
Hoofd en bijzaken.
Precies.
En verder ook t zelfde hier
Afbeelding
Gebruikersavatar
alinelaila
Posts in topic: 1
Berichten: 717
Lid geworden op: 13 sep 2021, 12:21
Locatie: Meppel
Honden: 1
Welke: Friese Stabij

Re: Doden herdenking en bevrijdingsdag

Bericht door alinelaila »

Van mij mag het zo blijven. 2 minuten stilte doe ik altijd wel, ben ook altijd wel thuis.
Bevrijdingsfeest ga ik niet naartoe, want ik moet de hele dag werken.
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 1
Berichten: 2639
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Doden herdenking en bevrijdingsdag

Bericht door CatnDog »

Ik doe altijd mee aan de twee minuten stilte. Ik vind ook dat dat moet blijven.
Ik doe ook mee aan vrijmarkten, maar ik ga niet naar muziekfestivals of iets dergelijks.

En qua boeren. Ik vind het belachelijk dat een deel van de boeren (niet allemaal!) voor twee dagen geen uitzondering met hun vlaggenbeleid kunnen maken. Ik vond de woorden van Sieta van Keimpema (ja ik heb de naam nog even opgezocht) op het journaal echt tenenkrommend. Hun 'noodsituatie' vergelijken met de Tweede Wereldoorlog. 'Veteranen gaan toch ook op missie om de rechten van anderen te verdedigen.' 'De rechten van boeren worden op dit moment geschonden.' Houd toch op.
Laatst gewijzigd door CatnDog op 05 mei 2023, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kells
Posts in topic: 2
Berichten: 5430
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:17
Locatie: Westerkwartier
Honden: 4
Welke: Ierse Setters

Re: Doden herdenking en bevrijdingsdag

Bericht door Kells »

Die boer bij Marum, hier aan de A7 trok zich de protesten uiteindelijk wel aan. De vlaggen werden grotendeels verwijderd las ik.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Kells, Aislinn, Finbar en Clancy.
Gebruikersavatar
Suzanne
Posts in topic: 1
Berichten: 1423
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:17
Honden: 2
Welke: Havanezers

Re: Doden herdenking en bevrijdingsdag

Bericht door Suzanne »

Van mij mag het blijven zoals het is. Ik ben altijd 2 minuten stil en ook daar rondom bezig met stilstaan. Ik zorg ook dat de buitendeur dan even dicht is zodat de honden niet ineens naar buiten vliegen.
5 jaar geleden reden we in de auto, dekking van saar in friesland. maar toen zijn we ook ruim op tijd even ergens stil gaan staan en ons moment genomen.
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Posts in topic: 1
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13 sep 2021, 09:05

Re: Doden herdenking en bevrijdingsdag

Bericht door ellen en de birmanen »

altijd 2 minuten stil. dat is het minste wat je kan doen voor alle mensen die dood zijn gegaan in een oorlog. ook al is het verleden maar door dit verleden hebben wij wel de vrijheid.
ik heb altijd de dodenherdenking aan de waalsdorpervlakte aan, vind ik sfeervoller dan de dam. als de wind onze kant op staat horen wij de klok hier.
ik ga niet naar de bevrijdingsfestivals of feesten. mij te druk
Gebruikersavatar
Daan
Posts in topic: 1
Berichten: 764
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:35
Honden: 1
Welke: Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Re: Doden herdenking en bevrijdingsdag

Bericht door Daan »

Altijd stil. Ik maak zelf deel uit van de herdenking in ons dorp, omdat ons orkest de muzikale begeleiding (koralen) en de taptoe verzorgt.
Gebruikersavatar
HillieS
Posts in topic: 3
Berichten: 6773
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:01
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Re: Doden herdenking en bevrijdingsdag

Bericht door HillieS »

Dit plaatste m'n tante gisteren.
Die schoonmoeder was mijn oma.
:I:
Afbeelding
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 1
Berichten: 4953
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Doden herdenking en bevrijdingsdag

Bericht door ranetje »

Wat een mooie herinnering zo HillieS :hartjes:
Afbeelding
Gebruikersavatar
HillieS
Posts in topic: 3
Berichten: 6773
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:01
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Re: Doden herdenking en bevrijdingsdag

Bericht door HillieS »

ranetje schreef: 05 mei 2023, 12:44 Wat een mooie herinnering zo HillieS :hartjes:
Ja hè!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jackira
Posts in topic: 1
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:04
Honden: 3
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Re: Doden herdenking en bevrijdingsdag

Bericht door Jackira »

We zijn altijd 2 minuten stil.

In het Westland hangen hier ook veel omgekeerde vlaggen maar op 4 mei hingen ze op een enkele uitzondering na gewoon op de juiste manier en halfstok.
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie