Huttentocht Oostenrijk

Alle hondensporten passen hier, maar ook wandelvakanties, dogsurvival, spelletjesdagen en activiteiten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Veertje
Posts in topic: 3
Berichten: 1188
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:27

Huttentocht Oostenrijk

Bericht door Veertje »

Aankomende zomer gaan we een huttentocht doen voor 5 dagen in Oostenrijk. Als alles goed gaat qua reserveringen, mag Tess ook mee. Nu hebben we wel wat ervaring met gewoon (lang) wandelen, maar een huttentocht waarbij we dus zelf alles voor 5 dagen moeten meenemen is nieuw. Voor onszelf wordt het ontbijt en avondeten wel geregeld in de hutten, maar voor Tess zullen we alles zelf moeten meenemen. Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben? Wat zijn dingen die echt een must zijn? Is een lange riem bijvoorbeeld makkelijker dan een wat kortere? Wat zijn lichtgewicht spullen die handig zijn om mee te nemen?
Ik wil al eens kijken naar gevriesdroogd voer, zodat ze dat al kent. Dat scheelt een boel gewicht.
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 3
Berichten: 1971
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Huttentocht Oostenrijk

Bericht door Persistence »

Wat leuk! Vind zelf een heupriem met een canicross lijn (met zo’n elastisch stuk) handig als je hond niet mega trekt.
Gevriesdroogd voer is handig maar wel peperduur, voor 5 dagen is brokken meenemen nog wel te overzien denk ik?

Mogen honden wel mee in de hut? Soms moeten.ze in een aparte ruimte slapen.
Wat verder wel handig is voor Tess is een lichtgewicht isolerend matje, opvouwbaar drink/eetbakje. Misschien stokjes/schoentjes mocht ze een pootje openhalen. Honingzalf en tekentablet zou ik sowieso meenemen. Misschien een (regen)jas als ze kouwelijk is?
Afbeelding
Gebruikersavatar
FoxHenkie
Posts in topic: 1
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:09
Honden: 1
Welke: Foxterriër

Re: Huttentocht Oostenrijk

Bericht door FoxHenkie »

Waar wij op de Dutch Mountain Trail veel aan hebben gehad is de hondenzeem (die in een koker )
Een vuilniszak om op te zitten als onderweg alles nat is.
Wij hadden inderdaad ook de heupriem met canicross lijn, en een lange rollijn. De rollijn hebben we helemaal niet gebruikt. En we hadden nog een kort lichtgewicht kort lijntje mee voor als we ergens gingen eten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Veertje
Posts in topic: 3
Berichten: 1188
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:27

Re: Huttentocht Oostenrijk

Bericht door Veertje »

Persistence schreef: 26 mei 2023, 17:10 Wat leuk! Vind zelf een heupriem met een canicross lijn (met zo’n elastisch stuk) handig als je hond niet mega trekt.
Gevriesdroogd voer is handig maar wel peperduur, voor 5 dagen is brokken meenemen nog wel te overzien denk ik?

Mogen honden wel mee in de hut? Soms moeten.ze in een aparte ruimte slapen.
Wat verder wel handig is voor Tess is een lichtgewicht isolerend matje, opvouwbaar drink/eetbakje. Misschien stokjes/schoentjes mocht ze een pootje openhalen. Honingzalf en tekentablet zou ik sowieso meenemen. Misschien een (regen)jas als ze kouwelijk is?
Zo'n heupriem met elastische lijn heb ik. Heb alleen soms in de Ardennen ervaren dat de lijn dan net iets te kort is om makkelijk met z'n tweeën rotsachtige paden af te gaan. Dat Tess dan voor me uit loopt, een grotere afstap moet maken van een steen af en dat de lijn dan net wat kort is en haar tegenhoudt halverwege de afsprong. Maar misschien moeten we voor die paar stukjes gewoon even een andere techniek toepassen.
Goede schoentjes wil ik zeker naar kijken. In Kroatië had ze vorig jaar haar zooltjes kapot (te veel grint onderweg, warmte, lange wandelingen), dat was zo sneu. Maar ik heb altijd het idee dat alle schoentjes van die ondingen zijn die niet blijven zitten :Q: Zou intapen nog een optie zijn?
FoxHenkie schreef: 26 mei 2023, 20:05 Waar wij op de Dutch Mountain Trail veel aan hebben gehad is de hondenzeem (die in een koker )
Een vuilniszak om op te zitten als onderweg alles nat is.
Wij hadden inderdaad ook de heupriem met canicross lijn, en een lange rollijn. De rollijn hebben we helemaal niet gebruikt. En we hadden nog een kort lichtgewicht kort lijntje mee voor als we ergens gingen eten.
Ik gebruik nu meestal de flex aan de heupriem, maar vind ik te zwaar om voor dit doel mee te gaan nemen. Haar jachtlijntje gaat inderdaad ook vaak om die reden mee. Geeft ook iets meer sturing dan zo'n canicross lijn met elastiek.



Inmiddels moeten we nog maar even afwachten of het allemaal door kan gaan. We zijn wat laat met boeken, dus veel zit al vol helaas. Mocht het niet lukken dan wordt het misschien alsnog oostenrijk, dan geen huttentocht, maar gewoon dagwandelingen.
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 3
Berichten: 1971
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Huttentocht Oostenrijk

Bericht door Persistence »

Ik snap wat je bedoeld met die afstand, ik heb ook wel een Flexi aan m’n rugzak gedaan maar dan oefen je toch constant druk uit. Heb van die booties, dat zijn een soort rubberen sokjes met klittenband waardoor ze niet afglijden. Ze slijten sneller dan schoentjes maar ach, hoe vaak gebruik je ze.
https://www.runwithpride.nl/Hondenschoen-Booties#
Afbeelding
Gebruikersavatar
Veertje
Posts in topic: 3
Berichten: 1188
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:27

Re: Huttentocht Oostenrijk

Bericht door Veertje »

Bedankt voor de link, die ga ik onthouden :ok: Ook voor die wax, lijkt me sowieso handig om in huis te hebben.
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vicky
Posts in topic: 2
Berichten: 655
Lid geworden op: 19 sep 2021, 16:58
Honden: 4
Welke: BC Markiesje Wocker

Re: Huttentocht Oostenrijk

Bericht door Vicky »

Wij gaan deze zomer ook naar Oostenrijk. Volgens de regels moeten honden een snuitje of muilkorf op in een skilift of gondel oid. Heeft iemand daar ervaring mee?
Afbeelding
Bo en de honden
Gebruikersavatar
Soof
Posts in topic: 1
Berichten: 242
Lid geworden op: 13 sep 2021, 23:38
Honden: 2
Welke: Zwitserse herder

Re: Huttentocht Oostenrijk

Bericht door Soof »

Vicky schreef: 10 jun 2023, 12:32 Wij gaan deze zomer ook naar Oostenrijk. Volgens de regels moeten honden een snuitje of muilkorf op in een skilift of gondel oid. Heeft iemand daar ervaring mee?
Wij werden vorig jaar in Tirol inderdaad echt geacht dat op te doen, anders mochten ze niet mee. Ook niet als je alleen in de lift zat.
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 3
Berichten: 1971
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Huttentocht Oostenrijk

Bericht door Persistence »

Soof schreef: 10 jun 2023, 14:04
Vicky schreef: 10 jun 2023, 12:32 Wij gaan deze zomer ook naar Oostenrijk. Volgens de regels moeten honden een snuitje of muilkorf op in een skilift of gondel oid. Heeft iemand daar ervaring mee?
Wij werden vorig jaar in Tirol inderdaad echt geacht dat op te doen, anders mochten ze niet mee. Ook niet als je alleen in de lift zat.
Dat heb ik van anderen ook gehoord inderdaad. Ik dacht voor ov ook.
Afbeelding
Gebruikersavatar
malinois
Posts in topic: 2
Berichten: 3286
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:10
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Re: Huttentocht Oostenrijk

Bericht door malinois »

Liften etc inderdaad moet ie op.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
Vicky
Posts in topic: 2
Berichten: 655
Lid geworden op: 19 sep 2021, 16:58
Honden: 4
Welke: BC Markiesje Wocker

Re: Huttentocht Oostenrijk

Bericht door Vicky »

Zinodo schreef: 10 jun 2023, 20:34

Inderdaad. Boven de 40cm schofthoogte geloof ik moet een hond een muilkkorf om.
Oh, dat ga ik nog eens goed nakijken. 3 van de 4 zijn namelijk onder de 40 cm..
Afbeelding
Bo en de honden
Gebruikersavatar
Fenneke
Posts in topic: 1
Berichten: 2256
Lid geworden op: 16 sep 2021, 10:45
Honden: 1
Welke: Witte herder en nu een hún

Re: Huttentocht Oostenrijk

Bericht door Fenneke »

Doet mij denken aan ons Bascootje :mrgreen: . Een boerenfox. Wij gingen naar tjechië op vakantie en ja daar moest ook een muilkorf om in het openbaar vervoer. Zat hij tegen iedereen aan te drukken van doe dat ding even af. Dat was gevaarlijker zo'n harde por dan dat hijzelf ooit was :engel:
Groetjes Fenneke en Baloe
Afbeelding
In herinnering mijn 2 witte kanjers
Amos en Buster 💖 💖
Gebruikersavatar
malinois
Posts in topic: 2
Berichten: 3286
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:10
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Re: Huttentocht Oostenrijk

Bericht door malinois »

Zinodo schreef:
Vicky schreef: 11 jun 2023, 07:04
Zinodo schreef: 10 jun 2023, 20:34

Inderdaad. Boven de 40cm schofthoogte geloof ik moet een hond een muilkkorf om.
Oh, dat ga ik nog eens goed nakijken. 3 van de 4 zijn namelijk onder de 40 cm..
Oeh ja kijk maar, ik weet het niet meer zeker hoor, maar zoiets was het.Afbeelding
Dat is volgens mij voor Duitsland.
Ik dacht alle maten voor Oostenrijk maar durf t ook niet zeker te zeggen
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
blacky
Posts in topic: 1
Berichten: 559
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:13

Re: Huttentocht Oostenrijk

Bericht door blacky »

Wij hebben het in Tirol en Monthafon dit jaar niet meegemaakt. Wel bij ons want als het druk is wordt het wel van je gevraagd of je moet een gondel wachten. (soms ga je met 80 man in een gondel).
Wat leuk een hutten tocht. In Monthafon maar ook in het Kaunertal zijn allemaal mooie tochten uitgezet. Wij lopen vaak steeds vanaf het dal naar zo'n hut maar van hut naar hut lopen is daar ook goed mogelijk.
Plaats reactie