Zoekt baas-draadje

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
EchoMira
Posts in topic: 114
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Re: Zoekt baas-draadje

Bericht door EchoMira »

Josefien schreef: 18 jul 2025, 16:53 Iemand uit het stichtingenwereldje, namens de eigenaresse.
Maar geen gedragstherapeut of iemand die hem goed geobserveerd heeft, bedoel ik.
Josefien
Posts in topic: 29
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Bericht door Josefien »

EchoMira schreef: 18 jul 2025, 21:09
En dat allemaal terwijl je hem ook gewoon met een emmer water en een heerlijke mand buiten aan een lange ketting had kunnen leggen voor de uren wanneer oma alleen thuis is.
En nee, ik ben geen fan van een ketting. Ik ben fan van oplossingen waardoor het wel goed kan gaan.

Doe nou gewoon een keer wat werkt in plaats van doen wat hoort en de tekortkomingen op je hond afwentelen.
Precies, ze had haar verantwoordelijkheid kunnen en moeten nemen. Door een situatie te creëren, dat bij haar afwezigheid moeder/katten en hond gescheiden waren. Zo moeilijk is dat niet.
Van een hond met een dergelijke achtergrond is toch niet te verwachten dat hij zich binnen 3 of 4 weken ontpopt tot de ideale huishond.
Ik kan me er behoorlijk aan ergeren, het gemak waarmee mensen het dan bij de hond leggen.
Javier (2010-2026), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Josefien schreef: 18 jul 2025, 22:48het gemak waarmee mensen het dan bij de hond leggen.
Het welbekende "we hebben alles geprobeerd."

Dus je laat een jonge hond met een beschermend instinct ongestuurd los lopen terwijl je er zelf niet bent en de allereerste keer dat hij iets fout doet raakt hij alle krediet kwijt en moet hij weg.
Het ergert me niet eens maar het bevestigt wel hoe ontzettend oppervlakkig en lui mensen zijn.
Josefien
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Bericht door Josefien »

EchoMira schreef: 18 jul 2025, 21:17
Josefien schreef: 18 jul 2025, 16:53 Iemand uit het stichtingenwereldje, namens de eigenaresse.
Maar geen gedragstherapeut of iemand die hem goed geobserveerd heeft, bedoel ik.
Lijkt me niet, op haar FB-pagina deelt ze allerlei honden van verschillende stichtingen. De eigenaresse zal vrijwilligerswerk hebben verricht bij eentje ervan.

Wel heeft ze de hond in kwestie (op afstand of zo) gekend. Ze weet de eigenaresse te vertellen dat de hond in het asiel een pre-occupatie had met muizen. En dat dit zich waarschijnlijk heeft vertaald naar haar katten. Met die wetenschap zou je als eigenaresse wat kunnen doen. En dus niet verwachten dat de hond zich gelijk als gezellige huisgenoot voor haar katten manifesteert.
Afbeelding
Josefien

Bericht door Josefien »

EchoMira schreef: 18 jul 2025, 22:54
Het ergert me niet eens maar het bevestigt wel hoe ontzettend oppervlakkig en lui mensen zijn.
Het moet tegenwoordig allemaal op een dienblaadje worden geserveerd. Hapklaar en makkelijk. Maar zodra ze zelf het dienblad overnemen en er een glas sneuvelt zijn ze te beroerd om de scherven bij elkaar te rapen.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Josefien schreef: 18 jul 2025, 23:14
EchoMira schreef: 18 jul 2025, 22:54
Het moet tegenwoordig allemaal op een dienblaadje worden geserveerd. Hapklaar en makkelijk. Maar zodra ze zelf het dienblad overnemen en er een glas sneuvelt zijn ze te beroerd om de scherven bij elkaar te rapen.
Maar wel voorop willen lopen met je bek over wat je allemaal gaat doen.
De andere stagiaires namen geen hond mee naar huis. Die hebben het beter gedaan maar ja dat levert minder selfies op dus dat gaat Merel niet doen. Die heeft haar instagramkoers al ingesteld op "in een vliegtuig met een hond terug komen naar nederland".

En ik deed dat ook, een staffordkruising uit het asiel toen ik 23 was en dat sloeg ook nergens op.
Ik wist alleen maar dat ik een riem vast wilde houden met een hond aan de andere kant. Daar ben ik ook altijd blij mee gebleven.

En toen Dapper de turkenleren poef die ik voor mijn verjaardag had gekregen gesloopt had en letterlijk in de bank een hol had gemaakt dacht ik ook " wat als ik hem terug doe? Is dat niet beter?"
Maar dan beroof je jezelf want vorige maand vond je het nog het beste idee van de wereld.

Dapper heeft nog veel meer kapot gemaakt en vuilniszakken op mijn bed uitgepakt en zelfds de balkondeur van mijn appartment gesloopt. Maar toen was hij gewoon van mij dus dat maate me niets meer uit.
Het was wel kut maar het gaf geen twijfel meer.

Als je van honden houdt heb je ook een keer een hond met een tic of een gedrag waar je iets mee moet. Als je dat niet aankan zou ik zelf geen mastin van 5 maanden mee naar je slaapkamer bij je ouders nemen.

Maar goed, dit zijn de strandezeltjes van hondenland. Iedereen wil er wat mee maar niemand gaat er grondwerk mee doen.
Josefien

Bericht door Josefien »

EchoMira schreef: 18 jul 2025, 23:47

Maar goed, dit zijn de strandezeltjes van hondenland. Iedereen wil er wat mee maar niemand gaat er grondwerk mee doen.
O ja, een hondje redden uit het buitenland, zichzelf op de borst kloppen etc. Het gaat helemaal niet om de hond an sich, maar ijdeltuiterij

Eerder heb ik ook NL'se herplaatsers gehad die me de nodige verrassingen brachten. Na mijn oerhond Josefien, nam ik een hond die precies op haar leek. Ik viel voor haar looks, maar qua gedrag in eerste instantie :LOL: Diverse keren in mijn billen gebeten door Sanne, zodra ik haar mijn rug toekeerde.
Het was voor mij geen issue, want ik had onvoorwaardelijk voor haar gekozen. Wel moest ik bezoek in het begin adviseren om niet de rug te tonen aan haar. Maar goed, dit gedrag sleet weg, toen we een echte vertrouwensband kregen.

Ook met Gabi (dsk) en Lucas (dsd) het nodige meegemaakt. Gabi, die ontzettend voor mijn katten ging (achteraf vernam ik dat dat de reden van herplaatsing was omdat ze een kat had gedood). Lucas, die een vreselijke etterbak bleek, eens hij zich vertrouwd voelde.. Dat was gewoon een kwestie van grondwerk doen. Basisregels aanleren, structuur aanbieden, waarmee je vertrouwen kweekt
wederzijds.

En nee, ik had ze voor geen goud willen missen. Het verbindt juist met elkaar, die 'struggles'
Afbeelding
Marc
Posts in topic: 194

Bericht door Marc »

Ik kreeg Wuilus op 100% verantwoordelijkheid toen mijn la stierf. Ze was van ons samen. Ik woonde in een studentenhuis en studeerde nog. Wuilus beet bezoek en was intolerant naar vreemden. Woog 43 kilo en leek op een monster voor veel mensen. Ik heb dat gewoon gedaan. Ideaal? Nou nee. Maar ik nam wel mijn verantwoordelijkheden. Ze was van mij. En uiteindelijk werd ze lief tegen mensen. Makkelijker en is ze 14 jaar geworden. Deze dame had ook zoals echomira al zegt wel haar verantwoordelijkheid kunnen nemen of in elk geval zo lang haar verantwoordelijkheid kunnen nemen tot de hond evt wel een fijn plekje had.

Gek genoeg doen veel mensen dat niet zodra het tegen zit. Dat die een hond nemen is niet ok. Het zover laten gaan dat je een hond een maand bij je hebt in Spanje. Meeneemt naar huis en na een maand weer een enkele reis terug geeft is eerder martelen dan helpen.
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 33

Bericht door blondie »

Nou we gaan niet weten hoe het deze jongen verder is vergaan, want de link werkt niet meer.
blondie

Bericht door blondie »

Maar blijft natuurlijk een ding dat je vol overgave voor een hond gaat, om een maand later aan te geven dat het niet gaat, de hond elders zit en terug naar land van herkomst moet.

Met Chara was de start ook niet goed, en trok ik het de eerste week ook niet, omdat ik er redelijk alleen voorstond, het met de katten en met de hond in huis niet zo lekker ging, en daarbij haar extreme gedrag dat niet was ingecalculeerd. Maar goed, bij haar beneden gebleven, wat steun in vorm van puppykennel die we konden lenen, en dan bij da serieus genomen worden en feedback en meedenken van toen HF, maakte dat ik haar niet liet vallen, ook omdat mijn partner het én niet wilde, en ook zijn vrije dagen opnam zodat we wat meer lucht kregen en samen konden gaan begeleiden.
Ze kon terug hoor, niet naar Rusland, maar naar de dame die haar had meegenomen.
Ik ben blij dat we dus door hebben gezet.
Want ja, ook ik ben van mening dat je de hond zelf in huis haalt, en dat je niet met 1 of 2 maanden zo'n dier maar weer afstaat.

Maar dat is wat ik ook schrijf, begin er gewoon even niet aan als het je eerste hond zou zijn. Ook al wordt het zo mooi voorgespiegeld, of ziet de hond er schattig uit, nog jong en alle kansen van de wereld.
Ja, maar dan moet je wel klein beetje kennis hebben, of moeite steken om je te laten begeleiden als het je zelf niet lukt of als je domweg tegen dingen aanloopt waar je niet bekend nog mee bent.

Dit soort honden, dan vanuit een rescuse, naar Nederland en dan vervolgens in een asiel dumpen omdat een stichting de hond niet terug neemt, of geen gastgezin heeft. Daar reageer ik gewoon wat op.

Ik lees dan ook de teksten van asiel en dan denk ik ja.. nog meer trauma.. en ga dan maar weer terug proberen vertrouwen te krijgen, te laten wennen aan situatie.

En ja Glory zou zich inderdaad verloren en weer in de steek gelaten voelen, die heeft ook bij ons issues met accepteren dat we soms even weg zijn of weg moeten. Op werk soms een ding nu, maar ik houd met name met oog op Glory vast aan veel thuis kunnen werken. Als ze gaan eisen dat ik meer naar kantoor moet, gaat dat hier ook toch weer een uitdaging worden, dus houd ik mijn poot stijf op werk.
Soms vind ik dat ook wel lastig, omdat ik voorheen honden had die prima een werkdag alleen thuis konden blijven. Maar nu dus eentje die dat niet goed kan.
Josefien

Bericht door Josefien »

blondie schreef: 19 jul 2025, 19:22 Nou we gaan niet weten hoe het deze jongen verder is vergaan, want de link werkt niet meer.
In de mastingroepen zijn de oorspronkelijke berichten nog steeds actief, en er wordt ook serieus op gereageerd. Dus ik heb zo'n gevoel dat hij wel op zijn plek komt hier. Alleen niet stante pede. Net zoals een mastin houdt de liefhebber van een mastin er ook niet van om voor het blok gezet te worden.

De deadline van 19 juli is zomaar van de baan, met een suf verhaaltje. Over opvangmama enzo en een transporteur die het zomaar laat afweten. Ja, je moet wat als je eerst op het sentiment inspeelt, en er vervolgens een aantal geïnteresseerden zijn. Ik denk dat er meerdere kandidaten zijn voor de hond en dat er tijd voor wordt gemaakt voor nadere kennismaking

Hierbij een citaat van iemand, die zich er tegen aan ging bemoeien
"Update : ik heb de stichting gesproken . Normaal gesproken zou het transport hem vandaag ophalen en terug brengen naar zijn vroegere opvangmamma in Spanje , alleen de transporteur lukte het niet om vandaag naar Ned te rijden . Als Humprey terug gaat naar zijn opvangmamma ( GEEN KENNEL OF PENSION ) in Spanje , waar hij het heel goed heeft gehad , ze heeft een grote tuin en de hond wordt goed uitgelaten . Ook is ze bekend met Mastins en hij mag voorgoed bij haar blijven mocht er geen Mastin hondenkenner die bekend bij haar moet zijn op haar pad komen uit Spanje zelf . Dit lijkt mij ook de beste oplossing voor de hond , want hij is gek op zijn vroegere opvangmamma en zij op hem en dan wordt er ook niet meer met dat beestje gesold"
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Heeft deze hond een mama nodig? Haha. Maar even...nu ineens zat de hond bij een lieve opvang die hem wil houden? Wandelde en hem ruimte gaf? Waarom gaven ze hem dan mee naar Nederland in de eerste plaats?
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Wat een achterlijk gedrag.
Marc

Bericht door Marc »

Je gaat een mastin die op een groot terrein woont bij een lief iemand die ermee wandelt en dol op hem is toch niet meegeven aan een of andere achterlijke studente met katten die bij haar moeder in een rijtjeshuis woont? Het verhaal wordt steeds idioter eerlijk gezegd en ik geloof er geen bal van. Waarom in vredesnaam die hond hier plaatsen als er in Spanje een paradijs op hem wacht?

Ik geloof er helemaal geen reet meer van. Van het hele verhaal niet. Die hond gaat nergens heen en zat niet bij een super goede baas in Spanje. Hij is meegenomen. Blijft hier en nu proberen ze met gelul zichzelf recht te praten en van die hond af te komen. Die hond is vast veel linker dan ze laten doorschemeren want een brom en een snap? Niet echt iets voor een mastin. Die zal zich wel even heel aanwezig hebben gedragen en zijn mening hebben doorgedrukt bij de zwakke energie van zijn nieuwe huishouden. Recept voor ellende tenzij bij kundig persoon met grote buitenruimte.
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

@Josefien dank je voor de update. Hopelijk treft hij nu een baas die weet wat voor type hond ze in huis halen. :ok:
ranetje
Posts in topic: 14

Bericht door ranetje »

Josefien schreef: 20 jul 2025, 00:03
blondie schreef: 19 jul 2025, 19:22 Nou we gaan niet weten hoe het deze jongen verder is vergaan, want de link werkt niet meer.
In de mastingroepen zijn de oorspronkelijke berichten nog steeds actief, en er wordt ook serieus op gereageerd. Dus ik heb zo'n gevoel dat hij wel op zijn plek komt hier. Alleen niet stante pede. Net zoals een mastin houdt de liefhebber van een mastin er ook niet van om voor het blok gezet te worden.

De deadline van 19 juli is zomaar van de baan, met een suf verhaaltje. Over opvangmama enzo en een transporteur die het zomaar laat afweten. Ja, je moet wat als je eerst op het sentiment inspeelt, en er vervolgens een aantal geïnteresseerden zijn. Ik denk dat er meerdere kandidaten zijn voor de hond en dat er tijd voor wordt gemaakt voor nadere kennismaking

Hierbij een citaat van iemand, die zich er tegen aan ging bemoeien
"Update : ik heb de stichting gesproken . Normaal gesproken zou het transport hem vandaag ophalen en terug brengen naar zijn vroegere opvangmamma in Spanje , alleen de transporteur lukte het niet om vandaag naar Ned te rijden . Als Humprey terug gaat naar zijn opvangmamma ( GEEN KENNEL OF PENSION ) in Spanje , waar hij het heel goed heeft gehad , ze heeft een grote tuin en de hond wordt goed uitgelaten . Ook is ze bekend met Mastins en hij mag voorgoed bij haar blijven mocht er geen Mastin hondenkenner die bekend bij haar moet zijn op haar pad komen uit Spanje zelf . Dit lijkt mij ook de beste oplossing voor de hond , want hij is gek op zijn vroegere opvangmamma en zij op hem en dan wordt er ook niet meer met dat beestje gesold"
Het klinkt prima.

Ik verbaas me er wel over dat die hond naar Nederland is gekomen?
Als hij het zo fijn had bij zijn "opvangmama" en die mama is gek op hem
Afbeelding
Josefien

Bericht door Josefien »

Marc schreef: 20 jul 2025, 10:34
Ik geloof er helemaal geen reet meer van. Van het hele verhaal niet. Die hond gaat nergens heen en zat niet bij een super goede baas in Spanje. Hij is meegenomen. Blijft hier en nu proberen ze met gelul zichzelf recht te praten en van die hond af te komen.
Die indruk heb ik ook, dat ze hun eigen straatje proberen schoon te vegen.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Josefien schreef: 20 jul 2025, 13:57
Marc schreef: 20 jul 2025, 10:34
Ik geloof er helemaal geen reet meer van. Van het hele verhaal niet. Die hond gaat nergens heen en zat niet bij een super goede baas in Spanje. Hij is meegenomen. Blijft hier en nu proberen ze met gelul zichzelf recht te praten en van die hond af te komen.
Die indruk heb ik ook, dat ze hun eigen straatje proberen schoon te vegen.
Dat lijkt mij duidelijk want als hij terug gaat gaat hij naar een perfecte plek maar alles wijst erop dat hij niet terug gaat. Waarom zou die liefdevolle opvang waar hij perfect zat de hond überhaupt meegeven aan een studente? Lijkt me een recept voor ellende.

En hij moest NU weg naar dat gaat dan bij interesse in de hond uiteraard door omstandigheden niet door. Dus die hond moet zo snel mogelijk weg ivm kosten en waarschijnlijk een groter gedragsprobleem. Lukt het hier niet gaat hij naar Spanje terug naar de kennel op beton. Niks liefdevolle opvang met ruimte en wandelingen. Ga weg. Wie gelooft dat?
Afbeelding
Josefien

Bericht door Josefien »

Nou, de soapserie ontwikkelt zich.

Die liefdevolle opvang had zich compleet verkeken op een wereldvreemde mastin. Zijn claimerige, clinchy gedrag werd verkeerd ingeinterpreteerd. Zo een lieve lieve knuffelbeer :F:
Maar hij stonk, zo'n typisch asielluchtje, en dat wil je 'uiteraard' niet in je kleding hebben. Hem onder de douche gepropt terwijl er nog geen enkele daadwerkelijke verbondenheid was met de hond, en dat pikte hij niet. Een zeer begrijpelijke reactie vind ik, geen link gedrag, maar puur vanuit een berghondtype die niet wordt gezien en begrepen.

Waarom niet die hond laten wennen aan een schoonmaakbeurt, buiten met een tuinslang en dan eerst de poten, van beneden geleidelijk naar boven werken. Zo heb ik het met Merlijntje aangepakt, die die douche ook echt niet zag zitten. We gingen lekker buiten frutselen met de tuinslang en babbelen met elkaar. Een manier om vertrouwd te raken met elkaar.

Maar goed, deze mastin mocht het bekopen met een retour asiel.

En nu duikt die opvangmama opeens weer op, als een soort redder :LOL:

Ondertussen is deze hond al zo bekend in het mastinwereldje van NL, dus hij komt vast en zeker goed terecht.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Wuilus kon ook door niemand gedoucht worden. Geen idee wat die had maar een straal water op haar sproeien was een regelrechte provocatie. Ze beet dan ook echt. Ik kon haar wel wassen in bad en besprenkelen maar tuinslang of douchekop waren uit den boze. Ze beet ook de slang onmiddellijk kapot.
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 14

Bericht door ranetje »

Er komt nu toch wat meer boven water.
Eigenlijk weer een drama voor die hond erbij.
Jammer.
Hopelijk heb je gelijk Josefien en komt er een fijne plek voor hem. :ok:
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Vond het gisteren al, maar dit is de stichting denk. https://www.irespectanimals.nl/pets/humphrey/

Goed hij zit nu dus wel in een Nederlands asiel.

Weet je, als je niet beter weet, en je wilt goed doen dan doe je soms dingen die verkeerd uitpakken.
Chara schroomde ook niet in begin om tanden te gebruiken als iets niet ging zoals zij wenste, of vanuit angst, of vanuit domweg haar reactie omdat ze dat gewoon gewend was om te doen.
Vriend had dat ook niet door, of wist ook niet hoe erop te reageren, en ik toevallig zag overeenkomst met gedrag van mijn eerste hond. Waardoor we anders zijn gaan reageren en benaderen.

Je weet natuurlijk nooit vanaf dag 1 hoe te reageren op bepaalde honden en hun gedragingen als je er nooit mee te maken heb gehad.

Is niet zo slim alleen om bij dit type, of bij honden die al angstig zijn domweg te gaan doen en alle signalen verder te negeren met idee dat ze het maar dienen te accepteren. Dan kun je van koude kermis thuiskomen ja.
Marc

Bericht door Marc »

Tom beet ook in het begin. Mij als ik iets deed dat hij niet begreep zoals borstelen. En mannen die hem wilde aaien. Maar daar werk je aan. Nu was Tom geen mastin. Maar ik ben ook niet geschikt voor gigantische dominante rassen. Vind ik niks aan en past niet bij me. Als ze moeilijk doen. Schappelijk vind ik ze wel erg leuk.
Afbeelding
Célie
Posts in topic: 27
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

CatnDog schreef: 18 jul 2025, 13:53 Of het aanwakkeren van een soort schuldgevoel: je bent er mede verantwoordelijk voor als deze hond terug moet op transport als je hem niet nu adopteert/dit bericht met andere mensen deelt.
Echt hè
Célie
Posts in topic: 27
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

Marc schreef: 18 jul 2025, 14:44 Waarom kan die hond niet gewoon naar een asiel? Er schijnt een taboe op te rusten. Buitenlandse honden die hier in het asiel belanden. Maar dan zou dat taboe toch voor elke hond moeten gelden? Zat honden die bewust gefokt zijn zitten ook in het asiel. Die zou een fokker ook terug moeten nemen. Nog maar niet te spreken over de vele broodfok hondjes die in het asiel belanden. Zover ik weet helpt een asiel alle honden. Van fokkers, broodfokkers, particuliere oepsnesten etc en waarom dan niet een mastin die in Nederland is en geen huis meer heeft?

De overheid is bezig met het verbieden van helpen van buitenlandse mensen. Hoop niet dat de hondenwereld ook gaat zeggen komt uit Spanje dus terug naar Spanje.
Dat klinkt niet dramatisch genoeg Marc :Q:
Plaats reactie