Monza update 12 Jan: resultaten röntgen binnen!

Hier kun je fokgerelateerde zaken bespreken
EchoMira
Posts in topic: 8
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Monza update 12 Jan: resultaten röntgen binnen!

Bericht door EchoMira »

Oh. Nou, zo moeilijk is het niet om een heup te beoordelen. Een HD A is gewoon een HD A hoor.
Maar goed, Monza heeft perfecte heupen en ik wil hier verder niet over de hegemonie van de raad gaan zeiken. Ik vroeg het met gewoon even af.
Kells
Posts in topic: 2
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Gefeliciteerd met de mooie uitslagen! :ok:
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Shiloh
Posts in topic: 1
Honden: 1
Welke: Welsh Springer Spaniël

Bericht door Shiloh »

Leuk! Ik ga volgen.

Gefeliciteerd met de goede uitslagen!

Ik heb overigens heel weinig verstand van dit soort dingen.

Hoe zit dat eigenlijk met die heupen en zo? Is dat een kwestie van uitgegroeid zijn en als het dan goed is, dan blijft het goed? Of kan zich dat later alsnog ontwikkelen en moet zoiets herhaald worden?
Afbeelding
mosquito1980
Honden: 1
Welke: DH

Bericht door mosquito1980 »

Leuk en spannend :cheer:

Als ze zwanger wordt en 10+ pups krijgt dan mag je wel beginnen met het uitdenken van rally/auto namen :F: :ok:
blacky

Bericht door blacky »

gefeliciteerd, het is altijd spannend. Maar nu weer een stapje dichter bij een mooi nestje
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Shiloh schreef: 12 jan 2026, 21:53 Hoe zit dat eigenlijk met die heupen en zo? Is dat een kwestie van uitgegroeid zijn en als het dan goed is, dan blijft het goed? Of kan zich dat later alsnog ontwikkelen en moet zoiets herhaald worden?
Heupproblemen kunnen zich door slijtage of externe factoren wel voor gaan doen maar dat ligt dan niet aan de ouderdieren want die hebben goede heupen.
Overigens is het duidelijker als je niet denkt in goed of slecht maar in "normaal en gezond versus afwijkend".
HD-A zijn heupen zoals heupen horen te zijn en als je met HD-A honden fokt mag je er gewoon vanuit gaan dat de nakomelingen nooit heuppatient worden.
Crutz

Bericht door Crutz »

Shiloh schreef: 12 jan 2026, 21:53 Leuk! Ik ga volgen.

Gefeliciteerd met de goede uitslagen!

Ik heb overigens heel weinig verstand van dit soort dingen.

Hoe zit dat eigenlijk met die heupen en zo? Is dat een kwestie van uitgegroeid zijn en als het dan goed is, dan blijft het goed? Of kan zich dat later alsnog ontwikkelen en moet zoiets herhaald worden?
Met de “gewone” RVB of OFA beoordeling wordt minimaal naar de laxiteit gekeken en kunnen heupen die goed beoordeeld zijn bij een hoge laxiteit nog wel op relatief jonge leeftijd beschadigen.

Pennhip meet ook de laxiteit en kan al betrouwbaar vanaf 16 weken. Dan heb je iets meer zekerheid dat belasting niet voor slijtage zorgt. Trauma is wat anders natuurlijk.
ellen en de birmanen

Bericht door ellen en de birmanen »

EchoMira schreef: 14 jan 2026, 10:33
Shiloh schreef: 12 jan 2026, 21:53 Hoe zit dat eigenlijk met die heupen en zo? Is dat een kwestie van uitgegroeid zijn en als het dan goed is, dan blijft het goed? Of kan zich dat later alsnog ontwikkelen en moet zoiets herhaald worden?
Heupproblemen kunnen zich door slijtage of externe factoren wel voor gaan doen maar dat ligt dan niet aan de ouderdieren want die hebben goede heupen.
Overigens is het duidelijker als je niet denkt in goed of slecht maar in "normaal en gezond versus afwijkend".
HD-A zijn heupen zoals heupen horen te zijn en als je met HD-A honden fokt mag je er gewoon vanuit gaan dat de nakomelingen nooit heuppatient worden.
he nee, ik heb 2 HD A ouderdieren, voorouders allemaal HD A en uit het nest van de 2 ouderdieren een teef met HD D. Teefje is 1,5 jaar. Ik ga er dus niet meer vanuit dat 2 HD A ouderdieren HD A nakomelingen krijgen.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ach nee. Wat zeg je nu? Een uitzondering op een regel?

Ik ga naar bed.
ellen en de birmanen

Bericht door ellen en de birmanen »

EchoMira schreef: 14 jan 2026, 13:36 Ach nee. Wat zeg je nu? Een uitzondering op een regel?

Ik ga naar bed.
welterusten
ranetje
Posts in topic: 4

Bericht door ranetje »

ellen en de birmanen schreef: 14 jan 2026, 13:20
EchoMira schreef: 14 jan 2026, 10:33
he nee, ik heb 2 HD A ouderdieren, voorouders allemaal HD A en uit het nest van de 2 ouderdieren een teef met HD D. Teefje is 1,5 jaar. Ik ga er dus niet meer vanuit dat 2 HD A ouderdieren HD A nakomelingen krijgen.

Daar kun je inderdaad nooit helemaal van uitgaan, maar je hebt als fokker dan wel je stinkende best gedaan voor gezonde heupen.
Voor zover ik weet is het wel zinvol om ook de broers en zussen (en ooms en tantes) na te gaan.
Hond met mooie heupen uit een nest met een of meer honden met heupproblemen geeft ook een indicatie.
Je kunt daar alleen lang niet altijd achter komen.
Afbeelding
jenn90

Bericht door jenn90 »

Ouders, een broer en 2 zussen zijn iig ook geröntgend en ook goede heupen, dus ik heb daar wel vertrouwen in :-)
Afbeelding
jenn90

Bericht door jenn90 »

mosquito1980 schreef: 13 jan 2026, 21:30 Leuk en spannend :cheer:

Als ze zwanger wordt en 10+ pups krijgt dan mag je wel beginnen met het uitdenken van rally/auto namen :F: :ok:
Oef ik hoop niet een 10+nest :schrik: maar dat wordt nog een uitdaging ja kwa namen hahaha
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

jenn90 schreef: 14 jan 2026, 18:13 Ouders, een broer en 2 zussen zijn iig ook geröntgend en ook goede heupen, dus ik heb daar wel vertrouwen in :-)
tuurlijk.
Gewoon alleen maar goed en positief hoor.
ranetje
Posts in topic: 4

Bericht door ranetje »

jenn90 schreef: 14 jan 2026, 18:13 Ouders, een broer en 2 zussen zijn iig ook geröntgend en ook goede heupen, dus ik heb daar wel vertrouwen in :-)
Super :ok:
Afbeelding
Plaats reactie