Mijn herders

Subforum voor alle fototopics!
Marc
Posts in topic: 6

Re: Mijn herders

Bericht door Marc »

Maart schreef: 11 jan 2026, 16:43 Ze hebben inderdaad een heerlijk karakter maar wel wat individuele aandachtspunten ja. Jouw duitse waren ook echt een heel mooi type!

Ik ga ook switchen denk ik. Ik vind mezelf best goed in het opvoeden van honden maar Treskor is gewoon apart. Wie hem makkelijk vindt of mij tekort vindt schieten, mag het gerust zelf eens proberen :engel: Dat hebben er ook gedaan & ze zijn allemaal op hun woorden terug moeten komen.
Dus ja, mensen mogen me gerust een kut vinden als ze mij zien, ik vind het zelf ook niet zo prettig hoor.

Mijn honden zijn gelukkig ook wel lief naar mensen, iedereen kan hier binnen komen (en terug buiten gaan :mrgreen: ), dat vind ik wel een vereiste. De rest is aanpassen en dan mukt alles wel.
Ik hou ook wel van wat uitdaging, dus een poepsimpele hond zou denk ik niet uitdagend genoeg zijn. Een Runar type wil ik wel weer terug, zo stabiel als ik weet niet wat & in voor alles. Gouden type hond!
Ik heb dat gehad met Eva. Dat lukte mij niet kwa ombuigen of veranderen en ik denk dat dat ook vrij onmogelijk was voor iedereen. Zij moest geen vreemden en ze had geen bijtrem voor vreemden. Voor mij wel. Mij zou ze nooit gebeten hebben maar mijn vrienden en moeder en willekeurig wie verder gewoon meteen en zonder probleem. Bam! Elke hondentrainer werd zo gebeten. Zelfs de Nederlands kampioen reddingshonden met Mechelaars schatte haar verkeerd in. Bij IPO greep ze de pakwerker in zijn vlees en ga zo door. Martin Gaus hondenschool beet ze ook de mensen. Ze beet gewoon snel en makkelijk en omdat ze niks maar dan ook niks op had met vreemd volk en die ook totaal niet accepteerde in haar huis en rondom haar was ze gewoon heel erg lastig. Ze was niet te paaien en stond er gewoon niet voor open. Vreemde mensen moesten uit haar buurt blijven en zo niet dan gingen ze bloeden op een bepaald moment.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 3
Honden: 3
Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff

Bericht door EchoMira »

Marc schreef: 14 jan 2026, 21:46 Ik heb dat gehad met Eva. Dat lukte mij niet kwa ombuigen of veranderen en ik denk dat dat ook vrij onmogelijk was voor iedereen. Zij moest geen vreemden en ze had geen bijtrem voor vreemden. Voor mij wel.
Nou. Geen bijtrem voor vreemden..ze had ook geen bijtrem voor mij.
Jij was de enige. Het eigen konijn molde ze ook zodra ze de kans kreeg.

Ik heb echt geen kwaad woord over die hond want ze was fantastisch. Ik heb er ontzettend van genoten.
Maar ze beet me keihard in mijn kuit bij een trekspelletje en heeft ook wel echt in mijn handen gehakt als ik vond dat ze niet zomaar uit de auto mocht springen omdat ik de deur over deed.
Jou beet ze inderdaad niet. Maar dat was het dan ook wel. Verder beet ze iedereen.

Ik had mijn vader een keer in de auto. Naar Naarden. Meer dan een uur.
Ze was pas klaar met klooien nadat ze even aan zijn jas had getrokken. Met die voortandjes. Ze Moest Haar Mond er op hebben gehad.
Aan de andere kant van het bijten kon je alle kanten op. Het was ook helemaal niet echt een probleem. Het was eerder een soort onvermijdelijk en als je zelf kalm was beet ze ook niet hard maar ze beet sowieso wel.
Hardwired noemen ze dat.
blondie
Posts in topic: 8

Bericht door blondie »

Heb haar ook eens ontmoet, bijzondere dame, en gelukkig zonder bijtwonden er van afgekomen!
blondie
Posts in topic: 8

Bericht door blondie »

blondie schreef: 14 jan 2026, 23:14 Heb haar ook eens ontmoet, bijzondere dame, en gelukkig zonder bijtwonden er van afgekomen!
Toegeven dat ik destijds wel dacht, jeetje ik ben alert op het bekrompene toen af met mijn hond in combi met andere honden, maar jullie hadden dat toen met Eva in combi met mensen inderdaad.
We troffen elkaar geloof ik bij workshop speuren toen.

Later las ik nog wel wat dingen want sowieso Marc vertelde veel over haar, en weet nog goed dat ook haar fokster toen aangaf/bijviel dat ze een bijzonder geval was, en bijzonder scherp was voor haar ras en afkomst.

Waarmee eigenlijk voor bepaalde types toch soms niet kunt ontkennen dat hoe je je best ook doet om "sociaal" te laten opgroeien, je niet altijd garantie hebt ondanks je kennis ervaring en de wil om een "sociale gezellig" exemplaar te maken of te krijgen, dat dat zo uitpakt.

Ik heb ook wel bij mensen in huis gestaan die panisch gingen doen, en hond zou alles en iedereen bijten. En gut hij bleek los en er was niets aan de hand.
Bij die eigenaren vroeg ik me soms wel af, je lijkt wel te willen dat je hond als waakhond zich gedraagt. Ik snapte dat nooit zo.
Net als bij Maart vond ik het wel prettig dat ze prima stabiel met mensen waren buiten en binnen, op het oog ook allemansvrienden naar mensen toe zeker.
Wist van twee echter dat als het er op aan kwam er wel knopje om zou kunnen gaan. Maar dan zag ik het zelf wel al, en dan was er ook wel wat aan de hand.
Maart
Posts in topic: 2
Honden: 2
Contacteer:

Bericht door Maart »

Marc schreef: 14 jan 2026, 21:46
Maart schreef: 11 jan 2026, 16:43 Ze hebben inderdaad een heerlijk karakter maar wel wat individuele aandachtspunten ja. Jouw duitse waren ook echt een heel mooi type!

Ik ga ook switchen denk ik. Ik vind mezelf best goed in het opvoeden van honden maar Treskor is gewoon apart. Wie hem makkelijk vindt of mij tekort vindt schieten, mag het gerust zelf eens proberen :engel: Dat hebben er ook gedaan & ze zijn allemaal op hun woorden terug moeten komen.
Dus ja, mensen mogen me gerust een kut vinden als ze mij zien, ik vind het zelf ook niet zo prettig hoor.

Mijn honden zijn gelukkig ook wel lief naar mensen, iedereen kan hier binnen komen (en terug buiten gaan :mrgreen: ), dat vind ik wel een vereiste. De rest is aanpassen en dan mukt alles wel.
Ik hou ook wel van wat uitdaging, dus een poepsimpele hond zou denk ik niet uitdagend genoeg zijn. Een Runar type wil ik wel weer terug, zo stabiel als ik weet niet wat & in voor alles. Gouden type hond!
Ik heb dat gehad met Eva. Dat lukte mij niet kwa ombuigen of veranderen en ik denk dat dat ook vrij onmogelijk was voor iedereen. Zij moest geen vreemden en ze had geen bijtrem voor vreemden. Voor mij wel. Mij zou ze nooit gebeten hebben maar mijn vrienden en moeder en willekeurig wie verder gewoon meteen en zonder probleem. Bam! Elke hondentrainer werd zo gebeten. Zelfs de Nederlands kampioen reddingshonden met Mechelaars schatte haar verkeerd in. Bij IPO greep ze de pakwerker in zijn vlees en ga zo door. Martin Gaus hondenschool beet ze ook de mensen. Ze beet gewoon snel en makkelijk en omdat ze niks maar dan ook niks op had met vreemd volk en die ook totaal niet accepteerde in haar huis en rondom haar was ze gewoon heel erg lastig. Ze was niet te paaien en stond er gewoon niet voor open. Vreemde mensen moesten uit haar buurt blijven en zo niet dan gingen ze bloeden op een bepaald moment.
Dat denk ik van Treskor ook, dat er niemand anders er meer van kan maken dat ik al gedaan heb.
Hij heeft gelukkig geen mensagressie, mensen buiten bestaan niet en mensen binnen zijn gewoon zijn vrienden en wil hij best tegenaan liggen, zo kan hij gerust een ganse avond liggen snurken met zijn kop op mijn nichtje haar schoot.

Je mag hem geen pijn doen echter, dan doet hij terug pijn. Idem met als je hem zou benaderen als je zelf gefrustreerd bent, dat trekt hij niet. Bij de DA kan hij ook enorm duidelijk aangeven wanneer het genoeg geweest is, dat is wel fijn dat hij dat ook duidelijk communiceert, hij gaat geen mensagressie uit het niets tonen. Bij IGP ging het fout lopen, dus daarom ben ik er ook mee gestopt, het was voor hem geen spelletje meer en die achterlijke mentaliteit binnen die wereld waarvan ze denken dat ze elke hond wel klein krijgen, zou niet goed afgelopen zijn en zo'n onterechte sticker moest ik niet hebben op mijn hond.

Voor hem is alles prima als zijn dagen gelijk lopen. 10u rennen op het werk en dan thuis bijslapen. Om te wandelen ga ik nu naar Frankrijk. Parkeren aan het strand, deuren open, bal aan ketting & halsband en niemand anders te zien. En dan is het de meest simpele hond die er is.
Maar ik mis de spontane, dagelijkse wandelingen wel, dus daarom vermoedelijk wel een volgende hond die dat wel weer terug kan. Hoewel zijn pups dat gedrag dat niet hebben (gelukkig), dus het is echt zijn kenmerk.
Plaats reactie