Je ergeren aan uitvallers
-
EchoMira
- Posts in topic: 106
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Re: Je ergeren aan uitvallers
De gemiddelde hondeneigenaar kan de definitie van corrigeren niet opdreunen, weten niet hoe dat moet of of dat wel moet.
Ja, daar lopen ze kittig bij te kijken maar dat maakt het niet minder onwetend.
Ik wil helemaal geen honden bij mijn honden hebben. Ze zijn geen oefenmateriaal.
Paarlen voor de zwijnen. Gewoon zelf afstand nemen.
Je kunt je een leven lang storen aan het feit wat mensen allemaal niet snappen maar dat krijg je nooit opgelost.
Ik ben koosjer met mijn honden en er komt domweg geen onopgevoed kutkreng bij. Klaar.
Ik ontwijk 99% maar die ene % krijgt een schop voor zijn tandjes.
Er mag best een ontmoeting met wat spanning plaatsvinden maar alvast kankerend aan komen rennen...gewoon nee. Dan sla ik zelf wel.
Het zal vast nog wel eens mis gaan hoor maar het is wel extra leuk als het gewoon ook eens wel goed gaat
Genoeg afstand gaat eigenlijk altijd wel goed
Maar de afstand was voor de RR blijkbaar niet genoeg

-
EchoMira
Ik zou gewoon heel erg gaan belonen.
Als hij zich stuurbaar toont moet je juist contact aangaan. Laat hem maar komen met zijn nieuwe ideen. Goed zo toch?
Echt zo lekker dat hij met je meebeweegt.
Dat is toch top! Je oefeningen werpen zijn vruchten af, en gok ook zomaar dat door jouw wat meer zelfverzekerde houding en reageren Bertus dat dus ook oppikt en vertrouwen heeft dat hij door kan lopen zonder zich druk te hoeven maken om die ander. 
Dat is hun probleem en aan hun om iets mee te doen. Zolang ze zorgen dat de hond niet los op die van jou of een ander kan klappen of gaat lopen etteren dan lekker zo doorgaan zelf met Bertus!
Het is de sneeuw denk ik . Alles is stiller en rustiger. Er rijden véél minder auto’s en fietsen enz
hij is nu echt ontspannen buiten

Ik snap wat Rosanne zegt. Ik denk ook dat ze er een fantastische hond aan heeft.EchoMira schreef: ↑06 jan 2026, 21:45De gemiddelde hondeneigenaar kan de definitie van corrigeren niet opdreunen, weten niet hoe dat moet of of dat wel moet.
Ja, daar lopen ze kittig bij te kijken maar dat maakt het niet minder onwetend.
Ik wil helemaal geen honden bij mijn honden hebben. Ze zijn geen oefenmateriaal.
Paarlen voor de zwijnen. Gewoon zelf afstand nemen.
Je kunt je een leven lang storen aan het feit wat mensen allemaal niet snappen maar dat krijg je nooit opgelost.
Ik ben koosjer met mijn honden en er komt domweg geen onopgevoed kutkreng bij. Klaar.
Ik ontwijk 99% maar die ene % krijgt een schop voor zijn tandjes.
Er mag best een ontmoeting met wat spanning plaatsvinden maar alvast kankerend aan komen rennen...gewoon nee. Dan sla ik zelf wel.
Bij Finn, en Aki (en Bluf) kon ik echt hand niet in vuur steken dat bij een bepaalde niet zo sociale benadering van diverse honden het genegeerd zou worden.
Dus lijnde ik aan, ging ik weg en alleen als het echt nodig was blokte ik een andere hond om gedoe te voorkomen.
Bij Chara ben ik relaxter, die zal echt niet snel het tot een (korte) vechtpartij uit laten lopen, die lost het anders op.
Glory is snel angstig, en geeft dat in haar houding aan. Ontbloot soms tanden, maar echt vanuit een angst die maakt zich echt wat kleiner en heeft een achterwaartse houding als ze zich bedreigt of ongemakkelijk voelt.
Ik ervaar en leer overigens nu steeds wel weer meer omdat ik dus nu ik alleen met de dames loop, niet per definitie direct alles bij me roep en aanlijn als er een hond losloopt of wordt losgelaten.
Gister was ik wat foto's aan het schieten nog en dames echt bij me. Komt er een man aan met witte herder aan de lijn. Hij kijkt en laat los, want zijn hond doet toch niets.
Verbaasde me wel een beetje, want door de jaren heen met Aki erbij lijnde ik bij zijn aankomst altijd ons drietal aan. Maar goed, nu liet ik de dames dus ook maar vrij lopen.
Ondanks dat hij aangaf dat de hond niets deed, wat ook zo was. Ontstond er toch spanning. Toen hij op Glory af liep vond Glory hem dus doodeng. Chara deed deels speelbuiging, maar alles leek een beetje te verstarren.
Hond in midden met staart hoog, Chara bleef ook staan en de hond in de gaten houden op korte afsttand, en Glory was verstard en stond lipjes op te trekken omdat ze blijkbaar bang was.
Dan kun je blijven zeggen en bedenken dat je honden niets doen of dat het allemaal goed gaat, maar op een of andere manier wisten alle 3 de honden niet echt te bedenken wat ze moesten doen.
Was net een stilleven
Ik ben dus toch maar doorgelopen en op wat afstand in ieder geval Glory geroepen en toen zij durfde te bewegen naar mij toe ook Chara geroepen die ook toen direct mee kwam. En hond ging toen ook weer lopen richting zijn baas.
Die vond mij waarschijnlijk raar doen, maar ik vond het zelf in ieder geval een beetje gespannen situatie. Zeker als je merkt dat geen van de honden een beweging leek te durven maken.
Had ik overigens niet verwacht hoor, want bij deze witte herder reu zag ik eigenlijk niet echt een issue. Komt op mij over als redelijk relaxed en luistert ook gewoon naar de baas.
Maar door de spanning van Glory blijkbaar ging het anders dan ik had verwacht.
Ik vraag me wel af of er net als bij reuen intact, honden bij teven ook anders reageren als dames niet meer intact zijn?
Echo en Mira zijn toch nog intact? Chara en Glory niet.
Hier was het met die witte herder echt gevalletje dat Glory hem eng vond, want bij kennismaken ging Chara in de speelhouding en stond open voor contact. Maar omdat Glory zo verstarde, ging Chara observeren aan de andere kant van de hond, waardoor de reu eigenlijk maar een beetje dus stil bleef staan zonder echt nog een poot te verzetten, en de dames bewogen dus ook niet meer
Uiteraard geen foto van, dat soort situaties vind ik zelf toch nog altijd even oncomfortabel.
-
EchoMira
Ja, gewoon zoals ze geboren zijn.
Hmm over kat op het spek binden gesproken.
Hier schreef ik op 04.01 over een herder die uitviel toen de dames de slop uitkwamen, waarop Glory ook schrok en terug tetterde.
Vriend kende de vrouw, en was verbaasd dat ze nu met een DH liep. Kan natuurlijk, maar ik zat al een beetje te bedenken, want de DH's in deze omgeving ken ik nu wel zo'n beetje.
In dit grote blok, van de 4 geen 1 die niet tekeer gaat trouwens bij het zien van andere honden.
Enfin, gisteren trof hij haar weer hier achter. Nu op een gepaste afstand en hij vroeg nu dus ook of het haar hond was.
Ze liet hem uit voor een ander, het was dus de herder van de man die een keer Glory onder het hek door heeft gehapt terwijl ze lag te dutten, die erop voorbij kwam en behoorlijk provocerend aan kwam zetten, markeren bij ons hek voor en waarbij ik Aak dan terug moest roepen en 1x toen hij weer Glory in de tuin schrik aanjoeg Chara over tuinmuurtje heen vloog om de hond te blokken, en ik Aak met een behoorlijk grote mond kon weerhouden hetzelfde te doen
Ik kwam hem eerder tegen met weer een andere vrouw die ik ook ken, hond leek toen ok. Maar eerstvolgende keer was zij wat te zelfverzekerd gok ik, laconiek eigenlijk en whoppa vloog de hond weer uit richting Chara en Glory.
Gisteren op verzoek van deze bekende van mijn vriend, wilde ze met de hond dus dichterbij passeren.
"ik mag hopen de hond aan de linkerkant en jij op rechts?"
Niet dus, maar er gebeurde niets hoor, ze had hem echt kort en onder controle!
En Gloor? Ja die gromde wel... Maar ging gewoon goed hoor!
Niets ten nadele van mijn vriend hoor.
Maar dit soort "oefen" momentjes zijn voor mij no go.
Onze eigen hond heeft te veel negatieve dingen met deze hond meegemaakt, er loopt nu wéér iemand met die hond die niet eigenaar is en denkt de hond onder controle te hebben, de andere vrouw dacht dat immers ook en kwam ook bedrogen uit.
De man zelf liep er prat op toen Aki nog leefde om te zien welke van de herders sterker zou zijn
+ ik heb die hond een keer bij zijn nekvel gepakt en op de grond neergezet omdat hij "jong en enthousiast" (1,5 jaar oud toen) het nodig vond om in mijn bovenarm te happen. Dat was toen met zijn wijlen vrouw op straat en ik had geen honden bij me.
Los dat ik geen risico wil nemen met onze honden, bij gebrek aan begeleiding van die hond. Was ik ook not amused dat Glory in een positie was gezet die ze terecht als bedreigend ervaarde, met de kans dat ze een volgende keer dus zelf weer uit kan gaan vallen naar de hond, of hij nu wel of niet iets doet.
Heb het alleen opgemerkt richting mijn vriend trouwens, want merkte wel dat hij het niet zo leuk vond dat ik best afprijzend reageerde.
Vloeit ook echt voort uit feit dat met deze hond al wat issues zijn geweest rechtstreeks, maar dat ik ook merk dat Glory ondertussen écht wantrouwen en aversie heeft en weer terug krijgt richting dit type honden, terwijl ze dus met onze Aak is groter gegroeid.
Ik kan daar dan best van balen.
Hier schreef ik op 04.01 over een herder die uitviel toen de dames de slop uitkwamen, waarop Glory ook schrok en terug tetterde.
Vriend kende de vrouw, en was verbaasd dat ze nu met een DH liep. Kan natuurlijk, maar ik zat al een beetje te bedenken, want de DH's in deze omgeving ken ik nu wel zo'n beetje.
In dit grote blok, van de 4 geen 1 die niet tekeer gaat trouwens bij het zien van andere honden.
Enfin, gisteren trof hij haar weer hier achter. Nu op een gepaste afstand en hij vroeg nu dus ook of het haar hond was.
Ze liet hem uit voor een ander, het was dus de herder van de man die een keer Glory onder het hek door heeft gehapt terwijl ze lag te dutten, die erop voorbij kwam en behoorlijk provocerend aan kwam zetten, markeren bij ons hek voor en waarbij ik Aak dan terug moest roepen en 1x toen hij weer Glory in de tuin schrik aanjoeg Chara over tuinmuurtje heen vloog om de hond te blokken, en ik Aak met een behoorlijk grote mond kon weerhouden hetzelfde te doen
Ik kwam hem eerder tegen met weer een andere vrouw die ik ook ken, hond leek toen ok. Maar eerstvolgende keer was zij wat te zelfverzekerd gok ik, laconiek eigenlijk en whoppa vloog de hond weer uit richting Chara en Glory.
Gisteren op verzoek van deze bekende van mijn vriend, wilde ze met de hond dus dichterbij passeren.
"ik mag hopen de hond aan de linkerkant en jij op rechts?"
Niet dus, maar er gebeurde niets hoor, ze had hem echt kort en onder controle!
En Gloor? Ja die gromde wel... Maar ging gewoon goed hoor!
Niets ten nadele van mijn vriend hoor.
Maar dit soort "oefen" momentjes zijn voor mij no go.
Onze eigen hond heeft te veel negatieve dingen met deze hond meegemaakt, er loopt nu wéér iemand met die hond die niet eigenaar is en denkt de hond onder controle te hebben, de andere vrouw dacht dat immers ook en kwam ook bedrogen uit.
De man zelf liep er prat op toen Aki nog leefde om te zien welke van de herders sterker zou zijn
Los dat ik geen risico wil nemen met onze honden, bij gebrek aan begeleiding van die hond. Was ik ook not amused dat Glory in een positie was gezet die ze terecht als bedreigend ervaarde, met de kans dat ze een volgende keer dus zelf weer uit kan gaan vallen naar de hond, of hij nu wel of niet iets doet.
Heb het alleen opgemerkt richting mijn vriend trouwens, want merkte wel dat hij het niet zo leuk vond dat ik best afprijzend reageerde.
Vloeit ook echt voort uit feit dat met deze hond al wat issues zijn geweest rechtstreeks, maar dat ik ook merk dat Glory ondertussen écht wantrouwen en aversie heeft en weer terug krijgt richting dit type honden, terwijl ze dus met onze Aak is groter gegroeid.
Ik kan daar dan best van balen.
Er loopt hier een Schnauzer reu geen dwerg maar middelgroot. Die is altijd vast want blaft en hapt naar mensen.
Hij is net zo oud als Bertus dus ze moeten elkaar niet ,toen ze jonger waren wel maar op een gegeven moment werden ze pubers en toen was het over .
Dus als ik ze tegenkom houden we afsta d en dat is geen probleem echt verantwoorde mensen die ermee lopen
Maar ik ben ook opa al een paar keer tegengekomen en die kent de regels niet natuurlijk en gaf die hond teveel ruimte aan de flex
Maar wat er nu vorige week gebeurde was eng
Ik loop alleen op straat zonder hond en kom hun tegen met hond en kindje op slee
Gaat die hond tegen mij tekeer
Niet goed voor mijn bloeddruk
Hij is net zo oud als Bertus dus ze moeten elkaar niet ,toen ze jonger waren wel maar op een gegeven moment werden ze pubers en toen was het over .
Dus als ik ze tegenkom houden we afsta d en dat is geen probleem echt verantwoorde mensen die ermee lopen
Maar ik ben ook opa al een paar keer tegengekomen en die kent de regels niet natuurlijk en gaf die hond teveel ruimte aan de flex
Maar wat er nu vorige week gebeurde was eng
Ik loop alleen op straat zonder hond en kom hun tegen met hond en kindje op slee
Gaat die hond tegen mij tekeer
Niet goed voor mijn bloeddruk

Gisteren was een rare dag , begon met een berichtje in de app dat er een wolf door de straten liep paar meter verderop
Ik weet niet of het door mijn spanning kwam of dat Bertus die wolf rook maar hij was tijdens het wandelen heel druk
En toen kwamen we ook nog de Duitse Herder tegen die altijd naar hem uitviel en nu dus ook
En Bertus ? Die keek naar mijn jaszak waar ik zijn speeltje in heb zitten en toen ik hem dat gaf liep hij mooi stil mee verder
De man met herder vol verbazing achter latend
Ik weet niet of het door mijn spanning kwam of dat Bertus die wolf rook maar hij was tijdens het wandelen heel druk
En toen kwamen we ook nog de Duitse Herder tegen die altijd naar hem uitviel en nu dus ook
En Bertus ? Die keek naar mijn jaszak waar ik zijn speeltje in heb zitten en toen ik hem dat gaf liep hij mooi stil mee verder
De man met herder vol verbazing achter latend

Super 

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Wat een topper(s) 
https://www.freshdiets4animals.com/
Voedingsadvies op maat.
https://pawesomefreshtoppers.com/
Functionele toppers voor hond & kat.
Voedingsadvies op maat.
https://pawesomefreshtoppers.com/
Functionele toppers voor hond & kat.
-
EchoMira
Heerlijk! Je hebt het er goed in!
SuperSmoushond schreef: ↑17 jan 2026, 09:18 Gisteren was een rare dag , begon met een berichtje in de app dat er een wolf door de straten liep paar meter verderop
De man met herder vol verbazing achter latend![]()

Vind het echt knap dat in relatief korte tijd jullie zo'n vooruitgang hebben gemaakt!
Het is gewoon een hartstikke slim hondje en het is jammer dat ik zo lang in dat brokjes strooien en omlopen ben blijven hangen

Je kunt het ook omkeren, dat het juist fijn is dat je nu wel een manier wist te vinden waar hij goed op reageert, en die jij ook wist toe te passen waardoor je dit bereikt hebt.
Ook omdat je in dit topic aangaf dat je het vervelend vond dat hij steeds zo uitviel, er diverse mensen met opties kwamen en dat je er 1 hebt gevonden/toegepast die dus echt wel lijkt te werken, niet altijd direct en er zal heus wel eens een moment zijn dat om wat voor reden dan ook het nog wel eens gebeurd.
Het is toch super fijn dat je juist steeds vaker merkt dat het zijn vruchten af heeft geworpen waardoor je allebei ook gewoon relaxter wandelt.
-
EchoMira
Echo had twee weken geleden even een probleem met de schapen. Dacht Mira "och, dan kan ik ook wel meedoen met jakkeren."Hewi schreef: ↑11 nov 2025, 09:09 En over een mep geven correctie .
Ik schop je niet in elkaar en ik ransel je niet dagelijks af. Leo kreeg vaker een draai om oren dan ko. En wijlen don kreeg ook tik op neus toen ze dacht dat ze speklap van bbq kon jatten.
Zoals een kind soms een corrigerende tik krijgt en geen bloedneus zo doe ik dat ook met honden. Je blijft van mijn eten af , je gaat niet als malle joelen in auto. Daarintegen help ik je als je het moeilijk vind dat daar ineens een container staat of een fiets die er niet hoorde.
Er zit een nuance in slaan of een tik om je ff uit je hysterische houding te halen.
Scarlett meteen de srtuiken inwant die ikbang dat die enorme schapen over haarheen hollen.
Die heb ik echt even bij haar kin gepakt en met de andere wijsvinger in haar gezicht gezegd dat ik NU wil dat ze dat nooit meer doet.
Echo hoefde geen correctie want die had mij met mira al gezien. Sindsdien rennen ze er allemaal met een boog omheen.
Als je kan onthouden in welk blik de koekjes zitten kun je ook onthouden waar je vanaf moet blijven. Niks te maken met of ik onduidelijk ben geweest. Dat zal best. En toch is dit gedrag per onmiddellijk verboden.
Daarnaast had ik al 3 keer heel hard nee gezegd en dat dacht je te kunnen negeren. Dat was sowieso al strafbaar.
Ik loop hier godverdomme niet voor de sier. Negeer me niet.