Hallo!! Ik ben op zoek naar nieuw geluk in mijn leven omdat ik in 2025 mijn Shiba inu verloren ben ,en in november ben ik ook een familielid verloren. Ik zou het hondje pas aanschaffen als ik 3 weken verlof heb om er zoveel mogelijk tijd aan te spenderen om deze op te voeden. Ik heb in het verleden ook al een schipperke , chihuahua en een West Highland white terrier. We zijn op zoek naar een ras dat makkelijk omgaat met een kind van 5 jaar dat we binnenshuis kunnen houden,ook is er een tuin van 150m2 en wandelen is geen probleem aangezien we in de natuur wonen. Graag een ras dat bekend staat voor een goede gezondheid en niet te hyper is . Maximaal 50 cm aangezien we deze graag binnen willen houden. Ook een ras dat geen problemen heeft om 3 x per week maximaal 5 uur alleen te zijn . Ik weet dat elke hond uniek is maar 1tje met unieke kleuren mag ook
Wat kunnen jullie mij aanraden?
Alvast bedankt voor jullie tijd!!
Wellicht is een Whippet wat. Mooi maatje, sociaal, gezond en echte slaapkoppen. Eenmaal buiten is het rennen geblazen.
En verkrijgbaar in zowat alle denkbare kleuren.
Maar de whippet heeft wel eens moeite met alleen zijn en erg veel behoefte aan een speelmaatje dus zou ik zeggen neem er dan gelijk twee of kies voor een ander ras. Of een leuke kruising.
Een Koekie
Al is hij al klaar om te mogen verhuizen.
Twee van zijn broertjes hebben een Embark test gehad, dit zit erin. Coi van 1% bij beide, kan bij Koekie natuurlijk iets afwijken maar gelukkig dus geen inteelt of iets. Vader was namelijk onbekend, moeders is bij mij in opvang gekomen toen de pups 2,5 week oud waren
Laatst gewijzigd door hakunamatata op 19 jan 2026, 16:56, 2 keer totaal gewijzigd.
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Je noemt 4 rassen waar je al ervaring mee hebt en die wil je allemaal niet weer? Is dat omdat elk van die rassen een eigenschap heeft die je liever niet had, of wil je gewoon elke keer wat anders?
Als je een pup neemt hangt het nog van jezelf af of die qua gedrag aan je wensen voldoet.
Als je een hond uit een asiel of herplaatsingsgroep neemt is meestal al bekend hoe en wat en welke hond goed met jou zou matchen.
Pauline schreef: ↑20 jan 2026, 15:24
Je noemt 4 rassen waar je al ervaring mee hebt en die wil je allemaal niet weer? Is dat omdat elk van die rassen een eigenschap heeft die je liever niet had, of wil je gewoon elke keer wat anders?
Hoe heb je je vorige honden uitgezocht?
Hey!!
Ik zie het meer als een hoofdstuk dat ik afsluit met het ras
Hey!!
Het hondje van Hakunamatata vond je niks? Die biedt je namelijk een hele leuke pup aan als optie maar je negeert dat?
Wanneer heb je die weken vakantie, staan die al vast of ben je daar flexibel in? Als de vakantie over een paar maanden vast staat, dan weten we alvast dat we geen hondjes aan hoeven dragen die nú een baas zoeken. Of kan het ook op korte termijn?
In de lijn van de rassen die je al gehad hebt: na de westie nu een cairn terrier? Of na het schipperke als mini herdershondje, een Lancashire heeler? Als het ook een wat groter herdertje mag zijn: een corgi, of een vastgötaspets?
Moet het per se een rashond zijn, of is een mix ook goed? Je hebt kort- en ruwhaar gehad, mag de hond ook langharig zijn?
Je zou ook met behulp van een boekje over hondenrassen al een voorselectie kunnen maken. Dan kun je op internet wat gerichter vragen naar de rassen die je leuk lijken.
hakunamatata schreef: ↑19 jan 2026, 16:34
Een Koekie
Twee van zijn broertjes hebben een Embark test gehad, dit zit erin. Coi van 1% bij beide, kan bij Koekie natuurlijk iets afwijken maar gelukkig dus geen inteelt of iets. Vader was namelijk onbekend, moeders is bij mij in opvang gekomen toen de pups 2,5 week oud waren
Misschien is dit ook wel een leuk hondje voor de tante van @pioenroos
hakunamatata schreef: ↑19 jan 2026, 16:34
Een Koekie
Misschien is dit ook wel een leuk hondje voor de tante van @pioenroos
Waarschijnlijk te jong.
Te jong, te klein en reutje klinkt wel als een leuk huis bij die tante, maar daarom daar niet genoemd. Wel jammer hoor, ik gun Koekie wel een huis bij iemand die honden snapt en meer ziet dan 'leuk erbij'. Maar dit makkelijke haarballetje vindt zijn plek nog wel. Ik zal eens nieuwe foto's en oproep voor hem maken, want het wordt wel eens tijd nu bij 11 weken is
Hey!!
Het hondje van Hakunamatata vond je niks? Die biedt je namelijk een hele leuke pup aan als optie maar je negeert dat?
Ach er wordt behalve de korte reactie hierboven nergens op gereageerd. Dus doe geen moeite
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Pauline schreef: ↑21 jan 2026, 14:58
Wanneer heb je die weken vakantie, staan die al vast of ben je daar flexibel in? Als de vakantie over een paar maanden vast staat, dan weten we alvast dat we geen hondjes aan hoeven dragen die nú een baas zoeken. Of kan het ook op korte termijn?
In de lijn van de rassen die je al gehad hebt: na de westie nu een cairn terrier? Of na het schipperke als mini herdershondje, een Lancashire heeler? Als het ook een wat groter herdertje mag zijn: een corgi, of een vastgötaspets?
Moet het per se een rashond zijn, of is een mix ook goed? Je hebt kort- en ruwhaar gehad, mag de hond ook langharig zijn?
Je zou ook met behulp van een boekje over hondenrassen al een voorselectie kunnen maken. Dan kun je op internet wat gerichter vragen naar de rassen die je leuk lijken.
EchoMira schreef: ↑21 jan 2026, 20:25
Er is maar 1 boek over hondenrassen en dat is de Heilige Toepoel.
Ik doe niet aan 'het Ene Heilige Boek' tuurlijk is de Toepoel prima, en daarnaast is nog veel meer. Als je nog geen idee hebt van typen en rasgroepen is "We willen een hond maar wat voor een" fijn om eerst eens door te lezen, en dan kun je daarna met b.v. Elseviers hondengids of Honden van de hele wereld een heel eind komen. Weet niet hoe het in België is maar in Nederland kun je tegenwoordig bij heel wat kringloopwinkels terecht voor prima hondenboeken tegen een zacht prijsje (zag laatst een keurige Toepoels encyclopedie voor € 3. Daar heb ik als scholier nog weken zakgeld voor gespaard om die te kopen....).
@Brusselman in het openingsbericht bedank je ons bij voorbaat voor de tijd die wij erin willen steken om met je mee te denken. Zou je dan zelf ook iets uitgebreider willen reageren?
hakunamatata schreef: ↑21 jan 2026, 17:58
Te jong, te klein en reutje klinkt wel als een leuk huis bij die tante, maar daarom daar niet genoemd. Wel jammer hoor, ik gun Koekie wel een huis bij iemand die honden snapt en meer ziet dan 'leuk erbij'.
Het is heel jammer dat mijn tante persé een grote hond wil. Ze weet niet wat ze mist aan dit type hond
Maarja, over smaak en wat je hart wil valt niet te twisten (wel geprobeerd hoor maar ze is stronteigenwijs )