Omgaan met grote schrik

Flamme
Posts in topic: 14

Re: Omgaan met grote schrik

Bericht door Flamme »

EchoMira schreef: 06 mar 2026, 20:25
Flamme schreef: 06 mar 2026, 19:57
Zowel aan Kodi als aan mezelf merk ik dat we wat alerter zijn.
Kodi is meer reactief. Dus meer blaffen/uitvallen. Ikzelf eigenlijk zoals jij ook bij jezelf beschrijft. Omgeving in de gaten houden.
Dan kun je dat opwerken.
Haal het omhoog vanuit jullie respectievelijke onderbuiken en ga het aan.
"Waar gaan we op aan?"
"Waar zit de achterdocht?"
En dan geef je daar een heel bewuste vorm aan met een deescalerend vervolg.

Het kan bijvoorbeeld best zijn dat je samen besluit om om te lopen of zelfs om terug naar huis te gaan omdat het echt te eng is.
Maar daar geef je dan een positieve draai aan.

Angst in en van zichzelf is prima. Dat gaat over zelfbehoud en gezichtsverlies voorkomen. Honden hebben vaak een enorm ego.
Maar als je die aftocht kunt omzetten naar het begin van iets anders moois ben je ook thuis.

Snap je wat ik bedoel?
Het is misschien even schakelen maar het is niet zo dat het per se erg is dat je uitlaatstrookwandelingetje niet veilig voelt.
Lekker omkeren en naar huis gaan en daar bovenop de tuintafel slagroomtruffels voeren.
Ja ik denk dat ik weet wat je bedoeld,
Pro-actief en positief het heft in handen nemen. Ook al betekend dat naar huis gaan of omdraaien,
Samen vertrouwen uitbouwen, en eindigen met slagroomtruffels. Haha da’s altijd goed.

Nu is Kodi ook bang voor de buurtekkel vanaf de eerste maand al. Eigenlijk voor alle andere honden die hij niet kent.
Daar ga ik wel gericht op trainen want meteen spanning bij het naar buiten gaan voor het geval de buurtekkel blaft is niet handig.
Kodi reageert binnen niet meer op geblaf van Loet (zo heet de buurtekkel). En achter het huis ook bijna niet meer.
Afleiden, klein commando geven, samen spelen dat doet de truc.
Ik ga het nu verplaatsen naar de oprit.
Afbeelding
Flamme

Bericht door Flamme »

Marc schreef: 06 mar 2026, 20:54 Ik ben zelf vrij duidelijk. Gisteren kwam er een mechel van 8 maanden die een dame meesleurde aan een longeerlijn. Hartstikke leuk maar ik wil zo'n reu niet bij Guus. Dus dan lijn ik hem aan en gaan we even een klein stukje omlopen. Hij merkt het verder niet. Vandaag waren we met zijn vriend de jachthond op pad en kwam er een stel honden. Denk pitbull mixen. Dan ga ik even met Guus spelen en lijn ik hem aan en gaan we padden kijken bij de poel. Leuk dat zijn vriend met die honden kan spelen maar ik vertrouw het niet. Ik laat hem heel vrij contact maken met veel honden maar ook met veel honden niet. Zolang ik het een beetje leuk breng merkt hij het niet eens. Hij is overigens zelf ook niet gefixeerd op andere honden. Rent er niet naartoe en vindt contact maken leuk maar als ik hem iets anders biedt is hij er net zo voor in. Zo probeer ik alles luchtig en positief te houden.
Goed dat je zo duidelijk bent. Ik zou dezelfde keuzes maken inderdaad. Guus heeft gewoon een gezellige tijd met jou. Die merkt er inderdaad niks van.

Kodi is dus wel gefixeerd op andere honden. Door zijn onzekerheid. Of hij als hij los is erop af zou vliegen weet ik niet. Aan de lijn vliegt hij wel uit als ik te laat ben, maar hij komt uiteraard nooit zo dichtbij dat ik kan “testen” of hij ook echt bijt.
Ik loop in het bos eigenlijk altijd routes en rijden dat ik niemand tegenkom.
Of ik zie ze van zover aankomen dat ik kan aanlijnen of afdraaien.
Afbeelding
Flamme

Bericht door Flamme »

Oh ja, nog even een toevoeging.

Ik ben met hem op cursus.
Dat vindt hij superspannend maar ook leuk,
In een klein groepje met allemaal hondjes die ruimte nodig hebben,
We werken dus vooral aan samen bezig zijn terwijl de andere hondjes met hun baas aan het werken zijn. Dat gaat wonderbaarlijk goed. Maar dat komt door de voorspelbare setting.

Hij gaat ook naar de dagopvang 1x per week.
Vindt hij geweldig. 2 grote teven, een gecastreerde reu en een kleine teef. Allemaal volwassen honden. De hele dag spelen en rennen.
In het begin was het ook superspannend voor hem. Maar na een keer of 3 vond hij het superleuk.
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 7

Bericht door blondie »

Flamme schreef: 06 mar 2026, 21:35 Oh ja, nog even een toevoeging.

We werken dus vooral aan samen bezig zijn terwijl de andere hondjes met hun baas aan het werken zijn. Dat gaat wonderbaarlijk goed. Maar dat komt door de voorspelbare setting.

Vindt hij geweldig. 2 grote teven, een gecastreerde reu en een kleine teef. Allemaal volwassen honden. De hele dag spelen en rennen.
In het begin was het ook superspannend voor hem. Maar na een keer of 3 vond hij het superleuk.
Wat goed van jullie die training! Ben ik met Glory destijds ook bewust gaan doen, en ook inderdaad een klein groepje en op de manier die je beschrijft.
Merkte dat Glory daardoor buiten ook wat meer vertrouwen kreeg, puur omdat in training setting ze diverse honden zag waar ze niets mee hoefde, die haar niets konden doen en ze leerde met mij (of vriend, want die is ook op cursus gegaan met haar) samen dingen te doen, en over weer andere drempels zich heen ging zetten die ze ook eng vond.
Marc
Posts in topic: 4

Bericht door Marc »

Flamme schreef: 06 mar 2026, 21:35 Oh ja, nog even een toevoeging.

Het is en blijft voor veel mensen net zo spannend. Genoeg mensen die het super spannend vinden om in hun eentje een verjaardag binnen te lopen van een bekende waar allemaal onbekende mensen zitten. Hoeveel mensen spreken een vreemde aan op straat en gaan er uitgebreid mee staan kwebbelen? Dus dat is iets dat wij mensen heel gemakkelijk vergeten. Er zijn honden die helemaal niet zo van het sociale contact met soortgenoten zijn. Als je echter het gevoel hebt dat je hond dat wel is maar gewoon het vertrouwen mist zeker iets om aan te werken. Is je hond gewoon meer van de mensen en een einzelgänger dan zou ik dat ook respecteren. Bas heeft haar hele leven al schijt aan andere honden. Loopt er zo langs. Maar het baasje om die hallo te zeggen. Ze loopt letterlijk tussen twee Ridgebacks door die ze nog nooit gezien heeft als ze meent hun baasje te moeten begroeten. Ze heeft in haar hele leven alleen met eigen honden gespeeld. Nog nooit met een vreemde hond.

Enige dat ze wel fantastisch vind zijn pups. Die begroet ze uitgebreid en intensief en daar speelt ze ook mee. Verder? Ze heeft alle sociale skills. Is voor geen hond bang maar wil er gewoon niks mee. Guus wel. Die vind kennis maken leuk en soms spelen ook.
Afbeelding
Flamme

Bericht door Flamme »

Hij vindt andere honden wel leuk en speelt heel erg graag. Zowel met de anderen thuis als de honden op de dagopvang.
De hele dag rauzen, spelen en achter elkaar aanrennen.

Van mij hoeft hij overigens niet met vreemde honden te spelen. Vreemde mensen hoeft hij ook niks mee.
Maar ik gun hem dat hij het minder spannend vindt. Dan hoeft hij niet uit te vallen.

Ook bij bezoek, of als iemand lang stilstaat op straat is hij onzeker en blaf hij. Bezoek negeert hem en dan komt hij op z’n eigen tempo kennismaken. Dat gaat prima.

Het grootste “probleem” is dat ik buiten de wereld niet maakbaar kan maken voor hem.
Nu klinkt het heel zwaar, maar ik heb er eigenlijk wel vertrouwen in dat het nog verbeterd. Gewoon een lange adem en goed kijken wanneer de volgende stap gemaakt kan worden.
Afbeelding
Marc
Posts in topic: 4

Bericht door Marc »

En als hij duidelijk aangeeft dat dingen te snel gaan ook gewoon respecteren. Blaffen tegen bezoek en de kat uit de boom kijken is prima. Zeker als hij snel leert ontdooien.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 3
Honden: 2
Welke: Whippet Lurcher Powder puff

Bericht door EchoMira »

Flamme schreef: 06 mar 2026, 21:19 Ja ik denk dat ik weet wat je bedoeld,
Pro-actief en positief het heft in handen nemen. Ook al betekend dat naar huis gaan of omdraaien
Ja. Precies.
Je hoeft niet eens naar huis maar een opt-out. Gewoon echt iets anders dan de confrontatie naderen.
Terrierreutjes hebben het natuurlijk heel moeilijk met zwakte tonen dus je moet het verpakken en verstaan maar dan kun je toch echt wel samen iets anders gaan doen dan "wat er aan zit te komen".

Ik zou het de meeste mensen niet eens gaan uiteggen maar jij hebt wel een scherp observatievermogen en dan kun je daar wel mee werken.
Als je al afhaakt voor het uberhaupt spanning krijgt ben je er mooi weg mee.
Flamme

Bericht door Flamme »

EchoMira schreef: 07 mar 2026, 20:43
Flamme schreef: 06 mar 2026, 21:19 Ja ik denk dat ik weet wat je bedoeld,
Pro-actief en positief het heft in handen nemen. Ook al betekend dat naar huis gaan of omdraaien
Ja. Precies.
Je hoeft niet eens naar huis maar een opt-out. Gewoon echt iets anders dan de confrontatie naderen.
Terrierreutjes hebben het natuurlijk heel moeilijk met zwakte tonen dus je moet het verpakken en verstaan maar dan kun je toch echt wel samen iets anders gaan doen dan "wat er aan zit te komen".

Ik zou het de meeste mensen niet eens gaan uiteggen maar jij hebt wel een scherp observatievermogen en dan kun je daar wel mee werken.
Als je al afhaakt voor het uberhaupt spanning krijgt ben je er mooi weg mee.
Zeg @EchoMira,

Ik heb geen slagroomtruffels gebruikt maar wel een bus spuitslagroom haha.

En vanmorgen koos Kodi er uit zichzelf voor om na het zien van een hond (op wat afstand nog, dat wel) zich hoopvol om te draaien naar mij voor een lekker hapje!

Speeltjes, smeerkaas en paté deden de truc niet goed genoeg vond ik. Maar de slagroomspuit is blijkbaar Het Heiligdom.
Afbeelding
Plaats reactie