Zeer interessant. Sociale vervreemding van de eigenaars

Marc
Posts in topic: 10

Re: Zeer interessant. Sociale vervreemding van de eigenaars

Bericht door Marc »

Smoushond schreef: 09 apr 2026, 07:31 Ik vind het een raar filmpje ,het lijkt erop alsof de tweede hond wel in de buurt is maar uit het zicht van de eerste hond. En dat die eerste hond daar erg op gefocust is en blij is wanneer de tweede hond erbij komt maar meer zie ik er niet in. En als het etenstijd is en de baas pakt zijn voerbak dan ziet het er waarschijnlijk heel anders uit

Een hond die heel graag speelt omdat hij nog jong is zal altijd meer gefocust zijn op een speelmaatje
Het verhaal is dat de hond altijd wat ongelukkig oogde. En dat ze daarom een tweede hond genomen hadden. Daarna is de hond zich op de tweede hond gaan richten en zijn de bazen met deze klacht naar deze hondentrainer gegaan. Die doet altijd een analyse en een aantal testjes. Dus dat de hond geen enkele aandacht meer voor de eigenaren heeft was de klacht van de eigenaren en wordt bevestigd in de test. Dit is dus geen momentopname of toevallige waarneming maar een bevestiging van wat de eigenaren al zagen.
Afbeelding
Maart
Posts in topic: 1
Honden: 3
Contacteer:

Bericht door Maart »

Het lijkt wel alsof de hond ze behandelt als vreemden. Een beetje zoals Treskor andere mensen bekijkt. Prima dat ze bestaan maar ze hebben geen waarde voor hem.

Ik vermoed dat de mensen ook weinig tot niets met de honden ondernemen, feit dat ze spreken van 24u samen met de andere hond te zijn, denk ik dat het een waakhond betreft die altijd buiten zit en nooit mee gaat wandelen, feit dat de staart tussen de poten zit doet me ook vermoeden dat de hond gewoon helemaal niet op zijn gemak in die binnenomgeving is.

Wat meer info omtrent levensomstandigheden van de honden zou dus wel welkom zijn, een hond die niet samenleeft met mensen, is in mijn ogen ook niet vreemd dat die er niets mee heeft. Hij aanvaardt ze, dus wel prima sociaal en gekend met het fenomeen mens.
https://www.freshdiets4animals.com/

Voedingsadvies op maat.

https://pawesomefreshtoppers.com/

Functionele toppers voor hond & kat.
Omega
Posts in topic: 2
Honden: 2
Welke: Nu twee echte tollers

Bericht door Omega »

Helemaal vreemd dat het de hond is die als eerste bij die mensen was. Dan is er iets flink mis gegaan in de puppyfase of de hond is niet helemaal gezond.

Ik vind het wel vreemd, als je toch langere tijd samenwoont met een hond dan bouw je toch ongemerkt een band op. Ik neem aan dat je toch voert en in 1 ruimte woont of in geval van een kennel die ook schoonmaakt en interactie hebt. De hond eens laat lopen in de tuin/erf of er mee gaat wandelen.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Ik herken het wel hoor. Guus heeft meer met Bas dan met ons. Als ik smorgens opsta en ze hebben eten gehad van Hans omdat die eerder opgestaan is komt Bas mij altijd begroeten. Guus niet altijd. Hij let ook op alles wat Bas doet. Gaat ze lopen dan kijkt hij en wil hij mee. Wij hebben absoluut een band met hem. Die is sinds we alleen met hem lopen ook beter. Maar als wij samen met Bas thuis komen is het Bas die de uitvoerige begroeting krijgt en niet wij. En als hij moet kiezen denk ik dat hij Bas boven ons kiest. Misschien nu iets minder nu ze zo oud is maar het zit wel echt in hem. Hij is dermate afstandelijk emotioneel dat hij soms ook waaks is tov Hans. Dus echt gaat blaffen en grommen tegen hem. Bij mij niet. En bij Bas is hij door het dolle heen als ze thuis komt. Hij kan nauwelijks zonder haar dus ik zie wel dingen die ik herken. En hij heeft dat alleen bij Bas dus het is persoonlijk. Andere honden zijn leuk maar totaal niet belangrijk tenzij hij ze goed kent. Hij gaat erg gemakkelijk banden aan met honden. Veel sneller dan met mensen.

Cleo gaf ook minder om mensen. Die kon prima alleen zijn met Dapper. Maakte haar niet veel uit of wij weg moesten. Wel begroette ze heel enthousiast.
Afbeelding
Diana
Posts in topic: 3
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Marc schreef: 09 apr 2026, 10:39 Ik herken het wel hoor. Guus heeft meer met Bas dan met ons. Als ik smorgens opsta en ze hebben eten gehad van Hans omdat die eerder opgestaan is komt Bas mij altijd begroeten. Guus niet altijd. Hij let ook op alles wat Bas doet. Gaat ze lopen dan kijkt hij en wil hij mee. Wij hebben absoluut een band met hem. Die is sinds we alleen met hem lopen ook beter. Maar als wij samen met Bas thuis komen is het Bas die de uitvoerige begroeting krijgt en niet wij. En als hij moet kiezen denk ik dat hij Bas boven ons kiest. Misschien nu iets minder nu ze zo oud is maar het zit wel echt in hem. Hij is dermate afstandelijk emotioneel dat hij soms ook waaks is tov Hans. Dus echt gaat blaffen en grommen tegen hem. Bij mij niet. En bij Bas is hij door het dolle heen als ze thuis komt. Hij kan nauwelijks zonder haar dus ik zie wel dingen die ik herken. En hij heeft dat alleen bij Bas dus het is persoonlijk. Andere honden zijn leuk maar totaal niet belangrijk tenzij hij ze goed kent. Hij gaat erg gemakkelijk banden aan met honden. Veel sneller dan met mensen.

Cleo gaf ook minder om mensen. Die kon prima alleen zijn met Dapper. Maakte haar niet veel uit of wij weg moesten. Wel begroette ze heel enthousiast.
Dat is voor mijn honden precies andersom, terwijl ik Amy en Arlo toch echt als typische roedelhonden omschrijf, van die honden die een beetje zouden verpieteren als enige hond en best wel aan de andere honden hangen. Ze zijn heel dol op elkaar, spelen veel met elkaar, slapen en waken samen, etc. Maar dat is op momenten dat ik niet met ze bezig ben, dus bijvoorbeeld als ik aan het werk ben. Ga ik met ze wandelen of in de tuin met ze spelen of trainen, dan hebben ze helemaal geen oog voor de andere honden, ze willen dan toch veel liever iets met mij samen doen dan met elkaar spelen. Dat komt wel weer als ik weer uit the picture ben of duidelijk iets anders aan het doen ben waarbij ze geen interactie met mij verwachten.
Als ik thuiskom met één van de honden worden we eigenlijk min of meer tegelijk begroet, maar bij de hond die weggeweest is, is dat meestal alleen blij en kort snuffelen (tenzij er héél interessante geurtjes worden opgepikt, dan snuffelen ze langer, alsof ze daarmee vragen: waar ben jij geweest en wat heb jij gedaan?) en bij mij willen ze echt een uitgebreide begroeting, knuffels en aaitjes, dus dat duurt aanmerkelijk langer.
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 4

Bericht door blondie »

Marc schreef: 09 apr 2026, 07:53
Smoushond schreef: 09 apr 2026, 07:31 Ik vind het een raar filmpje ,het lijkt erop alsof de tweede hond wel in de buurt is maar uit het zicht van de eerste hond. En dat die eerste hond daar erg op gefocust is en blij is wanneer de tweede hond erbij komt maar meer zie ik er niet in. En als het etenstijd is en de baas pakt zijn voerbak dan ziet het er waarschijnlijk heel anders uit

Een hond die heel graag speelt omdat hij nog jong is zal altijd meer gefocust zijn op een speelmaatje
Het verhaal is dat de hond altijd wat ongelukkig oogde. En dat ze daarom een tweede hond genomen hadden. Daarna is de hond zich op de tweede hond gaan richten en zijn de bazen met deze klacht naar deze hondentrainer gegaan. Die doet altijd een analyse en een aantal testjes. Dus dat de hond geen enkele aandacht meer voor de eigenaren heeft was de klacht van de eigenaren en wordt bevestigd in de test. Dit is dus geen momentopname of toevallige waarneming maar een bevestiging van wat de eigenaren al zagen.
Dit bevreemd me dan ook wel eerlijk gezegd.

Finn, Bluffie (die in roedel van ca. 3 tot 4 was opgegroeid met halfbroer en zusjes en moeders bij zich had) Jol vondeling als pup uit asiel gehaald, Aki als pup bij ons in combi met Jol, totaal geen herkenning dat focus meer lag bij de honden onderling, ze accepteerden en waardeerden mij/ons als baas ook zeker, begroeten was echt negen van de tien keer eerst baas, daarna pas elkaar bij wijze van spreken.

Bij Glory merkte ik in begin sterk op dat zij zich enorm optrok aan Aki en Chara, daar was op zich niets mis mee (haar zelfvertrouwen nam daardoor toe). Maar bepaalde mate van gehoorzaamheid werd bemoeilijkt om aan te leren omdat zij dus ook dat af liet hangen van de andere honden, niet omdat mijn vriend of ik haar iets probeerden aan te leren.

Omdat ik dat zo voelde en zag gebeuren zijn we apart op pup cursus gegaan met haar, een op een met bazen, andere honden in haar nabijheid etc.

De andere honden samenstellingen heb ik eigenlijk nooit echt apart iets gedaan bewust. Toen Finn niet meer mocht trainen, ging hij wel mee en trainde ik wel apart met Bluf dingen, maar daarna Finn even op veld freewheelen, wandelingen eigenlijk altijd samen en ook zo met alle andere samenstellingen dus.. echt apart werden/worden hier geen dingen gedaan.

Voor Glory was dat advies wel vanuit hondenschool uiteraard want ook ik ging met de "vraagstelling" erheen dat haar focus meer op de hondse huisgenoten lag, dan op ons als baasjes.

Vind de vraag van EM dan wel grappig/interessant " is dat dan erg"
Nee, niet als je dusdanig woont en leeft dat het niet nodig is om als mens je honden individueel te moeten of kunnen of willen sturen.

VB van hier dichtbij, toch een roedel van weer 6 of 7 honden, die leven als groep, lopen als groep zijn niet individueel getraind, zijn wel sociaal verder, maar 1 op 1 daar gehoorzaamheid van verlangen, dat gaat niet lukken. Ze kijken naar elkaar, en hebben een hondse roedelleider voor mijn gevoel. Als die wel luistert naar aanwijzingen van een menselijke baas dan gaat het prima, zou die hond dat niet doen.. dan heb je een roedel die eigen dingen gaat doen als groep.

Ik vond het dus bij Glory en dat zou ik bij andere honden ook hebben, belangrijk dat ze ons op 1 zette, en niet de andere honden in onze samenstelling. Dan kun je los van elkaar sturen en blijft super dat de onderlinge band goed en hecht is, maar hoe ik woon en hoe wij leven vind ik het gewoon noodzakelijk dat je per individu kunt sturen of in ieder geval een band zodanig hebt dat ze je aanwijzingen volgen, en niet eerst gaan kijken wat een andere hond binnen de eigen groep doet.

Hoop dat ik begrijpelijk tik..
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Ik denk dat die eerste hond niet ongelukkig was maar niet begrepen werd. Misschien op een verkeerde manier mee getraind ofzo
Het is een onzekere hond ,staart tussen de poten enz hijgen ,slikken
Maar het is ook een rare situatie om in een vreemde ruimte vastgebonden te worden en dat je baasjes dan zo raar naast je gaan staan

Heavy had precies hetzelfde gereageerd,onzeker en afvragend wat de bedoeling hiervan is en wat er van haar verwacht wordt in deze setting
Afbeelding
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

blondie schreef: 09 apr 2026, 14:01 Ik vond het dus bij Glory en dat zou ik bij andere honden ook hebben, belangrijk dat ze ons op 1 zette, en niet de andere honden in onze samenstelling. Dan kun je los van elkaar sturen en blijft super dat de onderlinge band goed en hecht is, maar hoe ik woon en hoe wij leven vind ik het gewoon noodzakelijk dat je per individu kunt sturen of in ieder geval een band zodanig hebt dat ze je aanwijzingen volgen, en niet eerst gaan kijken wat een andere hond binnen de eigen groep doet.
Ik snap precies wat je bedoelt. Ze doen een heleboel omdat ze de andere hond(en) volgen. Dat zie ik hier ook bij nieuwe aanwinsten en opvanghonden en daarom gaat heel veel ook meteen heel makkelijk: de nieuweling loopt gewoon blindelings achter de rest aan, want weet nog helemaal niet wat de bedoeling is, dus het is het makkelijkst en het veiligst om dan gewoon maar de andere honden te volgen. Dat is in het begin ook fijn en prima en zorgt er juist voor dat het meteen soepel loopt, maar het leert de hond weinig of niets over het begrijpen, leren en opvolgen van aanwijzingen van de baas. Dus commando's en trucjes leren, samen spelen, op elkaar vertrouwen in de buitenwereld, dat soort dingen leer ik een nieuwe hond één op één.
Ik wandelde tot het overlijden van Mila bovendien maar zelden met álle honden tegelijk, maar splitste het op in groepjes van 2 of 3 en 1 in verschillende samenstellingen, dus dan zijn ze minder gewend om zich in de buitenwereld echt als roedel/eenheid te gedragen en dat scheelt bij mijn honden denk ik ook wel, want ze zijn met wandelen goed op mij gericht en luisteren voldoende, ongeacht welke andere honden er wel of niet bij zijn.
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Smoushond schreef: 09 apr 2026, 15:24

Ik denk dat die eerste hond niet ongelukkig was maar niet begrepen werd. Misschien op een verkeerde manier mee getraind ofzo
Het is een onzekere hond ,staart tussen de poten enz hijgen ,slikken
Maar het is ook een rare situatie om in een vreemde ruimte vastgebonden te worden en dat je baasjes dan zo raar naast je gaan staan

Heavy had precies hetzelfde gereageerd,onzeker en afvragend wat de bedoeling hiervan is en wat er van haar verwacht wordt in deze setting
Ik zou juist nieuwsgierig nu zijn en ben eigenlijk nieuwsgierig hoe de tweede hond is t.a.v. baasjes. nu ik dus las dat die er later bij is gekomen.
Marc

Bericht door Marc »

Zoals je ziet is die tweede super blij het baasje achterin aan het begroeten. Baasje twee zit aan de andere kant van de ruimte en krijgt ook een enthousiaste begroeting. De tweede hond is een teef. De eerste een reu.
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Marc schreef: 09 apr 2026, 18:00 Zoals je ziet is die tweede super blij het baasje achterin aan het begroeten. Baasje twee zit aan de andere kant van de ruimte en krijgt ook een enthousiaste begroeting. De tweede hond is een teef. De eerste een reu.
Weet je ook hoe oud ze zijn ? Want een jonge reu is vaak met van alles bezig behalve de baas
Afbeelding
Budkes
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Bericht door Budkes »

Ik vind het een bijzondere conclusie en een voor de hond, eigenlijk voor elke hond, egoïstisch advies.
Die hond heeft het heerlijk met zijn speelmaatje en vond het zo te lezen al nooit helemaal prettig alleen bij deze eigenaren en dan adviseer je om ze niet 24 uur bij elkaar te laten? Waarom in godsnaam.
Dus je ziet dat je hond "ongelukkig" oogt, neemt daarom een andere hond erbij, beestje dolgelukkig en dan krijg je als advies:" haal ze maar wat vaker uit elkaar". Schiet mij maar lek.

Dit gedrag naar de eigenaren heeft niets met die andere hond te maken, hij was al ongelukkig bij die eigenaren dus de oorzaak ligt ergens anders en het advies is dan om datgene waar die hond blij van wordt tijdelijk weg te nemen zodat hij nog ongelukkiger wordt bij die eigenaren waar hij toch al niks mee heeft. Er wordt in ieder geval niet vanuit de hond gedacht.

Ik heb nooit één hond, heb mijn hele leven al minimaal twee, tot maximaal vijf honden tegelijk gehad. Ze zijn altijd meer met elkaar dan met mij want ik werk nu eenmaal veel, juist daarom heb ik er altijd meer zodat ze nooit alleen zijn. En al mijn honden doen nog steeds of ik het middelpunt van hun bestaan ben, ondanks elkaar. Ze zijn niet allemaal als pup gekomen, sommige als twee-jarige, sommige als drie-jarige en sommige als pup. En altijd samen maar er is er nog nooit één geweest die mij negeerde. Ik lig soms tot op het irritante af onder een berg honden, want de één moet nog dichterbij of op me liggen dan de ander. Dit gedrag zoals op dat filmpje nog nooit bij één meegemaakt.
Laatst gewijzigd door Budkes op 10 apr 2026, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Guus is ook niet vervreemd maar ik herken wel dingen. Guus ligt alleen maar bij mij en nooit bij Bas. Hij is super speels en loopt me ook overal achterna. Wel begroet hij Bas veel enthousiaster en mij soms helemaal niet. Als ik met Bas naar de dierenarts ben geweest is het Bas die hij wil zien. Maakt niet dat ik het ben waar hij de hele avond tegenaan wil liggen.

Meestal gaat deze man ook echt aan het werk met die mensen en vaak succesvol. Dus wat ik denk dat hij wil bereiken is dat de hond ook meer een band aangaat met deze mensen omdat die dat waarschijnlijk zelf graag willen. Dus dan zal die trainer wel manieren zoeken en vinden om te te bereiken op een manier die veel verder gaat dan alleen af en toe uit elkaar halen. Daar komt wel een programma bij van hoe dan en wat dan. En als de hond wat blijer kan worden met de eigenaar is dat natuurlijk alleen maar goed.
Afbeelding
pioenroos
Posts in topic: 1
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

Mies (buitenlander) en Danu (hier in huis geboren) zijn verzot op elkaar. Begroeten elkaar eerst en dan pas mij als ik met eentje ben weggeweest. Danu kijkt mij kwaad aan als ik Mies per ongeluk ontrief (teckel dus een klitje uitkammen veroorzaakt gegil :P ) Maar evengoed is 1 op 1 tijd met mij favoriet en staan ze te dringen. En als ik (alleen) thuiskom zijn ze altijd enthousiast.
Beiden zijn geen grote contactliggers. Knuffelen en bij me liggen is voor even en dan gaan ze weer op zichzelf slapen.
Misschien maakt het uit dat (bijna) elke dag even samen wat positiefs doen gewoonte is? Soms niet meer dan een denkspelletje krijgen, vaak wat fitnessoefeningen, massage of een kunstje doen. Ik merk wel aan honden als ze dat niet gewend zijn, dus als er alleen (kort) mee gewandeld wordt en behalve 'een aai' ze verder maar niet te aanwezig moeten zijn.
Budkes schreef: 10 apr 2026, 07:52 Ik vind het een bijzondere conclusie en een voor de hond, eigenlijk voor elke hond, egoïstisch advies.
Inderdaad ja. Danu is erg baasgericht en nu al gewend het meeste buitenshuis zonder Mies te doen maar ze is alsnog gek op Mies. Als Mies (15 dit jaar) wegvalt wil ik voorlopig Danu alleen houden. Ik ben bijna altijd thuis en financieel is 1 hond fijner. Maar als ik merk dat Danu als enigst hond met haar ziel onder de arm gaat rondlopen komt er direct een maatje voor haar :19:
Afbeelding
Budkes

Bericht door Budkes »

Marc schreef: 10 apr 2026, 07:57 En als de hond wat blijer kan worden met de eigenaar is dat natuurlijk alleen maar goed.
Dan moet hij aan het werk met de eigenaren, dat deze samen met de andere hond een manier vinden om een vier eenheid te gaan vormen.
Ik vind het echt not done om hem de steun van die andere hond te ontnemen om beter met zijn eigenaren om te kunnen gaan. Je ziet een hond die niets met ze heeft, die erg onzeker is en die opbloeit als de andere hond erbij komt. Laat ze, lekker met z'n vieren leuke dingen doen, dan komt het vanzelf wel een keer, of niet en dan laat je dat lekker zo.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Ik vind het wat overtrokken aangezien het idee is niet alles met de twee honden samen te doen en ze dus ook apart mee te nemen. Hij zegt nergens neem hem de andere hond af. Gewoon apart gaan werken aan een band. En daarin zal hij de eigenaars zeker begeleiden.

Ik zie hem regelmatig bezig met honden en het is een prima hondentrainer. Hij let erg op de relatie baas hond en zorgt ook dat die beter kan worden. Beter gezegd hij zegt dat als de mensen zo doorgaan of de relatie tussen hen en de hond niet goed is hij sowieso niks kan betekenen. Dus dat is altijd stap een. Stel dat hij deze hond zover krijgt wel wat met deze mensen te hebben. Dan is dat toch alleen maar mooi? Dat willen die mensen nu eenmaal.

Blondie schrijft toch ook dat ze apart met Glory is gaan werken om de band op te bouwen? Heel veel mensen met meerdere honden halen ze regelmatig uit elkaar. Dat is niet meteen een drama. Scheiden en apart houden is niet aan de orde. Alleen zorgen dat je ook tijd met de individuele honden door gaat brengen.

Mij persoonlijk zou het ook wel een beetje storen dat als ik met een van mijn honden naar de dierenarts moet ik die hond niet kan helpen en steunen. Of dat juist de thuisblijvers mentaal instorten. Je moet wel iets met je hond hebben op sommige momenten.

Deze man kennende zal er geen enkel leed aan te pas komen.
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Mijn situatie was alleen anders. Glory kwam erbij, en door haar verleden gok ik dat ze meer gericht was op honden dan op mensen en dat vond ik hier thuis merkbaar in haar gedrag.
Het werken aan ook los van de andere honden onze aanwijzingen op te volgen was cursus 1x per week van 45 minuten.

Ik heb dus niet gehoor gegeven aan volledig haar apart meenemen op wandelingen, of haar volledig van de andere honden te isoleren.

Ik zei dus later al ook dat het me verbaasde dat de andere hond waar de hond die weinig band had met eigenaren, zich beter ging voelen of zich optrok aan de andere hond

Ook mijn vraag/opmerking, of de hond die er later bij kwam wel wat meer affectie toont naar de eigenaren, of wat meer toenaderintg of bevestiging zoekt bij de mens.

Hier was het wel zo dat Glory thuis net als de andere honden erg gehecht raakte aan ons als bazen, en mijn vriend was in begin zeker haar favoriet.
we werden niet genegeerd, haar dingen buiten aanleren was in begin was lastig omdat ze dan eerder keek naar wat Chara of Aki deden als wij wat riepen. Daarom ben ik/zijn we apart gaan trainen en dan dus maar 1 avond per week.

-
Ze heeft nog steeds ook wel last van verlatingsangst, dat is o.a. nu bijvoorbeeld reden dat ik met 2 honden tegelijkertijd speurles volg :engel:
Haar afzonderen of alleen laten zonder andere hond bij haar gaat niet goed denk ik, nog steeds niet. Toch een te groot rugzakje. Ik ga het ook niet uitproberen.
Marc

Bericht door Marc »

Maar dat is toch precies wat die man voorstelt? Doe dingen apart met de honden zodat je kan werken aan een band met beide honden? Ik zou die behoefte ook niet perse hebben maar die eigenaar wil wat van de hond en krijgt nu niks. Dat snap ik ergens wel. En als je dat wil moet je zorgen dat je met de juiste begeleiding werkt aan de hond. Daarvoor moet je de honden apart nemen. Hij zegt nergens haal de honden uit elkaar. Hij zegt zorg dat de honden niet 24/7 bij elkaar zijn zodat je een kans krijgt iets met die hond op te bouwen. Nu lukt dat niet want de hond staat er niet voor open met de andere hond erbij.

Volgens mij zegt hij nergens haal die honden uit elkaar.
Afbeelding
Budkes

Bericht door Budkes »

Marc schreef: 11 apr 2026, 00:05 Maar dat is toch precies wat die man voorstelt? Doe dingen apart met de honden zodat je kan werken aan een band met beide honden? Ik zou die behoefte ook niet perse hebben maar die eigenaar wil wat van de hond en krijgt nu niks. Dat snap ik ergens wel. En als je dat wil moet je zorgen dat je met de juiste begeleiding werkt aan de hond. Daarvoor moet je de honden apart nemen. Hij zegt nergens haal de honden uit elkaar. Hij zegt zorg dat de honden niet 24/7 bij elkaar zijn zodat je een kans krijgt iets met die hond op te bouwen. Nu lukt dat niet want de hond staat er niet voor open met de andere hond erbij.

Volgens mij zegt hij nergens haal die honden uit elkaar.
Maar dat is ook niet wat ik zeg;" haal de honden uit elkaar".

Wat ik zie is een hond die niets met die mensen heeft en pas zichzelf durft te zijn, in die omgeving , als die andere hond erbij komt. En als het nu om de tweede hond ging dan kon ik er nog enigzins mee gaan in zijn redenatie, maar het is juist andersom, deze hond was alleen met die mensen en omdat hij ongelukkig was namen ze hond twee erbij. Ze hebben al de kans gehad om één op één wat met de hond op te bouwen, want hij was eerst alleen met hun en dat werkte niet.

Je ziet aan de hele houding van die hond, als hij alleen is, dat hij onzeker is en stress heeft. Dat valt weg als hond nummer twee erbij komt, dan ontspant hij en wordt een blije hond.
In dit geval zou ik, als trainer, juist gebruik maken van die ontspannen en blije gemoedstoestand om op een ontspannen manier contact te zoeken met de eerste hond. Ik zou hem lekker mee laten lopen met die blije teef, leuke dingen met haar doen en hem er terloops in meenemen. Op een manier van, zonder enige druk, terloops opmerken "Heey ben jij er ook, hier heb je ook wat lekkers, hier heb je ook een balletje of een aai. Zodat hij leert van de teef dat de eigenaren eigenlijk best leuk zijn.

Want hij vindt hun namelijk niet leuk, hij vertrouwt ze ook niet, dat zie je aan zijn houding als hij alleen met hun is. Waarom zou dat nu beter worden door hem zijn houvast, tijdelijk, weg te nemen en alleen met hem aan het werk te gaan? Ik geloof daar niet in, want het samen zijn met de teef heeft hem niet van hun "vervreemd" de oorzaak ligt duidelijk ergens anders. Zonder haar is hij gestrest en een hond in stress leert lang niet zo goed en makkelijk als een ontspannen hond.
Afbeelding
Budkes

Bericht door Budkes »

Marc schreef: 10 apr 2026, 17:39 Ik vind het wat overtrokken aangezien het idee is niet alles met de twee honden samen te doen en ze dus ook apart mee te nemen. Hij zegt nergens neem hem de andere hond af. Gewoon apart gaan werken aan een band. En daarin zal hij de eigenaars zeker begeleiden.

Ik zie hem regelmatig bezig met honden en het is een prima hondentrainer. Hij let erg op de relatie baas hond en zorgt ook dat die beter kan worden. Beter gezegd hij zegt dat als de mensen zo doorgaan of de relatie tussen hen en de hond niet goed is hij sowieso niks kan betekenen. Dus dat is altijd stap een. Stel dat hij deze hond zover krijgt wel wat met deze mensen te hebben. Dan is dat toch alleen maar mooi? Dat willen die mensen nu eenmaal.

Blondie schrijft toch ook dat ze apart met Glory is gaan werken om de band op te bouwen? Heel veel mensen met meerdere honden halen ze regelmatig uit elkaar. Dat is niet meteen een drama. Scheiden en apart houden is niet aan de orde. Alleen zorgen dat je ook tijd met de individuele honden door gaat brengen.

Mij persoonlijk zou het ook wel een beetje storen dat als ik met een van mijn honden naar de dierenarts moet ik die hond niet kan helpen en steunen. Of dat juist de thuisblijvers mentaal instorten. Je moet wel iets met je hond hebben op sommige momenten.

Deze man kennende zal er geen enkel leed aan te pas komen.
Het is ook totaal geen probleem om honden uit elkaar te halen, als je er meerdere hebt, om apart wat met ze te ondernemen. Dat is ook gewoon gezond en moet ook gewoon kunnen.
Ik kan al mijn honden apart meenemen, vinden ze allemaal super, als ik maar bij ze ben.
Louitje gaat uiteraard wel eens mee aan het werk. Herbert gaat wel eens mee ff de stad in of op visite en Marco kan prima alleen thuis blijven. Herbert en Louitje kunnen daarentegen absoluut niet in hun eentje thuisblijven dan breken ze de tent af en blaffen/krijsen de hele buurt bij elkaar met z'n tweeën gaat dan weer prima.. Die hebben iemand, mij of een andere hond, nodig.

Maar in dit geval denk ik echt dat hij het verkeerd inschat en denk ik juist in dit uitzonderlijke geval dat de tweede hond juist kan helpen bij het smeden van een band tussen de eerste hond en de eigenaren, door hem te laten zien dat ze wél leuk zijn.
Glorie was een herplaatser die niet als eerste hond kwam, logisch dat die sneller naar de andere al aanwezige hond(en) trekt en ook logisch dat je met haar apart dingen gaat doen om een band op te bouwen. Dan juist wel, maar dat is een totaal andere situatie.
Afbeelding
Plaats reactie