Moelekdoodle.

Plaats reactie
EchoMira
Posts in topic: 3
Honden: 2
Welke: Whippet Lurcher Powder puff

Moelekdoodle.

Bericht door EchoMira »

Schattig en populair, maar ook moeilijk: waarom de doodle-hond vaak lastiger blijkt dan gedacht

Designerhonden zoals de 'labradoodle' zien er schattig uit, maar het zijn geen 'makkelijke' honden zoals vaak wordt gedacht. Door hun imago denken (toekomstige) baasjes er te makkelijk over. "Als je een knuffelbeest wil, koop dan een knuffel."

Honden die ontstaan uit een kruising tussen een poedel en een ander hondenras, zogenoemde 'doodles', vertonen vaker gedragsproblemen dan de rashonden waaruit zij voortkomen. Poedelkruisingen zoals labradoodles, cavoodles en cockapoo's zijn vaak angstiger, reageren gevoeliger op stress en zijn lastiger op te voeden, blijkt uit Brits onderzoek.

'Doodles' niet makkelijk
De populaire honden zijn gefokt op aaibaarheid en sociaal gedrag, waardoor ze ideaal zouden zijn voor het drukke gezinsleven. Nu er in Nederland duizenden baasjes van deze zogenaamde designerhonden zijn, wordt steeds duidelijker dat de doodle lang niet altijd zo eenvoudig is als vaak wordt gedacht.

De verwachtingen zijn vaak torenhoog, mede door hoe de labradoodle wordt omschreven.
Volgens hondencoach Liselot Boersma komt dat vooral door verkeerde verwachtingen van baasjes. "De verwachtingen zijn vaak torenhoog, mede door hoe de labradoodle wordt omschreven", zegt Boersma. "Maar in de praktijk is elke hond een uniek individu met eigen behoeften."

Geen hond is hetzelfde
Hoe het karakter van een hond zich ontwikkelt, is lastig te voorspellen. "Bij gemengde hondenrassen, weet je nooit precies welke genen naar voren komen", legt de hondencoach uit. Dat hangt volgens haar van meerdere factoren af. "Ook de omgeving speelt een grote rol. Het is echt afwachten hoe een hond zich ontwikkelt."

Eén duidelijke oorzaak aanwijzen voor gedragsproblemen is volgens haar dus lastig. Gedrag ontstaat door een samenspel van verschillende factoren. "Dat is aan de ene kant positief, want het betekent dat er ook veel knoppen zijn waar je aan kunt draaien om gedrag te beïnvloeden." Tegelijk maakt dat het ingewikkeld: "Het is soms moeilijk om precies te begrijpen waarom je hond zich op een bepaalde manier gedraagt."

Gedragsproblemen door pijn
Uit eigen ervaring weet Boersma dat gedrag niet alleen een mentale oorzaak hoeft te hebben bij gekruisde honden. Hoe ze zich fysiek voelen kan ook heel veel invloed hebben op het gedrag.

"Zo'n 90 procent van de hulpvragen die ik krijg is gerelateerd aan een vorm van agressie", zegt ze. De oorzaak daarvoor kan lichamelijk ongemak zijn. Volgens haar hebben veel honden met gedragsproblemen pijn als onderliggende oorzaak. "Gedrag wordt aangedreven door gevoelens en pijn, dat wordt vertaald in de hersenen."

Goede match hebben
Monica Janneman fokt Australische labradoodles en weet dat veel begint bij een goede match tussen pup en eigenaar. Een fokker moet volgens haar daarom goed kijken naar de leefsituatie van toekomstige baasjes. "Ik vraag altijd: wat zijn ze van plan met de labradoodle te doen? In wat voor gezin komt de hond terecht? En hoeveel tijd willen ze erin steken?"

Volgens Janneman hebben veel mensen een verkeerd beeld van doodles. "Op internet lees je dat de labradoodle makkelijk leert en dol is op kinderen", zegt ze. "Dat klopt ook, maar als je een hond niet opvoedt, wordt het een ongeleid projectiel."

Verkeerd imago
Wie gedragsproblemen wil voorkomen, moet volgens de hondenfokker investeren in training. "De hond moet op puppycursus." Maar daarna ben je er nog niet, benadrukt ze. "Ga ook op vervolgcursus."

"Een kind stopt tenslotte ook niet na de basisschool", voegt ze daaraan toe. Wie de opvoeding serieus neemt, krijgt volgens Janneman uiteindelijk een fantastische hond.
Ik vind een poedel zelf al geen hond waar je vrijblijvend mee aan kunt klooien met je beginnerspoten dus waarom dat met een auskruising wel zou kunnen ontgaat me.
Kleuters die er overheen vallen, bazen die vinden dat een hond drie uur na dato bestraft moet worden omdat "hij heel goed weet dat hij niet op de telefoon mag kauwen!" en bazinnen die hun onzekerheid na een incidentje op straat wel heel rijkelijk ten toon spreiden...nou ja, ga maar door.
Combineer dat met de mentale achterstand vanwege mentale verwaarlozing die verreweg de meeste gezinshonden oplopen en je hebt inderdaad een probleemhond maar dat ligt niet aan het ras of de kruising maar de verkeerde uitgangspositie van de eigenaar en de fokker die er maar wat graag 3000 piek uit slaat. 4500 als ze hem terug krijgen want dan verpats je hem nog een keer.
Nanna

Re: Moelekdoodle.

Bericht door Nanna »

Er lopen hier een heel aantal doodles en geen van die honden is lastig. Integendeel.
Maar ja, wat ik tegenkom wordt meer dan prima uitgelaten en ze hebben brabantse bazen. Die zijn niet zo moeilijk.
Het meeste is poedel met labrador of met golden. Geen aus.
Afbeelding
Kells
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Ik kom ze hier zelden tegen dus ik kan er niet over oordelen.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Nanna

Bericht door Nanna »

Ze vragen ook vaak wat mijn Puli’s voor doedels zijn😂
Vast heul aparte.
Afbeelding
Maart
Posts in topic: 1
Contacteer:

Bericht door Maart »

Ik zie vaak best potentieel leuke honden, maar ze zijn een schattige hype dus ze worden massaal door leken in de broodfok gekocht.
De hondjes hebben gewoon geen schijn van kans want dat er ook opvoeding bij komt te kijken, beseffen de eigenaren pas als de schattigheid er vanaf is.

Er lopen er hier best veel van groot tot klein en bijna allemaal vallen ze uit & wordt daar niet naar omgekeken.

Zonde, want het lijken me best leuke, veelzijdige honden vaak.
https://www.freshdiets4animals.com/

Voedingsadvies op maat.

https://pawesomefreshtoppers.com/

Functionele toppers voor hond & kat.
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik kom eigenlijk nooit uitvallende doodles tegen. Het enige dat hier uitvalt is een kruising teckelterrier en een doodsbange mini aus.
Ik kom doodles doorgaans graag tegen. Nooit problemen. Kom ze alvast liever tegen dan van die vechthondgevallen.
Afbeelding
Tineke

Bericht door Tineke »

Ik ken ook behoorlijk wat doodles en ik vind ze ook niet zo moeilijk , ken één agressieve doodle maar die is ook totaal verknald door de eerste baas en toen herplaatst.

Het zijn overigens labra en goldendoodles dus ook geen ausdoodles.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
CatnDog
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Ik kwam laatst deze hond tegen op Verhuisdieren. Dit vind ik ook een zeer veelzeggend doodle-verhaal:

https://verhuisdieren.nl/plaatsprofiel/ ... -oostwold/

Citaat: "De eerste paar jaren verliepen geheel vlekkeloos, al merkte we af en toe wel iets dat wij als 'vreemd' ervaarden; Niet aangelijnd willen en kunnen, druktemaker, soms lip omhoog (wat wij altijd als lachen benoemde)."

Reden van herplaatsing: Dochter gebeten.

De doodles in mijn omgeving. Verschillend. Drie die uitvallen naar Zeno (en ook echt rood zien en helemaal uit hun plaat gaan), maar ook een paar non-uitvallers.

Er stond in de NRC ook een stuk over dat Britse onderzoek. Ik denk dat de cijfers wel een vertekend beeld geven. De doodle-eigenaren zijn niet alleen hondenliefhebbers, maar ook mensen die een hond wilden in coronatijd en toen was de doodle populair. De doodle-eigenaren zijn denk ik ook gemiddeld gezien mensen met een portemonnee (want: duur) en die mensen stappen ook eerder naar een gedragstherapeut. Ook een reden waardoor doodles daar relatief hoog vertegenwoordigd worden. Andere honden met gedragsproblemen vallen dan buiten de cijfers.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Wat gaat een gedragstherapeut doen aan het feit dat de hond inmiddels allerlei onwenselijke hersenspinsels heeft?

Ik vind de poedel geweldig. Geen kwaad woord over een poedel. Maar het is een snel lerende, gevoelige hond die toch ook vaak meer op de stemmingen leert dan op de feiten.
Als je daar een onsamenhangende, slechte getimede of zelfs iets te harde "opvoeding" op loslaat zit je echt al heel snel in de penarie.

Die poedel zit er echt alleen voor de vacht in. Niet omdat een poedel zo´n fantastische beginnergezinshond is. Dat is hij namelijk niet.
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Ik denk ook dat het relatief vaak honden zijn die niet bij ervaren hondenmensen terechtkomen, relatief vaker in drukke gezinnen (want 'zulke fijne gezinshonden') en dat er daardoor ook veel misgaat dat ook was misgegaan als deze mensen een ander hondenras hadden genomen.
Ik hoorde laatst nog zo'n verhaal over een vriendin van mijn zus, die er al niet mee kon dealen dat de pup na een maand nog niet zindelijk was, zoveel energie had en best wel veel dingen eng vond, dus de pup is retour gegaan naar de fokker. Dat lijken mij geen onoverkomelijke zaken en ook niet onverwacht als je een pup aanschaft, maar voor een fulltime werkend stel met een propvolle agenda was dit blijkbaar toch te veel gevraagd.
Op de hondenschool waar ik in NL nog trainde zaten de laatste jaren ook veel labra- en goldendoodles en die hadden geen serieuze gedragsproblemen, maar waren wel behoorlijk gevoelig en sommige neigden naar angst. Ik kan me voorstellen dat dat met een heel onervaren eigenaar met onrealistisch hoge verwachtingen niet altijd een goede combinatie is, maar dat zou dan waarschijnlijk bij een ander redelijk gevoelig ras hetzelfde hebben uitgepakt.
Afbeelding
Frootje
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Ik krijg altijd het idee dat het wel meevalt, maar de meeste Doodles die ik ken zijn (in opleiding tot) assistentiehond, dat zijn geen honden waarmee maar wat aangemodderd wordt. Die eigenaren hebben vaak intensieve begeleiding bij het opvoeden en trainen van de hond, en afhankelijk van wanneer ze in een traject gestapt zijn vaak zelfs met de aanschaf. Dus dat is een iets ander referentiekader. Ik ken Doodles wel als gevoelige honden, maar dat verwacht ik ook wel van een Poedelkruising. Soms is dat wat onhandig, maar de Doodles die ik ken zijn over het algemeen best stabiel en het zijn gewoon leuke honden.
Afbeelding
Saschesfloor

Bericht door Saschesfloor »

Ik neem ze niet meer aan in mijn trimsalon. Het zijn 90% van de tijd labiele honden, bang van alles en zeker bereid even hun tanden in mij te zetten. Maar eerlijk is eerlijk, veel doodle baasjes doen weinig met de hond, vinden alles zielig en behandelen de hond als een baby. Daar knapt natuurlijk geen hond van op.
Afbeelding

The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
pioenroos
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

Er wordt ook wat afgefokt met ze. Waar bij een (groot?) deel van de fokkers met mentaal en fysiek gezonde honden fokken niet aan de orde is.
Weet van een fokker die een hond onder fokkersvoorwaarden had uitstaan. Teefje heeft geluidsangst en voedselallergie. Geen enkele reden om niet mee te fokken. En ze gaf grote nesten ook nog dus dat zijn 25 met angst en allergie erfelijk belaste doodles erbij.
Afbeelding
Kells

Bericht door Kells »

As we speak; we zien nu doedels op Één Vandaag.
Afbeelding
Sterre

Bericht door Sterre »

Saschesfloor schreef: 04 mei 2026, 18:15 Ik neem ze niet meer aan in mijn trimsalon. Het zijn 90% van de tijd labiele honden, bang van alles en zeker bereid even hun tanden in mij te zetten. Maar eerlijk is eerlijk, veel doodle baasjes doen weinig met de hond, vinden alles zielig en behandelen de hond als een baby. Daar knapt natuurlijk geen hond van op.
Hier wonen er behoorlijk wat in de buurt. In onze straat woont een reu van nu twee jaar. Leuker krijg je ze niet denk ik. Lief, speels, gezellig enz. maar baasjes durven hem niet los te laten. Ze lopen wel veel met hem aan lange lijn. Maar ja. We wonen naast een natuurgebied waar een gedeelte is waar honden los mogen en in het water kunnen. Mag niet. Want het water is vies zeggen ze. Pfffff. Zo jammer vind ik dat. Hij gaat elke twee maanden naar de trimmer. Ziet er geweldig mooi en verzorgd uit. Maar ik zou het beest zo graag gunnen om te ravotten, zwemmen en spelen, vies te worden enz.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Leidy was ook gevraagd om haar handige ei te leggen over de kwestie.
Lang verhaal, niets nieuws.
Kells

Bericht door Kells »

Hierbij een linkje naar de uitzending:
https://eenvandaag.avrotros.nl/artikele ... cht-163538
blondie

Bericht door blondie »

Als ik wel eens vraag naar de komaf van de honden, dan valt mij op dat de honden die bij fokkers af komen die fokken met de afkomst van de officiële Australian Labradoodle stabieler zijn dan de F1 of F2 kruisingen, dus zelf lab en poedel kruisen en dan heb je ook een labradoodle.

Vriendin heeft een "echte" ouderhonden en voorouders zijn ook van de Australische komaf. En dat ervaar ik toch echt bij meer mensen.
Honden hier die over de top gaan, zijn toch echt de honden die bij gelegenheidsfokkers vandaan komen. Ooit een keer gekruist en dan verder kruisen en dan heet het ook een labradoodle goldendoodle e.d.
Van de zes hier in directe omgeving zijn er maar 2 "normaal", stabiel.

De anderen gaan krijsend over straat en los willen ze je honden aanvliegen, krijsen voor het raam (van een zijstraat :roll: ) vaak door angst en onzekerheid, en inderdaad ook wel eigenaren die met handen in haar zitten omdat ze de hond niet weten te bereiken, of bedenken dat ze misschien eens een cursus eraan kunnen gooien om te leren hoe ze ermee om moeten gaan om het te proberen te veranderen :19:

Maar dit verschil merkte ik ook al op voor Corona tijd eerlijk gezegd. En dan met name bij de middenslag en de grote doodles.
Jackira
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Bericht door Jackira »

Oudste zoon en schoondochter hebben een labradoodle. Ze is nog jong en het is een hele leuke hond. Heel actief en erg aanhankelijk. Ze heeft alleen wel een muilkorf nodig bij de dierenarts :F: en ik denk ook bij de trimmer. Nu doet schoondochter het trimmen zelf en dat gaat helemaal prima.

Ze is 1 dag in de week bij ons en met onze eigen honden gaat het ook heel leuk. Ze kan heel goed inschatten wat er bij de andere honden wel of niet gewenst is en gedraagt zich heel goed. Ook gaat ze elke dag naar een losloopgebied met zoon en ze kan met vrijwel elke hond overweg. Verder is ze niet veel alleen thuis, zoon werkt veel vanuit huis. Ze kan ook niet heel goed alleen zijn.

Ze had wel voernijd, als heel klein pupje al. Maar dat is nu grotendeels over. Alleen als ze buiten een kippenbotje vind ofzo dan moet je na het verwijderen zelf je vingers even natellen. En ja ruilen doen we uiteraard ook maar ze vindt niet altijd alles de moeite waard om te ruilen :smile:

Dus dingen die gevaarlijk zijn moeten dan toch uit die bek.

Ik vind het een heel leuk hondje, Ze kan en gaat overal mee naar toe. Op vakanties ook. Over een tijdje gaan ze met de auto naar zweden en gaat ze ook mee.

Ik zou zelf niet echt voor het ras vallen maar dat is niet omdat het geen leuke honden zijn. Meer omdat ik andere karakters leuker vind. En ik hou niet van dat hele actieve. Een hond mag wel actief zijn uiteraard, graag zelfs. Maar dan heb ik liever een hond die verder rustig is als er geen actie is.
AfbeeldingAfbeelding
Loraine
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Mijn moeder heeft sinds vorig jaar een medium labradoodle, Bella, een herplaatser van inmiddels bijna 5 jaar.
Leuk hondje maar erg overheersend naar andere honden, schuwt het ook niet om te gaan knokken als iets haar niet aanstaat zoals Dívka die bij mijn moeder op schoot springt. :schrik:
Haar vrouwtje is van haar en anderen mogen daar geen aandacht van vragen vindt ze.
Nu maakt mijn moeder daar direct korte metten mee en grijpt al in wanneer Bella een bepaalde kop trekt.
Iets niet leuk vinden is prima, erop klappen niet. :neenee:
Maar Bella en Dívka zijn twee intacte teven die een bloedhekel aan elkaar hebben, erg gezellig dus. :x
Mede hierom komt Bella ook niet bij mij logeren, geen zin in constant die spanning in mijn huis en 24/7 politieagentje spelen.
Nu wordt Bella binnenkort wel gecastreerd begreep ik, dus even kijken hoe het daarna gaat. 😊

Dit is de dame in kwestie trouwens:
Afbeelding
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Plaats reactie