recall, welk fluitje?

Gebruikersavatar
Kells
Posts in topic: 2
Berichten: 5434
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:17
Locatie: Westerkwartier
Honden: 4
Welke: Ierse Setters

Re: recall, welk fluitje?

Bericht door Kells »

Nou ja, ik heb nu drie, eerder vier voorstaande honden en die kan ik hier prima los laten lopen, want die ruimte is er gelukkig. Voor setters is het vrij normaal dat ze 50 tot 100 meter vooruit lopen en ik vind dat prima want het zijn geen zichtjagers. Als ik fluit, dan komen ze gelijk terug en als ze dat niet doen, dan moet ik gaan kijken want dan staan ze voor. Hier is dat bijna altijd op fazant. Als ze de fazant na aanmoediging hebben uitgestoten, dan is het klaar. Ze gaan er niet achteraan.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Kells, Aislinn, Finbar en Clancy.
Gebruikersavatar
_Tiny_
Posts in topic: 5
Berichten: 2351
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:38
Locatie: Friesland
Honden: 4
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Re: recall, welk fluitje?

Bericht door _Tiny_ »

EchoMira schreef: 10 jan 2022, 18:35
_Tiny_ schreef: 10 jan 2022, 17:53 Misschien een domme vraag, maar ik stel hem toch. Wat is het voordeel van een komfluit tov het hier-commando?
Het geluid van een fluit draagt verder en is beter herkenbaar dan een stem. Zeker voor een hond die niet heel erg attent is.
Maar ik vind het voordeel van een fluit zelf dat het mij dwingt om consequent te handelen en dat is minstens zo belangrijk.

Helemaal zwart-wit is het niet. Een fluit is niet per se beter dan roepen maar bijna iedereen heeft stemgeluid al een beetje verpest in de opvoeding. Want wie is er nou echt hele consequent met het gebruik van de stem?
Een nieuw geluid gebruiken om iets nieuws te leren is een heel goede start.
Mizzsylver schreef: 10 jan 2022, 18:32
_Tiny_ schreef: 10 jan 2022, 17:53 Misschien een domme vraag, maar ik stel hem toch. Wat is het voordeel van een komfluit tov het hier-commando?
Het geluid reikt veel verder dan je stem en er zit geen emotie in.
Dankje.
Oscar heeft opeens ontdekt dat hij best wel ver bij mij vandaan kan lopen op zoek naar lekkere teven. Neus op de rond en weg s ie. Ik denk dat het goed is om hem de fluit aan te leren.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Inge O
Posts in topic: 5
Berichten: 6330
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:42
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: recall, welk fluitje?

Bericht door Inge O »

Kells schreef: 10 jan 2022, 21:46 Nou ja, ik heb nu drie, eerder vier voorstaande honden en die kan ik hier prima los laten lopen, want die ruimte is er gelukkig. Voor setters is het vrij normaal dat ze 50 tot 100 meter vooruit lopen en ik vind dat prima want het zijn geen zichtjagers. Als ik fluit, dan komen ze gelijk terug en als ze dat niet doen, dan moet ik gaan kijken want dan staan ze voor. Hier is dat bijna altijd op fazant. Als ze de fazant na aanmoediging hebben uitgestoten, dan is het klaar. Ze gaan er niet achteraan.
Mij gaat het nog niet eens om de afstand zelf, maar om het feit dat je niet ziet wat ze op zo'n afstand uitvoeren, en daar vind ik het gewoon overal te druk voor geworden of in ieder geval 'een mogelijkheid op druk'. Ik wil ook pertinent niet dat mensen ooit reden zouden hebben om over mijn honden te moeten mopperen, en dat hebben bv. mensen die bang zijn voor honden al snel als honden opduiken zonder baas in de onmiddellijke buurt. Overigens zouden die beter nog helemaal niet opduiken maar even aan de kant gaan voor langskomende mensen.
Dat kon allemaal prima hoor met mijn setters, zolang ze niet echt 'vrij' kregen, en dat laatste was toch echt waar ze voor leefden.
Gebruikersavatar
Iirtu
Posts in topic: 1
Berichten: 73
Lid geworden op: 13 sep 2021, 20:29
Locatie: Leeuwarden
Honden: 2
Welke: Lapinporokoira - Groenendaeler werklijn

Re: recall, welk fluitje?

Bericht door Iirtu »

Ik gebruik ook heel vaak een fluit, heb ook de Acme 210 1/2. Ik gebruik hem voor het hierkomen en voor het onmiddellijk zitten op afstand waar je ook bent.
Afbeelding
Gebruikersavatar
tibbie
Posts in topic: 8
Berichten: 298
Lid geworden op: 13 sep 2021, 19:15

Re: recall, welk fluitje?

Bericht door tibbie »

Heb de 211,5 en 560 van acme besteld. Moet me nog wel goed inlezen maar ben benieuwd hoe het gaat werken bij dat kleine mormel van mij.
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
_Tiny_
Posts in topic: 5
Berichten: 2351
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:38
Locatie: Friesland
Honden: 4
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Re: recall, welk fluitje?

Bericht door _Tiny_ »

Deze filmpjes vond ik nog over het aanleren van de komfluit. Misschien heb jij er ook iets aan.
Eerste filmpje begint de uitleg op 15 minuten.



Afbeelding
Gebruikersavatar
tibbie
Posts in topic: 8
Berichten: 298
Lid geworden op: 13 sep 2021, 19:15

Re: recall, welk fluitje?

Bericht door tibbie »

@Tiny, Fijn. Ik heb ze net even bekeken. Wel een prettig duidelijke uitleg. Ik kwam al een aantal dingen tegen die ik zeker niet gedaan zou hebben. Zoals het kiezen van een bijzondere beloning die je alleen bij de fluit gebruikt en niet te vaak fluiten (dus de fluit in noodsituaties). Tot dusver roep ik vaak en beloon ook te vaak en voor het kleinste dingetje.(wel maar met een kwart van al een minisnoepje) Ik hoop echt dat ik een verandering (vooral bij mezelf) in gang kan zetten met de fluit.
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
_Tiny_
Posts in topic: 5
Berichten: 2351
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:38
Locatie: Friesland
Honden: 4
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Re: recall, welk fluitje?

Bericht door _Tiny_ »

tibbie schreef: 14 jan 2022, 22:54 @Tiny, Fijn. Ik heb ze net even bekeken. Wel een prettig duidelijke uitleg. Ik kwam al een aantal dingen tegen die ik zeker niet gedaan zou hebben. Zoals het kiezen van een bijzondere beloning die je alleen bij de fluit gebruikt en niet te vaak fluiten (dus de fluit in noodsituaties). Tot dusver roep ik vaak en beloon ook te vaak en voor het kleinste dingetje.(wel maar met een kwart van al een minisnoepje) Ik hoop echt dat ik een verandering (vooral bij mezelf) in gang kan zetten met de fluit.
Hij zegt ook dat je na het komen op de fluit nooit mag aanlijnen omdat de fluit dan zijn kracht verliest. Ik vraag me af in hoeverre dit klopt? Ik was namelijk van plan heel soms wel eens aan te lijnen. Misschien kan iemand anders daar nog iets over zeggen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Posts in topic: 2
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13 sep 2021, 09:05

Re: recall, welk fluitje?

Bericht door ellen en de birmanen »

_Tiny_ schreef: 15 jan 2022, 08:28
tibbie schreef: 14 jan 2022, 22:54 @Tiny, Fijn. Ik heb ze net even bekeken. Wel een prettig duidelijke uitleg. Ik kwam al een aantal dingen tegen die ik zeker niet gedaan zou hebben. Zoals het kiezen van een bijzondere beloning die je alleen bij de fluit gebruikt en niet te vaak fluiten (dus de fluit in noodsituaties). Tot dusver roep ik vaak en beloon ook te vaak en voor het kleinste dingetje.(wel maar met een kwart van al een minisnoepje) Ik hoop echt dat ik een verandering (vooral bij mezelf) in gang kan zetten met de fluit.
Hij zegt ook dat je na het komen op de fluit nooit mag aanlijnen omdat de fluit dan zijn kracht verliest. Ik vraag me af in hoeverre dit klopt? Ik was namelijk van plan heel soms wel eens aan te lijnen. Misschien kan iemand anders daar nog iets over zeggen?
als je iedere keer fluit en je lijnt je hond daarna aan is de fluit de voorspeller van aanlijnen. als jij fluit en je lijnt je hond soms aan soms niet dan is de fluit onvoorspelbaar want je hond weet niet wat jij gaat doen.
ik fluit regelmatig en dan komen ze en dan gooi ik brokjes weg waar ze dan achteraan rennen, soms fluit ik en lijn ik ze aan, soms fluit ik en geef ik een knuffel.
Gebruikersavatar
_Tiny_
Posts in topic: 5
Berichten: 2351
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:38
Locatie: Friesland
Honden: 4
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Re: recall, welk fluitje?

Bericht door _Tiny_ »

Ja dat was ook mijn gedachte erbij dat je best een keer kunt aanlijnen.
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 1
Berichten: 4960
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: recall, welk fluitje?

Bericht door ranetje »

ellen en de birmanen schreef: 15 jan 2022, 15:01
_Tiny_ schreef: 15 jan 2022, 08:28
tibbie schreef: 14 jan 2022, 22:54 @Tiny, Fijn. Ik heb ze net even bekeken. Wel een prettig duidelijke uitleg. Ik kwam al een aantal dingen tegen die ik zeker niet gedaan zou hebben. Zoals het kiezen van een bijzondere beloning die je alleen bij de fluit gebruikt en niet te vaak fluiten (dus de fluit in noodsituaties). Tot dusver roep ik vaak en beloon ook te vaak en voor het kleinste dingetje.(wel maar met een kwart van al een minisnoepje) Ik hoop echt dat ik een verandering (vooral bij mezelf) in gang kan zetten met de fluit.
Hij zegt ook dat je na het komen op de fluit nooit mag aanlijnen omdat de fluit dan zijn kracht verliest. Ik vraag me af in hoeverre dit klopt? Ik was namelijk van plan heel soms wel eens aan te lijnen. Misschien kan iemand anders daar nog iets over zeggen?
als je iedere keer fluit en je lijnt je hond daarna aan is de fluit de voorspeller van aanlijnen. als jij fluit en je lijnt je hond soms aan soms niet dan is de fluit onvoorspelbaar want je hond weet niet wat jij gaat doen.
ik fluit regelmatig en dan komen ze en dan gooi ik brokjes weg waar ze dan achteraan rennen, soms fluit ik en lijn ik ze aan, soms fluit ik en geef ik een knuffel.
:ok:
Het is gewoon niet anders dan het "hier" roepen wat dat betreft.
Direct "hier" komen is een beloning.
Wat er daarna gebeurt is een verrassing.

Ik weet niet hoe vaak 'regelmatig fluiten' is?
Ik fluit vrij weinig.
Er zijn wandelingen van een uur of langer zonder ook maar één keer te fluiten.
Ook omdat ik liefst heb dat mijn honden op mij letten en zelf met me meekomen.
Ze moeten niet gaan denken dat ze alleen hoeven te komen als ik roep.

Maar ALS ik fluit komen ze.
Afbeelding
Gebruikersavatar
tibbie
Posts in topic: 8
Berichten: 298
Lid geworden op: 13 sep 2021, 19:15

Re: recall, welk fluitje?

Bericht door tibbie »

ellen en de birmanen schreef: 15 jan 2022, 15:01
_Tiny_ schreef: 15 jan 2022, 08:28
tibbie schreef: 14 jan 2022, 22:54 @Tiny, Fijn. Ik heb ze net even bekeken. Wel een prettig duidelijke uitleg. Ik kwam al een aantal dingen tegen die ik zeker niet gedaan zou hebben. Zoals het kiezen van een bijzondere beloning die je alleen bij de fluit gebruikt en niet te vaak fluiten (dus de fluit in noodsituaties). Tot dusver roep ik vaak en beloon ook te vaak en voor het kleinste dingetje.(wel maar met een kwart van al een minisnoepje) Ik hoop echt dat ik een verandering (vooral bij mezelf) in gang kan zetten met de fluit.
Hij zegt ook dat je na het komen op de fluit nooit mag aanlijnen omdat de fluit dan zijn kracht verliest. Ik vraag me af in hoeverre dit klopt? Ik was namelijk van plan heel soms wel eens aan te lijnen. Misschien kan iemand anders daar nog iets over zeggen?
als je iedere keer fluit en je lijnt je hond daarna aan is de fluit de voorspeller van aanlijnen. als jij fluit en je lijnt je hond soms aan soms niet dan is de fluit onvoorspelbaar want je hond weet niet wat jij gaat doen.
ik fluit regelmatig en dan komen ze en dan gooi ik brokjes weg waar ze dan achteraan rennen, soms fluit ik en lijn ik ze aan, soms fluit ik en geef ik een knuffel.
_Tiny_ schreef: 15 jan 2022, 15:34 Ja dat was ook mijn gedachte erbij dat je best een keer kunt aanlijnen.
Het klinkt ook logisch. Ik zal bijvoorbeeld ook niet het fluiten bewaren voor noodsituaties, maar dat komt vooral omdat dat weinig voorkomt. Ik zorg er wel voor dat ik hem in het zicht houd, ook al kan hij mij niet altijd meer zien. Hij begint mij steeds meer uit zichzelf te volgen (omdat ie weet dat daar ook een mini-beloning op volgt en als ie al meeloopt in mijn directe omgeving en incheckt -is eigenlijk vragen om een snoepje- deed ik dat ook consequent. Nu doe ik dat wisselend met de opmerking 'straks, we gaan eerst even doorlopen'.)
Het fluiten is in eerste instantie voor terugroepen als hij echt te lang achterblijft, met andere honden mee naar huis wil :mrgreen: of als hij voor me loopt en we een hond aan zien komen die aangelijnd is en ik verwacht dat het op prijs gesteld wordt dat ik Qi ook aanlijn.
Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie