Trekken aan de riem

Sirene
Posts in topic: 8

Re: Trekken aan de riem

Bericht door Sirene »

En bij al die mensen is dat omdat ze niet consequent zijn.
Natuurlijk is het met de ene hond makkelijker dan met de andere maar elke hond kan het leren als de baas maar consequent blijft. En dat is dus altijd! ook als de kinderen voorop lopen, hij een vogel ziet, hij moet poepen of plassen of een lekker luchtje ruikt. Alleen met een slappe lijn komt hij ergens.
blondie
Posts in topic: 13

Bericht door blondie »

@CatnDog Je nuanceert terecht, maar in de reactie die ik quote staat dat je adviseert om bij de deur te staan en als de hond dan gaat je die dan even een fikse correctie geeft zodat hij gaat leren dat hij dat niet meer mag doen.

"Je hebt hem aan de lijn. Hij zit rustig op de deurmat. Je doet de deur open en je staat klaar. En als hij dan naar buiten vliegt dan krijgt hij me toch een heisa dat hij het van de rest van z'n leven niet meer vergeet. Zo. probleem opgelost.
Eerstvolgende keer onderweg aan de lijn als hij op een vogel wil afstuiven: idem ditto. Dan gaat het kwartje opeens vallen: doen we toch maar niet meer."

Nogmaals, ik wil niemand aanvallen of afvallen, maar kijk even uit wat je adviseert, en dat geld voor mijzelf idem, want ik denk ook vaak in dingen aan of afleren met bepaalde in kader van bepaalde rassen of ras eigenschappen.

Ik kan er alleen niet zo goed tegen om een te adviseren en daarna dingen te gaan bagatelliseren.
CatnDog
Posts in topic: 10
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

blondie schreef: 05 jun 2024, 18:33 @CatnDog Je nuanceert terecht, maar in de reactie die ik quote staat dat je adviseert om bij de deur te staan en als de hond dan gaat je die dan even een fikse correctie geeft zodat hij gaat leren dat hij dat niet meer mag doen.

"Je hebt hem aan de lijn. Hij zit rustig op de deurmat. Je doet de deur open en je staat klaar. En als hij dan naar buiten vliegt dan krijgt hij me toch een heisa dat hij het van de rest van z'n leven niet meer vergeet. Zo. probleem opgelost.
Eerstvolgende keer onderweg aan de lijn als hij op een vogel wil afstuiven: idem ditto. Dan gaat het kwartje opeens vallen: doen we toch maar niet meer."

Nogmaals, ik wil niemand aanvallen of afvallen, maar kijk even uit wat je adviseert, en dat geld voor mijzelf idem, want ik denk ook vaak in dingen aan of afleren met bepaalde in kader van bepaalde rassen of ras eigenschappen.

Ik kan er alleen niet zo goed tegen om een te adviseren en daarna dingen te gaan bagatelliseren.
Ik was nog bezig met het aanvullen van m'n post, dus ik edit in fasen. (er staat inmiddels nog wat bij)

In dit geval denk ik dat Cooper een stadium voorbij is en een correctie inderdaad het beste zou werken. Mits de correctie dus aankomt.
Ik krijg echter ook het idee dat er vanalles is 'geprobeerd' en als je dan steeds iets meer gaat opvoeren qua intensiteit - en geen van allen blijkbaar echt overkwam - dan ben je natuurlijk ook aanbeland bij dat alleen iets hards echt werkt. :nocheer: Of iets anders waarbij je het over een hele andere boeg gooit. Een andere handler bijvoorbeeld.
Edit: Wat Sirene adviseert: een heel ander tuig. Is ook geen gek idee. Maar dan moet je vanaf dag 1 met dat tuig wel consequent zijn en dus laten zien wat je wilt en wat je niet wilt. Want als er opnieuw aangemodderd wordt met een ander hulpmiddel, dan ben je natuurlijk ook geen steek verder.

Ik probeer het niet te bagatelliseren. Ik hoop dat het nu duidelijk is.
Laatst gewijzigd door CatnDog op 05 jun 2024, 18:45, 4 keer totaal gewijzigd.
Maart
Posts in topic: 2
Honden: 2
Contacteer:

Bericht door Maart »

Sirene schreef: 05 jun 2024, 18:31 En bij al die mensen is dat omdat ze niet consequent zijn.
Natuurlijk is het met de ene hond makkelijker dan met de andere maar elke hond kan het leren als de baas maar consequent blijft. En dat is dus altijd! ook als de kinderen voorop lopen, hij een vogel ziet, hij moet poepen of plassen of een lekker luchtje ruikt. Alleen met een slappe lijn komt hij ergens.
Wanneer kom je Treskor halen? ;)
Sirene

Bericht door Sirene »

Als ik de reacties van Cooper goed heb gelezen gaan correcties echt niet werken. Ze komen niet door of de hond begrijpt niet waarom.
Stel je nou eens voor dat het een kaukaas is van 80 kg. Ga je dan correcties adviseren?
Leer die hond nu gewoon wat wel de bedoeling is. Dat is echt veel leuker voor iedereen en simpeler.
En nu hou ik erover op.
Sirene

Bericht door Sirene »

Maart schreef: 05 jun 2024, 18:38
Sirene schreef: 05 jun 2024, 18:31 En bij al die mensen is dat omdat ze niet consequent zijn.
Wanneer kom je Treskor halen? ;)
Denk dat hij en Ren niet zo’n goed team zijn 😉
CatnDog
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Sirene schreef: 05 jun 2024, 18:40 Als ik de reacties van Cooper goed heb gelezen gaan correcties echt niet werken. Ze komen niet door of de hond begrijpt niet waarom.
Stel je nou eens voor dat het een kaukaas is van 80 kg. Ga je dan correcties adviseren?
Leer die hond nu gewoon wat wel de bedoeling is. Dat is echt veel leuker voor iedereen en simpeler.
En nu hou ik erover op.
Nee dat ga je niet doen bij een Kaukaas. Ook niet bij de gemiddelde Mechelaar. :schrik:
EchoMira
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Fabienne schreef: 28 jan 2024, 23:51
EchoMira schreef: 28 jan 2024, 21:19 Ik vind "oogcontact belonen" een beetje simpel.
Natuurlijk moet je oogcontact hebben maar de vraag is waarom je dat als over straat lopend roedel niet hebt.
Ja oogcontact belonen maar vooral heel erg in contact al naar buiten gaan.
Jij neemt jouw honden mee de straat op. Dat ze daar volgzaam zijn staat buiten alle kijf.

Voor mij een heilig huisje want ik heb windhonden die in principe overal achteraan willen. Toch doen ze dat niet omdat ik wel echt de ouderwetse regel over "kalm en volgzaam" en "het eerste door de deur" hanteer. We gaan al met militaire orde naar buiten.
Echo gaat zelfs op de onderste tree van de trap zitten en dan til ik haar naar de auto. Zo millitair ben ik over de voordeur en over beleefd gedrag op straat.

Ik laat soms wel een keer een hond voor iemand uit. Die sleuren je dan als een mongool over straat. Sorry. Dan gaat het niet meer over oogcontact belonen. Dan ruk ik je terug de gang in en kun je naar je bench oprotten.
Ik wandel niet op die manier.
Klopt hoor, zo hanteer ik het hier ook. En dat alles staat ook echt in verbinding met elkaar. Maar die kleine tussenstukjes zijn wel de puzzel tot het geheel. Voor mij is dat een soort 2de natuur en weet ik vooraf heel duidelijk hoe ik het wel of niet wil hebben en hoe we daar komen maar ik kan me ook voorstellen dat sommige mensen daar niet zo handig in zijn en dat echt moeten leren.
Ik ben hier al vanaf dag 1 mee bezig dat zo'n frummeltje hier in huis loopt dus zo'n pup weet niet beter maar dat geldt natuurlijk niet voor elke andere hond

Ik heb het ook moeten leren en toen was mijn 7 jaar oude asielhond die al jaren had lopen verklooien alsnog helemaal netjes en gehoorzaam.
Het kan gewoon met bijna elke hond. Er zijn natuurlijk diep gestoorde apparaten die gewoon helemaal niks kunnen leren maar dat zijn niet de honden in dit topic.

Een ding weet ik zeker en dat is dat je zolang je loopt te zoeken naar wat werkt/ dingen probeert/ in chaos met je hond onderhnadelt komt er gewoon nergens iets van.
Heb nou gvd gewoon een keer de ballen om te stellen dat JIJ het niet goed doet omdat JIJ überhaupt niet weet wat je wil.
Die hele hond komt veel later pas maar heb nou zelf gewoon een keer een plan in je hoofd voor je wil dat er iets goed gaat.
Wat mij betreft ga je eerst zonder hond wandelen en bekijk je hoe je dat rondje eigenlijk wil lopen.
De hond is een passagier op die hele wandeling van je. Die loopt gewoon alleen maar met jou mee en die hoeft niets te besnuffelen, te begluren of uit te kafferen. Alles is nee. Gewoon niks.
Spelen doe je maar in je eigen tijd als je los loopt.

En hond die aan de riem loopt moet helemaal niet in mogelijkheden denken of op avontuur willen. Je hebt nota bene een touw om je nek, hoe leuk dacht je dat het ging worden? Kalm en volgzaam.

En nooit meer proberen/kijken "of het al werkt"/van je eigen besloten regels afwijken. Je doet het echt zelf. Het gaat niet over je hond. Dit zijn doodgewone hondjes. Het zit niet in de hond. Het zit in je eigen leiderschap.
blondie
Posts in topic: 13

Bericht door blondie »

Dan mis ik dus dat duimpje soms om aan te willen geven dat ik het eens ben met een bepaald schrijven.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Natalie schreef: 05 jun 2024, 12:31
EchoMira schreef: 04 jun 2024, 22:28
CatnDog schreef: 04 jun 2024, 16:31 Gedrag wordt veroorzaakt en in stand gehouden door de gevolgen ervan. M.a.w.: dan was de correctie niet plotseling/hard genoeg/werd niet als vervelend ervaren.
Dan heb je je hond succesvol afgehard. Zoals een paard een harde mond kan krijgen.
Die honden hebben al zoveel dingen die ze niet begreoen meegekregen dat ze straf zonder het te begrijpen normaal zijn gaan vinden.
Zijn de meeste honden trouwens, hoor.
Ik denk dat je gelijk hebt, ik vind het doodzielig. De hond in kwestie heeft geen flauw idee wat er van hem verwacht wordt, maar wordt wel hard aangepakt wanneer hij niet het gewenste gedrag laat zien.
Nou ja, wat ik zeg, ze wennen er aan.
Hij wordt niet in elkaar getrapt of zo.

Maar ik vind het vooral heel erg zonde. Het is zoveel fijner om gewoon te investeren in gedeelde manieren (en die dan inderdaad vanuit de allerkleinste basis stapsgewijs opbouwen met positieve duidelijkheid en een hond die zijn beweegdrift al kwijt heeft gekund) en correcte mens/hond-verhoudingen en dan vooral op je eigen aandeel gelet.
Dan heb je gewoon een hond die doet wat jij leuk vindt in plaats van jarenlange ergernis tijdens wat gewoon een leuk wandelingetje moet zijn.

Ik zie ze lopen hoor, met van die honden die in 10 seconden drie keer het pad overgestoken zijn waar van twee keer achter de baas langs en die baas op de telefoon kijkend met zo'n lange bek. De baas passief en de hond chaotisch. Ik zou er niet mee kunnnen leven. Ik snap ook meteen waarom sommige mensen zo weinig wandelen want je wordt er niet goed snik van.

Neem dan gewoon les. En als je het op internet gaat vragen, doe dan iets met de antwoorden die je krijgt.'En ja ik snap dat de adviezen van elkaar verschillen maar er is echt niemand die zegt dat het over gaat van nu dit en dan dat. Hou op met dingen proberen. Je doet het voortaan altijd zo of je doet het niet. Als je hond niet van jou op aankan kom je nergens. Je moet zelf weten hoe, waarom en wanneer je het doet zoals je het doet. Wees nou gewoon een keer de baas en hou op met dat eeuwige genavelstaar. Trek een plan en voer het uit. Welk plan het wordt is veel minder belangrijk dan je eigen daadkracht.

Je hond wil duidelijkheid en als jij weet wat je van hem wil gaat hij dat doen. Punt. Hoef je alleen nog maar tienduizend keer goed zo te zeggen.
Sirene

Bericht door Sirene »

Goed zo! 🤣
Smoushond
Posts in topic: 58

Bericht door Smoushond »

Maar hoe is hij verder in huis? En in de tuin? Anderhalf is nog echt een jonge hond. Ik heb ook mijn handen vol gehad aan Bertus hoor ,uitdagen en brutaal en heel erg ondeugend

Ik ben toevallig gisteren voor het eerst naar boven kunnen lopen terwijl Bertus rustig in zijn mand bleef liggen ipv theedoeken pikken of kussens uit de bank halen
Afbeelding
Cooper
Posts in topic: 27
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Bericht door Cooper »

Smoushond schreef: 05 jun 2024, 21:27 Maar hoe is hij verder in huis? En in de tuin? Anderhalf is nog echt een jonge hond. Ik heb ook mijn handen vol gehad aan Bertus hoor ,uitdagen en brutaal en heel erg ondeugend

Ik ben toevallig gisteren voor het eerst naar boven kunnen lopen terwijl Bertus rustig in zijn mand bleef liggen ipv theedoeken pikken of kussens uit de bank halen
In huis gaat prima. Hij slaapt veel en is rustig. Ik kan m'n ding gewoon doen hij tukt rustig verder.

De tuin zorgt voor onrust en blafferig gedrag.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Smoushond schreef: 05 jun 2024, 21:27 Maar hoe is hij verder in huis? En in de tuin? Anderhalf is nog echt een jonge hond. Ik heb ook mijn handen vol gehad aan Bertus hoor ,uitdagen en brutaal en heel erg ondeugend

Dit bedoel ik dus.
Mensen die wel gewoon goed opgevoede honden hebben putten zich uit met enorme instructies en jullie negeren het gewoon. Je antwoordt niet eens.
Hoe is hij in huis. Nadat ik echt 36 keer zeg dat het over jouw gedrag gaat. Ook in huis.

Theedoeken pikken doet hij omdat jij dan achter hem aankomt. Ik kan wel nog een keer zeggen dat het aan jouw gedrag ligt maar kennelijk is dat grieks.
Ik haak af. Je wil geen advies anders had je er op zijn minst voor bedankt.
Budkes
Posts in topic: 2
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Bericht door Budkes »

Sirene schreef: 05 jun 2024, 18:40 Als ik de reacties van Cooper goed heb gelezen gaan correcties echt niet werken. Ze komen niet door of de hond begrijpt niet waarom.
En nu hou ik erover op.
Vooral niet ophouden, tot nu toe geef je verreweg de allerbeste, kortste en duidelijkste adviezen aan Cooper in dit hele topic. :ok:
Afbeelding
S.V.
Posts in topic: 1

Bericht door S.V. »

Ik zou zelf gewoon stoppen met voeren en terug naar de basis, je gaat maar werken om je voer te verdienen , klikkeren kan werken of zoals deze meneer die hele training series heeft gemaakt en hij doet het positief , ik heb al lang geleden geleerd dat correcties niet werken, ik doe het ook niet, ik sta wel stil, maar ik weiger aan de lijn te trekken of rukken daar is hij niet voor wat mij betreft.
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

EchoMira schreef: 05 jun 2024, 22:00

Dit bedoel ik dus.
Mensen die wel gewoon goed opgevoede honden hebben putten zich uit met enorme instructies en jullie negeren het gewoon. Je antwoordt niet eens.
Hoe is hij in huis. Nadat ik echt 36 keer zeg dat het over jouw gedrag gaat. Ook in huis.

Theedoeken pikken doet hij omdat jij dan achter hem aankomt. Ik kan wel nog een keer zeggen dat het aan jouw gedrag ligt maar kennelijk is dat grieks.
Ik haak af. Je wil geen advies anders had je er op zijn minst voor bedankt.
Ik ga niet achter hem aan als hij een theedoek pikt😉 maar volgens mij doet hij het om spanning af te reageren. Hij doet/deed het ook als hij doorhad dat we uit gingen of als er bezoek kwam . Ik heb hem geleerd dan zijn bal te pakken en dat werkt
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Cooper schreef: 05 jun 2024, 21:44

In huis gaat prima. Hij slaapt veel en is rustig. Ik kan m'n ding gewoon doen hij tukt rustig verder.

Trekt hij in de tuin ook aan de riem ?
Afbeelding
Cooper

Bericht door Cooper »

Smoushond schreef: 06 jun 2024, 08:16
Cooper schreef: 05 jun 2024, 21:44

Ik wandel niet met hem in de tuin ;) .
Hij loopt niet meer volledig los in de tuin, hij zit vast aan een lange lijn met een pin in de grond. Dan is hij niet onrustig trouwens. Alleen bij loslopen in de tuin, dan gaat hij jagen en verjagen.
nevache
Posts in topic: 3
Honden: 7

Bericht door nevache »

Dan is de tuin toch een mooie leeromgeving om mee te beginnen?
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Ja dat zou ik dus ook doen ,oefenen in de tuin . Wel al heel goed dat hij daar wel rustig is terwijl hij vogels ziet
Afbeelding
GoldenGizmo
Posts in topic: 1
Welke: Golden retriever

Bericht door GoldenGizmo »

Cooper schreef:
Smoushond schreef: 06 jun 2024, 08:16
Cooper schreef: 05 jun 2024, 21:44 In huis gaat prima. Hij slaapt veel en is rustig. Ik kan m'n ding gewoon doen hij tukt rustig verder.

Ik wandel niet met hem in de tuin ;) .
Hij loopt niet meer volledig los in de tuin, hij zit vast aan een lange lijn met een pin in de grond. Dan is hij niet onrustig trouwens. Alleen bij loslopen in de tuin, dan gaat hij jagen en verjagen.
Waarom zou je niet in de tuin wandelen? Ik oefende altijd alles ook in huis en in de tuin. Alles wat ik daar kon oefenen, deed ik daar, dus zeer zeker ook netjes aan de lijn lopen.
Cooper

Bericht door Cooper »

Op zich oefen ik wel in de tuin andere dingen maar het wandelen niet. Ga ik toch maar eens doen :ok:
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Hoe gaat het nu?
Afbeelding
Cooper

Bericht door Cooper »

Goed, het kwartje valt. Bij mij en Cooper ;).
Plaats reactie