Je ergeren aan uitvallers

Nanna
Posts in topic: 38

Re: Je ergeren aan uitvallen

Bericht door Nanna »

Nou en. Hengsten, stieren en katers worden ook gecastreerd.
Om het over bokken maar niet te hebben.
En dan zou het bij een hond een soort van misdaad zijn? Schei toch uit.
Afbeelding
Nanna

Re: Je ergeren aan uitvallers

Bericht door Nanna »

EchoMira schreef: 11 nov 2025, 22:00

Je bent je bewust van het feit dat je tegelijkertijd over abortus en baas over eigen lijf aan het mopperen bent
Ja want dat is precies hetzelfde. Een reu castreren of een abortus uitvoeren.
Afbeelding
Smoushond
Posts in topic: 123

Bericht door Smoushond »

EchoMira schreef: 11 nov 2025, 21:57
Smoushond schreef: 11 nov 2025, 21:47
EchoMira schreef: 11 nov 2025, 21:46

Omdat zijn gedrag als mannetjeshond je niet aanstaat. Terwijl je met droge ogen een reupup uitgekozen hebt.

Ik vind het ook lastig.
😂 ik zat er al op te wachten
Ja. Maar echt serieus, het is jouw keuze en die is net zo goed als de mijne.
Ik zeg niet dat ik het niet ga doen.

Maar wat vind jij ervan?
Vind je dat het voor hem leuker is om geen wijvengek te zijn?
Een hengst in de wei, een bok bij de molen, een smous op weg naar een lekker luchtje.

Even los van wat ik vind en of dat dan belangrijk zou zijn. Want dat is het niet. Iedereen loopt de hele dag honden te castreren. Of dat mag staat niet op de agenda.
Maar is het een succces? Is dit wat je wilde?
Nee dit is niet wat ik wil maar het is echt de omgeving waar ik in woon
In 1 straat 3 boomer teefjes ,een poolhond teef ( die in de tuin woont) een shitzu teef die al 2 nestjes heeft gehad als naaste buren
En die wordt uitgelaten naast en achter ons huis

Dan nog 2 vizla teven die om de beurt nesten krijgen en dan nog een herder ook niet gecastreerd
Allemaal loops om de beurt er komt geen einde aan
Afbeelding
Josefien
Posts in topic: 7
Honden: 3
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Bericht door Josefien »

Even een vraagje.

Mijn voorkeur gaat altijd uit naar reuen, en dan wel intact. Qua bouw, gedrag, ik houd ervan. Lekker straight ik weet precies wat ik er aan heb.

Ze zijn matig geïnteresseerd in (loopse) teefjes. Komt dit omdat ze nooit gedekt hebben? Ik heb wel eens gehoord, dat wanneer een reu eenmaal gedekt heeft, hij zijn focus daarop gaat richten.

Geen idee, maar ik kan me voorstellen dat dit mee kan spelen bij die hyperfocus op teefjes.
Javier (2010-2026), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
Kells
Posts in topic: 8
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Smoushond schreef: 11 nov 2025, 22:14
EchoMira schreef: 11 nov 2025, 21:57

Ja. Maar echt serieus, het is jouw keuze en die is net zo goed als de mijne.
Ik zeg niet dat ik het niet ga doen.

Maar wat vind jij ervan?
Vind je dat het voor hem leuker is om geen wijvengek te zijn?
Een hengst in de wei, een bok bij de molen, een smous op weg naar een lekker luchtje.

Even los van wat ik vind en of dat dan belangrijk zou zijn. Want dat is het niet. Iedereen loopt de hele dag honden te castreren. Of dat mag staat niet op de agenda.
Maar is het een succces? Is dit wat je wilde?
Nee dit is niet wat ik wil maar het is echt de omgeving waar ik in woon
In 1 straat 3 boomer teefjes ,een poolhond teef ( die in de tuin woont) een shitzu teef die al 2 nestjes heeft gehad als naaste buren
En die wordt uitgelaten naast en achter ons huis

Dan nog 2 vizla teven die om de beurt nesten krijgen en dan nog een herder ook niet gecastreerd
Allemaal loops om de beurt er komt geen einde aan
Tsja, ik heb een reu en twee teven. Tot een jaar geleden waren er drie teven en alles is hier intact. Fin heeft geleerd er mee te leven. Bij wilde dieren wordt er ook niet maar wat aangefokt. De alfa bepaald en in onze huishouding ben ik dat. :pffff:
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Kells
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Josefien schreef: 11 nov 2025, 22:15 Even een vraagje.

Mijn voorkeur gaat altijd uit naar reuen, en dan wel intact. Qua bouw, gedrag, ik houd ervan. Lekker straight ik weet precies wat ik er aan heb.

Ze zijn matig geïnteresseerd in (loopse) teefjes. Komt dit omdat ze nooit gedekt hebben? Ik heb wel eens gehoord, dat wanneer een reu eenmaal gedekt heeft, hij zijn focus daarop gaat richten.

Geen idee, maar ik kan me voorstellen dat dit mee kan spelen bij die hyperfocus op teefjes.
Dat zou heel goed kunnen. Althans dat hoorde ik van een goede vriend. Zijn reu is ook wat meer gefocust op teven en hij heeft een paar keer gedekt.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Marc
Posts in topic: 82

Bericht door Marc »

Voor mij zit het nadeel gewoon in de hele fysieke achteruitgang die het teweeg brengt. Ik vind het dus met name zonde en ongezond voor de hond. Ik hoef na Guus ook geen gecastreerde hond meer. Zelfs zo erg dat ik geen hond meer hoef uit Spanje via een stichting omdat daar castratie aan vast zit.

Het hele uiterlijk verandert, de vitaliteit gaat achteruit en het karakter verandert. Ik wil dat niet voor mijn hond. En ik vind het zonde. Een beetje alsof je een Mercedes naar de dierenarts brengt en een degelijke gezinsauto terugkrijgt met wat gebreken. Ik haat het dat alle castraten vraatzuchtig worden. Mijn honden eten zelfs poep. Mijn ongecastreerde honden deden dat geen van allen. Mijn honden eten alles. En zijn daar ook ontzettend veel mee bezig. Eten eten eten. Altijd honger en flink snel dik worden dus ik vind dat niet fijn.

Iedereen moet het zelf weten maar ik vind het een beetje raar dat mensen beweren dat het geen reet uitmaakt en precies dat oplost waarom het baasje castreert. De ene omdat de hond druk is. De andere omdat de hond oversekst zou zijn. Niet eet bij loopse teven. Weer een ander omdat de hond wegloopt en ga zo door. Als je al die dingen kan oplossen met castratie dan betekent dat dat er heel veel kapot gaat aan je hond. Niet alleen wat je niet meer wil zien. Guus is gewoon vrij vormeloos..ondanks zoveel beweging en alleen kvv. Hij denkt erg erg veel aan eten en hij is best wel een pispaal soms in sociaal contact. En zijn kop is de helft smaller en zijn spieren zijn deels weg. Nog steeds best een mooi hondje maar een schim van wat hij had kunnen zijn. Dat is gewoon zo. Hoe blase sommige mensen er ook over doen.

En ik heb het idee dat gecastreerde honden snel nierproblemen krijgen. Schapen die je castreert krijgen met als katers die gecastreerd zijn ook heel snel blaasstenen en dat soort ellende. Dan moet de penis eraf anders gaat die verstopt. Allemaal gekke bijeffecten. Ook suikerziekte zie je veel vaker bij gecastreerde dieren.

Dus het doet veel meer dan voortplanting onderdrukken. Dat moet je wel heel bewust meenemen en niet laten wegwuiven. Zolang het mijn hond niet betreft vooral zelf weten en lekker doen dus zo bedoel ik het niet.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Mijn castraat Newf is glanzend 12 jaar oud geworden.
En ik heb er nog tien jaar na zijn castratie een geweldige hond aan gehad.
Mijn teven? Allemaal baarmoeder eruit. Ze zijn slank en speels. Zelfs Rozi van 14.
Het is echt geen wet van meden en perzen dat ze inkakken.
Nou ben ik er zelf met een teef makkelijker mee dan met een reu. Bij een reu vind ik het inderdaad zonde dat het hengstige wat verdwijnt.
Afbeelding
Josefien
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Bericht door Josefien »

Marc schreef: 11 nov 2025, 22:40 Zelfs zo erg dat ik geen hond meer hoef uit Spanje via een stichting omdat daar castratie aan vast zit.

Hoeft niet, ik heb 2 ongecastreerde reuen uit Spanje. Ook niet de verplichting gekregen ze te neutraliseren. Het is dus niet automatisch zo dat een hond via een stichting gecastreerd wordt geleverd
Afbeelding
Dirkje
Honden: 2
Welke: Border Collies

Bericht door Dirkje »

Mijn oude border Ben was een zoet snoepje tegen elke reu tot hij gedekt had. Hij kon niet meer ontspannen met reuen omgaan. Zocht met iedere reu ruzie.
Na de eerste keer dekken doofde dat vervelende gedrag langzaam uit. Na de tweede keer dekken bleef hij reuen opzoeken om ruzie te maken. Ook reuen waar hij voorheen goed mee kon opschieten.
Ik vond het allemaal heel begrijpelijk maar na de zoveelste keer dat ik hem van een andere reu af kon trekken heb ik besloten om hem te laten castreren. Zijn macho gedrag zat hem ook in de weg. Een maand of 2 na de castratie gingen we weer mee met de groepswandeling en hij was weer ontspannen en vrolijk. Hij ging niet meer op patrouille langs alle reuen maar speelde en rende weer met alle honden. Ook met de reuen.
Hij was weer de gezellige, vrolijke hond die hij voor het dekken ook was.
Afbeelding
Flamme
Posts in topic: 14

Bericht door Flamme »

Marc schreef: 11 nov 2025, 22:40 Voor mij zit het nadeel gewoon in de hele fysieke achteruitgang die het teweeg brengt. Ik vind het dus met name zonde en ongezond voor de hond. Ik hoef na Guus ook geen gecastreerde hond meer. Zelfs zo erg dat ik geen hond meer hoef uit Spanje via een stichting omdat daar castratie aan vast zit.
Dit hoeft niet zo te zijn. Kodi is ook niet gecastreerd omdat hij zo jong was toen hij naar nl kwam.
Wat dat betreft is het, als je een pup zou willen, best nog een optie kunnen zijn om toch via een stichting te adopteren.
Josefien

Bericht door Josefien »

De stichting waaruit Edison afkomstig is, vierde onlangs haar twintigjaar bestaan. Alle reuen, ongeacht leeftijd, blijven intact. Teefjes worden wel geneutraliseerd
Afbeelding
Hewi
Posts in topic: 11

Bericht door Hewi »

Ik heb altijd herplaatsers gehad die allemaal gecastreerd of gesteriliseerd waren en ze zaten allemaal prachtig in vacht en behalve leo waren het geen slootgravers van eters :).
Tja ik weet het niet ik heb de wijsheid niet in pacht maar als je jezelf in de weg gaat zitten en daarbij mij meer hysterische maanden dan normale maanden....hakkietakkie. denk ik maar zoals ik al zei ik heb nooit intacte hond gehad:)
Groetjes Heidi

Afbeelding
Smoushond
Posts in topic: 123

Bericht door Smoushond »

Ik ga het eens bijhouden. Hoe vaak het nu precies is. Het is heel vervelend maar daardoor lijkt het misschien vaker te zijn dan het in werkelijkheid is 😉 deze keer was heftig maar waarschijnlijk was het de teef van de buren die loops was dus dat is wel erg dichtbij

Ook al zegt de buurvrouw dat ze niet loops is maar die heeft het misschien niet eens in de gaten
Bertus stond aan de schutting in de tuin te piepen ,was niet vooruit te branden bij plasjes rondom huis en jankte als buurvrouw thuis kwam en uit de auto stapte

Dat reuen gedoe gaat na castratie niet veranderen dat weet ik ook wel dat gedrag zit er nu zo ingesleten
En dat hoeft ook niet ,hij hoeft niet mee op groepswandelingen en ik kan wandelen op rustige plekken en daar kan hij ook los
Reuen rondom huis zal moeilijk blijven maar dat is even opletten

Ik ben inderdaad heel bang voor dat gevreet want daar erger ik me dan net zo veel aan
Het schijnt dat de meeste teven in de herfst en in het voorjaar loops zijn dus dan kan ik die supplementen gebruiken als het te erg is
Hij is er nu erg rustig mee ,we vragen ons al dagen af of hij ziek is 😂

Eigenlijk te rustig
Afbeelding
Loraine
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Josefien schreef: 11 nov 2025, 22:15 Even een vraagje.

De castraatreu van mijn moeder heeft op straat wsl genoeg gedekt, die heeft ontzettend veel interesse en dekt ook binnenshuis.
Buiten is er milde interesse, vnl snuffelen aan de vulva maar hij is heel makkelijk weer weg te roepen.
Binnenshuis moeten we iets strenger zijn, maar vooral omdat de teef in kwestie (mijn Dívka) haar doos onder zijn neus blijft douwen en vervolgens gaat lopen krijsen als hij erop wil. :mann:
Nu heeft hij een 'eigen' teef (moeders heeft een hondje erbij) die net loops is, ben benieuwd hoe dat gaat.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Border Collie
Posts in topic: 17

Bericht door Border Collie »

Kells schreef: 11 nov 2025, 21:43 Voor mij is de reden om niet te castreren dat je niet gaat snijden in een gezond lichaam.
Omdat zijn gedrag als mannetjeshond je niet aanstaat. Terwijl je met droge ogen een reupup uitgekozen hebt.

Ik vind het ook lastig.
Daardoor heb ik het jarenlang uitgesteld, vanwege mensen die beweren dat je de hond zowat de dood in jaagt als je ze (chemisch) castreert. Terwijl ik nu zelf ondervind dat Perry zijn kwaliteit van leven juist vooruit is gegaan. Er zit meer ontspanning in hem, hij kan daardoor makkelijker loslopen en daardoor loop ik ook veel meer met hem. Ik zie echt een blijere hond.
Nu moet ik wel bekennen dat ik definitief castreren nog wel een stap te ver vind gaan, ik wil eerst nog voor een jaar chemische castratie doen. Hij heeft nu een half jaar gekregen, ik ga kijken als het uit werkt hoe hij dan is. Zijn ballen zijn kleiner geworden maar nooit verdwenen. Het duurde ook 8 weken voordat de chip pas werkte
Afbeelding
Loraine
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Ik kreeg Mahdutje al als castraat, ik heb hem dus ook nooit anders gekend en ik vind het enerzijds best zonde omdat die hormonen er niet voor niets in zitten en zijn lijfje niet de kans heeft gekregen om volwassen te worden met die hormonen erin enzo.
Anderszijds heb ik in de omgang met andere honden een ontzettend fijn en makkelijk hondje aan hem, hij kan overal bij, is nooit de aanstichter van ruzies, vechtpartijen etc, laveert overal gezellig tussendoor en snauwt eens van zich af als ze te lomp doen, maar als diezelfde lomperikken rekening houden met hem is er niets aan de hand.
Hij is gewoon een seks(e)loos hondje, qua gedrag geen typische reu, wordt door iedereen aangezien voor een teef omdat hij ook een heel zachte, vriendelijke uitstraling heeft, wordt gedekt door haantjes van reuen die een punt menen te moeten maken.
En ja, hij is een beetje vormeloos en als het aan hem ligt vreet hij 24/7 door.
Maar hij vreet geen poep, ja konijnen- en caviakeutels en kattenpoep, maar het is niet dat hij op willekeurige drollen afduikt om die op te vreten ofzo.

De castraatreu van mijn moeder is een stuk groter (cm of 50-55), krijgt meer beweging en minder voer of snacks maar is echt een beetje vadsig. :ugh:
Die moet je bij wijze van spreken 5 brokjes per dag voeren, 1 koekje per week en 3-6 uur beweging per dag en dan is hij nog niet mooi slank.
En hij is op latere leeftijd gecastreerd, ik geloof dat hij geschat een jaar of 5 was toen ze hem vd straat geplukt hebben en hij gecastreerd is.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Border Collie

Smoushond schreef: 12 nov 2025, 07:45 Ik ga het eens bijhouden. Hoe vaak het nu precies is. Het is heel vervelend maar daardoor lijkt het misschien vaker te zijn dan het in werkelijkheid is 😉 deze keer was heftig maar waarschijnlijk was het de teef van de buren die loops was dus dat is wel erg dichtbij

Ook al zegt de buurvrouw dat ze niet loops is maar die heeft het misschien niet eens in de gaten
Bertus stond aan de schutting in de tuin te piepen ,was niet vooruit te branden bij plasjes rondom huis en jankte als buurvrouw thuis kwam en uit de auto stapte

Dat reuen gedoe gaat na castratie niet veranderen dat weet ik ook wel dat gedrag zit er nu zo ingesleten
En dat hoeft ook niet ,hij hoeft niet mee op groepswandelingen en ik kan wandelen op rustige plekken en daar kan hij ook los

Ik ben inderdaad heel bang voor dat gevreet want daar erger ik me dan net zo veel aan
Het schijnt dat de meeste teven in de herfst en in het voorjaar loops zijn dus dan kan ik die supplementen gebruiken als het te erg is

Eigenlijk te rustig
Dus alles wijst eruit dat hij last heeft van zijn hormonen, toch doe je nog geen chemische castratie. Dat vind ik eerlijk gezegd sneu. Je vindt hem nu te rustig zeg je. Een hond die constant stress ervaart, heeft lang nodig om te herstellen. Grote kans dat hij een paar dagen inderdaad flink veel slaapt, daarna zal hij energieker worden.
Afbeelding
ellen en de birmanen
Posts in topic: 2

Bericht door ellen en de birmanen »

even een spuit 11 reactie. ik heb 1 castraat reu en die dekt iedere loopse teef die hij tegenkomt als hij de kans krijgt en ik heb 1 dekreu die iedere loopse teef die nog niet dekrijp is met rust laat. die dekreu was in de 1e instantie echt geil op iedere teef tot hij gedekt had. hij taalt niet meer naar teefjes tot ze dekrijp zijn. zijn gedrag is ook niet veranderd naar andere reuen toe nadat hij heeft gedekt.
ik zou een suprelorin implantaat er in laten zetten. dat kan rust geven in zijn kop die hij nu nodig heeft.
Marc
Posts in topic: 82

Bericht door Marc »

Border Collie schreef: 12 nov 2025, 09:47
Smoushond schreef: 12 nov 2025, 07:45 Ik ga het eens bijhouden. Hoe vaak het nu precies is. Het is heel vervelend maar daardoor lijkt het misschien vaker te zijn dan het in werkelijkheid is 😉 deze keer was heftig maar waarschijnlijk was het de teef van de buren die loops was dus dat is wel erg dichtbij

Eigenlijk te rustig
Dus alles wijst eruit dat hij last heeft van zijn hormonen, toch doe je nog geen chemische castratie. Dat vind ik eerlijk gezegd sneu. Je vindt hem nu te rustig zeg je. Een hond die constant stress ervaart, heeft lang nodig om te herstellen. Grote kans dat hij een paar dagen inderdaad flink veel slaapt, daarna zal hij energieker worden.
Ja zeg. Nu is hij ineens zielig omdat hij niet gecastreerd is. Dat gaat wel erg ver. Ken jij een gecastreerde werkhond? Een politiehond. Werkende collie? Het is niet altijd alleen de hond he? Soms is het een kwestie van een andere aanpak. Constant stress ervaart? Zullen we gewoon alle mannelijke dieren castreren om ze "rust" te geven?

Hoe rustig moet het leven van een hond worden? Slapen, wandelen, slapen? Stress is gezond. Wat heeft een hond verder nog aan leven? Als hij wandelt moet hij ook al rustig en hanteerbaar zijn. Het is soms ook leuk om je hond te begeleiden in de best werkbare vorm zonder de hond te laten verworden tot iets wat je kan aanpassen inclusief een kwalificatie zielig als hij interesse heeft in voortplanten en strijden met sexegenoten. Iets wat vrijwel elke terriër in zich heeft en wat dus tegenwoordig door inkruisen ook in de smous zit. Als een hond alleen gelukkig is als hij mag dekken dan betekent dat dat er een paar uurtjes dekken per teef nog steeds 350 andere dagen zijn. Aanloop naar loopsheid etc.

De voortplanting is onderdeel van het leven en daar is echt helemaal niets zieligs aan. Als Bertus samen had gewoond met een boerenfox reu van 17 kilo was hij in een positie waarin hij nooit zou mogen dekken van zijn roedelgenoot. Net als bijna elke wolf in een roedel en vrijwel elke hengst in een kudde wilde paarden. Edelherten dekken vrijwel nooit de eerste paar jaar en moeten jaren vechten om ooit een keer te mogen dekken.

Dus niet zo raar praten. Dat iemand zich haast schuldig moet voelen omdat er geen begrip is voor onrust door voortplantingsdrang. Drang en doen zijn twee dingen. De meeste mannelijke dieren hebben elk jaar drang en mogen nooit paren.

Het is totaal vermenselijken van rust is geluk. Rust is ook verveling. Rust is ook handig. En makkelijker. Moet dat?
Afbeelding
Border Collie

Ja ik vind het zeker sneu als een hond zichtbaar last van iets heeft dat kan worden verholpen. Nogmaals ik ben absoluut geen voorstander van zomaar castreren, wel als een hond er last van heeft. Een hond die voor het raam zit te huilen vanwege loopse teven vind ik geen gelukkige hond.
En ja ik ken zat gecastreerde collies die hoog in de sport lopen. Qua politie honden zijn vast alle teven gecastreerd omdat de loopsheid wel degelijk invloed kan hebben. Maar laten we de gemiddelde werk hond niet vergelijken met een gemiddelde huishond. Die werk driften zijn sterker dan hormoon driften, zelfs Perry kan prima trainen met een loopse teef naast hem. Hij is doodsbang voor vuurwerk maar doet nog steeds zijn stinkende best met trainen of wedstrijden terwijl er in de verte vuurwerk is. Dat kan je echt niet vergelijken met de meeste huishonden.
Als het niet nodig is zou ik zeker een reu niet castreren. Dat reuen gedoe hoort er bij, wel tot op zekere hoogte. Als de kwaliteit achteruit gaat doordat een reu stijf staat van de hormonen, zou ik wel er iets mee doen. Als druppels werken is dat ook prima. Alleen geeft het wel degelijk aan dat de hormonen het probleem zijn.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 109
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Border Collie schreef: 12 nov 2025, 09:14

Ik vind het ook lastig.
Daardoor heb ik het jarenlang uitgesteld, vanwege mensen die beweren dat je de hond zowat de dood in jaagt als je ze (chemisch) castreert

Wie beweert dat?
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Border Collie schreef: 12 nov 2025, 11:08 Die werk driften zijn sterker dan hormoon driften
Misschien een idee om die werkdriften dan in te zetten bij het wandelen in plaats van je kapot staan te ergeren aan het feit dat hij snuffelt.
Nanna

Bericht door Nanna »

Het is niet het snuffelen. Mijn reuen snuffelden allemaal en keken bij teven of er wat te wippen viel
Dikke prima. Dat is allemaal uitstekend behapbaar.
Het is het niet willen eten, het 24/7 bezig zijn met teven en luchtjes, klappertanden, huilen, willen vechten, slecht bereikbaar zijn. Het jaar rond. Ik kan je verzekeren dat je dat zat wordt. En voor de hond lijkt het met ook geen gewenste situatie.
Bij mijn reu bracht de castratie rust in zn kop. Hij bleef zn hele leven dol op de dames maar dat mag.
Zelfs in de teckelkennel een dergelijke hyperseksuele reu gecastreerd en als huishond geplaatst. Die had het zelfs gepresteerd een andere reu te dekken😂
Niks mis met een normale seksdrive maar het moet binnen de perken blijven al was het maar voor de reu zelf
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

We hebben het over Bertus.
Ik heb me echt nooit een seconde geirriteerd aan Dapper die hele dagen uit het raam zat te kijken of met zijn neus onder de voordeur lag te snuiven. Geen trek? Dan eet je niet.
Leuk toch? Hij heeft beleving.
Als ik zo opgenaaid ben over een leuke knakker dat ik geen hap meer door mijn keel krijg ben ik alvast niet zielig hoor. Leg je snoeischaar maar weer weg. :F:

Echo eet ook weleens een paar dagen amper. Heeft ze dan kennelijk geen behoefte aan.

En heel eerlijk, als ik wel een keer last van mijn honden heb dan is dat maar gewoon zo. Je kunt ook gewoon accepteren dat dieren hebben soms ook nadelen heeft, he?

Er zijn alvast geen onderzoeken die aantonen dat intacte reuen een problematisch hoge cortisolspiegel hebben.
Plaats reactie