Dikke dubbele vacht

Alles over het verzorgen van je hond, zoals shampoo's, riemen, halsbanden, badjassen etc
Marc
Posts in topic: 3

Re: Dikke dubbele vacht

Bericht door Marc »

Laat hij dat gewoon toe trouwens? Dan ben je al ver gekomen. Wuilus liet het ook toe maar wel met een constant neurotisch gekerm en als ik iets te hard deed beet ze in de kam of borstel....en poten was no go.
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 6

Bericht door blondie »

Kells schreef: 04 okt 2026, 22:38
CatnDog schreef: 04 okt 2026, 21:28 Ik werk in 'lagen', meestal per lichaamsdeel van beneden naar boven. Ik laat Zeno voor het grootste deel zitten of staan. Ik begin bij de borst (beneden naar boven dus), daarna nek rug (bovenkant), daarna achterpoten en staart en op het laatst pas de onderkant (liggend). Maar ik weet niet in hoeverre Brutus dat allemaal toelaat.
Dat doe je goed. Waar het vlooien betreft ga ik toch echt voor Frontline druppels of Advantix. D.w.z. als ik vlooien zie of als de hoeveelheid teken mij te gek word.
Toen ik de vlooienplaag niet onder controle kreeg (jaren geleden) werkten frontline en advantix dus niet, ook niet omgevingsspray e.d. (katten wassen met vlooienshampoo.. drama natuurlijk..) ik werd er echt gek van.
Uiteindelijk voor de katten Credelio tabletten en de honden toen Vectra 3d.

Zoals ik al zei, eens in jaar als ik de katten weer wat meer denk te zien gaan krabben gaat die credelio tablet erin, en alleen bij twijfel of de honden het hebben ook Vectra 3d, maar dit jaar heb ik het niet gedaan.

Wel dit jaar wat meer teken weg moeten halen, maar met name omdat we in bosrijk gebied op vakantie waren en in bos soms speurden.
---
Maar echt goed aanpakken qua borstelen.. is een keer goed nat laten worden (zwemmen, of wassen..) hier gegarandeerd succes op bossen los haar dan, meestal borstelen we dan dag erna als ze droog zijn goed uit.
Ik heb een waterblazer, maar Glory vind die doodeng, dus gebruiken we hem eigenlijk al jaren niet meer :P
Diana
Posts in topic: 2
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Maart schreef: 05 okt 2026, 08:31 Los haar doe ik weg met de waterblazer, eens goed doorblazen. Kammen met een (fake) furminator maar dat zijn kortharige honden.

Tegen vlo/teek doe ik niets. Er zijn veel natuurlijke preventieve middels, maar de basis is in mijn ogen een gezonde, fitte, vitale hond wat onaantrekkelijk is voor ongedierte. Ze hebben hier nooit vlooien/teken maar ik woon ook nog eens in een laag drukgebied.

De keer dat ik een vlo gezien heb op 1 van dz honden, heb ik met gif gewerkt, om effectief de beestjes aan te pakken schieten natuurlijke middelen veelal te kort, dus dat was niet mijn keuze. Mocht ik er nog eens zien, kies ik daar weer voor.
De heel sporadische teek die ze wel eens krijgen trek ik er zo vanaf. Treskor heeft in zijn ruim 7 jaar nog nooit een teek gehad, bij Piiri zijn ze op 1 hand te tellen.
Nu ik in Spanje woon, dragen al mijn honden wel een band (Seresto of Scalibor) vanwege de afwerende werking tegen zandvliegen (leishmania), maar in Nederland droegen alleen Mila en Amoz een Seresto. Amy en Taartje hadden nooit een teek of vlo, terwijl ik toch niet zou willen zeggen dat die gezonder of in betere conditie waren dan Mila en Amoz. Taartje had kanker en Amy heeft leishmania, Mila is nooit een dag in haar leven ziek geweest en bijna 15 geworden en was toch een tekenmagneet. Ze kregen dezelfde voeding en wandelden op dezelfde plekken; Amy en Taartje wel veel meer in de bosjes en struiken, Mila altijd netjes op de paden. Taartje en Amy hadden dan 0 teken en Mila had er dan zo 30. :19: Ik heb altijd het idee gehad dat het door de dikke collievacht kwam waar die teken graag in kropen. Amoz had ook een dikkere vacht en ook weleens teken (niet zoveel als Mila). Vlooien heeft geen enkele van mijn honden ooit gehad.

Mijn katten behandel ik nooit, alleen Luca krijgt in het najaar fipronil druppels omdat hij allergisch is voor oogstmijt. De katten hebben hier ook nog nooit vlooien gehad (zijn wel buitenkatten) en het aantal teken is met 4 katten op twee handen te tellen in 8 jaar tijd. Ze krijgen ook geen yoghurt of andere supplementen, ze zijn blijkbaar op de een of andere manier niet aantrekkelijk voor vlooien en teken.
Afbeelding
Plaats reactie