Stelling. Maximaal aantal honden.

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Hewi
Posts in topic: 3

Re: Stelling. Maximaal aantal honden.

Bericht door Hewi »

Kimmie schreef: 13 aug 2024, 16:55 Zolang je honden een goed huis kan geven, zie ik niet in waarom je er maar max 3 mag houden... Nee hoor, mensen mogen zelf weten hoeveel honden ze houden ...
Ja maar degene met 20 chihuahuas in een woonwijk die vervuild in huis zitten vind ook dat ze goed voor dr honden zorgt. Waar ligt die drempel dan
Groetjes Heidi

Afbeelding
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Susam schreef: 13 aug 2024, 16:20
Nanna schreef: 13 aug 2024, 14:08
Susam schreef: 13 aug 2024, 13:39 Ik zeg ook nee, moet iedereen zelf weten. Plus mensen die honden opvangen worden dan al gelijk gestraft.
Maakt niet dat ik me niet afvraag hoe mensen met 4 honden of meer dat financieel doen.
Het maakt natuurlijk wel uit of je vier Berner Sennenhonden hebt die dagelijks tumoren laten wegknippen bij de dierenarts en je de oren van je kop vreten of vier hondjes van een gezond ras.
Ik schat dat mijn vier Puli’s minder kosten bij elkaar dan vroeger mn Deerhound in zn eentje.
Ik zag bij de docu Inside an animals mind een witte, super mooi! Hele lange dreads.
Klopt natuurlijk, maar 4 manden, 4 tuigjes of lijnen of halsbanden, 4 x voer, 4 x dierenarts, zo nodig ontworming of titeren of vaccins, ik heb een mini fiatje, kunnen echt geen 4 honden in, dus auto is dan een dingetje. Dat soort dingen bedenk ik me dan?
Ja, alles maal vier, maar ik ben niet iemand die veel geld uitgeeft aan tuigjes, lijnen, manden, etc. Ik gebruik veel van eerdere honden en koop verder simpel en degelijk spul dat lang meegaat. Het voer is hier inderdaad de grootste kostenpost, en de trainingen (op dit moment alleen Fayah, maar voorheen trainde ik met alle honden wel iets). Ik heb trouwens een Suzuki Alto en daar passen mijn vier honden prima in :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding
Kelperuaantjes
Posts in topic: 1
Honden: 3

Bericht door Kelperuaantjes »

Tineke schreef: 13 aug 2024, 08:07 Ik denk dat iedereen zich met zijn eigen zaken moet bemoeien en pas bij overlast of slechte zorg kunnen er maatregelen worden getroffen, eerder niet.
Dit dus.
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Topsi schreef: 13 aug 2024, 17:53 Ik woon sinds kort in Belgie en hier moet je bij meer dan 5 honden een vergunning aanvragen. Is er geen enkele regelgeving rond aantal honden in Nederland?
Het ligt een beetje aan het type huis en omgeving lijkt mij, in het buitengebied in een vrijstaand huis zijn 3 grote honden geen probleem maar in een rijhuis 3 duitse herders lijkt mij dan geen goed idee.
Ik vind vergunning vanaf 5 honden geen slecht idee zoals in Belgie geen slecht idee om excessen te voorkomen dat mensen kleine huizen volproppen met huisdieren en overlast veroorzaken.
In Spanje is het ook zo geregeld, bij meer dan 5 honden moet je een vergunning aanvragen. Ik weet eigenlijk niet wat de criteria zijn voor zo'n vergunning en volgens mij wordt het ook niet echt gehandhaafd. Maar als er problemen zijn, gaan ze daar natuurlijk wel naar kijken.
Afbeelding
Hewi

Bericht door Hewi »

Ik denk dat je juist die vervuiling niet ziet. Als je soms ook die mensen op tv ziet die na jaren kluizenaar dus tig dieren hebben .

Ik bedoel ik ben eens hoor van mij mag je er 25 .
Groetjes Heidi

Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 2
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Los van honden, ik ben altijd tegen deze mate van overheidsbemoeienis.
Gewoon omdat het op dat niveau nooit iets oplevert in de zij van welzijn maar wel allerlei mensen beperkt in hun doen en laten.
Dat hebben we bij de laatste versie van het hondne en kattenbesluit wel gezien. Ik neem het die caviakut van een sharon dijksma nog steeds kwalijk en wat heeft ze opgelost? Helemaal niks.
Jackira
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Bericht door Jackira »

Wat mij betreft hoeft er geen maximaal aantal honden te worden vastgelegd. Ook omdat iemand met 1 hond soms meer overlast bezorgd dan een ander met veel honden.

Wij hebben vier grote honden in een rijtjeshuis. Wel op de hoek dus maar aan 1 kant buren :smile: Maar er is bijna altijd iemand bij de honden en we zijn heel oplettend wat betreft geluidsoverlast. Wij hebben in meer dan 30 jaar honden nog nooit ergens een klacht over gehad.

Ik heb wel een mening voor mezelf over hoeveel honden nog leuk is in een wat kleinere woning. Zolang je zelf goed fit bent en de honden genoeg beweging kunt geven maakt het aantal niet zoveel uit. Maar je kunt niet altijd in de toekomst kijken en soms loopt iets anders dan gepland. Maar wat iemand anders doet daar heb ik geen oordeel over.

En ik vind zoals bij ons met vier grote honden als je die niet voldoende beweging kunt geven dat dat niet te lang moet duren maar dat er dan een oplossing gezocht moet worden.

Daarom wil ik ook in de toekomst niet meer dan 1 a 2 honden omdat wij ouder worden en ook bijvoorbeeld 1 van ons alle honden en alle rondes moet kunnen doen zonder dat je verder niks meer kunt de hele dag :smile:

Dat is nu nog niet aan de orde en onze honden zijn 7 en 9 en 9 en 13. Dus dat zal nog wel lukken. Maar we gaan na deze honden wel minderen, Zonder honden nooit maar ik ga wel heel verstandig zijn om niemand te duperen. ;)
AfbeeldingAfbeelding
Mo-yi
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

zeker een nee. Je kunt het ook zo gaan bekijken dat 1 hond zielig is en dan mag dat niet meer. Zo blijven we bezig en vallen er alleen maar "slachtoffers". op wat uitzonderingen na, zijn we in nl best goed om voor onze dieren te zorgen.
Afbeelding

2011-2025
S.V.

Bericht door S.V. »

Nee. gewoon niet meer regeldruk op alles hou op hoor.
Afbeelding
CatnDog
Posts in topic: 6
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Susam schreef: 14 aug 2024, 14:56
wat gezellig en hoopvol, Sambal's tweelingzus is ter adoptie en ik twijfel ZO!
Hoe ben je daarvan op de hoogte gekomen? Via de stichting waar Sambal vandaan komt? Heeft ze al die tijd op dezelfde locatie gezeten of is ze terug gebracht?
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Susam schreef: 14 aug 2024, 17:41
CatnDog schreef: 14 aug 2024, 17:05
Susam schreef: 14 aug 2024, 14:56
wat gezellig en hoopvol, Sambal's tweelingzus is ter adoptie en ik twijfel ZO!
Hoe ben je daarvan op de hoogte gekomen? Via de stichting waar Sambal vandaan komt? Heeft ze al die tijd op dezelfde locatie gezeten of is ze terug gebracht?
nee de stichting van Sambal bestaat niet meer, zij was geadopteerd door iemand die problemen kreeg en de hond moest daar weg. Ze is echt 2 druppels Sam en zit nu bij een opvang, ook via een stichting. Ik heb nog nooit meer dan 1 hond gehad. Ik weet het echt niet, maar mijn hart klopt sneller als ik haar zie.
Ja, dat begrijp ik. Het komt ineens zo dichtbij. Het lijkt me wel een lastige keuze. Niet alleen de stap van 1 naar 2 honden wat mij ook een wereld van verschil lijkt. Maar ook de klik met Sambal. Het zou echt super goed kunnen gaan, maar broers en zussen kunnen ook weer enorm met elkaar overhoop liggen.
ranetje

Bericht door ranetje »

Susam schreef: 14 aug 2024, 18:21 Ja precies! Het is overigens geen familie, ik bedoelde tweelingzus spreekwoordelijk omdat ze zo veel op elkaar lijken.
Het mooiste zou zijn als je eerst zou kunnen opvangen.
Dan weet je meteen of ze elkaar liggen en of het voor jou geschikt is.
Afbeelding
Jackira
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Bericht door Jackira »

Hou er wel rekening mee dat honden elkaars gedrag kunnen versterken als ze samen uitgelaten worden.
AfbeeldingAfbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Susam schreef: 14 aug 2024, 18:21 Ja precies! Het is overigens geen familie, ik bedoelde tweelingzus spreekwoordelijk omdat ze zo veel op elkaar lijken.
O! Ik dacht biologische zus. Het zijn qua ras/afkomst vermoedelijk dezelfde type honden. En je hebt super veel ervaring met honden in het algemeen en met Sambal. Miscchien moet je gewoon de sprong wagen.

Een proefperiode/opvangperiode is geen slecht idee. Maar dan zou ik wel iets langer dan twee weken willen aankijken en ik weet niet of stichtingen aan lange proefperiodes doen. :19:
Kells
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Ach zo, als het echt zussen van elkaar zouden zijn dan zou ik er niet aan beginnen. Twee teven van dezelfde leeftijd is vaak double trouble.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
EchoMira
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Ja. Nee.
Wat een flutreden.
Daar zou ik nooit een hond voor nemen. Alleen maar omdat ze op elkaar lijken.
ellen en de birmanen

Bericht door ellen en de birmanen »

Susam schreef: 15 aug 2024, 09:14
Kimmie schreef: 15 aug 2024, 08:41 2 honden zijn hartstikke leuk, zoveel meer werk is het niet....althans, voor mij zou het huis leeg zijn met 2 honden, maar ik vond zelf de overgang van 1 naar 2 niet indrukwekkend lastig, vond het heerlijk om de 2 honden zo te zien spelen en te zien hoe gelukkig ze met elkaar waren..
jaaaa dat is ook wat ik steeds denk! Het lijkt me zo leuk, samen keten, samen slapen of niet, gewoon dubbel geluk. Ik vraag me wel echt van alles af, Sambal is niet gecastreerd, Ginger is gesteriliseerd, gaat ie de hele tijd fietsen op haar? (in Limburg zeggen we fietsen in plaats van rijden). Hoe gaat het wandelen, Sam wandelt nu netjes, maar zij is nog wat ongeleid. Allerlei overwegingen!

@Teckeltoos sorry ik wil het topic niet hijacken, maar ben blij de meningen van andere hondeneigenaren te horen.
op een teef rijden ben je zelf bij, dat hoef je niet toe te staan. ik heb 1 castraat reu bij 4 teven waarvan er 1 is gecastreerd. hij moet het niet in zijn hoofd halen om te rijden ook niet als hij zijn ballen nog had gehad.
de stap van 1 hond naar 2 is groot maar als het zover is heb je dubbel plezier en geluk.
blondie

Bericht door blondie »

Kimmie schreef: 15 aug 2024, 08:41 2 honden zijn hartstikke leuk, zoveel meer werk is het niet....althans, voor mij zou het huis leeg zijn met 2 honden, maar ik vond zelf de overgang van 1 naar 2 niet indrukwekkend lastig, vond het heerlijk om de 2 honden zo te zien spelen en te zien hoe gelukkig ze met elkaar waren..
Dan moet je wel de mazzel hebben dat ze die klik ook hebben.
Finn had een klik met Bluf, maar als ze er niet was miste hij haar ook niet, andersom wel. Maar die twee waren echt een setje.
Bluf en Jol, die leefden met elkaar maar Jol was liever op zichzelf en had geen behoefte aan interactie, behalve als ze loops was dan :engel:
Aki en Jol idem, omdat Jol nu eenmaal was wie ze was.
Aki en Chara na gewenning prima combi, en toen Glory erbij kwam is de match tussen hun alle drie super waarbij de dames elkaar echt gevonden hebben in spel.

Dus dan is het echt leuk ja, voor jezelf maar ook voor de honden.

Van 1 naar 2 was wennen, maar in huis vrij snel gewend. Buiten ontstond wel een andere dynamiek Finn had andere type honden te vriend dan Bluf en visa versa en dat vergde wat aanpassen omdat ze samen teveel hond konden zijn.
Frootje
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Ik vind twee honden wel wat bewerkelijker dan één hond en als de tijd komt hoop ik ook wel weer terug naar één hond te kunnen gaan voor mezelf, al zal er ongetwijfeld overlap zijn. Maar ik heb dan ook wel twee honden die ik niet samen kan (nu ja, het kan wel, maar ik wil het niet omdat het om meerdere redenen niet praktisch is) uitlaten, waarvan de behoeften en het energieniveau mijlenver uit elkaar liggen en die elkaar niet per se missen als ze niet bij elkaar zijn (hoewel ze elkaar ook echt wel oké vinden en vooral Froo minder goed zonder Aloy zou kunnen dan ze denkt :F: ). Ik denk wel dat het anders is als je honden hebt die echt goed bij elkaar passen.
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Susam schreef: 15 aug 2024, 06:10
CatnDog schreef: 14 aug 2024, 19:00
O! Ik dacht biologische zus. Het zijn qua ras/afkomst vermoedelijk dezelfde type honden. En je hebt super veel ervaring met honden in het algemeen en met Sambal. Miscchien moet je gewoon de sprong wagen.

Een proefperiode/opvangperiode is geen slecht idee. Maar dan zou ik wel iets langer dan twee weken willen aankijken en ik weet niet of stichtingen aan lange proefperiodes doen. :19:
er is al wat gezeuld met haar, ze zit nu stabiel met andere honden in een opvang gezin, het zal van te voren goed uitgezocht en getest moeten worden, want eenmaal hier en ervoor gaan is nooit meer weg. Sambal is heel makkelijk met teefjes, deze hond is heel makkelijk met andere honden. Ik denk dat de clou in het voortraject zit. Ik normaal gesproken een regel: bij twijfel is het nee, maar ze blijft zo in mijn hoofd zitten.
Ik zou mezelf dan afvragen: zou ik er spijt van krijgen als ik het niet zou doen?
Het feit dat ze goed met andere honden kan en Sambal goed met teefjes klinkt als een vrij grote kans op succes.
Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat jij de handdoek in de ring zou gooien als het even moeilijk/uitdagend zou worden. Met andere woorden: als ze er eenmaal is gaat ze nooit meer bij je weg. :F:
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Susam schreef: 15 aug 2024, 16:16
CatnDog schreef: 15 aug 2024, 15:59
Susam schreef: 15 aug 2024, 06:10

er is al wat gezeuld met haar, ze zit nu stabiel met andere honden in een opvang gezin, het zal van te voren goed uitgezocht en getest moeten worden, want eenmaal hier en ervoor gaan is nooit meer weg. Sambal is heel makkelijk met teefjes, deze hond is heel makkelijk met andere honden. Ik denk dat de clou in het voortraject zit. Ik normaal gesproken een regel: bij twijfel is het nee, maar ze blijft zo in mijn hoofd zitten.
Ik zou mezelf dan afvragen: zou ik er spijt van krijgen als ik het niet zou doen?
Het feit dat ze goed met andere honden kan en Sambal goed met teefjes klinkt als een vrij grote kans op succes.
Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat jij de handdoek in de ring zou gooien als het even moeilijk/uitdagend zou worden. Met andere woorden: als ze er eenmaal is gaat ze nooit meer bij je weg. :F:
ik heb contact met de stichting en ook de vrouw waar ze in de opvang zit en laatst was er een potentiele adoptant, mijn maag draaide zich om. Ik ben afgelopen paar maanden met spoed aan mijn buik geopereerd en toen was het een ramp shit geregeld te krijgen voor Sambal, wandelingen heb ik betaald geregeld en wat hondenmensen die ik ken, maar het heeft me evengoed heel erg aan het denken gezet. Voor 1 is het sneller te regelen bij calamiteiten dan bij twee.
Nog maar een nachtje over slapen dan. Je wil wel alle ballen in de lucht kunnen blijven houden.
Plaats reactie