@Susam wel zo netjes om je te antwoorden op de vraag " Je schrijft over je eerste herder die je weer terug naar normaal hebt gekregen, hoe heb je dat gedaan als je dat kwijt wilt?"
Sambal viel bijvoorbeeld uit naar andere honden, vanwege angst. Maar ging ook uit plaat bij katten en vogels enz. Daarbij heb ik hem wel laten kijken. Gewoon staan blijven en kijken, kostte uren tijd. Dat uitvallen door inderdaad te leren dat ie daarmee niks moest of hoefde, dus oversteken, de situaties managen en vanuit daaruit heel langzaam opbouwen met oefenen. Samen met andere reuen wandelen op afstand, dan wat dichterbij enz enz.
De reactie van die hond toen ik hem een paar weken had, was niet vergelijkbaar met de reactie van Rottie of wat Isabel over haar hond schrijft.
Ik schreef al dat ik het zelf kon oplossen door weer leiding te geven of te leren geven. En EM schrijft toevallig ook later een stukje over pakwerk, de hond was al getraind tot derde niveau bij andere baas in pakwerk.
Hij wist dus dreiging te geven, en ook inbijten (op een mouw) was hem dus niet vreemd.
Toen ik hem kreeg was de hond erg onzeker geworden door diverse zaken die hem waren overkomen, ik probeerde hem weer zelfverzekerder te krijgen, maar dat sloeg dus door na een paar weken dat de hond ineens hem en mij boven alles ging zetten en dus zelf ging invullen hoe hij dacht e.e.a. het best aan te vliegen (figuurlijk, want letterlijk heeft hij nooit ingebeten in een persoon zonder dat het een pakwerker was)
Ik kon het dus zelf weer terug draaien door die leiding weer te nemen, en omdat hij plots was gaan uitvallen, op tijd hem aan te geven dat ik iets anders van hem verwachtte/eiste. In combi dat ik ook op training zat met hem, wist ik dus ook weer die "gehoorzaamheid" of interactie te hebben zonder fysieke correcties te hoeven geven, die hond had gewoon graag een baas die hem vertelde wat te doen.
Maar het had wel uit de klauwen kunnen lopen als ik dat inzicht niet op tijd had gehad, of als ik als persoon niet in me had gehad om te commanderen. VB. ik was met hem te logeren in een hotel, ik kende de hoteleigenaresse en we zaten nog in de lounge in de late uurtjes wat te kletsen. Haar man kwam onverwachts binnen en mijn hond vloog op en echt letterlijk, de man kon net op tijd de deur terug dicht trekken.
Lullige was dat die zelfde man kort ervoor door rotties van hun buren was aangevallen, dus een grote herder op hem af in eigen hotel was ook voor hem uiteraard de druppel op dat moment.
Beetje waaks is prima, maar niet uit eigen beweging ineens een verdediging of aanval inzetten buiten eigen terrein
En het lag echt aan mij. Want wat ik dus al schreef, toen ik tijdig aangaf dat hij niets moest en hem dus in een zit of af liet gaan op tijd, was het weer duidelijk. En later was het geen issue meer, hij lag los op vakanties met aangrenzende tuinen, soms wat open, maar honkvast en vloog nooit overeind om op iets af te gaan.
Alert wel, maar hij was een stille waker, en balans kwam terug toen ik kon aangeven wat wel en niet gewenst was. Die hond ging trouwens voor me door het vuur, heb veel van hem geleerd.
--
Stukje kijken en laten wennen herken ik ook wel hoor, van andere honden en herplaatsers.
Maar mijn 2de herder kon ik niet laten kijken naar potentiële jaagobjecten, dan was ik haar kwijt, vanwege stukje opgroeien waarin ze niet begrensd was bij 1e baas.
Duurde denk wel een jaar eer ik dat onder controle kreeg, en daarna moest ik nog altijd blijven opletten.
Bepaalde agressie toe naar mensen, vind ik echter een groter issue. En dan denk ik echt wel verschil te zien in angst, gewoontewording van eigenbescherming, of een hond die geen grens daarin heeft meegekregen van eigenaren of vorige eigenaren.
Soms denk ik ook zoals bij deze rottweiler, dat het geen match is. Je kunt op cursus gaan een ander dingen met je hond laten doen om hem " recht" te trekken, maar als je zelf niet in staat bent om daar consequent mee te zijn, of dat een hond domweg toch weer lak aan je heeft, dan kun je beter herplaatsen of in geval van dusdanig explosief gedrag de hond in laten slapen.
Deze rottweiler met deze eigenaren zou ik niet graag tegenkomen op straat in de staat van hoe ze zijn en reageren op basis van dit filmpje. Ik zou echt bang zijn dat ze controle verliezen over de hond.