Wat doe je wanneer je hond niet komt na roepen?
- Kruimel
- Posts in topic: 4
- Honden: 2
- Welke: IJslandse honden
Re: Wat doe je wanneer je hond niet komt na roepen?
Toen ik tegen de eigenaren van een vervelende hond zei dat mijn paard best een mep wilde uitdelen als de klier aan de achterkant kwam was de reactie 'dan leert 'ie het wel af'.
Lastig leren als je hersens over 200 vierkante meter verspreid liggen.
Lastig leren als je hersens over 200 vierkante meter verspreid liggen.

Het duo Olie en Bol
- Persistence
- Posts in topic: 2
- Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox
Maar wat is nu het beste om te doen als ze niet komen als je roept?
Ophalen en draai om de oren, belonen als ze toch komen of negeren en weglopen?
En dan heb ik het over niet-urgente situaties, dus bijvoorbeeld een molshoop ergens ver staan uitgraven en niet komen als je roept.
Ga je erheen en geeft een draai om de oren: mijn hond zorgt de volgende keer wel dat ik haar niet meer te pakken krijg.
Ga je belonen als ze na 5 minuten toch komen, nádat ze hun eigen ding hebben gedaan en je dus eigenlijk het ‘verkeerde’ beloond?
Of loop je weg en denkt zoek het lekker uit. Waardoor ze uit zicht raken en je niet weet wat er gebeurt.
Of je hond dan maar altijd aan de lijn houden?
En dan heb ik het over niet-urgente situaties, dus bijvoorbeeld een molshoop ergens ver staan uitgraven en niet komen als je roept.
Ga je erheen en geeft een draai om de oren: mijn hond zorgt de volgende keer wel dat ik haar niet meer te pakken krijg.
Ga je belonen als ze na 5 minuten toch komen, nádat ze hun eigen ding hebben gedaan en je dus eigenlijk het ‘verkeerde’ beloond?
Of loop je weg en denkt zoek het lekker uit. Waardoor ze uit zicht raken en je niet weet wat er gebeurt.
-
Nanna
Hangt er toch helemaal van af. Een notoire wegloper die zich weinig aan jou gelegen laat liggen zou ik nooit loslaten.
Een hond die soms niet komt als je roept omdat er net een interessante grasspriet is zal me jeuken. Het is geen robot, als ie uiteindelijk maar wel op komt dagen.
Een hond die soms niet komt als je roept omdat er net een interessante grasspriet is zal me jeuken. Het is geen robot, als ie uiteindelijk maar wel op komt dagen.
Ja, hier ook. Tanja heeft als pup eens een hondenbrok van een visser gekregen, en nu rent ze op elke visser af. De laatste keer dat ze dat deed sloeg een visser haar.Dagmar schreef: 28 mei 2022, 10:08Dat is hier met vissers altijd de ellende. De een staat er vrolijk ongevraagd twee boterhammen met kaas in te aaien en de volgende is zo'n spastische oude schreeuwlelijk die nog niet kan verdragen dat een hond binnen twintig meter komt.Gonnie schreef: 28 mei 2022, 09:56 Tanja en Anne vallen wel soms de bazen lastig, maar daar zit ik ook niet mee, want die zijn Tanja en Anne gaan voeren, dus zodra ze die mensen zien springen ze tegen ze aan. Kan me er niet meer druk om maken. Moeten ze mijn honden maar niet voeren.
Ze eet ook weleens hun aasemmertje leeg. Als ik van tevoren zie dat er een visser in het bos zit lijn ik haar aan, maar ik zie het niet altijd gelijk.

Tanja en Anne
Als ik naar huis wil en ik op ze sta te wachten en geroepen heb en ze komen niet gelijk, dan krijgen ze niks van me als ze eindelijk komen.Persistence schreef: 28 mei 2022, 13:57 Maar wat is nu het beste om te doen als ze niet komen als je roept?
Ze krijgen alleen wat lekkers als ik maar een keer of hooguit twee keer hoef te roepen.

Tanja en Anne
Dat ja. Als ze te druk zijn met iets anders, roep ik al niet. Niet urgent is niet urgent, als het moet ga ik er liever even heen in plaats van m'n commando zelf vrijblijvend te maken.Nanna schreef: 28 mei 2022, 14:03 Hangt er toch helemaal van af. Een notoire wegloper die zich weinig aan jou gelegen laat liggen zou ik nooit loslaten.
Met een hond die normaal sociaal is en zelf kijkt waar ie gewenst is, heb ik sowieso geen zin om me onnodig druk te maken.

- Daan
- Posts in topic: 1
- Honden: 1
- Welke: Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
Ik was serieus net over Ted aan het opscheppen omdat ze - echt waar - heel netjes komt, en me niet uit het oog verliest. Ze is lekker op me gericht, dus ik ben blij. Alleen bij het verláten van het losloopgebied voelde ze natuurlijk aan haar klompen aan dat ze aangelijnd zou worden en toen kwam ze niet. Toen heeft iemand haar (waar ze gezellig bij bleef staan) haar voor me vastgehouden en kon ik haar aanlijnen. Muts. De overige hondeneigenaren vonden het trouwens heel grappig, vooral omdat ze tijdens het wandelen zelf zo voorbeeldig was.
- pioenroos
- Honden: 3
- Welke: schapendoeskelpie deeltijd schapendoes en teckel
Ik kan er met mijn verstand echt niet bij dat mensen het maar laten gebeuren dat ze mens of dier tot last zijn.
En dan bedoel ik niet iets simpels als ongewenst contact met mensen proberen te maken, aas van vissers jatten of naar andere honden toelopen om te buurten/ proberen te spelen. Of doodsbange mensen die in losloop gebied gaan lopen.
De eerste keer dat Diem vrolijk speelbuigingen maakte naar een paniekerig steigerend paard
was ook gelijk de laatste keer dat hij los mocht in gebied met ruiterpaden. En nadat hij een doodsbange hond minutenlang had opgejaagd mocht hij ook niet meer los in onoverzichtelijk gebied.
Aan de lange lijn dus en werken aan een betrouwbaar hier. Dat betrouwbaar is nooit gelukt
Maar hij kon de laatste jaren wel los als ik overzicht had want hij nam niet zoveel ruimte meer en was het duidelijk dat hij er minder lol in had om zich hufterig te gedragen
Aardig wat mensen vonden dat het allemaal wel mee viel met hem. Hij viel toch niet gelijk honden en paarden aan? Dat was zo, als dat zo zou zijn had hij een muilkorf gekregen.
Die hond en paard waren doodsbang voor mijn hond. In mijn beleving ben ik 100% verantwoordelijk voor mijn dier en ik wil niet verantwoordelijk zijn om iemand in gevaar/doodsangst te brengen
Ik snap dus echt niet dat mensen dat maar laten gebeuren. Schouderophalend 'dat regelen ze zelf maar' staan kijken hoe een hond in doodsangst is. Misschien omdat ik ook kleine/kwetsbare honden heb gehad?
Zoals @Marc beschrijft met die herder die dus vaker zich zeer ongewenst gedraagt naar andere honden. Wat gaat er dan in die bazen om? Zien ze het niet? Willen ze het niet zien? Interesseert het ze echt niet dat ze een andere hond/baas een kutdag bezorgen?
Honden zijn uiteraard geen robotjes. Daarom mag Mies ook loslopen ondanks dat ze soms niet (snel) luistert. Maar Mies bemoeit zich nooit met andere honden en stort zich niet ongewenst op mensen. Ze bezorgt alleen mollen en muizen overlast
Wat ik doe als een hond niet luistert is er boos op aflopen. Zodra er dan contact is loop ik weer vrolijk meeroepend weg. Als ze dan komen zijn ze braaf uiteraard. Mies weigert soms te reageren als ze aan het graven is. Als ik dan bij haar ben lijn ik haar met pissige gebaren aan en trek haar mee. De keren daarna reageert ze gelijk of gelijk als ik op haar af kom lopen: als ze reageert voordat ik bij haar ben krijgt ze tenslotte haar snoep nog.
Uiteraard doe ik dit pas als het hierkomen er heel goed in zit. Eerste honderden keren roepen op een moment dat succes verzekerd is dan pas opbouwen in lastigere situaties, evt in combi met lange lijn.
En dan bedoel ik niet iets simpels als ongewenst contact met mensen proberen te maken, aas van vissers jatten of naar andere honden toelopen om te buurten/ proberen te spelen. Of doodsbange mensen die in losloop gebied gaan lopen.
De eerste keer dat Diem vrolijk speelbuigingen maakte naar een paniekerig steigerend paard
Aan de lange lijn dus en werken aan een betrouwbaar hier. Dat betrouwbaar is nooit gelukt
Aardig wat mensen vonden dat het allemaal wel mee viel met hem. Hij viel toch niet gelijk honden en paarden aan? Dat was zo, als dat zo zou zijn had hij een muilkorf gekregen.
Die hond en paard waren doodsbang voor mijn hond. In mijn beleving ben ik 100% verantwoordelijk voor mijn dier en ik wil niet verantwoordelijk zijn om iemand in gevaar/doodsangst te brengen
Ik snap dus echt niet dat mensen dat maar laten gebeuren. Schouderophalend 'dat regelen ze zelf maar' staan kijken hoe een hond in doodsangst is. Misschien omdat ik ook kleine/kwetsbare honden heb gehad?
Zoals @Marc beschrijft met die herder die dus vaker zich zeer ongewenst gedraagt naar andere honden. Wat gaat er dan in die bazen om? Zien ze het niet? Willen ze het niet zien? Interesseert het ze echt niet dat ze een andere hond/baas een kutdag bezorgen?
Honden zijn uiteraard geen robotjes. Daarom mag Mies ook loslopen ondanks dat ze soms niet (snel) luistert. Maar Mies bemoeit zich nooit met andere honden en stort zich niet ongewenst op mensen. Ze bezorgt alleen mollen en muizen overlast
Wat ik doe als een hond niet luistert is er boos op aflopen. Zodra er dan contact is loop ik weer vrolijk meeroepend weg. Als ze dan komen zijn ze braaf uiteraard. Mies weigert soms te reageren als ze aan het graven is. Als ik dan bij haar ben lijn ik haar met pissige gebaren aan en trek haar mee. De keren daarna reageert ze gelijk of gelijk als ik op haar af kom lopen: als ze reageert voordat ik bij haar ben krijgt ze tenslotte haar snoep nog.
Uiteraard doe ik dit pas als het hierkomen er heel goed in zit. Eerste honderden keren roepen op een moment dat succes verzekerd is dan pas opbouwen in lastigere situaties, evt in combi met lange lijn.
- Alfilillo
- Welke: Podenco en kruising
Dit had ik kunnen schrijven. Over het algemeen gaat het er hier behoorlijk gemoedelijk aan toe. Ik ken weinig honden die bij het passeren bij de baas geroepen worden. Soms wordt er onderling contact gezocht, soms niet. Hondagressieve honden zitten in de regel aan de lijn en mijn honden hebben geen behoefte aan contact met agressieve honden dus opgelost.Gonnie schreef: 28 mei 2022, 09:56 Als mijn hond niet komt loop ik door, want dan komen ze wel.
Gelukkig vallen Tanja en Anne geen andere honden lastig. En gelukkig zijn de mensen bij ons in het bos wat geduldiger.
Tanja en Anne vallen wel soms de bazen lastig, maar daar zit ik ook niet mee, want die zijn Tanja en Anne gaan voeren, dus zodra ze die mensen zien springen ze tegen ze aan. Kan me er niet meer druk om maken. Moeten ze mijn honden maar niet voeren.
En als er eens een hond op Tanja en Anne af komt maak ik me ook niet druk. Zelfs niet als ze ondersteboven gelopen worden.
Het is geven en nemen in het bos.
En achter paarden, joggers en fietsers gaan ze niet aan, dus dat is fijn. Ze gaan weleens achter een haas aan. Maar dat is maar af en toe en ze zijn zo terug.
Ondergeschoffeld worden door andere honden vind ik niet leuk. Het gebeurt zelden, maar dan ga ik er even tussen staan en vraag of de baas de hond bij zich kan nemen. Als er daadwerkelijk risico is op gaten word ik wel link, maar dat is hoogstens twee keer gebeurd.

Ik kreeg een paar jaar terug een compliment van iemand die met een hond aan de lange lijn liep, denk dat het een hond uit het buitenland was, ze zei: wat zijn jullie honden lekker relaxed.Alfilillo schreef: 28 mei 2022, 15:55Dit had ik kunnen schrijven. Over het algemeen gaat het er hier behoorlijk gemoedelijk aan toe. Ik ken weinig honden die bij het passeren bij de baas geroepen worden. Soms wordt er onderling contact gezocht, soms niet. Hondagressieve honden zitten in de regel aan de lijn en mijn honden hebben geen behoefte aan contact met agressieve honden dus opgelost.Gonnie schreef: 28 mei 2022, 09:56 Als mijn hond niet komt loop ik door, want dan komen ze wel.
Gelukkig vallen Tanja en Anne geen andere honden lastig. En gelukkig zijn de mensen bij ons in het bos wat geduldiger.
Tanja en Anne vallen wel soms de bazen lastig, maar daar zit ik ook niet mee, want die zijn Tanja en Anne gaan voeren, dus zodra ze die mensen zien springen ze tegen ze aan. Kan me er niet meer druk om maken. Moeten ze mijn honden maar niet voeren.
En als er eens een hond op Tanja en Anne af komt maak ik me ook niet druk. Zelfs niet als ze ondersteboven gelopen worden.
Het is geven en nemen in het bos.
En achter paarden, joggers en fietsers gaan ze niet aan, dus dat is fijn. Ze gaan weleens achter een haas aan. Maar dat is maar af en toe en ze zijn zo terug.
Ondergeschoffeld worden door andere honden vind ik niet leuk. Het gebeurt zelden, maar dan ga ik er even tussen staan en vraag of de baas de hond bij zich kan nemen. Als er daadwerkelijk risico is op gaten word ik wel link, maar dat is hoogstens twee keer gebeurd.
En nog steeds negeren ze de meeste honden, soms rennen ze even met een hond mee als die wilt spelen. Maar meestal gaan ze hun eigen gang. Ze waren wel gek op twee andere Pinschers, dat zijn reuen. De ene is al gecastreerd en de andere is chemisch gecastreerd, maar die wordt binnenkort gecastreerd. Vind het wel jammer, want ze spelen nu echt niet meer met die Duitse Pinschers.
Dat ondersteboven lopen vind ik ook niet echt leuk, maar ik zeg er niks van. Ik ben nogal makkelijk en vind niet zo snel iets zielig voor de honden.
Maar als de honden het erg vinden komen ze wel naar me toe en dan is het wel weer goed.
Een keer werd Tanja anderhalve meter de bosjes in geduwd door een wilde Labrador. De eigenaresse doet zelf die hond aan de lijn als ze ons ziet sinds die tijd. Haar man loopt ook weleens met die hond en dan loopt hij gewoon los. Maar die doet hem nou ook aan de lijn, omdat die hond een keer achter Anne aan aan het jagen was. Ik vind dat nooit zo probleem. Het gebeurt niet elke keer dat die hond onze honden opjaagt.
Ik zei tegen die vrouw dat ze die Labrador rustig los kon laten lopen, dat heeft ze ook een paar keer gedaan en dat ging goed, maar nadat die weer achter Anne aan zat doet ze hem nu weer aan de lijn als ze ons aan ziet komen.
Laatst gewijzigd door Gonnie op 28 mei 2022, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Tanja en Anne
-
EchoMira
- Posts in topic: 22
- Welke: Whippet Lurcher Powder Puff
Dus het hele strand zit te recreëren en dat moet allemaal maar lamgelegd worden omdat jij met je heilige voorrang op een paard, met een pony aan de hand waarop een kind dat niet kan rijden langs komt. Wat is dat toch voor bezopen gelul?Nanna schreef: 28 mei 2022, 13:28
Je moet dat helemaal niet eens willen. Paarden zijn levensgevaarlijk voor honden.
Echt, iedere dag liever die klets van de ruiterzweep dan dat het paard zelf uithaalt. Ik hoop dat deze hond het normaal heeft kunnen navertellen.
Idiote eigenaars ook om hun hond daar op af te laten gaan. Nu gaf de pony van dat kind die hond een opzouter, voor hetzelfde geld slaat ie op hol.
Er is er hier maar één fout en dat is die trut op die knol.
Paarden schijten het fietspad onder, daar rijden schreeuwende wielrenners en langs de sloot zitten vissers die hun haken en drollen laten zwerven en op het water varen bootjes die de meerkoetennesten slopen.
Alles is te overzien, alles te begrijpen, we moeten nou eenmaal met elkaar delen.
Behalve hondeneigenaren want daarvan zijn we het ineens allemaal eens dat die voor alle andere recreanten te kruipen hebben.
Zo debiel.
Pas als ik een beetje vertrouwen heb dat een hier er wel "in zit" gaan ze los. Als ze het kennen en ze negeren hier, dan ga ik ze halen. Is niet vaak gebeurd, en eigenlijk nooit op momenten dat ze andere dieren of mensen lastig vielen, bij Chara meestal als er ergens wat te vreten is. Inlopen heeft dan vaak al genoeg effect dat ze alsnog naar me toe komt "Sorry hoor
"
Of in geval van Chara laatst.. was ik lichtelijk in paniek omdat ze domweg kwijt was, bij haar weet ik dat ze op zeker niet wegloopt om andere honden lastig te vallen.
Glory gaat nog niet los, die is er net 2 dagen en net niet pup genoeg om ons klakkeloos te volgen, te veel nog de focus op mensen, honden en vogels en angst voor in ieder geval paarden.. dus tot ik weet wat haar angsten zijn en dat ze weet om bij angst naar ons te komen in plaats van vluchten blijft ze aan de lijn. Eerst oefenen.
Ze is ook redelijk soms in haar eigen bubbel, dus blijft ook gerust ergens hangen terwijl Chara en Aki al verderop lopen, daarin zie ik dus een mate van zelfstandigheid waardoor ik er niet op kan vertrouwen nu dat ze automatisch bij de groep blijft. Maar net twee dagen hier, dus ook niet zo gek.
Of in geval van Chara laatst.. was ik lichtelijk in paniek omdat ze domweg kwijt was, bij haar weet ik dat ze op zeker niet wegloopt om andere honden lastig te vallen.
Glory gaat nog niet los, die is er net 2 dagen en net niet pup genoeg om ons klakkeloos te volgen, te veel nog de focus op mensen, honden en vogels en angst voor in ieder geval paarden.. dus tot ik weet wat haar angsten zijn en dat ze weet om bij angst naar ons te komen in plaats van vluchten blijft ze aan de lijn. Eerst oefenen.
Ze is ook redelijk soms in haar eigen bubbel, dus blijft ook gerust ergens hangen terwijl Chara en Aki al verderop lopen, daarin zie ik dus een mate van zelfstandigheid waardoor ik er niet op kan vertrouwen nu dat ze automatisch bij de groep blijft. Maar net twee dagen hier, dus ook niet zo gek.
- Rami
- Welke: Ik ben een allesvreter
Hier is het alleen Costa die het hier komen nog niet zo heel goed onder de knie heeft.
Tenminste, hij gaat alleen af op vriendelijke, loslopende honden. (Op een of andere manier ziet/ruikt/weet hij bij welke hond hij wel en bij welke hij niet kan komen buurten, dat zullen wel zijn straathonden-skills zijn
).
Hij is volkomen vriendelijk, vooral nieuwsgierig en wil eigenlijk gewoon alleen even kijken 'wie' het is. En ja, het komt wel eens voor dat hij de hond in kwestie zo gezellig vind, dat hij ik hem moet ophalen. En dat doe ik dan ook, uiteraard.
Ik verontschuldig me ook wel bij de hondenbazen, maar merk dat eigenlijk niemand het erg vindt dat die kleine kontkruimel even komt buurten.
Toch zou ik het prettig vinden als ik 'm wat meer bij me zou kunnen houden (zoals Sam die altijd braaf bij me blijft) maar mijn partner is er een stuk makkelijker in.
Tenminste, hij gaat alleen af op vriendelijke, loslopende honden. (Op een of andere manier ziet/ruikt/weet hij bij welke hond hij wel en bij welke hij niet kan komen buurten, dat zullen wel zijn straathonden-skills zijn
Hij is volkomen vriendelijk, vooral nieuwsgierig en wil eigenlijk gewoon alleen even kijken 'wie' het is. En ja, het komt wel eens voor dat hij de hond in kwestie zo gezellig vind, dat hij ik hem moet ophalen. En dat doe ik dan ook, uiteraard.
Ik verontschuldig me ook wel bij de hondenbazen, maar merk dat eigenlijk niemand het erg vindt dat die kleine kontkruimel even komt buurten.
Toch zou ik het prettig vinden als ik 'm wat meer bij me zou kunnen houden (zoals Sam die altijd braaf bij me blijft) maar mijn partner is er een stuk makkelijker in.
- Desiree
- Welke: Boomer+Whippets
Bij Droef heeft er ooit een man staan dreigen dat hij mijn hond wel zou slaan of schoppen. Droef deed werkelijk niks omdat dat te verdienen. De man en vrouw zaten keurig gekleed in een losloop gebied op een bankje dan kan er dus wel eens een hond bij je komen kijken, een paar 100 meter verderop hadden ze nergens last van gehad. Ik heb de beste man gevraagd of hij het zeker wist toen hij zijn hand dreigend omhoog stak naar een Droef die alleen maar stond te kijken(die lamlul kent het hele concept slaan niet eens dus had echt geen idee wat die man van plan was), want dan zou hem persoonlijk het IJsselmeer in slaan. Toen ging de beste man maar weer zitten. Als Droef nou oprecht heel vervelend was snap ik dat je die hond weg wil hebben want het is best een hele hond maar ga niet in je nette kut kleertjes op een bankje in losloop gebied zitten en een beetje dreigen. Tyf op!
Raya heb ik al die tijd wel los laten lopen. Met bal niks aan de hand dan vergat ze de wereld om haar heen. Zonder bal was een ander verhaal. Niet dat ze moedwillig weg liep of ging jagen maar alles was leuk!! De meeste konden er wel om lachen als ze op ze af stormde en joelend knuffels in ontvangst stond te nemen maar een aantal vond haar iets te of op niet losloop gebied, dan rende ik er dus achteraan met en sorry we zijn druk aan het oefenen maar het lukt niet altijd, de meeste vonden dat prima. Slechts 1 man gehad die schijnbaar slecht gehumeurd was en die kreeg ik dikke sneer terug. Ik zeg sorry, wat wil je nog meer? Ze vreet je niet op of zo.
Overigens heb ik er 0 moeite mee als een jonge hond zonder kwaad in de zin op ons afkomt. Dan wachten we gewoon even tot de baas de hond komt halen of als de hond in twijfel is wil ik wel eens rechtsomkeer te maken om afstand te nemen meestal gaat de hond in kwestie dan toch terug naar de baas maar soms ook niet en dan wacht ik alsnog. Enige wat ik dan doe is Izzy kort houden want pups zijn walgelijk
volgens Izzy en Droef vind het enig dus die mag het jonge ding dan even bewonderen.
Raya heb ik al die tijd wel los laten lopen. Met bal niks aan de hand dan vergat ze de wereld om haar heen. Zonder bal was een ander verhaal. Niet dat ze moedwillig weg liep of ging jagen maar alles was leuk!! De meeste konden er wel om lachen als ze op ze af stormde en joelend knuffels in ontvangst stond te nemen maar een aantal vond haar iets te of op niet losloop gebied, dan rende ik er dus achteraan met en sorry we zijn druk aan het oefenen maar het lukt niet altijd, de meeste vonden dat prima. Slechts 1 man gehad die schijnbaar slecht gehumeurd was en die kreeg ik dikke sneer terug. Ik zeg sorry, wat wil je nog meer? Ze vreet je niet op of zo.
Overigens heb ik er 0 moeite mee als een jonge hond zonder kwaad in de zin op ons afkomt. Dan wachten we gewoon even tot de baas de hond komt halen of als de hond in twijfel is wil ik wel eens rechtsomkeer te maken om afstand te nemen meestal gaat de hond in kwestie dan toch terug naar de baas maar soms ook niet en dan wacht ik alsnog. Enige wat ik dan doe is Izzy kort houden want pups zijn walgelijk
Dat is het gedrag van een normale, sociale, volwassen hond. Jij ziet in het voorbijgaan toch ook wie geen interesse heeft, wie wel en wie dreigend overkomt?Rami schreef: 28 mei 2022, 17:23 Hier is het alleen Costa die het hier komen nog niet zo heel goed onder de knie heeft.
Tenminste, hij gaat alleen af op vriendelijke, loslopende honden. (Op een of andere manier ziet/ruikt/weet hij bij welke hond hij wel en bij welke hij niet kan komen buurten, dat zullen wel zijn straathonden-skills zijn).
Als je zelf een hondagressieve hond hebt, zie je dat keer op keer. Alles wat daar op af komt is of heel jong en nog niet wereldwijs, of sociaal gemankeerd. Of ze nu op conflict uit zijn of een halve scheldekering aan beton voor hun bakkes hebben, leuk zijn ze nooit.
Die van mij hebben alle drie nog nooit een directe, vervelende ervaring met een klapkaak gehad, en toch willen ze er minder dan niks mee te maken hebben.
Bij twijfel kijk ik naar hun lichaamstaal. Dat zit altijd goed.

-
Nanna
Net een meneer met een Stafford, aangelijnd dus dikke prima. Mijn honden willen dat soort hond ook niet dus die lopen er ruim omheen. De Stafford vond de Puli’s wat engig geloof ik dus die stond achter een boom om een hoekje te kijken. Dat zag er zó koddig uit dat ik moest lachen. En dat was het startsein om van mij knuffels in ontvangst te nemen want mensen vond ze wel leuk.
Die meneer helemaal blij dat iemand zijn hond eens wou aaien, hahaha.
Die meneer helemaal blij dat iemand zijn hond eens wou aaien, hahaha.
- Rami
- Welke: Ik ben een allesvreter
Ja klopt hoor. Misschien zijn we (partner nog iets meer dan ik) daarom wel vrij makkelijk als het om contacten gaat tussen onze honden en honden die we onderweg tegenkomen. Eigenlijk roepen we dan niet eens in zo'n geval.Dagmar schreef: 28 mei 2022, 17:56Dat is het gedrag van een normale, sociale, volwassen hond. Jij ziet in het voorbijgaan toch ook wie geen interesse heeft, wie wel en wie dreigend overkomt?Rami schreef: 28 mei 2022, 17:23 Hier is het alleen Costa die het hier komen nog niet zo heel goed onder de knie heeft.
Tenminste, hij gaat alleen af op vriendelijke, loslopende honden. (Op een of andere manier ziet/ruikt/weet hij bij welke hond hij wel en bij welke hij niet kan komen buurten, dat zullen wel zijn straathonden-skills zijn).
Als je zelf een hondagressieve hond hebt, zie je dat keer op keer. Alles wat daar op af komt is of heel jong en nog niet wereldwijs, of sociaal gemankeerd. Of ze nu op conflict uit zijn of een halve scheldekering aan beton voor hun bakkes hebben, leuk zijn ze nooit.
Die van mij hebben alle drie nog nooit een directe, vervelende ervaring met een klapkaak gehad, en toch willen ze er minder dan niks mee te maken hebben.
Bij twijfel kijk ik naar hun lichaamstaal. Dat zit altijd goed.Er is hier een stafford castraat waar Sjaak altijd overdreven naar staat te flaneren, dat is de uitzondering. Ik weet van anderen dat het inderdaad een goedzak is, maar met een hondje van krap vier kilo heb ik daar ook geen zin in.
Zelf roep ik vooral als de kans groot is dat ze ook echt komen.
Dat is misschien wel de makkelijkste weg maar ik denk ook dat meerder keren roepen (zonder dat je hond naar je toe komt) totaal geen zin heeft. Sterker nog, het verliest z'n betekenis (denk ik toch).
- Inge O
- Posts in topic: 9
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Klopt. Als er aan het strand een hond de roedel in komt lopen valt die geheid onder één van die categorieën. De absolute meerderheid ziet gewoon aan mijn honden dat die niet echt op bezoek lopen te wachten (of eigenlijk juist wel, maar dan niet om even gezellig een kopje thee te drinken) en trekken daar heel wijs hun conclusies uit.Dagmar schreef: 28 mei 2022, 17:56 Alles wat daar op af komt is of heel jong en nog niet wereldwijs, of sociaal gemankeerd. Of ze nu op conflict uit zijn of een halve scheldekering aan beton voor hun bakkes hebben, leuk zijn ze nooit.
Soms, héél soms heb je een keer een heel beleefde reu die alleen al door zijn goedmenende charmes hartelijk ontvangen wordt, maar meestal is wat toch aan komt zetten bord-voor-de-kopperig of heeft geen vriendelijke bedoelingen, en beide categorieën worden standaard snel op andere gedachten gebracht.
Rami schreef: 28 mei 2022, 18:06 Ja klopt hoor. Misschien zijn we (partner nog iets meer dan ik) daarom wel vrij makkelijk als het om contacten gaat tussen onze honden en honden die we onderweg tegenkomen. Eigenlijk roepen we dan niet eens in zo'n geval.
Zelf roep ik vooral als de kans groot is dat ze ook echt komen.Anders ga ik ze wel halen.
Dat is misschien wel de makkelijkste weg maar ik denk ook dat meerder keren roepen (zonder dat je hond naar je toe komt) totaal geen zin heeft. Sterker nog, het verliest z'n betekenis (denk ik toch).

Als je weet van je eigen honden dat ze geen amok maken of reageren als een andere hond lelijk doet vind ik het meestal ook wel prima. Bij Chara nu en destijds bij Jol heb ik er ook minder problemen mee.Dagmar schreef: 28 mei 2022, 18:45Rami schreef: 28 mei 2022, 18:06 Ja klopt hoor. Misschien zijn we (partner nog iets meer dan ik) daarom wel vrij makkelijk als het om contacten gaat tussen onze honden en honden die we onderweg tegenkomen. Eigenlijk roepen we dan niet eens in zo'n geval.
Zelf roep ik vooral als de kans groot is dat ze ook echt komen.Anders ga ik ze wel halen.
Dat is misschien wel de makkelijkste weg maar ik denk ook dat meerder keren roepen (zonder dat je hond naar je toe komt) totaal geen zin heeft. Sterker nog, het verliest z'n betekenis (denk ik toch).Waarom zou je moeilijk doen als het makkelijk kan? Heerlijk toch juist.
Toch kom ik af en toe honden tegen waarbij ik dan blij ben dat Aki bij ons blijft lopen en niet terug reageert. Of er uit zichzelf op af zou vliegen als hij los zou zijn. Ik neem er liever geen risico mee.
- Inge O
- Posts in topic: 9
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Dat lees je hier toch nergens? Lijkt me zonneklaar dat dat hét recept is om je hond aan te leren dat je één ding niet moet doen als je het baasje op je af ziet komen en dat is je laten pakken.Persistence schreef: 28 mei 2022, 13:57 Maar wat is nu het beste om te doen als ze niet komen als je roept?
Ophalen en draai om de oren,
belonen als ze toch komen
Bij het aanleren bij een jonge pup/nieuwe hond kan je daarin wel soepeler zijn, maar ik blijf daar zeker niet te lang in hangen want dat leert hun ook weer het verkeerde : het maakt niet uit hoelang je erover doet, de beloning krijg je toch wel.
Dan leg je alle keuzes bij de hond en of die daar wel of niet mee zit zal sterk individueel en rasafhankelijk zijn. De doorsnee herderachtige zal dat een ramp vinden en snel aan komen zetten maar een meer onafhankelijk type wuift je daarbij nog net niet uit.of negeren en weglopen?
Bij een (jonge) hond die weet wat er gevraagd wordt maar toch vindt dat dat nu even niet voor hem geldt haal ik op (afhankelijk van hoever de opvoeding staat op dat punt doe ik dat neutraal of duidelijk bozig) maar de laatste halve meter/meter verwacht ik altijd dat de hond die zelf doet. Uiteraard doe ik vanalles om hem daarbij te helpen, en als hij dan finaal die halve meter naar mij toe is gekomen is hij natuurlijk heeeel brrraaffff, onafhankelijk van hoeveel moeite dat kostte.
Natuurlijk wordt dit patroon relatief snel bijgesteld naarmate de hond beter weet dat het gewoon moet (maar het moet wel altijd 'leuk moeten' blijven).
-
EchoMira
Ik corrigeer helemaal niets.
Ik leer ze vooral dat komen leuk is. Ze krijgen een opgewekte verbale beloning en mogen soms even op de arm (altijd leuk en handig om van hoger dan 40 centimeter de wereld te bezien) maar mogen verder vooral doorgaan met waar ze mee bezig zijn.
Er zit helemaal geen weerstand op. Ze komen altijd graag.
Dat en een vooruitziende blik en soms een omweggetje is eigenlijk voor 99% genoeg.
Paardentoestand zal ze roesten. Die zien ze elke dag in het natuurgebied en worden genegeerd. Ook als er iemand op zit.
Mensen "vallen ze soms lastig" en ik weet precies waarom dat komt. Dat is omdat mensen het zo leuk vonden om een pup toch te gaan lokken ook al had ik gevraagd dat niet te doen.
Ze mogen van mij niet tegen mensen opspringen dus ze gaan een meter verderop staan dansen. Als ze al iets doen want wederom 99% in negeerderige vorm passeren.
Maar het is natuurlijk in de opvoedfase ook weleens gebeurt dat ze achter een fietser aan gegaan zijn. Gewoon om te laten zien dat ze zelf ook snel zijn. Kennelijk mag de fietser dan schoppen of slaan omdat ik als nederige hondeneigenaar mijn plaats in de orde der dingen te kennen heb. En als ik het niet doe dan doen ze het zelf wel.
Want daar gaat het om. Dat stupide folkloregeneuzel over wie er belangrijker is dan de ander.
En dan maar hopen dat ik niet de auto pak en je 3 kilometer verder opwacht. Want ik hou me niet aan dat rangenstelsel. Ik vind mijn honden niet minder belangrijk dan een vliegerend kind of een buitenrit.
Niet luisteren vind ik sowieso onwenselijk maar dat ziet er anders uit dan mijn hond te grazen nemen omdat dat volgens jou netjes is.
Het is een variant op dat hysterisch gegil over drollen opruimen. Zakjes heb ik niet nodig want er is binnen 15 meter altijd genoeg zwerfvuil om het mee op te pakken. De meeuwen schijten op je auto en het is elk jaar 3 maanden vuurwerk maar oh wee als er een whippetkeutel blijft liggen.
Dan hangt vanessa in haar duster uit het raam te gillen dat je asociaal bent.
Kruipen zal je.
Ga anders niet met je onopgevoede veel te heetbloedige zenuwenknol door een losloopgebied. Dat kan ook, he?
Ik leer ze vooral dat komen leuk is. Ze krijgen een opgewekte verbale beloning en mogen soms even op de arm (altijd leuk en handig om van hoger dan 40 centimeter de wereld te bezien) maar mogen verder vooral doorgaan met waar ze mee bezig zijn.
Er zit helemaal geen weerstand op. Ze komen altijd graag.
Dat en een vooruitziende blik en soms een omweggetje is eigenlijk voor 99% genoeg.
Paardentoestand zal ze roesten. Die zien ze elke dag in het natuurgebied en worden genegeerd. Ook als er iemand op zit.
Mensen "vallen ze soms lastig" en ik weet precies waarom dat komt. Dat is omdat mensen het zo leuk vonden om een pup toch te gaan lokken ook al had ik gevraagd dat niet te doen.
Ze mogen van mij niet tegen mensen opspringen dus ze gaan een meter verderop staan dansen. Als ze al iets doen want wederom 99% in negeerderige vorm passeren.
Maar het is natuurlijk in de opvoedfase ook weleens gebeurt dat ze achter een fietser aan gegaan zijn. Gewoon om te laten zien dat ze zelf ook snel zijn. Kennelijk mag de fietser dan schoppen of slaan omdat ik als nederige hondeneigenaar mijn plaats in de orde der dingen te kennen heb. En als ik het niet doe dan doen ze het zelf wel.
En dan maar hopen dat ik niet de auto pak en je 3 kilometer verder opwacht. Want ik hou me niet aan dat rangenstelsel. Ik vind mijn honden niet minder belangrijk dan een vliegerend kind of een buitenrit.
Niet luisteren vind ik sowieso onwenselijk maar dat ziet er anders uit dan mijn hond te grazen nemen omdat dat volgens jou netjes is.
Het is een variant op dat hysterisch gegil over drollen opruimen. Zakjes heb ik niet nodig want er is binnen 15 meter altijd genoeg zwerfvuil om het mee op te pakken. De meeuwen schijten op je auto en het is elk jaar 3 maanden vuurwerk maar oh wee als er een whippetkeutel blijft liggen.
Dan hangt vanessa in haar duster uit het raam te gillen dat je asociaal bent.
Kruipen zal je.
Ga anders niet met je onopgevoede veel te heetbloedige zenuwenknol door een losloopgebied. Dat kan ook, he?
-
Marc
Ik heb nog nooit een drol opgeraapt maar wandel ook nooit in de bebouwde kom. En ik heb ook een hekel aan ruimte nemen op je paard of mountainbike. Allemaal netjes doen dus passeren van mij met de honden doe je op je paard in stap. Niet draf of gallop. Dan kan ik de honden netjes bij me houden. Kom je aanvliegen dan gaat alles chaotisch en daar is niemand bij gebaat.
- ellen en de birmanen
mijn honden luisteren redelijk tot goed als ik ze roep met uitzondering van kaylee, de oudste. zij wordt nu echt dovig, je kan roepen wat je wil maar komen ho maar. dat is zo irritant. ze staat bijvoorbeeld lang te snuffelen en ik loop dan door, dan ben ik haar weer kwijt omdat ze de andere kant op loopt.
de pup heeft vanuit het nest geleerd dat fluiten is komen en eten. daar reageert de pup dus wel goed op voor een pup van 9 weken.
als een hond niet komt ga ik hem halen, zeg niks, lijn haar aan en gaat niet meer los.
de pup heeft vanuit het nest geleerd dat fluiten is komen en eten. daar reageert de pup dus wel goed op voor een pup van 9 weken.
als een hond niet komt ga ik hem halen, zeg niks, lijn haar aan en gaat niet meer los.
-
EchoMira
Ik werk in een woonwijk en ze gaan mee dus ik loop als boer nog steeds in de uitlaatstrook.Marc schreef: 28 mei 2022, 20:51 Ik heb nog nooit een drol opgeraapt maar wandel ook nooit in de bebouwde kom.
Ik wil prima regelen dat er elke dag iemand alle drollen komt rapen maar ik ga het zelf niet doen. Wen er maar aan.
Ik doe niet aan kniksjes.
Na tienduizend buitenritten kan ik je verklappen dat het ook voor ruiters mogelijk is om om zich heen te kijken en ingewikkelde situaties gewoon te voorkomen. Als je verderop op het bospadenkruispunt honden ziet lopen en je dat als combinatie gewoon niet veilig uit kunt rijden ga je zelf gewoon iets anders doen.En ik heb ook een hekel aan ruimte nemen op je paard of mountainbike. Allemaal netjes doen dus passeren van mij met de honden doe je op je paard in stap. Niet draf of gallop. Dan kan ik de honden netjes bij me houden. Kom je aanvliegen dan gaat alles chaotisch en daar is niemand bij gebaat.
Als ik met een clydesdale door een mensenwandelpoortje kan dan kun jij met je westerndingetje omkeren.
350 honden in Heumens Oord en dan gaat alles over die 2 ijslanders en een manegeles? Nee. Geen zin in.