Ik zou het nog wel begrijpen als je een Hollandse herder zou willen om even te ontsnappen aan het mama zijn. Dat je tijd voor jezelf wil en dan oppas voor de kinderen hebt en je samen met de hond op pad kan en trainen zonder kinderen. Maar ik zie het niet voor me dat zo’n hond gezellig meedraait in het gezin ,rustig zijn beurt afwacht om aandacht en beweging te krijgen en dat je dan je aandacht bij de hond kan houden en 2 kinderen in de gaten kan houden buiten tijdens het wandelen.mijke schreef: 14 nov 2021, 17:28Dat zie ik dus echt totaal niet. Ik zit nu een jaar ofzo in allerlei HH groepen, heb met veel HH eigenaren, fokkers en beide rasverenigingen gesproken, en dat beeld herken ik gewoon echt helemaal niet. Niet in de foto's, niet in de filmpjes, niet in de verhalen. Overigens ook niet in Oors moeder die toch voornamelijk werklijn HH was. En het aantal herplaatsers viel ook al vies tegen. En de mensen waarmee ik contact had over hun herplaatsers schetsten ook totaal niet dat beeld. Gewoon niet. Het zal vast zijn dat er in werklijnen ook van die gesjeeste honden zitten die jij voor ogen hebt, natuurlijk kan het twee kanten op en zit er een verschil tussen werk en show en boomloos, maar ik denk toch dat wat jij als uitzondering ziet in dat ras eigenlijk dus gewoon gangbaar is. En ja er zijn vast fokkers die het beeld te rooskleurig schetsen maar dat iedereen dat zou doen geloof ik gewoon niet. Wat zouden mensen er ook voor belang bij hebben om in een Facebookgroep met alleen andere raseigenaren massaal een frauduleus plaatje over het ras omhoog te houden? Niks natuurlijk.Nanna schreef: 14 nov 2021, 16:53 De Hollander korthaar is doorgaans een best harde en felle nerveuze sporthond.
Het belangrijkste dat mij aantrekt aan de HH, aan het beeld dat ik nu van ze heb, is dat ze een ontzettend team met je vormen, die baasgerichtheid, dat ze waaks, energiek zijn en gedreven, maar ook goed stuurbaar, dat ze thuis énorm kunnen luieren, vrolijk en grappig zijn, overal voor in, en vooral superchill met kinderen en ook met katten en andere dieren mits ze daar mee opgegroeid zijn. Ze zijn erg aanhankelijk en dol op knuffelen. Enorm expressief, ik lach me vaak dood om foto's die mensen delen, net als om de stoute fratsen die ze uithalen. Ze horen stabiel te zijn en moedig en zelfstandig, ik hou wel van een hond die zijn eigen boontjes kan doppen en ben echt allergisch voor angstig of onderdanig. Dus what's not to like? Ja ze kunnen reactief zijn uiteraard, het zijn wel herders, maar dat ben ik gewend, dat vind ik geen probleem. Ik hou wel van een beetje pit. Ik wil niet hersendood achter een 'gezellige gezinshond' aansjouwen.
Dan heb ik het niet over de Mechelaar, dat volg ik ook, en dat is wel een heel ander verhaal. Op die fb groepen is het niks anders dan help mijn pup doet... (vul maar in) en herplaatsers bij het leven. Hoewel ook daar uiteraard enorm veel mensen ook hartstikke blij zijn met hun raskeuze. Maar daarbij heb ik het gevoel dat het veel meer de extremen in gaat.
Maar ik zal er wel helemaal naast zitten.