Beetje zorgen (update gastritis 16-11)

Gebruikersavatar
Veertje
Posts in topic: 14
Berichten: 1192
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:27

Beetje zorgen (update gastritis 16-11)

Bericht door Veertje »

Om Tess. De afgelopen dagen spuugt ze één keer per dag gal. Bijna elke keer in de ochtend voor het ontbijt en een keertje bij de avondwandeling net voordat ze zouden eten. Het lijkt dus wel aan een lege maag gerelateerd. Verder is ze vrolijk, speels, heeft ze zondag nog 4u door de Ardennen gedwaald en eet ze goed. Het enige dat me opvalt, maar ook omdat ik er nu extra op let, is dat ze wat meer gaapt en zich uitrekt.
Bij elke andere hond zou ik nu geen zenuwen hebben, maar het blijft een langhaar Belg... :schrik: Een keertje gal spugen ben ik niet zo van onder de indruk, maar dit is nu al een paar dagen achter elkaar (alleen gisteren niet). Dus nu zijn er wel zorgen. Ik wil het nog tot na het weekend aankijken, als het spugen blijft ga ik naar de DA. En als het erger wordt ga ik natuurlijk eerder.

Ik hoop maar dat het gewoon een of ander virusje is ofzo :ugh:
Laatst gewijzigd door Veertje op 16 nov 2021, 14:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Gebruikersavatar
*Esther
Posts in topic: 1
Berichten: 1314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:09
Honden: 3
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Re: Beetje zorgen

Bericht door *Esther »

Oh ja, irritant he. Dat je altijd al iets erg vermoedt wanneer ze iets hebben. Herkenbaar in ieder geval. Uitrekken kan buikpijn zijn, toch? Iets eerder voeren en 3x kleine maaltijd even proberen? Virusje kan ook natuurlijk ja.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Veertje
Posts in topic: 14
Berichten: 1192
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:27

Re: Beetje zorgen

Bericht door Veertje »

*Esther schreef: 04 nov 2021, 13:20 Oh ja, irritant he. Dat je altijd al iets erg vermoedt wanneer ze iets hebben. Herkenbaar in ieder geval. Uitrekken kan buikpijn zijn, toch? Iets eerder voeren en 3x kleine maaltijd even proberen? Virusje kan ook natuurlijk ja.
Ja, uitrekken kan inderdaad buikpijn zijn. Maar laten we maar duimen dat het buikpijn van iets onschuldigs is.
Dat uitgaan van het ergste is heel irritant ja. Meestal kan ik er wel redelijk nuchter in staan, maar dat is nu even weg :oeps:
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Nanna

Re: Beetje zorgen

Bericht door Nanna »

Bij gal kotsen verwacht je niet meteen maagkankers hoor😉
Is er onlangs wat in haar dieet veranderd? Ze kan ook een allergie ontwikkeld hebben.
Ik zou meerdere keren per dag lichtverteerbaar voer geven, kijken wat dat doet.
Gebruikersavatar
Veertje
Posts in topic: 14
Berichten: 1192
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:27

Re: Beetje zorgen

Bericht door Veertje »

Nanna schreef: 04 nov 2021, 13:35 Bij gal kotsen verwacht je niet meteen maagkankers hoor😉
Is er onlangs wat in haar dieet veranderd? Ze kan ook een allergie ontwikkeld hebben.
Ik zou meerdere keren per dag lichtverteerbaar voer geven, kijken wat dat doet.
Mijn hoofd weet dat, maar soms werkt dat dan niet meer zo goed mee :boos: Wat ook niet helpt is dat sommige Belgenmensen al in de zenuwen zijn van 1x gal spugen. Dan voel ik me toch een beetje een ontaarde eigenaar dat ik dat niet heb.

Nee er is niks veranderd in haar dieet. Ze heeft sowieso een heel wisselend dieet, dus kleine wijzigingen merkt ze niet eens. De ontbijtbrokken die ze nu krijgt, krijgt ze al een aantal weken. De zakken zijn bijna leeg inmiddels. Alleen haar avondeten zijn nieuwe zakken (sinds 2-3weken). Soms eet ze buiten weleens wat, maar kan daar ook niks van herinneren wat de aanleiding zou kunnen zijn geweest.

Ik geef haar nu inderdaad maar wat extra tussendoor en vanavond voor het naar bed gaan ook nog maar een keer iets. Ze eten normaal gesproken al laat (rond 9u), om de nacht te overbruggen.
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Gebruikersavatar
Célie
Posts in topic: 2
Berichten: 11747
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:15
Locatie: Dronten
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Re: Beetje zorgen

Bericht door Célie »

Of voor het slapen gaan en ergens in de middag nog iets te eten zodat ze geen lege maag heeft.
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 1
Berichten: 2776
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Beetje zorgen

Bericht door Diana »

Veertje schreef: 04 nov 2021, 13:56 Ik geef haar nu inderdaad maar wat extra tussendoor en vanavond voor het naar bed gaan ook nog maar een keer iets. Ze eten normaal gesproken al laat (rond 9u), om de nacht te overbruggen.
Ja, dat zou ik ook doen. Misschien is om de een of andere reden haar voedingsbehoefte gewoon iets hoger nu, dus dat ze daarom sneller last heeft van een lege maag?
Mila heeft er ook sneller last van dan mijn andere honden, haar hele leven al, en haar vaker tussendoor en vooral voor het slapengaan iets te eten geven (aangezien ze het bijna altijd 's ochtends heeft), voorkomt het bij haar volledig.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 2
Berichten: 1991
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Beetje zorgen

Bericht door Persistence »

Misschien is het wel echt gewoon een lege maag. Het wordt kouder, ze verbrand meer misschien? Zou eens kijken of wat extra eten voor het naar bed gaat en 's middags helpt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tamara
Posts in topic: 3
Berichten: 1384
Lid geworden op: 13 sep 2021, 11:03

Re: Beetje zorgen

Bericht door Tamara »

Diana schreef: 04 nov 2021, 14:01
Veertje schreef: 04 nov 2021, 13:56 Ik geef haar nu inderdaad maar wat extra tussendoor en vanavond voor het naar bed gaan ook nog maar een keer iets. Ze eten normaal gesproken al laat (rond 9u), om de nacht te overbruggen.
Ja, dat zou ik ook doen. Misschien is om de een of andere reden haar voedingsbehoefte gewoon iets hoger nu, dus dat ze daarom sneller last heeft van een lege maag?
Mila heeft er ook sneller last van dan mijn andere honden, haar hele leven al, en haar vaker tussendoor en vooral voor het slapengaan iets te eten geven (aangezien ze het bijna altijd 's ochtends heeft), voorkomt het bij haar volledig.
Gal spuwen heeft lanai soms ook, en dan een aantal dagen achter elkaar. Het heeft er bij haar dan mee te maken dat ze een lege maag heeft. Als ik haar hoeveelheid voeding aan pas, of iets geef voor het slapengaan, is het snel over.

Misschien zijn jullie de afgelopen dagen extra actief geweest, is het ritme veranderd (de wintertijd is ingegaan), of het komt omdat het frisser wordt buiten.

Hopelijk kun je het piekeren even opzij zetten en gaat het snel weer over bij Tess!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Borderbende
Posts in topic: 2
Berichten: 379
Lid geworden op: 15 sep 2021, 06:51
Honden: 4
Welke: Border Collie

Re: Beetje zorgen

Bericht door Borderbende »

Misschien dat ze zo gewend is aan de eettijden die ze had, dat ze nu last heeft met het verzetten van het uur tijdverschil.

Boghos had dat ook de eerste twee dagen en daarna had hij het gelukkig niet meer.

Ik zou iets eerder voeren dan normaal en dat langzaam verschuiven naar de normale tijd op wintertijd.
Trigger, Boghos, Nori en Merfyn

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sanne
Posts in topic: 1
Berichten: 495
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:13
Honden: 3
Welke: Chihuahua en Saluki
Contacteer:

Re: Beetje zorgen

Bericht door Sanne »

Zahra heeft het ook snel. Wij geven haar voor de nacht bijvoorbeeld even een snack.
Gebruikersavatar
Inge O
Posts in topic: 4
Berichten: 6330
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:42
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: Beetje zorgen

Bericht door Inge O »

Veertje schreef: 04 nov 2021, 13:15 Het enige dat me opvalt, maar ook omdat ik er nu extra op let, is dat ze wat meer gaapt en zich uitrekt.
Is dat dan echt hartgrondig geeuwen en zich genietend uitrekken, of eerder een beetje mechanisch 'omdat het kan'?
Gebruikersavatar
Veertje
Posts in topic: 14
Berichten: 1192
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:27

Re: Beetje zorgen

Bericht door Veertje »

Inge O schreef: 04 nov 2021, 19:53
Veertje schreef: 04 nov 2021, 13:15 Het enige dat me opvalt, maar ook omdat ik er nu extra op let, is dat ze wat meer gaapt en zich uitrekt.
Is dat dan echt hartgrondig geeuwen en zich genietend uitrekken, of eerder een beetje mechanisch 'omdat het kan'?
Meer mechanisch, het ziet er net even anders uit dan uitrekken of gapen na opstaan. Maar dat was vooral iets dat me gisterochtend/middag wat opviel. Vanmorgen heb ik het nog niet gezien.

Heb haar gistermiddag bij haar gebruikelijke middagsnack nog een flinke scheut kefir met veendrenkstof gegeven en rond half 6 een flinke hand brokken. Wel haar avondeten later dan normaal omdat ik van huis was gisteravond. Gistermiddag was ze toch een beetje tam, met de avondwandeling voelde ze zich al beter en vanmorgen was het weer een drukke boel en geen gespuug :D Dus ik ga even zo door met extra voeren. Misschien heeft ze inderdaad meer nodig nu.

@Borderbende Aan het verzetten van de klok heb ik ook even gedacht, maar ze heeft vorige week vrijdag ook al een keer gespuugd. Toen vanwege de kophuid die ze de dag ervoor gekregen had ging ik vanuit. Soms valt dat niet helemaal goed. Tweede keer was zondagochtend, toen heeft ze de dag daarvoor gewoon op het normale tijdstip haar eten gehad. Zondagavond tussen haar oude en nieuwe tijd gevoerd. Dus ik vermoed niet dat het met de klok te maken heeft.
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Gebruikersavatar
Inge O
Posts in topic: 4
Berichten: 6330
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:42
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: Beetje zorgen

Bericht door Inge O »

Veertje schreef: 05 nov 2021, 09:56 Meer mechanisch, het ziet er net even anders uit dan uitrekken of gapen na opstaan. Maar dat was vooral iets dat me gisterochtend/middag wat opviel. Vanmorgen heb ik het nog niet gezien.
Dat zou ik wel verder in de gaten houden.
maar ze heeft vorige week vrijdag ook al een keer gespuugd. Toen vanwege de kophuid die ze de dag ervoor gekregen had ging ik vanuit. Soms valt dat niet helemaal goed.
Galspugen doen ze niet omdat iets verkeerd valt, het heeft eigenlijk op zich weinig met de maag te maken, de gal moet er alleen langs om naar buiten te kunnen.
Gebruikersavatar
Veertje
Posts in topic: 14
Berichten: 1192
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:27

Re: Beetje zorgen

Bericht door Veertje »

Inge O schreef: 05 nov 2021, 10:10
Veertje schreef: 05 nov 2021, 09:56 Meer mechanisch, het ziet er net even anders uit dan uitrekken of gapen na opstaan. Maar dat was vooral iets dat me gisterochtend/middag wat opviel. Vanmorgen heb ik het nog niet gezien.
Dat zou ik wel verder in de gaten houden.
maar ze heeft vorige week vrijdag ook al een keer gespuugd. Toen vanwege de kophuid die ze de dag ervoor gekregen had ging ik vanuit. Soms valt dat niet helemaal goed.
Galspugen doen ze niet omdat iets verkeerd valt, het heeft eigenlijk op zich weinig met de maag te maken, de gal moet er alleen langs om naar buiten te kunnen.
Ik blijf het zeker nog even volgen, ook als het spugen weg blijft.

Verkeerd vallen is inderdaad niet helemaal de juiste term. Maar ze heeft het vaker na het eten van kophuid. Met name met runderhaar, dat geef ik niet meer.
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Marc

Re: Beetje zorgen

Bericht door Marc »

Ik vond ook de laatste week een paar groene kotsjes. Dus ook mijn honden die nooit wat hebben spugen ineens soms gal. Misschien heerst er iets? Ik zou me trouwens ook meteen zorgen maken. Niet eens zozeer langhaar maar Belgische herder. Volgens mij zit maagkanker ook in de laekense herder. En in de mechelse herder. Eigenlijk in alle Belgen meen ik.
Gebruikersavatar
Alfilillo
Posts in topic: 1
Berichten: 2071
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:24
Locatie: Sant Pere de Ribes (Spanje)
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Re: Beetje zorgen

Bericht door Alfilillo »

Er is al uitgebreid antwoord gegeven. Hopelijk zet de trend van het niet kotsen door.

Alfil had het ook, door lege maag waarschijnlijk. Ik geef de honden ´s middags altijd wat blik door de brokken voor het lekkere en ´s ochtends niet. Alfil liet zijn brokken zonder blik ´s ochtends heel vaak staan. Op zich niet erg, want hij is niet te mager, maar hij spuugde dan wel vaak gelig schuim. Ik geef hem nu ´s ochtends een heel klein beetje brok met een flinke lepel blik zodat hij toch wat binnen krijgt en het spugen is over.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Alex
Posts in topic: 2
Berichten: 1145
Lid geworden op: 13 sep 2021, 06:42
Locatie: Noord Groningen
Honden: 1
Welke: Kruising-herder

Re: Beetje zorgen

Bericht door Alex »

Beterschap in elk geval! Zou ook inzetten op wat meer verdeeld over de dag voeren en dan wat meer.

Thorran had het trouwens ook af en toe (en zeker na iets te eten met haar/huid ja.) en is verder fluitend 14+ geworden, rotbeesten met hun gekots :engel:
Afbeelding
Saba 💜
Gebruikersavatar
Veertje
Posts in topic: 14
Berichten: 1192
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:27

Re: Beetje zorgen

Bericht door Veertje »

Marc schreef: 05 nov 2021, 10:51 Ik vond ook de laatste week een paar groene kotsjes. Dus ook mijn honden die nooit wat hebben spugen ineens soms gal. Misschien heerst er iets? Ik zou me trouwens ook meteen zorgen maken. Niet eens zozeer langhaar maar Belgische herder. Volgens mij zit maagkanker ook in de laekense herder. En in de mechelse herder. Eigenlijk in alle Belgen meen ik.
Ik hoor het vooral bij de langharen, maar zou goed kunnen dat het ook bij de andere variëteiten voorkomt.
Hoop gewoon dat er inderdaad iets heerst. Finn heeft nog nergens last van, maar dat heeft hij sowieso niet snel.
Alex schreef: 05 nov 2021, 11:28 Beterschap in elk geval! Zou ook inzetten op wat meer verdeeld over de dag voeren en dan wat meer.

Thorran had het trouwens ook af en toe (en zeker na iets te eten met haar/huid ja.) en is verder fluitend 14+ geworden, rotbeesten met hun gekots :engel:
Ze moeten gewoon niet kotsen inderdaad, stomme honden!



Ben met dit soort dingen weer blij met een forum als dit. Het stelt iets gerust, ook al blijf ik haar natuurlijk nog steeds goed in de gaten houden. Had ik dit op een Belgenpagina gegooid, dan was ik waarschijnlijk nog zenuwachtiger nu :oeps:
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Mizzsylver
Posts in topic: 4
Berichten: 1866
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:18
Locatie: Maastricht
Honden: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Re: Beetje zorgen

Bericht door Mizzsylver »

Ik snap je stress helemaal, ook al zegt je verstand wat anders, het is toch een Belg en dan schiet het meteen door je hoofd. Hopelijk helpen de aanpassingen en is het over :E:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Veertje
Posts in topic: 14
Berichten: 1192
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:27

Re: Beetje zorgen

Bericht door Veertje »

De aanpassingen leken hun werk te doen. In het weekend heeft ze niet overgegeven, maar maandagochtend toch helaas wel. Vanmorgen niet meer. Maar ik wil het nu gewoon onderzocht hebben, dus ik heb naar de kliniek van Paul Mandigers gemaild voor hun advies. Moet nu een doorverwijzing regelen bij mijn eigen DA. Dat ga ik doen en dan duimen dat ik me gewoon voor niks zorgen maak :ugh:
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Nanna

Re: Beetje zorgen (update 9-11)

Bericht door Nanna »

Goed zo. Duidelijkheid voor alles.
Gebruikersavatar
Kruimel
Posts in topic: 2
Berichten: 3953
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:40
Honden: 2
Welke: IJslandse honden

Re: Beetje zorgen (update 9-11)

Bericht door Kruimel »

Duimen draaien alvast
Afbeelding

Het duo Olie en Bol
Gebruikersavatar
K@ren
Posts in topic: 2
Berichten: 559
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:45
Honden: 0

Re: Beetje zorgen (update 9-11)

Bericht door K@ren »

Veertje schreef: 09 nov 2021, 15:33 Maar ik wil het nu gewoon onderzocht hebben
Kan ik me voorstellen. Hopelijk blijkt het niets ernstigs.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Zamunda
Posts in topic: 2
Berichten: 4802
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:14
Locatie: Zamunda
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Re: Beetje zorgen (update 9-11)

Bericht door Zamunda »

K@ren schreef: 09 nov 2021, 20:28
Veertje schreef: 09 nov 2021, 15:33 Maar ik wil het nu gewoon onderzocht hebben
Kan ik me voorstellen. Hopelijk blijkt het niets ernstigs.
Ik ook. Hopelijk kun je snel terecht.
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Plaats reactie