Bazoeki

Hier kun je fokgerelateerde zaken bespreken
Ineke A
Posts in topic: 1
Berichten: 294
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:00

Re: Bazoeki

Bericht door Ineke A »

Ik ben door deze club gebeld. Deden zich eerst voor als geïnteresseerd in een pup, toen kwam de aap uit de mouw. Walgelijke manier van werken. Ik heb ze gelijk afgekapt en collega fokkers ingeseind.
Ik ben er niet van gediend. Ik hoef al helemaal geen achterbakse types in m'n huis die wel even gaan beoordelen of ik het wel goed doe.. Wie denken ze wel dat ze zijn...
Gebruikersavatar
Dagmar
Posts in topic: 3
Berichten: 3141
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:09

Re: Bazoeki

Bericht door Dagmar »

Kells schreef: 03 jul 2022, 21:37 Ik bepaal wie mag komen kijken voor een pup en niemand anders.
Is dat echt de insteek? Dat er volkomen rando's bij je over de vloer komen? :?

De rasvereniging is al een betaald platform om pups te slijten. "Mijn ras is niet zo bekend, dus misschien gaat iemand die zich nul heeft georiënteerd op een algemene site toch overstag" vind ik nogal bijzonder. Dat is toch niet je doelgroep?
Ik dacht ook dat rasverenigingen meestal niet toestaan dat je adverteert buiten hen om?
Voor bewust gefokte kruisingen zie ik op zich wel een meerwaarde van website met groot bereik anders dan marktplaats, puppyplaats of facebook.
Drie wolventruien die twaalf nesten (of honderd) per jaar bemiddelen, zijn per definitie overbodig.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kells
Posts in topic: 5
Berichten: 5425
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:17
Locatie: Westerkwartier
Honden: 4
Welke: Ierse Setters

Re: Bazoeki

Bericht door Kells »

Tara schreef: 04 jul 2022, 10:16
Dagmar schreef: 04 jul 2022, 08:56
Ik dacht ook dat rasverenigingen meestal niet toestaan dat je adverteert buiten hen om?
Daar hebben rasverenigingen niks over te zeggen. Dat bepaal je als fokker toch echt gewoon zelf.
Als een rasvereniging mee gaat dragen in de kosten, de risico’s en de verantwoordelijkheden en aansprakelijkheid, dan kunnen we het daar eens over gaan hebben, maar eerder niet.
Je was mij net voor, maar dat dus. Scheelt mij weer typen.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Kells, Aislinn, Finbar en Clancy.
Gebruikersavatar
Dagmar
Posts in topic: 3
Berichten: 3141
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:09

Re: Bazoeki

Bericht door Dagmar »

Tara schreef: 04 jul 2022, 10:16
Dagmar schreef: 04 jul 2022, 08:56
Ik dacht ook dat rasverenigingen meestal niet toestaan dat je adverteert buiten hen om?
Daar hebben rasverenigingen niks over te zeggen. Dat bepaal je als fokker toch echt gewoon zelf.
Als een rasvereniging mee gaat dragen in de kosten, de risico’s en de verantwoordelijkheden en aansprakelijkheid, dan kunnen we het daar eens over gaan hebben, maar eerder niet.
Je bepaalt als fokker zelf of je je bij een rasvereniging aan wilt sluiten. Als je dat wilt en de voorwaarden hebt geaccepteerd, dan lijkt het me in de eerste plaats onder normaal fatsoenlijk gedrag vallen je daaraan te houden.
:euh: Natuurlijk heeft de rasvereniging wat te zeggen als je dat niet doet.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Posts in topic: 1
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13 sep 2021, 09:05

Re: Bazoeki

Bericht door ellen en de birmanen »

ik ben wel lid van een rasvereniging maar ik bepaal zelf of ik wil adverteren of niet. nu is dat niet nodig, maar daar heeft de rv niks over te zeggen. wij betalen ook geen bijdragen per pup. dat hoor ik ook nog weleens van fokkers.
Gebruikersavatar
Kells
Posts in topic: 5
Berichten: 5425
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:17
Locatie: Westerkwartier
Honden: 4
Welke: Ierse Setters

Re: Bazoeki

Bericht door Kells »

Ik ben ook lid van een rasvereniging, eerder zelfs van 3 rv's! Bij de ISC betaal je een klein bedrag per pup en ook Nederlandse reueneigenaren betalen een kleine bijdrage. Ik kan mij niet meer heugen hoeveel dat was, dus stelde het niet veel voor. De club zet een dekbericht en een geboortebericht (en hoeveel pups er nog beschikbaar zijn) in het clubblad en op de website maar bemiddeld verder niet. De dames van de ABC komen een keer langs voor een controle van het nest, maar dat stelt niet zoveel voor.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Kells, Aislinn, Finbar en Clancy.
EchoMira
Posts in topic: 9
Berichten: 11304
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Bazoeki

Bericht door EchoMira »

Rasverenigingen zijn voor een groot deel debet aan de huidige stand van zaken in de kynologie.
Ik wil er niet mee geassocieerd worden.

Honden horen al 30.000 jaar bij de mens. Waarschijnlijk langer.
De moderne georganiseerde kynologie bestaat 150 jaar en het ten hemel schreiende resultaat spreekt voor zich.
Nee dankuwel. En geef mijn portie liever ook maar niet aan fikkie.

Wortel en tak. Part noch deel.
Nee hoor.
Nanna

Re: Bazoeki

Bericht door Nanna »

Ik denk ook dat het hele rashondengebeuren ten dode is opgeschreven.
Fokkers willen massaal niet af van het heilige pure bloed en dat is linksom of rechtsom dus de dood in de pot.
De enkeling die het licht wel ziet en outcrosst met andere rassen gaat de boel ook niet vlot trekken.
Over pak hem beet vijftig jaar bestaan er geen rashonden meer. Niemand die zich er de klauwen nog aan brandt. Een verziekte bende.
Gebruikersavatar
Kells
Posts in topic: 5
Berichten: 5425
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:17
Locatie: Westerkwartier
Honden: 4
Welke: Ierse Setters

Re: Bazoeki

Bericht door Kells »

EchoMira schreef: 04 jul 2022, 22:25 Rasverenigingen zijn voor een groot deel debet aan de huidige stand van zaken in de kynologie.
Ik wil er niet mee geassocieerd worden.
Dat ben ik met je eens. Inmiddels ben ik 20 jaar lid van de club en dat ben ik vooral gebleven omdat dat net het verschil kan maken. Ik heb het dan over onze club hè, niet over andere.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Kells, Aislinn, Finbar en Clancy.
EchoMira
Posts in topic: 9
Berichten: 11304
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Bazoeki

Bericht door EchoMira »

Kells schreef: 04 jul 2022, 22:40 Dat ben ik met je eens. Inmiddels ben ik 20 jaar lid van de club en dat ben ik vooral gebleven omdat dat net het verschil kan maken.
Nee. De redding ligt niet in de handen van de mensen die het probleem gecreëerd hebben. Daar geloof ik niets van.

Er is meer dan voldoende erfelijk materiaal om prachtige en gezonde, bruikbare honden te fokken maar niet zolang je blijft streven naar een identieke volgende generatie.
Precies wat rasadepten altijd hebben gezegd "een betrouwbaar fokproduct, dan weet je wat je koopt" en dat staat inmiddels gelijk aan inteelt wat weer gelijk staat aan een inferieure hond.

Ondertussen is er helemaal niets mis met een 68% settertype op een basis van kanaan en saluki. Je ziet het verschil amper en hij staat nog steeds voor. Kun je echt gewoon je patrijs mee halen.
En dan wordt hij lachend 14.
Maar goed, de ierse setter doet het qua gezondheid ook lang niet slecht maar hoelang duurt dat nog?
Gebruikersavatar
Kells
Posts in topic: 5
Berichten: 5425
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:17
Locatie: Westerkwartier
Honden: 4
Welke: Ierse Setters

Re: Bazoeki

Bericht door Kells »

EchoMira schreef: 04 jul 2022, 22:51
Kells schreef: 04 jul 2022, 22:40 Dat ben ik met je eens. Inmiddels ben ik 20 jaar lid van de club en dat ben ik vooral gebleven omdat dat net het verschil kan maken.
Nee. De redding ligt niet in de handen van de mensen die het probleem gecreëerd hebben. Daar geloof ik niets van.

Er is meer dan voldoende erfelijk materiaal om prachtige en gezonde, bruikbare honden te fokken maar niet zolang je blijft streven naar een identieke volgende generatie.
Precies wat rasadepten altijd hebben gezegd "een betrouwbaar fokproduct, dan weet je wat je koopt" en dat staat inmiddels gelijk aan inteelt wat weer gelijk staat aan een inferieure hond.

Ondertussen is er helemaal niets mis met een 68% settertype op een basis van kanaan en saluki. Je ziet het verschil amper en hij staat nog steeds voor. Kun je echt gewoon je patrijs mee halen.
En dan wordt hij lachend 14.
Maar goed, de ierse setter doet het qua gezondheid ook lang niet slecht maar hoelang duurt dat nog?
De gemiddelde setter uit showlijnen doet het misschien niet heel erg slecht in vergelijking met de gemiddelde rashond, maar de oorspronkelijke setter uit werklijnen doet het wel een stuk beter. Die worden doorgaans gezond oud. Het aantal mensen dat zich met die werklijnen bezig houdt groeit snel en het zijn dezelfde mensen die juist bezig zijn met het outcrossprogramma van de rood-witte Ier. B.t.w. de Ieren waar ik mee fok zijn gewoon knap oud geworden. Kells haar moeder werd ruim 14 en haar vader 16. Fin zijn vader is nu 14 en Kells is inmiddels 12 en in goede gezondheid.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Kells, Aislinn, Finbar en Clancy.
Nanna

Re: Bazoeki

Bericht door Nanna »

Tara schreef: 05 jul 2022, 07:17 Moeten we er anders een nieuw topic voor aanmaken? Wat voor waarde heeft een rasvereniging? En wat zou de hedendaagse rol van een rasvereniging moeten zijn?
Ga uw gang
EchoMira
Posts in topic: 9
Berichten: 11304
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Bazoeki

Bericht door EchoMira »

Tara schreef: 05 jul 2022, 07:17 Moeten we er anders een nieuw topic voor aanmaken? Wat voor waarde heeft een rasvereniging? En wat zou de hedendaagse rol van een rasvereniging moeten zijn?
Geen.
Mensen zijn moeilijk tot echte verandeirng te bewegen en zolang je doet alsof er een doorstart van het oude systeem kan zijn blijf je daar op vastlopen. Dan wordt het wéér achterover leunen en jaar na jaar zeggen dat "er beweging in zit."
Gewoon stoppen. Ook de raad en ook de FCI.
En nee, zelfs niet aanblijven tot je het stokje kunt overdragen want dat stokje wil niemand hebben.

Natuurlijk is er altijd samenwerking tussen fokkers en dat is ook goed maar zodra je begint met een 2.0 van het huidige gedrocht vind je de hond in de pot.
De georganiseerde kynologie heeft alles maar dan ook alles wat op vooruitgang lijkt al 40 jaar alleen maar tegen gehouden. Het is dus niet zinnig om te denken dat je diezelfde kliek om kunt vormen tot een progressief orgaan die verbetering aanjaagt.
Daarnaast moet die stinkpolitiek er uit. Dat giftige genetwerk.

Niet aanpassen maar saneren. Weg ermee.
Nanna

Re: Bazoeki

Bericht door Nanna »

Wat mij betreft wordt een rv gewoon een gezelligheidsvereniging. Leuk dagjes organiseren met gelijkgestemden. Zaklopen en koekhappen. En verder niks.
EchoMira
Posts in topic: 9
Berichten: 11304
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Bazoeki

Bericht door EchoMira »

Tara schreef: 05 jul 2022, 21:10 De belangen van fokkers of gewoon eigenaar/liefhebbers zijn anders. Kun je die als rasvereniging eigenlijk nog dienen?
En wat zou men in een van die hoedanigheden precies verlangen of verwachten van een rasvereniging?
Welke skills zijn daar dan onmisbaar? En waar gaat het mis?
Waarom vragen we ons dit af?

Voor we gaan praten over of een toekomstige rasvereniging onmisbare eigenschappen moet hebben wil ik even terug naar het feit dat deze kermis die eigenschappen dus niet heeft.

Ik denk dat je best een nut kan hebben als orgaan dat het vertalen van nieuwe kennis ontsluit. Onderzoeken bijhouden en dan leesbaar verslag doen.
Maar dan zit je gewoon weer bij Onze Hond en dat is gewoon klaar.

Of ik kundig en verantwoordelijk ben daar kom ik zelf niet eens uit dus dat hoeft een ander alvast niet voor me bij te houden. Gewoon die hele manier van nadenken over hoe het hoort. Die quasi-amerkaanse herrie er omheen.

Als je een vereniging van de leden wil zijn om te socializen is dat prima maar meer dan een bar en een schuur met trainingsspullen voor de uitleen is het niet.
Geen raar officieel tintje aannemen en al helemaal niet denken dat je ergens de baas over bent.
Maar nogmaals, dat gaan ze altijd wel doen.

Als je iets anders wil moet je ergens anders op fixeren en dat is dus niet wat het was en wat we niet meer willen. Dus die structuur laten we los. En dan hebben we even niets. En dan komt er iets anders. Dat is een verandering.

Een nieuwe gevel er op is ook een verandering maar dat is niet hetzelfde soort verandering waar om gevraagd werd.
EchoMira
Posts in topic: 9
Berichten: 11304
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Bazoeki

Bericht door EchoMira »

Nanna schreef: 05 jul 2022, 21:31 Wat mij betreft wordt een rv gewoon een gezelligheidsvereniging. Leuk dagjes organiseren met gelijkgestemden. Zaklopen en koekhappen. En verder niks.
Na het openingsfeest staan ze al te roddelen wie er met een teef met ED heeft gefokt terwijl de jouwe meer in het asiel zitten dan wedstrijden lopen.
Mensen gaan gewoon de boel verzieken. Da is.
EchoMira
Posts in topic: 9
Berichten: 11304
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Bazoeki

Bericht door EchoMira »

Ja, breakdancen in de bijlmer is ook een liefhebberij. Nou en?
Dingen gaan voorbij.

Sommige dingen gaan alleen nog maar over infloewensers maar qua honden ben ik er echt klaar mee.
Zelf doen op basis van testen en mores. Niets voorschrijven of proberen te bewaken. Want dat werkt niet als vereniging.
Wat een verenigingsbestuur kan bedenken is nooit een adequate oplossing voor een probleem in een gesloten populatie van 2500 honden.

De sociale structuur die verenigingen als monopolie en bestaansrecht hadden is inmiddels gewoon openbaar. Je hoeft echt geen lid meer te worden om een dekreu te vinden. En ook zonder showen met een verplichte stamboom kun je nu ook gewoon een nest sjieke hondjes fokken. Zonder contract zelfs. En al helemaal zonder gelik op een event.
Plaats reactie