Geboortedatum in relatie tot vuurwerkangst

Hier worden de dilemma's, petities en volksraadplegingen ondergebracht

Is jou hond bang voor vuurwerk en wanneer is die geboren?

Geen vuurwerkangst, in voorjaar geboren.
45
36%
Wel vuurwerkangst, in voorjaar geboren.
15
12%
Geen vuurwerkangst, in najaar geboren.
30
24%
Wel vuurwerkangst, in najaar geboren.
14
11%
Anders (bijv. rasafhankelijk, slechte ervaring gehad enz.)
22
17%
 
Totaal aantal stemmen: 126

Gebruikersavatar
Floortje
Posts in topic: 4
Berichten: 622
Lid geworden op: 14 sep 2021, 07:00
Locatie: Den Haag
Honden: 2
Welke: Hussel en Hollandse Herder

Geboortedatum in relatie tot vuurwerkangst

Bericht door Floortje »

Er is mij de laatste jaren wat opgevallen in mijn omgeving:
De honden die ik ken met vuurwerkangst zijn allemaal in het najaar geboren. En andersom ook, de voorjaarspups zijn allemaal niet bang.
Ik dacht, laat ik dit diepgravende onderzoek eens wat breder trekken en een poll aanmaken.

Ik heb gelukkig nog nooit een hond met vuurwerkangst gehad.
Fribbel, Tiba en Rakoes zijn in het voorjaar geboren.
Ysta en Noise zijn/waren van februari, dat is officieel winter, maar tegen de tijd dat hun ogen en oren het gingen doen was het voorjaar. Dus die noem ik voor het gemak voorjaarpups.
Ysta gaat nu pas haar eerst oud&nieuw meemaken, tot nu toe heeft ze niet heel angstig gereageerd, maar de buurjongens hebben flink wat vuurwerk ingeslagen, dus we gaan het zien vanavond.
Laatst gewijzigd door Floortje op 31 dec 2021, 16:55, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
tibbie
Posts in topic: 2
Berichten: 298
Lid geworden op: 13 sep 2021, 19:15

Re: Geboortedatum in relatie tot vuurwerkangst

Bericht door tibbie »

mogelijkheid 2 moet toch zijn; wel vuurwerkangst, in voorjaar geboren?
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Doyaquba
Posts in topic: 1
Berichten: 1321
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:39
Locatie: Utrecht
Honden: 2
Welke: Boxers

Re: Geboortedatum in relatie tot vuurwerkangst

Bericht door Doyaquba »

Ik vul de poll even niet in, maar onze honden komen uit mei (2 stuks), juni, juli en november. Degene met lichte angst voor vuurwerk is uit mei. De anderen hebben allemaal geen vuurwerkangst, dus ook die uit het najaar niet. Die lagen vorig jaar trouwens met zijn 6en hier in de puppyren te slapen (ruim 5 weken oud toen) terwijl het vuurwerk buiten lekker bezig was :bloos:

Ik heb wel gemerkt dat het uitmaakte dat de volwassen honden toen ook niet reageerden, daardoor gingen de puppy's ook snel weer door met de orde van de dag.
Afbeelding
Gebruikersavatar
HillieS
Posts in topic: 4
Berichten: 6742
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:01
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Re: Geboortedatum in relatie tot vuurwerkangst

Bericht door HillieS »

Bij Jamie, geboren in augustus dus najaarspup, is de vuurwerkangst pas gekomen toen hij ouder werd. Dus ik stem 'anders'.
Hij is nu ruim 11 en de angst wordt wel steeds meer. Ik denk dat t nu zo'n 4 jaar is dat hij stukje bij beetje steeds wat angstiger is.
Het is hier nu erg rustig op t dorp, ik hoor af en toe een knal carbid, en af en toe een knal of pijl dichterbij. Daar kijkt hij verontrust van op, maar nog niet echt bang. Dat komt als het echt meer knalt.

Yara is geboren in mei en zat op haar eerste oud en nieuw op het terras naar de mooie lichtjes te kijken.
Ze is nu 9,5 en geeft er nog steeds helemaal niets om.

Edit: Yara toegevoegd
Laatst gewijzigd door HillieS op 31 dec 2021, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Anneke
Posts in topic: 1
Berichten: 541
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:07
Honden: 1
Welke: Havanezer

Re: Geboortedatum in relatie tot vuurwerkangst

Bericht door Anneke »

Januari is natuurlijk eigenlijk winter. Maar Bobbie heeft geen last van vuurwerk. Nou valt het hier de afgelopen twee jaar erg mee gelukkig.
Banjer vroeger al helemaal niet bang, hij was van 8 december.
Laatst gewijzigd door Anneke op 31 dec 2021, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Anneke en Bobbie
Gebruikersavatar
Floortje
Posts in topic: 4
Berichten: 622
Lid geworden op: 14 sep 2021, 07:00
Locatie: Den Haag
Honden: 2
Welke: Hussel en Hollandse Herder

Re: Geboortedatum in relatie tot vuurwerkangst

Bericht door Floortje »

tibbie schreef: 31 dec 2021, 14:04 mogelijkheid 2 moet toch zijn; wel vuurwerkangst, in voorjaar geboren?
Je hebt gelijk. Ik heb het veranderd :ok:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Barkley
Posts in topic: 1
Berichten: 1373
Lid geworden op: 21 sep 2021, 10:27

Re: Geboortedatum in relatie tot vuurwerkangst

Bericht door Barkley »

Fred komt van februari en vind vuurwerk prima. Maar dat komt door puppy jachttraining waar ze hebben gewerkt aan knal + leuke spelletjes = feest
Sirene
Posts in topic: 1
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Geboortedatum in relatie tot vuurwerkangst

Bericht door Sirene »

Ik zat er pas ook aan te denken of het uit zou maken. Het zou best wel eens uit kunnen maken maar misschien ook niet.
Van mijn eigen gefokte nesten zijn er toch soms wel hondjes die echt bang zijn voor vuurwerk (Rally en Aji bv) terwijl de andere honden uit dat nest er helemaal geen last van hebben. Soms is het gewoon pech.
Maar er bestaan natuurlijk wel gevoelige periodes en als ene hond precies in die gevoelige periode een rotervaring heeft kan het zomaar ontstaan. En dan maakt het weer wel uit wanneer je geboren bent.
Gebruikersavatar
Loraine
Posts in topic: 3
Berichten: 2598
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:52
Locatie: Almelo
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: Geboortedatum in relatie tot vuurwerkangst

Bericht door Loraine »

Je poll klopt niet, de optie 'wel vuurwerkangst, in het najaar geboren' staat er dubbel in.
*Edit: is al aangepast zie ik net*

Mahdu is van 8 januari en zo ongeveer bomproof.
Dívka is van 31 oktober en bang voor vuurwerk, onweer, onverwachte bewegingen etcetc.
Beide uit broodfok, beide geen ideale thuissituatie gehad voor ze bij mij kwamen.
Maar ook allebei in de basis totaal tegenovergesteld van karakter, energielevel etc en daar ligt voor mij ook het verschil qua omgaan met spannende dingen.

Van de week was Lothian hier om een fietskar op te halen, bij het begroeten vielen de wielen om bovenop Mahdu en hij keek amper op; Lothian knuffelen was veel belangrijker. :pffff: .
Gebeurt datzelfde met Dívka dan is het gillen en zijn de wielen voorlopig Heel Erg Eng. :oeps:
Laatst gewijzigd door Loraine op 31 dec 2021, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Gebruikersavatar
hakunamatata
Posts in topic: 2
Berichten: 940
Lid geworden op: 13 sep 2021, 03:36
Locatie: Vlakbij Leeuwarden
Honden: 2
Welke: Een Eevee en Lizzy
Contacteer:

Re: Geboortedatum in relatie tot vuurwerkangst

Bericht door hakunamatata »

Suze heeft ondanks het straatleven behoorlijke vuurwerkangst en ligt dan echt als trillend rietje te wachten tot het over is. Maar geen idee wanneer zij geboren is.

Eevee is een zomperpup, ik zal de poll morgen eens invullen als het feest voorbij is. Ze werd erg waaks en overalert maar door afgelopen week veel te belonen bij een knal is het gelukkig al enorm omgebogen en ligt ze nu lekker te slapen. Ik ben benieuwd wat het later vandaag gaat doen.

Edit: verhip. Ik kan die poll niet invullen :scratch: Eevee is half juli geboren, dus niet in het voorjaar en niet in het najaar..
Laatst gewijzigd door hakunamatata op 31 dec 2021, 14:18, 2 keer totaal gewijzigd.
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Afbeelding
Kipo
Posts in topic: 1
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 sep 2021, 19:00

Re: Geboortedatum in relatie tot vuurwerkangst

Bericht door Kipo »

Aura is van januari en is doodsbang. Piko van augustus, hij is 4, vorig jaar leek het hem niks te doen, maar dit jaar vindt hij het niet meer leuk. Volgens mij reageert hij meer op Aura dan op de knallen, maar toch.
Gebruikersavatar
hakunamatata
Posts in topic: 2
Berichten: 940
Lid geworden op: 13 sep 2021, 03:36
Locatie: Vlakbij Leeuwarden
Honden: 2
Welke: Een Eevee en Lizzy
Contacteer:

Re: Geboortedatum in relatie tot vuurwerkangst

Bericht door hakunamatata »

Om te kijken of zo'n poll iets zegt heb je denk ik wel echt honderden, misschien wel duizenden resultaten nodig trouwens. Want ervaringen die een hond opdoet of hoe er als eigenaar mee omgegaan wordt spelen natuurlijk ook een rol. Dat is met een relatief klein aantal resultaten niet uit te halen.
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Afbeelding
Gebruikersavatar
sabine
Site Admin
Posts in topic: 1
Berichten: 2050
Lid geworden op: 10 sep 2021, 13:56
Locatie: Oosterhout
Honden: 2
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Re: Geboortedatum in relatie tot vuurwerkangst

Bericht door sabine »

Eentje begin december, eentje in januari. Ikgok dat die laatste dan telt als voorjaar ivm geen vuurwerk meegemaakt op jonge leeftijd? Allebei niet bang
Gebruikersavatar
Loraine
Posts in topic: 3
Berichten: 2598
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:52
Locatie: Almelo
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: Geboortedatum in relatie tot vuurwerkangst

Bericht door Loraine »

hakunamatata schreef: 31 dec 2021, 14:17 Om te kijken of zo'n poll iets zegt heb je denk ik wel echt honderden, misschien wel duizenden resultaten nodig trouwens. Want ervaringen die een hond opdoet of hoe er als eigenaar mee omgegaan wordt spelen natuurlijk ook een rol. Dat is met een relatief klein aantal resultaten niet uit te halen.
Niet alleen dat, je zou ook naar karakter, ras(groep)/type, herkomst en woonomgeving moeten kijken.
Een relatief grote groep nerveuzige types geeft weer totaal andere uitslagen dan honden die in de basis superstabiel zijn om maar wat te noemen.
Ik zie hier thuis de verschillen al ontzettend goed en dan heb ik maar 2 honden. 😉
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Gebruikersavatar
tibbie
Posts in topic: 2
Berichten: 298
Lid geworden op: 13 sep 2021, 19:15

Re: Geboortedatum in relatie tot vuurwerkangst

Bericht door tibbie »

Qi is van maart. Tijdens zijn eerste jaarwisseling gooide iemand een rotje van de flat, kwam vlak naast hem neer. Hij keek niet op of om. Ik ging bijna twijfelen of hij niet doof was. LP was een najaarshondje, 14 maanden toen hij bij ons kwam, de eerste jaren panisch voor vuurwerk. Later ging het beter.
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Lothian
Posts in topic: 1
Berichten: 3902
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:32
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Re: Geboortedatum in relatie tot vuurwerkangst

Bericht door Lothian »

Dalí is van April, met een half jaar oud naar Nederland gekomen en heeft vuurwerkangst maar dat past wel in de lijn der verwachtingen zeg maar :mrgreen:

Lucca is in Februari in Bulgarije geboren en met 15 weken naar Nederland gekomen. Ze is niet extreem bang maar ook niet compleet onverschillig. Knallen heel dichtbij vindt ze eng.

Taro is van Augustus maar heeft nog nooit echt vuurwerk meegemaakt. Ja, toen er laatst bij mijn moeder thuis vlakbij knallen waren begon Dalí paniekerig te blaffen en toen ging hij helemaal verward meedoen maar hij reageert niet op het vuurwerk in de verte.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pemba
Posts in topic: 1
Berichten: 467
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:35
Honden: 1
Welke: Tibetaanse terriër

Re: Geboortedatum in relatie tot vuurwerkangst

Bericht door Pemba »

Nooit bange honden gehad met verschillende geboorte data.
Senghe was de eerst die echt bang was en die was van mei.
Misty interesseert het niet en die is van juli.
Dus ik denk dat het meer aan het karakter en ervaringen ligt dan aan de geboorte maand.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Budkes
Posts in topic: 2
Berichten: 670
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:42
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Re: Geboortedatum in relatie tot vuurwerkangst

Bericht door Budkes »

Ik kan de poll niet invullen, want mag maar 1 optie en heb er 5 dus da's lastig.
Maar hier zijn ze geboren in februari, 10 mei, 31 juli, 11 september en 24 september. Geen van allen bang voor vuurwerk.

Mijn beproefde strategie: kaas, worst, frikadellen, slagroom.... elke eerste oud en nieuw van elke hond hier staat altijd in het teken van vreten. :F:
Ik ga vanaf het prille najaar niet zonder lekkers de straat op, want dan begint het knallen al. Elke knal is bij mij een feestje met lekkers. En aangezien de veteranen bij elke knal naar mij toe komen rennen voor iets lekkers, komen de debutanten vanzelf mee rennen.
En 12 uur 's nachts als de hel losbreekt is het dansen door de kamer onderwijl strooiend met kaas, worst en alles wat als jackpot wordt gezien door hun.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frootje
Posts in topic: 1
Berichten: 2405
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:59
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Re: Geboortedatum in relatie tot vuurwerkangst

Bericht door Frootje »

Froo is begin januari geboren en niet bang voor vuurwerk. Maar zij is wel in Griekenland geboren, geen idee hoe het er daar is met vuurwerk, vermoedelijk hoorde ze haar eerste vuurwerk pas toen ze bijna een jaar was en haar eerste oud en nieuw met mij had. Ik denk de reden waarom zij er niet bang voor is een combinatie is van karakter en hoe er vanuit de baas mee wordt omgegaan. Dat ene jaar dat ze wat huiverig was liet ik haar gewoon steun zoeken en deed ik er verder weinig mee. Dan gaan we lekker samen op de bank zitten, lees ik een boek en mag zij op schoot. Zij is daar gelukkig heel gevoelig voor en begrijpt dan dat het blijkbaar inderdaad niet eng is, en dat komt waarschijnlijk dan weer doordat het in de basis een redelijk stabiel hondje is dat snel herstelt van schrik. Gewoon mazzel dus, ik denk dat het bij haar niets te maken heeft met geboortedatum. :F:
Gebruikersavatar
HillieS
Posts in topic: 4
Berichten: 6742
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:01
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Re: Geboortedatum in relatie tot vuurwerkangst

Bericht door HillieS »

Zinodo schreef: 31 dec 2021, 14:24 Tsja, wat vul ik dan in. Doortje is geboren eind februari, en heeft pas sinds vorig jaar vuurwerkangst door debiele omstandigheden. Sucks, maar het is niet anders.
'Anders' dus ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
HillieS
Posts in topic: 4
Berichten: 6742
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:01
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Re: Geboortedatum in relatie tot vuurwerkangst

Bericht door HillieS »

Zinodo schreef: 31 dec 2021, 15:11
HillieS schreef: 31 dec 2021, 14:55
Zinodo schreef: 31 dec 2021, 14:24 Tsja, wat vul ik dan in. Doortje is geboren eind februari, en heeft pas sinds vorig jaar vuurwerkangst door debiele omstandigheden. Sucks, maar het is niet anders.
'Anders' dus ;)
O ja :lol: nu is er helemaal niemand in de bange voorjaargroep :80:
Ik zie t ja :LOL:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Floortje
Posts in topic: 4
Berichten: 622
Lid geworden op: 14 sep 2021, 07:00
Locatie: Den Haag
Honden: 2
Welke: Hussel en Hollandse Herder

Re: Geboortedatum in relatie tot vuurwerkangst

Bericht door Floortje »

hakunamatata schreef: 31 dec 2021, 14:17 Om te kijken of zo'n poll iets zegt heb je denk ik wel echt honderden, misschien wel duizenden resultaten nodig trouwens. Want ervaringen die een hond opdoet of hoe er als eigenaar mee omgegaan wordt spelen natuurlijk ook een rol. Dat is met een relatief klein aantal resultaten niet uit te halen.
Dat is toch met iedere poll op een forum zo? Ik was in ieder geval al niet van plan om er een proefschrift over te gaan schrijven :mrgreen:
Budkes schreef: 31 dec 2021, 14:41 Ik kan de poll niet invullen, want mag maar 1 optie en heb er 5 dus da's lastig.
Kan nu wel.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Budkes
Posts in topic: 2
Berichten: 670
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:42
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Re: Geboortedatum in relatie tot vuurwerkangst

Bericht door Budkes »

:E:
Afbeelding
Gebruikersavatar
malinois
Posts in topic: 2
Berichten: 3286
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:10
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Re: Geboortedatum in relatie tot vuurwerkangst

Bericht door malinois »

Ik kan maar 1x stemmen :(

Juni
Juli
September

Alle 3 niet bang voor vuurwerk


Eerdere honden

Augustus, maart en januari - niet bang

April (dusty) en november (boy) - wel bang
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
Floortje
Posts in topic: 4
Berichten: 622
Lid geworden op: 14 sep 2021, 07:00
Locatie: Den Haag
Honden: 2
Welke: Hussel en Hollandse Herder

Re: Geboortedatum in relatie tot vuurwerkangst

Bericht door Floortje »

malinois schreef: 31 dec 2021, 15:17 Ik kan maar 1x stemmen :(
Oh wat raar. Ik heb het veranderd naar 5 opties.
Maar je bent zelf mod, dus verander het maar :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie