recall, welk fluitje?

Gebruikersavatar
tibbie
Posts in topic: 8
Berichten: 298
Lid geworden op: 13 sep 2021, 19:15

recall, welk fluitje?

Bericht door tibbie »

Qi loopt tegenwoordig de meeste wandelingen een deel los. Als ik hem bij me roep, duurt het vaak wel even voor hij komt (eerst nog snuffelen, plassen of gewoon niet reageren omdat hij eerst de omgeving moet observeren) Hij loopt vaak achter me en doet dan zijn ding. Blijft ie te ver achter dan roep of fluit ik en beloon als hij komt. Fluiten werkt beter als roepen. Dus fluitje gekocht en daarmee aan het oefenen. Het is een klein rottig fluitje, slecht op een vaste toon in te stellen en bij de kleinste korrel zand fluit ie niet meer.

Mijn vraag: welk fluitje gebruiken jullie en hebben jullie tips bij het aanleren? Qi is bijna 5 en loopt nu ongeveer 1,5 jaar los, daarvoor aantal keren mot gehad met een andere reu en erg onbetrouwbaar, liep weg etc. Na castratie werd hij rustiger naar andere honden en luisterde beter. Ik wil nu graag een stapje verder in de zin van altijd komen als ik roep.
Laatst gewijzigd door tibbie op 09 jan 2022, 20:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Pemba
Posts in topic: 2
Berichten: 467
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:35
Honden: 1
Welke: Tibetaanse terriër

Re: recall, welk fluitje?

Bericht door Pemba »

Ik heb acme fluitjes.
Thuis fluiten als je zijn eten neerzet dan komt hij buiten ook wel voor een beloning.
Afbeelding
Gebruikersavatar
tibbie
Posts in topic: 8
Berichten: 298
Lid geworden op: 13 sep 2021, 19:15

Re: recall, welk fluitje?

Bericht door tibbie »

Pemba schreef: 09 jan 2022, 19:13 Ik heb acme fluitjes.
Thuis fluiten als je zijn eten neerzet dan komt hij buiten ook wel voor een beloning.
Dank, ik ga ze even googlen. De tip van fluiten voor zijn eten :E:, niet aan gedacht. Heb nog wat info toegevoegd bij mijn vraag.
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Pemba
Posts in topic: 2
Berichten: 467
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:35
Honden: 1
Welke: Tibetaanse terriër

Re: recall, welk fluitje?

Bericht door Pemba »

Even zelf een eigen fluit signaal oefenen, bijv. 1 keer kort 1 keer lang en zorgen dat je elke keer hetzelfde fluit.
Tegen zandkorrels kun je het fluitje om je nek hangen.
En belonen met iets wat hij heel erg lekker vindt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Posts in topic: 2
Berichten: 1037
Lid geworden op: 13 sep 2021, 09:05

Re: recall, welk fluitje?

Bericht door ellen en de birmanen »

ik fluit mijn honden altijd met de acme 211,5. ik zet ze in zit, fluit ze in (kort lang) en zet hun eten neer. buiten fluit ik ze in als ze mijn kant al op komen. dit is wel om het aan te leren moet ik erbij zeggen. fluiten betekend altijd komen, altijd komen is dus een beloning. dat kan voer gerelateerd zijn of een balspel als ik met 1 hond loop. maar soms ook gewoon een knuffel.
Gebruikersavatar
Gretha
Posts in topic: 2
Berichten: 2704
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:34
Locatie: Noordoostpolder
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Re: recall, welk fluitje?

Bericht door Gretha »

Ik heb zo'n fluit. De ene kant voor een gewone "hier" en de rolfluit betekend "de bal".
De rolfluit gebruik ik als ik zie dat het een moeilijke recall voor Tux zal zijn en krijgt ze de bal als ze komt. Voor de bal doet ze alles.
Heb hem inderdaad om mijn nek hangen. Wel zo makkelijk om hem snel te kunnen gebruiken.

Afbeelding
Afbeelding
Mizzsylver
Posts in topic: 2
Berichten: 1866
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:18
Locatie: Maastricht
Honden: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Re: recall, welk fluitje?

Bericht door Mizzsylver »

hier ook acme fluitjes, leer ik ze al in het nest aan en dat zit er dan zo ingebakken dat zelfs als ze het een paar maanden niet gehoord hebben ze in een reflex komen aanrennen als ze mn fluitje horen :cheer:
Ik fluit trouwens gewoon 1 lange fluit. 3 pipjes of 1 kort 2 lang onthou ik niet en kan ik ook niet reproduceren :Q:
Afbeelding
Gebruikersavatar
tibbie
Posts in topic: 8
Berichten: 298
Lid geworden op: 13 sep 2021, 19:15

Re: recall, welk fluitje?

Bericht door tibbie »

Fijn zoveel reacties. Bedankt allemaal! Het lijkt altijd zo simpel maar je kunt zoveel fout doen.
Mizzsylver schreef: 09 jan 2022, 20:04 hier ook acme fluitjes, leer ik ze al in het nest aan en dat zit er dan zo ingebakken dat zelfs als ze het een paar maanden niet gehoord hebben ze in een reflex komen aanrennen als ze mn fluitje horen :cheer:
Ik fluit trouwens gewoon 1 lange fluit. 3 pipjes of 1 kort 2 lang onthou ik niet en kan ik ook niet reproduceren :Q:
Ja, vanaf pup gaat het vast makkelijker. Ik heb ooit van een fokker gehoord dat ik de tibbie beter aangelijnd kon houden en ook gelezen dat loslopen bij dit ras niet makkelijk aan te leren is. Maar goed, we maken nu al wel flinke wandelingen los en het gaat steeds beter. 1 lange fluittoon lijkt mij ook prima.
Gretha schreef: 09 jan 2022, 19:57 Ik heb zo'n fluit. De ene kant voor een gewone "hier" en de rolfluit betekend "de bal".
De rolfluit gebruik ik als ik zie dat het een moeilijke recall voor Tux zal zijn en krijgt ze de bal als ze komt. Voor de bal doet ze alles.
Heb hem inderdaad om mijn nek hangen. Wel zo makkelijk om hem snel te kunnen gebruiken.
Afbeelding
Misschien is voor mij ook een tweetonige handig. Ik las dat je een fluit ook kunt gebruiken als afleidend signaal bij ongewenst blaffen. Moet me nog verder in verdiepen.
Jouw fluit lijkt me een mooi formaat en niet van metaal lijkt me prettig.

[/quote]
Pemba schreef: 09 jan 2022, 19:34 Even zelf een eigen fluit signaal oefenen, bijv. 1 keer kort 1 keer lang en zorgen dat je elke keer hetzelfde fluit.
Tegen zandkorrels kun je het fluitje om je nek hangen.
En belonen met iets wat hij heel erg lekker vindt.
Gelukkig is hij wel erg voergericht. Je gelooft het niet maar zelfs een beetje zand aan mijn handen was genoeg om het ding verstopt te laten raken.

[/quote]
ellen en de birmanen schreef: 09 jan 2022, 19:39 ik fluit mijn honden altijd met de acme 211,5. ik zet ze in zit, fluit ze in (kort lang) en zet hun eten neer. buiten fluit ik ze in als ze mijn kant al op komen. dit is wel om het aan te leren moet ik erbij zeggen. fluiten betekend altijd komen, altijd komen is dus een beloning. dat kan voer gerelateerd zijn of een balspel als ik met 1 hond loop. maar soms ook gewoon een knuffel.
Ik beloon eigenlijk altijd als hij komt, ook al is dat niet direct. Dat moet waarschijnlijk anders. Misschien de echt lekkere beloning bewaren voor dat laatste?
Laatst gewijzigd door tibbie op 10 jan 2022, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
tibbie
Posts in topic: 8
Berichten: 298
Lid geworden op: 13 sep 2021, 19:15

Re: recall, welk fluitje?

Bericht door tibbie »

Tara schreef: 09 jan 2022, 20:27 Ik gebruik de acme 211,5 of mijn vingers.
Het is vrij ongemerkt al doende ingetraind, met lekkers. Ze luisteren er allemaal prima naar. Behalve de tokkel, maar die luistert sowieso niet.
Dit dus, herkenbaar. :mrgreen:
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Gudrun
Posts in topic: 1
Berichten: 2414
Lid geworden op: 11 sep 2021, 10:55
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Re: recall, welk fluitje?

Bericht door Gudrun »

Kika komt perfect op een herdersfluitje, het "that will do" fluitje. Als een speer!
Het heeft me wel even gekost om er op te leren fluiten.
Lizzy had toen ze hier kwam nooit los gelopen, kwam na een paar maanden trainen super goed op een gewoon stalen hondenfluitje.
Aangeleerd zoals Ellen en de birmanen schrijft, eerst fluitje voor eten, dan fluiten als ze toch al mijn kant op kwam en zeker bij Lizzy heel lekker belonen. Die ene keer dat iemand de poort open liet staan en ze weg was, kwam ze direct terug (van vrij ver) toen ik floot.
Gebruikersavatar
tibbie
Posts in topic: 8
Berichten: 298
Lid geworden op: 13 sep 2021, 19:15

Re: recall, welk fluitje?

Bericht door tibbie »

Tara schreef: 09 jan 2022, 20:50 Je moet juist niet iedere keer belonen, als je dat doet laat je je hond de keuze of het voor hem de moeite waard is of dat iets anders even interessanter is.
Door die onzekerheid in te bouwen hou jij de regie over wat een beloning waard is en wat niet.
Ik hou zelf altijd een bepaalde maat aan qua belonen: hoe beter en hoe sneller de uitvoering, hoe rianter de beloning! Ze weten dat ik heel erg lekkere gedroogde kipfilet op zak heb, en de kans dát ze dat kunnen verdienen is vaak wel een grote motivator.
Hades schreef: 09 jan 2022, 22:22
Nou dit dus.
Hier staat fluiten niet altijd gelijk aan een beloning. Wel aan de mogelijkheid op een beloning.
Ik heb het foutje gemaakt dat Veyron beter op de fluit komt dan op de stem. Dus helaas hoort een fluit nu bij mijn standaard outfit. Maar ik kan hem wel uit 98 % van alle gevallen terug fluiten.
We zijn nu spelenderwijs bezig om de "zit" ook op de fluit te krijgen gewoon voor de lol.

Zelf heb ik een Acme 211 1/2 in allerlei kleuren en met allerlei koorden er aan zodat hij bij mn outfit past :LOL:
Jullie hebben gelijk. Ik ben erg doorgeschoten in het belonen van letterlijk alles. Mijn enige excuus is dat Qi een echt heel erg eigenzinnig en volhardend hondje is. Deels zit dat in het ras, maar ook in zijn karakter. Zijn voergerichtheid heeft enorm geholpen om te komen waar we nu zijn, maar wil ik verder komen moet dat constant belonen doorbroken worden. Koppig en eigenzinnig zijn ze zeker, maar ze zijn ook enorm slim en er goed in om alles op hun voorwaarden te doen. Het is goed om dit soort kritiek te krijgen, ik ga er wat mee doen!
Gudrun schreef: 09 jan 2022, 23:55 Kika komt perfect op een herdersfluitje, het "that will do" fluitje. Als een speer!
Het heeft me wel even gekost om er op te leren fluiten.
Lizzy had toen ze hier kwam nooit los gelopen, kwam na een paar maanden trainen super goed op een gewoon stalen hondenfluitje.
Aangeleerd zoals Ellen en de birmanen schrijft, eerst fluitje voor eten, dan fluiten als ze toch al mijn kant op kwam en zeker bij Lizzy heel lekker belonen. Die ene keer dat iemand de poort open liet staan en ze weg was, kwam ze direct terug (van vrij ver) toen ik floot.
Het herdersfluitje ken ik niet, maar als het lang duurt voor je erop kan fluiten is het vast niets voor mij.

Ik vind het wel fijn om in jullie reacties te lezen dat het fluiten werkt. Voor Qi is het iets nieuws, hij reageert op een fluitje anders als op zelf fluiten en het aanleren ga ik met jullie adviezen in de praktijk brengen.
Afbeelding Afbeelding
Marielle
Posts in topic: 1
Berichten: 138
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:47
Honden: 1
Welke: Labrador

Re: recall, welk fluitje?

Bericht door Marielle »

Hier ook de Acme 211,5.

Ik heb meerdere fluitsignalen:
- 1x piiieep: stopfluit - sta stil of ga zitten en kijk me aan
- piep piep (heel kort achter elkaar): komfluit
- piep.. piep.. piep.. piep.. zoekfluit - nu neus aan de grond, je bent er bijna

Hierkomen beloon ik ook vaak met spel.
Afbeelding
Maple
Gebruikersavatar
Kells
Posts in topic: 2
Berichten: 5453
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:17
Locatie: Westerkwartier
Honden: 4
Welke: Ierse Setters

Re: recall, welk fluitje?

Bericht door Kells »

Gretha schreef: 09 jan 2022, 19:57 Ik heb zo'n fluit. De ene kant voor een gewone "hier" en de rolfluit betekend "de bal".
De rolfluit gebruik ik als ik zie dat het een moeilijke recall voor Tux zal zijn en krijgt ze de bal als ze komt. Voor de bal doet ze alles.
Heb hem inderdaad om mijn nek hangen. Wel zo makkelijk om hem snel te kunnen gebruiken.

Afbeelding
Daar heb ik er ook twee van in verschillende formaten. Ik heb ook een Acme, maar die gebruik ik nooit. De korte fluit gebruik ik het meest, twee korte signalen achter elkaar is hier en de tril gebruik ik voor down. De grotere fluit gebruik ik alleen als ze heel ver weg zijn.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Kells, Aislinn, Finbar en Clancy.
Gebruikersavatar
_Tiny_
Posts in topic: 5
Berichten: 2351
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:38
Locatie: Friesland
Honden: 4
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Re: recall, welk fluitje?

Bericht door _Tiny_ »

Misschien een domme vraag, maar ik stel hem toch. Wat is het voordeel van een komfluit tov het hier-commando?
Afbeelding
Mizzsylver
Posts in topic: 2
Berichten: 1866
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:18
Locatie: Maastricht
Honden: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Re: recall, welk fluitje?

Bericht door Mizzsylver »

_Tiny_ schreef: 10 jan 2022, 17:53 Misschien een domme vraag, maar ik stel hem toch. Wat is het voordeel van een komfluit tov het hier-commando?
Het geluid reikt veel verder dan je stem en er zit geen emotie in.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 3
Berichten: 11336
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: recall, welk fluitje?

Bericht door EchoMira »

_Tiny_ schreef: 10 jan 2022, 17:53 Misschien een domme vraag, maar ik stel hem toch. Wat is het voordeel van een komfluit tov het hier-commando?
Het geluid van een fluit draagt verder en is beter herkenbaar dan een stem. Zeker voor een hond die niet heel erg attent is.
Maar ik vind het voordeel van een fluit zelf dat het mij dwingt om consequent te handelen en dat is minstens zo belangrijk.

Helemaal zwart-wit is het niet. Een fluit is niet per se beter dan roepen maar bijna iedereen heeft stemgeluid al een beetje verpest in de opvoeding. Want wie is er nou echt hele consequent met het gebruik van de stem?
Een nieuw geluid gebruiken om iets nieuws te leren is een heel goede start.
Gebruikersavatar
Inge O
Posts in topic: 5
Berichten: 6330
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:42
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: recall, welk fluitje?

Bericht door Inge O »

Mizzsylver schreef: 10 jan 2022, 18:32 Het geluid reikt veel verder dan je stem en er zit geen emotie in.
Ik vind het juist prima dat mijn honden de emotie horen die ik erin leg, dat geeft hen een hoop info over wat exact de bedoeling is : snel achter me aan omdat ik een pad insla (méisjessssss!!!!'), snel bij me komen omdat er een fiets of auto aankomt (hié-ierrrrrrrrrrr :cheer: !!!), terugkomen na richting vreemde hond lopen (*naam hond* HIERRRR :S: !!!!) enz. .
EchoMira
Posts in topic: 3
Berichten: 11336
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: recall, welk fluitje?

Bericht door EchoMira »

Inge O schreef: 10 jan 2022, 19:03
Mizzsylver schreef: 10 jan 2022, 18:32 Het geluid reikt veel verder dan je stem en er zit geen emotie in.
Ik vind het juist prima dat mijn honden de emotie horen die ik erin leg, dat geeft hen een hoop info over wat exact de bedoeling is : snel achter me aan omdat ik een pad insla (méisjessssss!!!!'), snel bij me komen omdat er een fiets of auto aankomt (hié-ierrrrrrrrrrr :cheer: !!!), terugkomen na richting vreemde hond lopen (*naam hond* HIERRRR :S: !!!!) enz. .
Eens. Mijn honden weten vaak prima dat ze juist op zulke momenten maar beter kunnen luisteren.
Die zien instructies als helpend aan hun eigen zaak en dus willen ze dat helemaal niet negeren.

Maar dat kan nog steeds als je een fluit bij je hebt.
Gebruikersavatar
Gretha
Posts in topic: 2
Berichten: 2704
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:34
Locatie: Noordoostpolder
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Re: recall, welk fluitje?

Bericht door Gretha »

Inge O schreef: 10 jan 2022, 19:03
Mizzsylver schreef: 10 jan 2022, 18:32 Het geluid reikt veel verder dan je stem en er zit geen emotie in.
Ik vind het juist prima dat mijn honden de emotie horen die ik erin leg, dat geeft hen een hoop info over wat exact de bedoeling is : snel achter me aan omdat ik een pad insla (méisjessssss!!!!'), snel bij me komen omdat er een fiets of auto aankomt (hié-ierrrrrrrrrrr :cheer: !!!), terugkomen na richting vreemde hond lopen (*naam hond* HIERRRR :S: !!!!) enz. .
Dat is ook zo en werkte bij mij ook prima. Ik ben met de fluit begonnen toen ik 4 weken niet kon praten. Een uitkomst en binnen 5 minuten snapte ze de bedoeling.
Het beviel me zo goed, dat ik hem ben blijven gebruiken. Naast mijn stem.
Als ze 50m bij me vandaan is met windkracht 6 tegen, reikt mijn stem toch niet zover als de fluit. (en die situaties heb je nogal eens in de polder.)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Inge O
Posts in topic: 5
Berichten: 6330
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:42
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: recall, welk fluitje?

Bericht door Inge O »

Gretha schreef: 10 jan 2022, 19:40
Als ze 50m bij me vandaan is met windkracht 6 tegen, reikt mijn stem toch niet zover als de fluit. (en die situaties heb je nogal eens in de polder.)
Ik bedoel ook niet dat ik iets tégen een fluit zou hebben, zeker niet, maar als ik die zou gebruiken zou het inderdaad alleen om situaties met grotere afstand gaan, en zover weg gaan (mogen) ze hier nooit.
Gebruikersavatar
Inge O
Posts in topic: 5
Berichten: 6330
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:42
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: recall, welk fluitje?

Bericht door Inge O »

EchoMira schreef: 10 jan 2022, 19:06
Maar dat kan nog steeds als je een fluit bij je hebt.
Jawel, en zou ik honden hebben die veel afstand nemen dan zou ik er vast ook één hebben.

Maar dat niet geneigd zijn tot veel afstand nemen is nu net één van de dingen waarvoor ik ooit van de jachthond bij de wartjes terechtkwam :ok: .
EchoMira
Posts in topic: 3
Berichten: 11336
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: recall, welk fluitje?

Bericht door EchoMira »

Mijn honden nemen best wat ruimte maar gelukkig zijn ze banger om mij kwijt te raken dan andersom.
Echte weglopers vind ik niet leuk.
Goldie
Posts in topic: 2
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 sep 2021, 20:25

Re: recall, welk fluitje?

Bericht door Goldie »

Hier ook de Acme fluit. Ik gebruik hem alleen als we trainen. Vergeet hem zo vaak dat ik het opgegeven heb :Q: Maar geen emotie klopt niet hoor. Ook met een fluit kan je prima emotie krijgen. Ga maar eens bij een jachtproef luisteren :F:
Gebruikersavatar
Inge O
Posts in topic: 5
Berichten: 6330
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:42
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: recall, welk fluitje?

Bericht door Inge O »

Mijn Engelse Setters vroeger waren ook verre van weglopers, maar ik vind het aantal gebieden waar zo'n honden zich echt kunnen uitleven te beperkt (tot onbestaande) geworden, dus dat wilde ik niet meer.
Goldie
Posts in topic: 2
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 sep 2021, 20:25

Re: recall, welk fluitje?

Bericht door Goldie »

Inge O schreef: 10 jan 2022, 20:41 Mijn Engelse Setters vroeger waren ook verre van weglopers, maar ik vind het aantal gebieden waar zo'n honden zich echt kunnen uitleven te beperkt (tot onbestaande) geworden, dus dat wilde ik niet meer.
Ik wil ook absoluut geen staande hond daardoor. Sita en Taro hadden ook handje van om achter wild aan te gaan. Geef mij maar een brave retriever. Vriendin heeft twee heidewachtels, ik vind het zo vermoeiend om daarmee te wandelen, continue opletten waar ze zijn en wat ze doen. Een duitse staande vind ik echt prachtig, maar die gaat er echt nooit komen hier.
Plaats reactie