Nieuwe Embark dekreu groep

Hier kun je fokgerelateerde zaken bespreken
Gebruikersavatar
Lothian
Posts in topic: 3
Berichten: 3902
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:32
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Lothian »

Helaas, Dalí is gecastreerd 🤪
Afbeelding
Gebruikersavatar
Veertje
Posts in topic: 7
Berichten: 1188
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:27

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Veertje »

Lothian schreef: 04 feb 2022, 21:15 Helaas, Dalí is gecastreerd 🤪
:proest:
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Gebruikersavatar
Loraine
Posts in topic: 4
Berichten: 2599
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:52
Locatie: Almelo
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Loraine »

Lothian schreef: 04 feb 2022, 21:15 Helaas, Dalí is gecastreerd 🤪
Taro niet toch? :P
Als ik fokplannen zou hebben met Dívka zou hij echt wel in mijn lijstje staan met mogelijk passende reuen.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lothian
Posts in topic: 3
Berichten: 3902
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:32
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Lothian »

Het komt me allemaal heel erg precies met mijn dieren en ik voel er een enorme verantwoordelijkheid voor. Ik zou wie weet best eens een nest willen fokken met Taro maar dan moet wel echt alles kloppen dus dat wordt een meerjarenplan.

Bovendien wil ik dan zéker weten een pupje houden dus ook wat dat betreft wordt het een meerjarenplan :hartjes:
Afbeelding
Gebruikersavatar
hakunamatata
Posts in topic: 1
Berichten: 940
Lid geworden op: 13 sep 2021, 03:36
Locatie: Vlakbij Leeuwarden
Honden: 2
Welke: Een Eevee en Lizzy
Contacteer:

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door hakunamatata »

Jaaa, aangemeld voor de groep. Want ik hoop eigenlijk wel met Eevee een nestje te kunnen fokken. Wat hier al genoemd is, er is zoveel vraag naar hondjes zoals zij. Maar bijna niet te vinden, laat staan met gezondheidsonderzoeken gedaan.

En inderdaad juist mooi aan die groep dat zowel reuen die alleen binnen het ras voor dekkingen beschikbaar zijn als voor erbuiten welkom zijn. Wie weet verbreedt het zelfs nog de blik van reu-eigenaren die nu tegen kruisingfok zijn.
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Afbeelding
Kipo
Posts in topic: 2
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 sep 2021, 19:00

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Kipo »

hakunamatata schreef:Jaaa, aangemeld voor de groep. Want ik hoop eigenlijk wel met Eevee een nestje te kunnen fokken. Wat hier al genoemd is, er is zoveel vraag naar hondjes zoals zij. Maar bijna niet te vinden, laat staan met gezondheidsonderzoeken gedaan.

En inderdaad juist mooi aan die groep dat zowel reuen die alleen binnen het ras voor dekkingen beschikbaar zijn als voor erbuiten welkom zijn. Wie weet verbreedt het zelfs nog de blik van reu-eigenaren die nu tegen kruisingfok zijn.
Oooh Eevee-puppies :hartjes:
Gebruikersavatar
Frootje
Posts in topic: 1
Berichten: 2406
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:59
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Frootje »

Leuk! Ik ga me ook aanmelden. Ik ga zelf nooit fokplannen hebben maar ben wel alles in de gaten aan het houden voor gezinsuitbreiding over een jaar (of twee).
Sirene
Posts in topic: 9
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Sirene »

malinois schreef: 04 feb 2022, 19:51
Sirene schreef:Superleuk!
Alleen wordt er niet een beetje teveel waarde gehecht aan dat Embarkprofiel?
Alle DNA gezondheidstesten zijn toegestaan maar omdat Embark de grootste is hebben we deze in de naam verwerkt. Er zijn al heel veel groepen waar niks aan testen staat en daar is t kaf niet van t koren meer te scheiden. In de uitleg heeft @Veertje het beter uitgelegd. Ik ben daar waardeloos in :mrgreen:
Ik typte het gisteren toen ik op het punt stond weg te gaan. Had ook helemaal niet goed gelezen hier. Dus ik was een beetje verbaasd over de vraag of je reu Embark getest is om lid te worden van de FB groep. Maar dat is dus mijn fout want ik had blijkbaar de titel niet eens geregistreerd. In mijn hoofd was het een groep om (geteste) reuen voor kruisingen aan te bieden. Dus meer een groep om leuke reuen aan te trekken om ze beschikbaar te stellen voor een ander ras.
Jullie doel was dus een beetje anders. Geeft niet, ook leuk. Ik hoop dat het aanbod aan leuke reuen voor kruisingen zo stijgt. Hoe en waarop ze getest zijn zal mij een zorg zijn. Die Embark is zeker een leuk begin (al is het bij mij meer een extra).
Gebruikersavatar
Tamara
Posts in topic: 4
Berichten: 1384
Lid geworden op: 13 sep 2021, 11:03

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Tamara »

hakunamatata schreef: 04 feb 2022, 21:45 Jaaa, aangemeld voor de groep. Want ik hoop eigenlijk wel met Eevee een nestje te kunnen fokken. Wat hier al genoemd is, er is zoveel vraag naar hondjes zoals zij. Maar bijna niet te vinden, laat staan met gezondheidsonderzoeken gedaan.

En inderdaad juist mooi aan die groep dat zowel reuen die alleen binnen het ras voor dekkingen beschikbaar zijn als voor erbuiten welkom zijn. Wie weet verbreedt het zelfs nog de blik van reu-eigenaren die nu tegen kruisingfok zijn.
Eevee x Pomsky? De Pomsky, ik heb het vaker gezegd, is vaak uitgebreid en netjes getest. Zelfs op MP worden ze getest aangeboden.

Maar wat je zegt, als je voor Eevee een kleine reu gaat zoeken dan moet je hard zoeken. Al staan er erg leuke fluffy reuen op MP, je zou dan de testen zelf aan moeten bieden en de eigenaar moet hiervoor open staan.

Voor Feta heb ik meer dan een jaar gezocht naar een kleine hond als dekreu (die aan mijn smaak voldoet). Leuk contact gehad met verschillende reu eigenaren, maar als het dan over testen ging vonden ze het meestal niet nodig. Twee eigenaren stonden er wel voor open om hun reu te laten testen (ik heb het destijds op mijn kosten aangeboden).
Ik weet zeker dat als er op deze FB pagina meer aanbod aan kleinere honden komt de zoektocht makkelijker wordt voor mensen die met hun kleine/middelmaat teef een nestje willen fokken.

En inderdaad, Embark is een mooie tool om te bepalen of de hond drager van een aandoening is, het COI wordt weergegeven, en de kleurtjes en eigenschappen bekijken is gewoon leuk :) En soms dus ook noodzakelijk, al wist ik het ook niet van die merle staart.
Afbeelding
Sirene
Posts in topic: 9
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Sirene »

Ren ga ik trouwens ook wel aanmelden hoor :ok:
Ik wil over een jaar of 3 heel graag een pupje van hem. Veel mensen zijn misschien bang met een heel nest naakten te blijven zitten. Over 3 jaar kan ik er zelf wel weer een pupje bijnemen en als ik dan beloof te helpen met het plaatsen van de bloters lukt dat misschien. Geen idee of dat gaat lukken. Ik heb natuurlijk ook nog wel specifieke wensen qua teefje. Het moet echt een leuke sportieve en stabiele teef zijn.
Gebruikersavatar
jenn90
Posts in topic: 9
Berichten: 816
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:33

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door jenn90 »

Sirene schreef: 05 feb 2022, 09:29 Ren ga ik trouwens ook wel aanmelden hoor :ok:
Ik wil over een jaar of 3 heel graag een pupje van hem. Veel mensen zijn misschien bang met een heel nest naakten te blijven zitten. Over 3 jaar kan ik er zelf wel weer een pupje bijnemen en als ik dan beloof te helpen met het plaatsen van de bloters lukt dat misschien. Geen idee of dat gaat lukken. Ik heb natuurlijk ook nog wel specifieke wensen qua teefje. Het moet echt een leuke sportieve en stabiele teef zijn.
Leuk!! :lol1:
Afbeelding
Gebruikersavatar
jenn90
Posts in topic: 9
Berichten: 816
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:33

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door jenn90 »

De uitleg over merle (had ik gevraagd aan iemand met veel verstand over oa merle)

Hoi! De merle mutatie is een extra stuk DNA, een insertie. Dit extra stuk bestaat uit een "kop" en een "staart". De kop is een vast stuk DNA en de staart bestaat uit een herhaling van nucleotides.
Echter, dat stuk van die staart is nogal instabiel. Dus op het moment dat het DNA wordt gedupliceerd, tijdens celdeling, gebeurt het best vaak dat de staart een stuk korter wordt.
De lengte van de staart kunnen we meten en heeft belangrijke gevolgen voor hoe de mutatie de vacht beïnvloedt. Het is nu in 6 verschillende lengtes ingedeeld; Mc, Mc+, Ma, Ma+, M en Mh. Cryptic merle (+), atypical merle (+), classic merle, en harlequin Merle.
Hoe langer de staart, hoe krachtiger de mutatie en hoe meer invloed het heeft op het pigment en vachtpatroon.
Vanaf Ma en lager zie je vaak niets meer aan de vacht, de hond ziet er gewoon uit als een niet-merle. Maar hij heeft dus wel de Merle mutatie, alleen met een korte staart.
Embark kan de lengte van de staart niet meten, zij detecteren alleen de aanwezigheid van de "kop" en zeggen dan wel merle of geen Merle.
In Kelpies zijn er de laatste twee jaar tot veel verbazing best veel merles gevonden, maar elke keer als deze dan bij een lab getest worden die wel de lengte kan rapporteren, blijkt de staart heel kort te zijn. Mc of Mc+. Het heeft dus geen invloed meer op de vacht en dus ook geen belang voor de fokkerij.
Het is waarschijnlijk een overblijfsel van een merle Border Collie voorouder, die in de celdeling meerdere keren sterk verkort is, en nu alleen in die verkorte vorm nog aanwezig is in de genepool van de Kelpies.

Technisch gezien "draagt" Dakar geen Merle, want "dragen" zeggen we alleen van recessieve genen, en Merle is een incompleet dominant gen.
Ik noem het meestal een non-expressing shorter Merle allele.
Technisch gezien *is* hij Merle, hij heeft de mutatie, het DNA zit er. Alleen is het zo kort dat het geen invloed heeft, en dus fenotypisch gewoon een black and tan is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Veertje
Posts in topic: 7
Berichten: 1188
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:27

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Veertje »

jenn90 schreef: 05 feb 2022, 09:37 De uitleg over merle (had ik gevraagd aan iemand met veel verstand over oa merle)

Hoi! De merle mutatie is een extra stuk DNA, een insertie. Dit extra stuk bestaat uit een "kop" en een "staart". De kop is een vast stuk DNA en de staart bestaat uit een herhaling van nucleotides.
Echter, dat stuk van die staart is nogal instabiel. Dus op het moment dat het DNA wordt gedupliceerd, tijdens celdeling, gebeurt het best vaak dat de staart een stuk korter wordt.
De lengte van de staart kunnen we meten en heeft belangrijke gevolgen voor hoe de mutatie de vacht beïnvloedt. Het is nu in 6 verschillende lengtes ingedeeld; Mc, Mc+, Ma, Ma+, M en Mh. Cryptic merle (+), atypical merle (+), classic merle, en harlequin Merle.
Hoe langer de staart, hoe krachtiger de mutatie en hoe meer invloed het heeft op het pigment en vachtpatroon.
Vanaf Ma en lager zie je vaak niets meer aan de vacht, de hond ziet er gewoon uit als een niet-merle. Maar hij heeft dus wel de Merle mutatie, alleen met een korte staart.
Embark kan de lengte van de staart niet meten, zij detecteren alleen de aanwezigheid van de "kop" en zeggen dan wel merle of geen Merle.
In Kelpies zijn er de laatste twee jaar tot veel verbazing best veel merles gevonden, maar elke keer als deze dan bij een lab getest worden die wel de lengte kan rapporteren, blijkt de staart heel kort te zijn. Mc of Mc+. Het heeft dus geen invloed meer op de vacht en dus ook geen belang voor de fokkerij.
Het is waarschijnlijk een overblijfsel van een merle Border Collie voorouder, die in de celdeling meerdere keren sterk verkort is, en nu alleen in die verkorte vorm nog aanwezig is in de genepool van de Kelpies.

Technisch gezien "draagt" Dakar geen Merle, want "dragen" zeggen we alleen van recessieve genen, en Merle is een incompleet dominant gen.
Ik noem het meestal een non-expressing shorter Merle allele.
Technisch gezien *is* hij Merle, hij heeft de mutatie, het DNA zit er. Alleen is het zo kort dat het geen invloed heeft, en dus fenotypisch gewoon een black and tan is.
Interessant! Bedankt voor het plaatsen :ok:
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dagmar
Posts in topic: 3
Berichten: 3141
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:09

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Dagmar »

Lothian schreef: 04 feb 2022, 21:33 Het komt me allemaal heel erg precies met mijn dieren en ik voel er een enorme verantwoordelijkheid voor. Ik zou wie weet best eens een nest willen fokken met Taro maar dan moet wel echt alles kloppen dus dat wordt een meerjarenplan.

Bovendien wil ik dan zéker weten een pupje houden dus ook wat dat betreft wordt het een meerjarenplan :hartjes:
Hem laten zien is vrijblijvend en kost niets.
Er zijn gewoon mensen die een tienjarenplan hebben, het fijn vinden hun opties zorgvuldig af te wegen en je reu te ontmoeten.
En ook daar kun je nee tegen zeggen :lol1:
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 17
Berichten: 11151
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door EchoMira »

Sirene schreef: 05 feb 2022, 08:53 Ik typte het gisteren toen ik op het punt stond weg te gaan. Had ook helemaal niet goed gelezen hier. Dus ik was een beetje verbaasd over de vraag of je reu Embark getest is om lid te worden van de FB groep. Maar dat is dus mijn fout want ik had blijkbaar de titel niet eens geregistreerd. In mijn hoofd was het een groep om (geteste) reuen voor kruisingen aan te bieden. Dus meer een groep om leuke reuen aan te trekken om ze beschikbaar te stellen voor een ander ras.
Jullie doel was dus een beetje anders. Geeft niet, ook leuk. Ik hoop dat het aanbod aan leuke reuen voor kruisingen zo stijgt. Hoe en waarop ze getest zijn zal mij een zorg zijn. Die Embark is zeker een leuk begin (al is het bij mij meer een extra).
Ik gebruik geen reu als hij niet alleen extra's heeft én zelf als een huis staat.

Embark alleen is niet genoeg maar als je dat al niet hebt valt er verder weinig te bespreken.
En of het nou embark of een andere brede genetische test is maakt inderdaad niet uit. Die doen hetzelfde.
Maar zonder kennis over hoe een hond er genetisch bij loopt fok ik niet.
Sirene
Posts in topic: 9
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Sirene »

EchoMira schreef: 05 feb 2022, 15:28 Ik gebruik geen reu als hij niet alleen extra's heeft én zelf als een huis staat.

Embark alleen is niet genoeg maar als je dat al niet hebt valt er verder weinig te bespreken.
En of het nou embark of een andere brede genetische test is maakt inderdaad niet uit. Die doen hetzelfde.
Maar zonder kennis over hoe een hond er genetisch bij loopt fok ik niet.
Ik vind juist wel dat er van alles te bespreken is als de reu nog geen testen heeft. De bereidheid om te laten testen is ook al genoeg. Dat laten we dan wel doen. Eerst maar eens een heleboel leuke reuen die ook een ander ras mogen dekken. Die COI is leuk maar helemaal niet relevant als ik een totaal ander ras of zelfs rasgroep neem.
Maargoed, ik vind het initiatief prima hoor. Ik had de insteek gewoon verkeerd begrepen.
EchoMira
Posts in topic: 17
Berichten: 11151
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door EchoMira »

EchoMira schreef: 05 feb 2022, 15:28 Ik gebruik geen reu als hij niet alleen extra's heeft én zelf als een huis staat.
Deze zin klopt niet.
Ik bedoel te zeggen dat alle extra's er gewoon bij moeten zitten en het verder ook een passende combinatie is. Ofzo.
Ik ben even niet zo scherp.
L0bbes
Posts in topic: 3
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 okt 2021, 19:25
Honden: 2
Welke: wetterhoun

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door L0bbes »

Sirene schreef: 04 feb 2022, 19:47 Superleuk!
Alleen wordt er niet een beetje teveel waarde gehecht aan dat Embarkprofiel?
Ik heb het wel voor Ren maar het is nou niet bepaald een zaligmakend iets. Hele veel aandoeningen geven alleen maar aan dat er een hele kleine extra kans is op... en van andere aandoeningen is het helemaal niet bekend of ze ook voor andere rassen betrouwbaar zijn.
Geen enkele aandoening op dat profiel is niet persé een gezonde hond. Embarkprofiel is een leuke extra wat mij betreft.
Mee eens. Daarnaast zul je wat met die uitslag moeten doen, anders test je niet.
Ik heb mijn honden bij (destijds) MyDogDNA laten testen. Het testrapport is vergelijkbaar met dat van Embark. Het is een leuke extra inderdaad, meer niet. Aan de COI van die test (doen ook anderen buiten Embark om) hecht ik weinig waarde, zoveel wetterhounen zullen wel niet getest zijn daar.
Gebruikersavatar
Dagmar
Posts in topic: 3
Berichten: 3141
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:09

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Dagmar »

L0bbes schreef: 05 feb 2022, 15:49 Mee eens. Daarnaast zul je wat met die uitslag moeten doen, anders test je niet.
Ik heb mijn honden bij (destijds) MyDogDNA laten testen. Het testrapport is vergelijkbaar met dat van Embark. Het is een leuke extra inderdaad, meer niet. Aan de COI van die test (doen ook anderen buiten Embark om) hecht ik weinig waarde, zoveel wetterhounen zullen wel niet getest zijn daar.
Wat zeg je?
Afbeelding
Gebruikersavatar
jenn90
Posts in topic: 9
Berichten: 816
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:33

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door jenn90 »

Volgens mij heeft een coi niks te maken met hoeveel honden er in de database staan, toch? :dunno:
Afbeelding
L0bbes
Posts in topic: 3
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 okt 2021, 19:25
Honden: 2
Welke: wetterhoun

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door L0bbes »

Dagmar schreef: 05 feb 2022, 15:54
L0bbes schreef: 05 feb 2022, 15:49 Mee eens. Daarnaast zul je wat met die uitslag moeten doen, anders test je niet.
Ik heb mijn honden bij (destijds) MyDogDNA laten testen. Het testrapport is vergelijkbaar met dat van Embark. Het is een leuke extra inderdaad, meer niet. Aan de COI van die test (doen ook anderen buiten Embark om) hecht ik weinig waarde, zoveel wetterhounen zullen wel niet getest zijn daar.
Wat zeg je?
Precies wat er staat. :P
Ik denk dat als je ergens een DNA test doet / DNA-profiel laat opmaken en je bent een van de weinigen die dat met ras X laat doen bij dat bedrijf, dat je dan wel iets algemeens kunt zeggen, maar niet iets specifieks over dat ras. Bij mijn honden kwam er uit dat de genetische diversiteit behoorlijk laag was, ook vergeleken met andere rashonden. Dat geloof ik overigens direct. Maar hoe dat binnen de populatie zit, weet ik niet. Daarvoor zou er dan weer meer getest mogen worden.

Overigens, binnen mijn ras is er van de rasvereniging een prima database, waarin ook COI berekeningen worden gedaan. Ook al zijn die niet zo precies (het COI is van elke pup uit eenzelfde combinatie hetzelfde), maar het is sowieso veel te hoog voor een ras. Er wordt niet voor niet outcross gedaan binnen de wetterhoun.
Gebruikersavatar
pioenroos
Posts in topic: 3
Berichten: 1223
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:39
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door pioenroos »

Het coi is inderdaad niet belangrijk voor een kruising omdat het niet erfelijk is. Maar, als reu en teef bij embark zijn getest kan je heel eenvoudig laten berekenen wat het coi van de eventuele pups gaat zijn. Dat vind ik wel interessant. Zeker als je een kruising doet met honden binnen dezelfde rasgroep.
Dat gezegd kan ik me ook wel vinden in de opmerking dat het testen ook later kan en de drempel zo laag mogelijk dan wellicht beter is.
Al ben ik in mijn zoektocht naar een reu geen 1x een ongeteste dekreu tegengekomen waarvan de eigenaar bij navraag openstond voor gezondheidsonderzoeken :19:
L0bbes schreef: 05 feb 2022, 16:02 Bij mijn honden kwam er uit dat de genetische diversiteit behoorlijk laag was, ook vergeleken met andere rashonden. Dat geloof ik overigens direct. Maar hoe dat binnen de populatie zit, weet ik niet. Daarvoor zou er dan weer meer getest mogen worden.
Maar voor de individuele hond maakt het toch niet uit hoe het met de hele populatie zit als het om het geteste coi gaat?
Mijn Mies is een buitenlandse kruising met een torenhoog coi volgens embark. Gevalletje broer x zus of ouder x kind vermoed ik. Ze is een kruising dus er is geen populatie om mee te vergelijken. Maar dan is ze nog wel ingeteeld.
Maar inteelt is niet erfelijk. Als ik haar nou zou kruisen met een mopshond zouden hun kinderen direct een laag coi hebben.
Afbeelding
Sirene
Posts in topic: 9
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Sirene »

pioenroos schreef: 05 feb 2022, 17:26 Dat gezegd kan ik me ook wel vinden in de opmerking dat het testen ook later kan en de drempel zo laag mogelijk dan wellicht beter is.
Al ben ik in mijn zoektocht naar een reu geen 1x een ongeteste dekreu tegengekomen waarvan de eigenaar bij navraag openstond voor gezondheidsonderzoeken :19:
Dat bedoel ik dus. Een groep voor leuke reuen van eigenaren die de hond buiten het ras willen laten dekken en die zeker bereid zijn de hond te laten testen. Dan kun je vrijblijvend kijken of er belangstelling is voor je reu. De testen die er al zijn zet je erbij en je beloofd dat je bereid bent Embark ofzo te laten doen als iemand jouw reu wil gebruiken.
Gebruikersavatar
Inge O
Posts in topic: 3
Berichten: 6330
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:42
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Inge O »

Goed initiatief :ok: , ik vraag me alleen af of de groep niet gaat ondergesneeuwd raken in stamboomfok.
jenn90 schreef: 05 feb 2022, 09:37 Technisch gezien "draagt" Dakar geen Merle, want "dragen" zeggen we alleen van recessieve genen, en Merle is een incompleet dominant gen.
Ik noem het meestal een non-expressing shorter Merle allele.
Technisch gezien *is* hij Merle, hij heeft de mutatie, het DNA zit er. Alleen is het zo kort dat het geen invloed heeft, en dus fenotypisch gewoon een black and tan is.
Maar is het dan ook niet van belang vwb. het vermijden van fokken met dubbel merle?
Gebruikersavatar
Dagmar
Posts in topic: 3
Berichten: 3141
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:09

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Dagmar »

L0bbes schreef: 05 feb 2022, 16:02 Overigens, binnen mijn ras is er van de rasvereniging een prima database, waarin ook COI berekeningen worden gedaan.
Het is geen berekening en die berekeningen zijn ook niet prima.
Afbeelding
Plaats reactie