Nieuwe Embark dekreu groep

Hier kun je fokgerelateerde zaken bespreken
blacky
Posts in topic: 3
Berichten: 559
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:13

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door blacky »

pioenroos schreef: 05 feb 2022, 17:26 Het coi is inderdaad niet belangrijk voor een kruising omdat het niet erfelijk is. Maar, als reu en teef bij embark zijn getest kan je heel eenvoudig laten berekenen wat het coi van de eventuele pups gaat zijn. Dat vind ik wel interessant. Zeker als je een kruising doet met honden binnen dezelfde rasgroep.^
Dat gezegd kan ik me ook wel vinden in de opmerking dat het testen ook later kan en de drempel zo laag mogelijk dan wellicht beter is.
Al ben ik in mijn zoektocht naar een reu geen 1x een ongeteste dekreu tegengekomen waarvan de eigenaar bij navraag openstond voor gezondheidsonderzoeken :19:
L0bbes schreef: 05 feb 2022, 16:02 Bij mijn honden kwam er uit dat de genetische diversiteit behoorlijk laag was, ook vergeleken met andere rashonden. Dat geloof ik overigens direct. Maar hoe dat binnen de populatie zit, weet ik niet. Daarvoor zou er dan weer meer getest mogen worden.
Maar voor de individuele hond maakt het toch niet uit hoe het met de hele populatie zit als het om het geteste coi gaat?
Mijn Mies is een buitenlandse kruising met een torenhoog coi volgens embark. Gevalletje broer x zus of ouder x kind vermoed ik. Ze is een kruising dus er is geen populatie om mee te vergelijken. Maar dan is ze nog wel ingeteeld.
Maar inteelt is niet erfelijk. Als ik haar nou zou kruisen met een mopshond zouden hun kinderen direct een laag coi hebben.
Ach die diversiteit verschilt in 1 nest ook heel erg net als de coi. Reu uit nest 1 geen diversiteit coi van 12 %
Teef uit nest 1 veel diversiteit en coi van 8%
Soms weet ik niet goed wat ik er van moet vinden. Broer en zus zijn idd totaal verschillend van elkaar.
Ik heb mij overigens ook aangemeld met mijn reutje Loekie.
EchoMira
Posts in topic: 17
Berichten: 11151
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door EchoMira »

blacky schreef: 05 feb 2022, 18:28 Ach die diversiteit verschilt in 1 nest ook heel erg net als de coi. Reu uit nest 1 geen diversiteit coi van 12 %
Teef uit nest 1 veel diversiteit en coi van 8%
Soms weet ik niet goed wat ik er van moet vinden. Broer en zus zijn idd totaal verschillend van elkaar.
Ik heb mij overigens ook aangemeld met mijn reutje Loekie.
Mira's pups hebben een coi van 0 en die zijn als 5 druppels water. Supertypisch. Gek he?
Ik heb mij overigens ook aangemeld met mijn reutje Loekie.
Leuk!!
L0bbes
Posts in topic: 3
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 okt 2021, 19:25
Honden: 2
Welke: wetterhoun

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door L0bbes »

Even een korte update. Ik heb mij helemaal niet goed uitgedrukt, ik moet ook helemaal niet gaan forummen als ik te weinig tijd heb.

Ik heb inderdaad niet zoveel aan een database zonder veel wetters. Stel ik wil mijn hond combineren en twijfel tussen wetter X, Y en Z. Alleen wetter X staat in die database. De combinatie is volgens de berekening van die database (Embark, MyDogDNA, anders) niet zo top, de COI is te hoog en weet ik veel wat nog meer. Dan zegt mij dat niet zoveel. Want hoe staat dat ten opzichte van wetter Y of Z?
Mocht ik een kruising willen fokken, dan maakt het natuurlijk geen fluit uit of er 1 of 400 wetters in zo'n databank staan. Maar voor rashondenfok is het wel handig om wel veel wetters in een databank te hebben staan.
blacky
Posts in topic: 3
Berichten: 559
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:13

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door blacky »

EchoMira schreef: 05 feb 2022, 18:35
blacky schreef: 05 feb 2022, 18:28 Ach die diversiteit verschilt in 1 nest ook heel erg net als de coi. Reu uit nest 1 geen diversiteit coi van 12 %
Teef uit nest 1 veel diversiteit en coi van 8%
Soms weet ik niet goed wat ik er van moet vinden. Broer en zus zijn idd totaal verschillend van elkaar.
Ik heb mij overigens ook aangemeld met mijn reutje Loekie.
Mira's pups hebben een coi van 0 en die zijn als 5 druppels water. Supertypisch. Gek he?
Ja wel gek, terwijl mijn havaners raszuiver zijn en elke hond in het nest totaal anders.
Overigens wil ik dat ook erg graag ik zoek hier de reu ook op uit dat ik zoveel mogelijk kans heb op diversiteit in het nest.
We zullen het bij een volgend nestje zien.
Gebruikersavatar
pioenroos
Posts in topic: 3
Berichten: 1223
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:39
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door pioenroos »

Maart schreef: 05 feb 2022, 17:58 Dat is een leuk idee, alleen niet waar wij voor gegaan zijn. Het is een groep voor dna geteste reuen ;)
Groepen voor ongeteste reuen zijn er, evenals Marktplaats, dus zoekplatforms genoeg.
Ongetest is er inderdaad genoeg.
Nóg niet, of anders getest is er -zover ik kon vinden- nog niks. Van reuen die ook buiten fci stamboom dekken dan. Voor stamboekreuen is er toch aardig wat mogelijk om te adverteren.
Denk dat omdat het aanbod van geteste én buiten stamboek dekkende reuen al zo klein is, ik de drempel zo laag mogelijk fijner had gevonden.
(Bereid zijn tot) gezondheidstesten relevant voor ras/kruising zou voor mij ook al goed zijn. Die embark betaal ik zelf dan wel want die wil ik inderdaad óók.
:mann:
blacky schreef: 05 feb 2022, 18:28 Ach die diversiteit verschilt in 1 nest ook heel erg net als de coi. Reu uit nest 1 geen diversiteit coi van 12 %
Teef uit nest 1 veel diversiteit en coi van 8%
Soms weet ik niet goed wat ik er van moet vinden. Broer en zus zijn idd totaal verschillend van elkaar.
Ik heb mij overigens ook aangemeld met mijn reutje Loekie.
Flora haar getest coi is veel lager dan berekend coi, terwijl stamboom gekend is tot aan de founders :19: Wat ik begreep kan het zo verschillen doordat het elke keer weer puur toeval is welke genen bijelkaar komen: net die verschillen tussen de ouderdieren of juist die hetzelfde zijn. Als in een paar generaties telkens het dubbeltje zo valt dat het de verschillende zijn ipv 50/50 kans zoals je doet met berekend coi dan heb je zomaar een hond waarvan het daadwerkelijk coi lager is dan het berekend coi. En andersom kan dat dus evengoed. Of onderling in 1 nest.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Noor
Posts in topic: 2
Berichten: 1937
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:17
Locatie: Meppel

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Noor »

L0bbes schreef: 05 feb 2022, 18:36 Even een korte update. Ik heb mij helemaal niet goed uitgedrukt, ik moet ook helemaal niet gaan forummen als ik te weinig tijd heb.

Ik heb inderdaad niet zoveel aan een database zonder veel wetters. Stel ik wil mijn hond combineren en twijfel tussen wetter X, Y en Z. Alleen wetter X staat in die database. De combinatie is volgens de berekening van die database (Embark, MyDogDNA, anders) niet zo top, de COI is te hoog en weet ik veel wat nog meer. Dan zegt mij dat niet zoveel. Want hoe staat dat ten opzichte van wetter Y of Z?
Mocht ik een kruising willen fokken, dan maakt het natuurlijk geen fluit uit of er 1 of 400 wetters in zo'n databank staan. Maar voor rashondenfok is het wel handig om wel veel wetters in een databank te hebben staan.
Dan moet je wetter y en z baasjes vragen om te testen
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 17
Berichten: 11151
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door EchoMira »

blacky schreef: 05 feb 2022, 18:38
EchoMira schreef: 05 feb 2022, 18:35
blacky schreef: 05 feb 2022, 18:28 Ach die diversiteit verschilt in 1 nest ook heel erg net als de coi. Reu uit nest 1 geen diversiteit coi van 12 %
Teef uit nest 1 veel diversiteit en coi van 8%
Soms weet ik niet goed wat ik er van moet vinden. Broer en zus zijn idd totaal verschillend van elkaar.
Ik heb mij overigens ook aangemeld met mijn reutje Loekie.
Mira's pups hebben een coi van 0 en die zijn als 5 druppels water. Supertypisch. Gek he?
Ja wel gek, terwijl mijn havaners raszuiver zijn en elke hond in het nest totaal anders.
Overigens wil ik dat ook erg graag ik zoek hier de reu ook op uit dat ik zoveel mogelijk kans heb op diversiteit in het nest.
Wat definieer je dan precies als diversiteit?
Gebruikersavatar
jenn90
Posts in topic: 9
Berichten: 816
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:33

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door jenn90 »

Inge O schreef: 05 feb 2022, 18:18 Goed initiatief :ok: , ik vraag me alleen af of de groep niet gaat ondergesneeuwd raken in stamboomfok.
jenn90 schreef: 05 feb 2022, 09:37 Technisch gezien "draagt" Dakar geen Merle, want "dragen" zeggen we alleen van recessieve genen, en Merle is een incompleet dominant gen.
Ik noem het meestal een non-expressing shorter Merle allele.
Technisch gezien *is* hij Merle, hij heeft de mutatie, het DNA zit er. Alleen is het zo kort dat het geen invloed heeft, en dus fenotypisch gewoon een black and tan is.
Maar is het dan ook niet van belang vwb. het vermijden van fokken met dubbel merle?
Embark is een mooie om het merle gen naar voren te laten komen dat je hond het draagt of niet, alleen embark verteld niet hoe lang de ‘merle’ staart is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
jenn90
Posts in topic: 9
Berichten: 816
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:33

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door jenn90 »

Afbeelding

Afbeelding

Over merle x merle
Afbeelding
Gebruikersavatar
Loraine
Posts in topic: 4
Berichten: 2599
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:52
Locatie: Almelo
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Loraine »

blacky schreef: 05 feb 2022, 18:38
EchoMira schreef: 05 feb 2022, 18:35
blacky schreef: 05 feb 2022, 18:28 Ach die diversiteit verschilt in 1 nest ook heel erg net als de coi. Reu uit nest 1 geen diversiteit coi van 12 %
Teef uit nest 1 veel diversiteit en coi van 8%
Soms weet ik niet goed wat ik er van moet vinden. Broer en zus zijn idd totaal verschillend van elkaar.
Ik heb mij overigens ook aangemeld met mijn reutje Loekie.
Mira's pups hebben een coi van 0 en die zijn als 5 druppels water. Supertypisch. Gek he?
Ja wel gek, terwijl mijn havaners raszuiver zijn en elke hond in het nest totaal anders.
Overigens wil ik dat ook erg graag ik zoek hier de reu ook op uit dat ik zoveel mogelijk kans heb op diversiteit in het nest.
We zullen het bij een volgend nestje zien.
Mijn moeder had 13,5 jaar terug een kruisingnestje van Bichon x JRT en daar kwamen 4 pups uit, allemaal zwarte met een beetje wit en 2 of 3 hadden/hebben tan en 1 is wat vergrijsd over het hele lijf.
1 ruwharige, de rest (half) langhaar, allemaal bearded.
Qua bouw verschil; de één vnl JRT, de andere meer bichon en de andere meer een mix ertussen, wel allemaal zo'n 28-30cm.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Gebruikersavatar
Inge O
Posts in topic: 3
Berichten: 6330
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:42
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Inge O »

:ok:
EchoMira
Posts in topic: 17
Berichten: 11151
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door EchoMira »

Dat is nieuwe info Jenn. Bedankt. Altijd fijn. Ik overweeg (onder andere) de sheltie dus dan komt merle im frage.
Ik dacht altijd dat cryptic link was maar dat valt dus eigenlijk best mee.

Ander vraagje. Er staat dat het als veilig gezien wordt omdat er uit het wit geen pigment verdwijnt.
Moet ik dat lezen als normale melanoblasten waardoor de zenuwontwikkeling niet verstoord wordt?
Gebruikersavatar
jenn90
Posts in topic: 9
Berichten: 816
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:33

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door jenn90 »

EchoMira schreef: 05 feb 2022, 19:12 Dat is nieuwe info Jenn. Bedankt. Altijd fijn. Ik overweeg (onder andere) de sheltie dus dan komt merle im frage.
Ik dacht altijd dat cryptic link was maar dat valt dus eigenlijk best mee.

Ander vraagje. Er staat dat het als veilig gezien wordt omdat er uit het wit geen pigment verdwijnt.
Moet ik dat lezen als normale melanoblasten waardoor de zenuwontwikkeling niet verstoord wordt?
Ik weet dat onder border collie en aussie de merle wel link is (voornamelijk het verborgen merle niet in uiterlijk te zien) dus gok dan zo dat het voor de sheltie ook zo is, en daar wordt dan gekeken naar hoe lang de staart is en dan weten ze onder welke categorie ze vallen.


Afbeelding

Hier 2 voorbeelden waarvan op uiterlijk de combinatie veilig leek maar toch 1 of beide ouders ‘verborgen’ merle waardoor dus bij een pup doof is geboren

Afbeelding

(Overigens weet ik dankzij diegene nu wat meer over merle en een beetje hoe het in elkaar steekt maar niet zoveel als zij, ze heeft het boek ‘het ongelofelijke verhaal over merle’ vertaald samen met marjoleine)
Afbeelding
blacky
Posts in topic: 3
Berichten: 559
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:13

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door blacky »

EchoMira schreef: 05 feb 2022, 18:48
blacky schreef: 05 feb 2022, 18:38
EchoMira schreef: 05 feb 2022, 18:35

Mira's pups hebben een coi van 0 en die zijn als 5 druppels water. Supertypisch. Gek he?
Ja wel gek, terwijl mijn havaners raszuiver zijn en elke hond in het nest totaal anders.
Overigens wil ik dat ook erg graag ik zoek hier de reu ook op uit dat ik zoveel mogelijk kans heb op diversiteit in het nest.
Wat definieer je dan precies als diversiteit?
niet het uiterlijk van de honden, mocht je dat denken. Maar omdat jij blijkbaar wel refereerde aan het uiterlijk van jou honden deed ik dat ook. Gelukkig heb ik een ras wat qua uiterlijk heel divers is maar je toch altijd kunt zien dat het een havanezer is.
Blijkbaar zijn de genen die ze hebben ook divers. (maar soms ook niet).
Kelperuaantjes
Posts in topic: 2
Berichten: 551
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:18

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Kelperuaantjes »

Deze groep lijkt me een goed initiatief, Mojo is net embark getest (sample is onderweg naar de USA) en als de uitslag hiervan binnen is zal ik hem daar zeker aanmelden.

Gebruikersavatar
Lothian
Posts in topic: 3
Berichten: 3902
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:32
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Lothian »

malinois schreef: 04 feb 2022, 19:20 Als er ene Marion Radstok zich aanmeldt kun je je borst natmaken. Maar daar moet je dan ook direct korte metten mee maken.
Ze zit nu op Cruffa te trollen en denkt te bewijzen dat de korte snuit van een bulldog prima natuurlijk is door vissen, gordeldieren en neusapen te posten (geen van die dieren heeft overigens een korte snuit). Gods wat irritant.
Afbeelding
Gebruikersavatar
malinois
Posts in topic: 14
Berichten: 3287
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:10
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door malinois »

Lothian schreef:
malinois schreef: 04 feb 2022, 19:20 Als er ene Marion Radstok zich aanmeldt kun je je borst natmaken. Maar daar moet je dan ook direct korte metten mee maken.
Ze zit nu op Cruffa te trollen en denkt te bewijzen dat de korte snuit van een bulldog prima natuurlijk is door vissen, gordeldieren en neusapen te posten (geen van die dieren heeft overigens een korte snuit). Gods wat irritant.
Ja dat is een vreselijk irritante muts... ook niet mee te discussieren
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
malinois
Posts in topic: 14
Berichten: 3287
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:10
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door malinois »

Kelperuaantjes schreef:Deze groep lijkt me een goed initiatief, Mojo is net embark getest (sample is onderweg naar de USA) en als de uitslag hiervan binnen is zal ik hem daar zeker aanmelden.
Leuk! Ben benieuwd naar de uitslag.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Kelperuaantjes
Posts in topic: 2
Berichten: 551
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:18

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Kelperuaantjes »

malinois schreef:
Kelperuaantjes schreef:Deze groep lijkt me een goed initiatief, Mojo is net embark getest (sample is onderweg naar de USA) en als de uitslag hiervan binnen is zal ik hem daar zeker aanmelden.
Leuk! Ben benieuwd naar de uitslag.
Ja,ik ook!
Gebruikersavatar
Tamara
Posts in topic: 4
Berichten: 1384
Lid geworden op: 13 sep 2021, 11:03

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Tamara »

Ooh, er staat nu zo'n klein Belgisch Schipperke in de FB groep :I: Jammer dat deze mevrouw of meneer dit hondje dan niet in wil zetten voor andere rassen of niet-rashonden. Zou dit dan zijn omdat er anders op haar neergekeken zou worden in het Schipperke wereldje? Ik zou daar echt schijt aan hebben. Iemand zei in de reacties: o ja, je wilt natuurlijk designer rassen voorkomen. Wat is er nu mis met een designer ras (okay, ik ben er geen fan van hoe het gaat in de Doodle wereld). En het zou nog wel even duren voordat het Schipperke een designer breed wordt denk ik .

Een LabraSchipke. Ik zie het al voor me.
Afbeelding
Nanna

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Nanna »

Tamara schreef: 16 feb 2022, 10:25 Ooh, er staat nu zo'n klein Belgisch Schipperke in de FB groep :I: Jammer dat deze mevrouw of meneer dit hondje dan niet in wil zetten voor andere rassen of niet-rashonden. Zou dit dan zijn omdat er anders op haar neergekeken zou worden in het Schipperke wereldje? Ik zou daar echt schijt aan hebben. Iemand zei in de reacties: o ja, je wilt natuurlijk designer rassen voorkomen. Wat is er nu mis met een designer ras (okay, ik ben er geen fan van hoe het gaat in de Doodle wereld). En het zou nog wel even duren voordat het Schipperke een designer breed wordt denk ik .

Een LabraSchipke. Ik zie het al voor me.
Ik weet er nog eentje te koop. Tien weken oud.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tamara
Posts in topic: 4
Berichten: 1384
Lid geworden op: 13 sep 2021, 11:03

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Tamara »

ooh, wat een bolleke :I:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Inge O
Posts in topic: 3
Berichten: 6330
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:42
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Inge O »

Tamara schreef: 16 feb 2022, 10:25 o ja, je wilt natuurlijk designer rassen voorkomen. Wat is er nu mis met een designer ras
Tot voor zéééér kort hoefde je daar hier (forum) ook niet mee aan te komen hoor, maar dat is als een blad in de wind omgeslagen.
Nanna

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Nanna »

Ik hoef ook geen diezainerras als in ‘een echte’ Australische labberdoedel. Alsof dat niet van de inteelt aan elkaar hangt😂
Maar een gezellige fik, ja hoor. Kom maar door.
EchoMira
Posts in topic: 17
Berichten: 11151
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door EchoMira »

Nen schelterke!
Plaats reactie