Nieuwe Embark dekreu groep

Hier kun je fokgerelateerde zaken bespreken
Gebruikersavatar
Loraine
Posts in topic: 4
Berichten: 2598
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:52
Locatie: Almelo
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Loraine »

Ik heb nu toevallig (stamboomloze) rashonden maar het hadden bij wijze van spreken onherleidbare bastaarden kunnen zijn geworden omdat ik nooit specifiek op zoek was naar rashonden.
En zo sta ik er ook in voor de toekomst; ras/look a like, kruising of onherleidbaar maakt niet uit zolang de hond maar past in het wensen- en eisenpakket en er een klik is of op zijn minst het gevoel dat de klik er komt.
Maar ik heb en had nooit fokplannen, mocht dat bij een toekomstige hond veranderen kan ik er altijd een embark test tegenaan gooien en laten keuren/testen op de in het ras(sen) voorkomende afwijkingen zoals pl/hd/ed etcetc.
Maar das iets voor over minimaal 8 jaar hoop ik. 😉
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Gebruikersavatar
Veertje
Posts in topic: 7
Berichten: 1188
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:27

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Veertje »

Tamara schreef: 16 feb 2022, 10:25 Ooh, er staat nu zo'n klein Belgisch Schipperke in de FB groep :I: Jammer dat deze mevrouw of meneer dit hondje dan niet in wil zetten voor andere rassen of niet-rashonden. Zou dit dan zijn omdat er anders op haar neergekeken zou worden in het Schipperke wereldje? Ik zou daar echt schijt aan hebben. Iemand zei in de reacties: o ja, je wilt natuurlijk designer rassen voorkomen. Wat is er nu mis met een designer ras (okay, ik ben er geen fan van hoe het gaat in de Doodle wereld). En het zou nog wel even duren voordat het Schipperke een designer breed wordt denk ik .

Een LabraSchipke. Ik zie het al voor me.
Ik denk onder andere vanwege de rasvereniging. Hij heeft ook twee Mechels erop staan die wel buiten het ras gebruikt mogen worden. Het verschil tussen show en werkrassen denk ik.
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 17
Berichten: 11150
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door EchoMira »

Ik vind het hele gegeven dat je niet zelf zou mogen kiezen wat je met je hond doet om je te bescheuren.
En dan nog voor die bemoeizucht mogen betalen ook.

Sterf maar met je hele rasvereniging. Dat zinkende schip.
Gebruikersavatar
Gos
Posts in topic: 10
Berichten: 1522
Lid geworden op: 03 okt 2021, 19:31
Honden: 2
Welke: Mechelse herder

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Gos »

Wat ik begrepen heb van een Duitse Schipperkefokker die al een hele tijd Embarked, is er heel veel weerstand tegen Embark gebruiken, laat staan dat je er buiten je stamboeken mee zou gaan. Die Nederlandse fokker is nog maar net bezig met Schipperkes.
The journey of life is sweeter when traveled with a dog
EchoMira
Posts in topic: 17
Berichten: 11150
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door EchoMira »

Sta maar lekker weer. Wat kan het je schelen?
Mira is toch ook mijn eerste whippet. En alsof de lurcherfok zo aangemoedigd wordt.

Ik vind dat gekruip voor mensen die toevallig ook een exemplaar hebben zo vreemd. Waarom is het een populariteitswedstrijdje?

Binnen een klein ras testen en uitsluiten vind ik inderdaad niet heel erg zinnig. Testen is altijd goed maar meteen alles met een vlekje weggooien is zonde.
Gebruikersavatar
Gos
Posts in topic: 10
Berichten: 1522
Lid geworden op: 03 okt 2021, 19:31
Honden: 2
Welke: Mechelse herder

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Gos »

EchoMira schreef: 16 feb 2022, 14:04 Sta maar lekker weer. Wat kan het je schelen?
Mira is toch ook mijn eerste whippet. En alsof de lurcherfok zo aangemoedigd wordt.

Ik vind dat gekruip voor mensen die toevallig ook een exemplaar hebben zo vreemd. Waarom is het een populariteitswedstrijdje?

Binnen een klein ras testen en uitsluiten vind ik inderdaad niet heel erg zinnig. Testen is altijd goed maar meteen alles met een vlekje weggooien is zonde.
Waarom, dat moet je aan die fokker vragen. Testen staat niet meteen gelijk aan alles met een vlekje weggooien. Die fokker die tegen de stroom in haar honden embarkte, wilde dat uitsluiten juist helemaal niet, maar was wel bewust bezig met bijv de COI. Dat schopte ook tegen zere benen aan van de gebruikelijke lieden die dat allemaal maar onzin en onnodig vonden.
The journey of life is sweeter when traveled with a dog
EchoMira
Posts in topic: 17
Berichten: 11150
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door EchoMira »

Ja jammer dan. Je hebt overal ouwe lullen die overal tegen zijn als ze het niet zelf bedacht hebben.
Gebruikersavatar
Gos
Posts in topic: 10
Berichten: 1522
Lid geworden op: 03 okt 2021, 19:31
Honden: 2
Welke: Mechelse herder

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Gos »

Vooral jammer dan voor mensen die zo’n hondje een keer zouden willen gebruiken buiten het ras. Maar goed het is toch ook niet verplicht in die groep? Je kunt beter die discussie met hem voeren 😉
The journey of life is sweeter when traveled with a dog
EchoMira
Posts in topic: 17
Berichten: 11150
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door EchoMira »

Nee het is niet verplicht.

Ik reageerde vooral op jouw "er is weerstand in het wereldje".
Dat maak je dan zelf leidend. Je hoeft niet naar de pijpen van andere fokkers te dansen.
Sirene
Posts in topic: 9
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Sirene »

EchoMira schreef: 16 feb 2022, 12:46Nen schelterke!
Een whipperke! Best leuk voor Mira of Echo. Herder x windhond. Prima hondjes.
Gebruikersavatar
Gos
Posts in topic: 10
Berichten: 1522
Lid geworden op: 03 okt 2021, 19:31
Honden: 2
Welke: Mechelse herder

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Gos »

EchoMira schreef: 16 feb 2022, 15:58 Nee het is niet verplicht.

Ik reageerde vooral op jouw "er is weerstand in het wereldje".
Dat maak je dan zelf leidend. Je hoeft niet naar de pijpen van andere fokkers te dansen.
Dat ben ik met je eens, maar helaas is dat nog bij veel mensen wel zo. Als ik bij ons ras kijk, dan begint de verandering wel wat in te zetten, maar het gaat tergend traag, alhoewel er al veel meer gezonde discussie is dan toen ik m’n eerste Belg had. Ik was ook een van de eersten met Embark tests, nou je had moeten horen wat we toen over ons heen kregen. Ik had daar nul last van omdat ik niet opnieuw gefokt heb door omstandigheden, maar anderen werden naar pupkopers wel zwart gemaakt, zeker als ze met een drager fokten. Gelukkig is dat inmiddels wel verbeterd, maar niet iedereen heeft een even sterk karakter in dat soort “sociaal” geweld.
The journey of life is sweeter when traveled with a dog
Gebruikersavatar
Gos
Posts in topic: 10
Berichten: 1522
Lid geworden op: 03 okt 2021, 19:31
Honden: 2
Welke: Mechelse herder

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Gos »

Sirene schreef: 16 feb 2022, 16:31
EchoMira schreef: 16 feb 2022, 12:46Nen schelterke!
Een whipperke! Best leuk voor Mira of Echo. Herder x windhond. Prima hondjes.
Het heeft met een herder weinig van doen 😉 Qua oorsprong zit het dichter bij de Dwergkeeshond
https://www.instituteofcaninebiology.or ... perke.html
The journey of life is sweeter when traveled with a dog
Sirene
Posts in topic: 9
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Sirene »

Gos schreef: 16 feb 2022, 16:51
Sirene schreef: 16 feb 2022, 16:31
EchoMira schreef: 16 feb 2022, 12:46Nen schelterke!
Een whipperke! Best leuk voor Mira of Echo. Herder x windhond. Prima hondjes.
Het heeft met een herder weinig van doen 😉 Qua oorsprong zit het dichter bij de Dwergkeeshond
https://www.instituteofcaninebiology.or ... perke.html
Het zijn wel echte werkertjes hoor. Ze leren supersnel en zijn heel baasgericht. Ik geloof best dat het DNA dichter bij die van de dwergkees ligt maar in de omgang zijn het herdertjes in klein formaat hoor.
Sirene
Posts in topic: 9
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Sirene »

De belgische spits kunnen we het gaan noemen zie ik ;)
Gebruikersavatar
Gos
Posts in topic: 10
Berichten: 1522
Lid geworden op: 03 okt 2021, 19:31
Honden: 2
Welke: Mechelse herder

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Gos »

Natalie schreef: 16 feb 2022, 16:45 Wat is er mis met het doen van een Embark test dan? Die begrijp ik even niet. Of gaat het dan om het fokken met een hond die drager is van een aandoening (wat je anders ook had gedaan, maar niet had geweten)?
Oh, vanalles werd er geroepen.
Dat de tests niet relevant waren. Dat er geen test was voor epilepsie of maagkanker en dat het dus niks toevoegde. Dat het ras heel gezond is. Dat het geldklopperij is. Dat showen al duur genoeg is en dat alleen HD beoordeling verplicht is. Dat ze hun lijnen wel kennen en dit onzin is. Dat problemen alleen bij de werkmechels voorkomen (dat komt omdat de eerste rasspecifieke tests voortkwamen uit onderzoek van de universiteit van Bern n.a.v. pups van werkmechels, gesteund door de mecheleigenaren die massaal materiaal verzamelden en dit zo mogelijk maakten, in eerste instantie zonder enige medewerking en zelfs met tegenwerking van een rasvereniging…). Dat je die data niet openbaar moest zetten. En nog wat van die dingen.

Maar goed, toen zijn we los van de verenigingen wat gaan doen, bleek er toch wel wat belangstelling te zijn en werd er bij de verenigingen ook wat aandacht aan besteed (heel voorzichtig) dus langzaam aan is dat wel iets veranderd.

Alhoewel hoge COI nog erg gebagatelliseerd wordt.
The journey of life is sweeter when traveled with a dog
Mizzsylver
Posts in topic: 2
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:18
Locatie: Maastricht
Honden: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Mizzsylver »

Fijn dat de groep er is, ik heb helaas zelf geen reuen maar een door mij gefokte reu is er wel door zijn eigenaar op gezet :E:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Veertje
Posts in topic: 7
Berichten: 1188
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:27

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Veertje »

Gos schreef: 16 feb 2022, 17:17
Natalie schreef: 16 feb 2022, 16:45 Wat is er mis met het doen van een Embark test dan? Die begrijp ik even niet. Of gaat het dan om het fokken met een hond die drager is van een aandoening (wat je anders ook had gedaan, maar niet had geweten)?
Oh, vanalles werd er geroepen.
Dat de tests niet relevant waren. Dat er geen test was voor epilepsie of maagkanker en dat het dus niks toevoegde. Dat het ras heel gezond is. Dat het geldklopperij is. Dat showen al duur genoeg is en dat alleen HD beoordeling verplicht is. Dat ze hun lijnen wel kennen en dit onzin is. Dat problemen alleen bij de werkmechels voorkomen (dat komt omdat de eerste rasspecifieke tests voortkwamen uit onderzoek van de universiteit van Bern n.a.v. pups van werkmechels, gesteund door de mecheleigenaren die massaal materiaal verzamelden en dit zo mogelijk maakten, in eerste instantie zonder enige medewerking en zelfs met tegenwerking van een rasvereniging…). Dat je die data niet openbaar moest zetten. En nog wat van die dingen.

Maar goed, toen zijn we los van de verenigingen wat gaan doen, bleek er toch wel wat belangstelling te zijn en werd er bij de verenigingen ook wat aandacht aan besteed (heel voorzichtig) dus langzaam aan is dat wel iets veranderd.

Alhoewel hoge COI nog erg gebagatelliseerd wordt.

Er begint ook bij de Belgen wel het een en ander te veranderen langzaam. Marjoleine gaat binnenkort haar tweede of derde webinar geven over Embark via de rasvereniging, nu de internationale variant zelfs. En ik kreeg via pb ook wel positieve reacties van fokkers over mijn fokplannen en die zijn niet eens binnen het ras. Dus langzaamaan begint er iets te veranderen. En misschien komt het zo ook wel bij de schipperkes terecht.
Al snap ik iemand best die dat nu niet wil/aandurft. Ik heb ook lang getwijfeld, bang dat ik misschien niet eens meer een Belg met stamboom zou kunnen krijgen ooit.
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 1
Berichten: 2734
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Diana »

Sirene schreef: 16 feb 2022, 16:31 Een whipperke!
:LOL:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gos
Posts in topic: 10
Berichten: 1522
Lid geworden op: 03 okt 2021, 19:31
Honden: 2
Welke: Mechelse herder

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Gos »

@Veertje ja dat klopt, daar is gelukkig toch wel belangstelling voor. Er zijn in beide verenigingen mensen die zich daarvoor inzetten, sommigen zichtbaar en anderen meer achter de schermen. Er gebeurt nog wel meer maar dat heeft ook z’n tijd nodig (en de stemmen van de leden).
The journey of life is sweeter when traveled with a dog
EchoMira
Posts in topic: 17
Berichten: 11150
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door EchoMira »

Ik hoor al 20 jaar dat er beweging in zit en dat Marjoleine komt helpen. Het is goed.
Gebruikersavatar
Gos
Posts in topic: 10
Berichten: 1522
Lid geworden op: 03 okt 2021, 19:31
Honden: 2
Welke: Mechelse herder

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Gos »

EchoMira schreef: 17 feb 2022, 12:02 Ik hoor al 20 jaar dat er beweging in zit en dat Marjoleine komt helpen. Het is goed.
Het is helemaal niet goed, en het gaat veel te langzaam. Dus het zal wel verspilde moeite zijn maar we proberen het toch. Alsof jij daar last van hebt.
The journey of life is sweeter when traveled with a dog
Gebruikersavatar
malinois
Posts in topic: 14
Berichten: 3286
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:10
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door malinois »

Ik ben wel nieuwsgierig of hier al wat is uitgekomen aan nesten?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Rosanne
Posts in topic: 1
Berichten: 2142
Lid geworden op: 13 sep 2021, 07:02
Honden: 1
Welke: Oud Duitse herder

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Rosanne »

Ook aangemeld. Interessant om te volgen :ok:
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Gebruikersavatar
malinois
Posts in topic: 14
Berichten: 3286
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:10
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door malinois »

Top! Sowieso mag de link altijd nog gedeeld worden!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
Perle
Posts in topic: 1
Berichten: 375
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:48

Re: Nieuwe Embark dekreu groep

Bericht door Perle »

Ik heb me ook aangemeld. Nog wat vroeg voor Yax (vind ik, ik wil dat hij minstens 2.5 jaar is voor hij mag dekken).
Afbeelding
Plaats reactie